Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg sitter her og har mistet all motivasjon fordi jeg har fått angst for at min fremtid hos arbeidsmarkedet kanskje ser mørk ut. Jeg startet på en bachelor i eiendomsmegling i 2016, og etter første året tok jeg permisjon fordi jeg fant ut at jeg ikke ønsket å studere dette. Det året jeg hadde permisjon så forbedret jeg karakter i et pr fag og søkte meg inn på økonomi år 2. Og det var egentlig her det gikk skeis. Hadde problemer med helsen, vondt i hodet konstant hver eneste dag og legen fant ikke ut av hva som var galt og dette førte til at jeg ikke klrte å fullføre år 2 og hadde dermed ikke nok poeng til å komme meg videre til år 3. Dermed ble det opphold i studiet igjen da legene mistenkte det kunne være hjernekreft og det ble egentlig helt år sykehusbesøk og utredninger. Til slutt fant de heldigvis ut at det bare var migrene og fikk meg på migrene forebyggende medisin og det hjalp og jeg ble mye bedre og klrte å fokusere. En tid etter det så døde flere av mine familiemedlemmer som stod meg veldig nært og jeg var i en veldig mørk periode av livet mitt. Jeg har under denne perioden vært i jobb og ikke bare «sittet hjemme». Jeg har nå til høsten igjen startet på år 2 på økonomi og er da ferdig med bachelor i 2022. Grunnen til at jeg har mistet motivasjonen er fordi det føles som om det er litt sånn forgjeves. At ingen arbeidsgivere skal ta meg seriøst fordi jeg har brukt så lang tid. Og jeg sitter her og tenker liksom hva er vitsen, for jeg kommer mest sannsynligvis aldri til å få jobb med tanke på min trege progresjon. Føles som om jeg får breakdown pga alle tankene rundt dette. 
Hvis dere som arbeidsgivere hadde sett at noen hadde brukt så lang tid på bachelor hadde dere «eliminert» kandidaten med engang? Hva hadde dere tenkt? Føles litt som bortkastet..

- hilsen en som holder på å miste litt håp

Anonymkode: 2fd36...ef8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette går helt sikkert bra. Forklar at du har valgt å studere i eget tempo tilpasset til hendelser i livet som krevde litt ekstra av deg. Dette har gitt deg god erfaring til å takle stress og uforutsette utfordringer, som også kan komme til nytte i arbeidslivet.

Prøv å vinkle erfaringene dine positivt og gjør det til en spesiell fordel med å ansette deg.

• Liker 9
Skrevet

De fleste ser bare på graden, karakterene og når du gikk ut. Jeg har iallfall aldri opplevd at noen spurte når jeg begynte og hvor lang tid jeg brukte. 
Pust med magen og ta de 2 siste årene. Så blir du ferdig 😊

Anonymkode: b60e4...0da

• Liker 9
Skrevet

Ikke mist håpet. Livet ditt har gitt deg noen ekstra utfordringer. På de årene har du utredet helseplager, hatt dødsfall i familien og samtidig vært i jobb. Du har vært gjennom flere personlige kriser. På tross av dette har du ikke gitt opp studiene. Det viser styrke! Ikke la tankene ødelegge. Tenk heller på det du har fått til selv om livet har gitt deg motgang. Du følger din egen vei. 

• Liker 6
Gjest Middelmådig
Skrevet

Nei! ☺️ Ikke mist håp! I det store og hele betyr det ingenting. Det er ganske vanlig å bruke lenger enn normert tid på utdanning. Jeg bruke 6 år på en 4 års utdannelse. Ingen som spurte om det. Har vært i god jobb siden jeg var ferdig og er nå i gang med doktorgrad. 

Skrevet

Jeg bruke mer enn normert tid på både bachelor og master, brukte vel nesten 3 år mer enn de vanlige 5... På CV ser man at jeg har jobbet ved siden av studiene hele tiden da. Fikk aldri noe spørsmål om dette på noen intervjuer faktisk og jeg fikk intervju på de fleste jobbene jeg søkte etter studiet. Nå var arbeidsmarkedet ganske bra for mitt fagfelt når jeg søkte jobb første gang, så det påvirket nok slik at de ikke var så nøye på sånne detaljer. Er det svært mange søkere så kan det jo være annerledes. 

Har inntrykk av at det er ganske vanlig å bruke mer enn normert tid på studier av alle mulige rare grunner da - helse, usikkerhet på studievalg, bytte av studievalg, økonomi, jobbing, barn, andre familieforpliktelser, måtte hjelpe foreldre feks, latskap, heller ville feste, reising og tusen andre gode og lite gode grunner. Så jeg tror det er viktigere med ok resultater, en ferdig grad, noe erfaring i arbeidslivet (deltid eller heltid) og gjerne minst en god referanse + en god søknad og at man gjør godt inntrykk på intervju såklart :)

Anonymkode: 934bc...386

• Liker 5
Skrevet

Er i samme situasjon. Bortsett fra at jeg har brukt enda lenger tid enn deg (8 år). Livet har vært utfordrende denne perioden, i tillegg til at jeg valgte en total feil utdannelse vell og merke. Nå sitter jeg her, 4 fag fra en bachelor og alle de gjennstående fagene har jeg igrunn gitt opp etter x-antall stryk. 

jeg har kommet litt tid at nå trenger jeg føle mestring. Jeg har null motivasjon til å fortsette vri hjernen min i noe som virker helt umulig.. jeg skulle stoppet for lenge siden, for økonomi studie var virkelig det siste jeg burde begi meg ut på.. samtidig som årene går, studielånet er skyhøyt allerede så kan ikke studere igjen heller føler jeg..

men hva med jobbmulighetene, ja..
har selv vurdert NKI eller liknende (kursene deres er ikke så ille som man skulle tro). Men er det verdt det, vet ikke..

Så lenge du føler at du mestrer det du har startet på så ikke beskymre deg over tidsbruk! Hadde jeg vært deg hadde jeg ikke nølt med å fullføre.

Anonymkode: bab0e...82b

• Liker 3
Skrevet

Jeg brukte ni år. Ingen problem med å få jobb.

Anonymkode: a99dc...2a9

• Liker 4
Skrevet

Jeg brukte 14 år😅

Seriøst altså. Men god jobb fikk jeg til slutt. 

Anonymkode: 00d45...769

• Liker 5
Skrevet

Svært så positive svar du har fått. Tviler en arbeidsgiver vil være så positiv som de andre. 

TS sin historikk viser at det alltid er 'noe' og 'annet' som har skyld i at hun ikke kunne fullføre på normert tid, ikke en hendelse men 3 hendelser over 6 år. 

Hva tror dere ærlig talt en arbeidsgiver vil se når hun presenterer dette i intervjuet, hvis hun er så heldig å komme til intervju. 

Det er positivt å komme gjennom en bachelor, også litt over fordi man har kombinert det med barneforøkelse, en jobb ved side  osv. 

Som arbeidsgiver selv hadde jeg gått for en annen kandidat. Uten tvil

Anonymkode: aa608...b29

• Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, Brevkniven skrev:

Ikke mist håpet. Livet ditt har gitt deg noen ekstra utfordringer. På de årene har du utredet helseplager, hatt dødsfall i familien og samtidig vært i jobb. Du har vært gjennom flere personlige kriser. På tross av dette har du ikke gitt opp studiene. Det viser styrke! Ikke la tankene ødelegge. Tenk heller på det du har fått til selv om livet har gitt deg motgang. Du følger din egen vei. 

Jeg trengte virkelig å høre dette nå. Dette ga meg faktisk motivasjonen til å fullføre. Takk for at du tok deg tid til å skrive under innlegget mitt. Bare den første setningen, å høre den komme fra en annen person ga meg litt av den «pushen» jeg trengte. ❤️❤️

- TS

• Liker 4
Skrevet

Takk alle sammen for oppmuntrende ord❤️ Trengte sårt å høre dette og at jeg ikke var/er alene om dette. Ga meg motivasjon og styrke til å komme meg gjennom dette💕 

- TS

• Liker 4
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trengte virkelig å høre dette nå. Dette ga meg faktisk motivasjonen til å fullføre. Takk for at du tok deg tid til å skrive under innlegget mitt. Bare den første setningen, å høre den komme fra en annen person ga meg litt av den «pushen» jeg trengte. ❤️❤️

- TS

Jeg heier på deg! Dette klarer du! ❤️

• Liker 3
Skrevet

Altså min bachelor ble fullført i et løp på 10 år! Arbeidsgivere har ikke spurt meg om noe angående det.

Spørsmålet til deg er vel hva du ønsker å bruke bacheloren din i økonomi til? Det er fryktelig mange med utdannelsen så det er endel konkurranse om jobbene. Du du kan klare det om du vil :)

Anonymkode: 26a9f...227

• Liker 1
Skrevet

Jeg brukte 5 år. Aldri vært noe problem. 

Anonymkode: b6fbd...047

• Liker 2
Skrevet

Hvis du ikke får hull i CVn så ville jeg kortet ned utdannelsestiden på cvn, så naturlig som du kan få det. Har du søkt deg inn på nytt studie så får du evnt innpass på de fagene du har fra før. 

Anonymkode: 3f134...0ae

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Jeg tror det kommer veldig an på faget. Det er neppe noe stort problem i helsefag, der de skriker etter arbeidskraft, men innenfor økonomi (som eiendomsmegling vel er en del av) er det ofte mange om beinet. Vil likevel råde deg til å fullføre, hvis dette er noe du virkelig ønsker. Det kan kanskje bli vanskelig å få den første jobben, men det kommer jo også an på mye annet, som hvordan arbeidsmarkedet er akkurat da. Etter at man har fått den første relevante jobben har tidsbruk og resultater i studiene som regel lite å si (generell uttalelse, kan selvsagt være unntak i enkelte fag.

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ikke får hull i CVn så ville jeg kortet ned utdannelsestiden på cvn, så naturlig som du kan få det. Har du søkt deg inn på nytt studie så får du evnt innpass på de fagene du har fra før. 

Anonymkode: 3f134...0ae

Det hadde jeg også gjort.

Anonymkode: 7d133...4f8

Skrevet

Er heller ikke uvanlig å ta bachelor på deltid,da bruker man tid.Lykke til, dette klarer du.

• Liker 1
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

De fleste ser bare på graden, karakterene og når du gikk ut. Jeg har iallfall aldri opplevd at noen spurte når jeg begynte og hvor lang tid jeg brukte. 
Pust med magen og ta de 2 siste årene. Så blir du ferdig 😊

Anonymkode: b60e4...0da

Men det fremkommer jo av CV? Står start- og sluttdato på utdanningen, samt oppnåd grad.

Anonymkode: 5beb9...76d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...