AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #1 Skrevet 25. oktober 2020 Har du gått på kristen skole, eller har du et barn som har gjort det? Følte du at det var mye "misjonering" der? Valgte dere denne skolen nettopp på grunn av den kristne profilen, eller fordi dere ikke var fornøyd med nærskolen? Anonymkode: a043f...dfb
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #2 Skrevet 25. oktober 2020 Jeg gikk på kristen ungdomsskole. Den lokale ungdomsskolen hadde store problemer med dop og mye rølpefolk som ødela det meste, så ille at den faktisk ble lagt ned noen år seinere. Den kristne skolen var (og er) kjent for gode lærere, gode fasiliteter og godt miljø, så derfor gikk jeg der i steden for. Det var en kort andakt hver morgen, og selvfølgelig samling til jul og påske. Ellers er det jo åpenbart at mange av de ansatte er mot alkohol, mener folk skal ha være gift før sex og at abort er styggedom, men det er helt greit å mene noe annet. Jeg hadde det fint der som elev, hadde gjerne sendt mine barn dit om jeg hadde noen. Gikk på offentlig vgs, og må si at alle de sosiale problemene man må forholde seg til i offentlig skolevesen er det som ødelegger for de som vil noe. Utrolig deilig å gå privat der folk hadde foreldre som tok tak om det var problemer, jobbet for et godt læringsmiljø og godt klassemiljø, lite bråk i klasserommet, og ikke minst muligheten for litt utflukter fordi det evinnelige maset om at skolen skal være gratis ikke er noe man må forholde seg til. Men kristen skole er ikke det samme overalt, jeg ville sjekket hvilken tilhørighet den kristne skolen har. Stor forskjell på om de tilhører en fundamentalistisk evangelistisk sekt, misjonssambandet eller katolisismen f.eks. Anonymkode: d0e28...984 4
Kanutte Skrevet 25. oktober 2020 #3 Skrevet 25. oktober 2020 Jeg har barn på katolsk skole. Det er andakt/bønn regelmessig og de har katolske messet flere ganger i halvåret. Men har hele veien opplevd at det er respekt for at elevene har ulike trosretninger.
remix2020 Skrevet 25. oktober 2020 #4 Skrevet 25. oktober 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du gått på kristen skole, eller har du et barn som har gjort det? Følte du at det var mye "misjonering" der? Valgte dere denne skolen nettopp på grunn av den kristne profilen, eller fordi dere ikke var fornøyd med nærskolen? Anonymkode: a043f...dfb Jeg har ikke gått på kristen skole, men har flere bekjente som har barn på Grunnskolen Oslo Kristne Senter i Lillestrøm. Det er i hvert fall en skole med et meget godt rykte. Der går det barn fra kristne familier, ikke-troende familier og muslimske familier. Alle skryter av skolen. Neste år starter de opp Videregående skole. 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #5 Skrevet 25. oktober 2020 Jeg gikk på Danielsen i Bergen på videregående. De har også ungdomsskole. Det var svært konservativ skole, og jeg ville ALDRI sendt barna mine på den skolen. Vi lærte at homofili var unormalt og noe som kunne kureres, at abort var en utilgivelig synd og noen lærere mente kvinnelige prester var utelukket. Vi fikk ikke ha gym som kunne minne om dans og vi hadde flere dagers undervisning om hvor grusomt det var å ha sex før ekteskapet. Vi måtte til og med skrive under på at vi ikke skulle ha sex før ekteskapet, og vi som valgte å ikke gjøre det fikk stygge blikk av lærerne. Noen av lærerne var snille og flinke, mens andre hadde åpenbart kun blitt ansatt fordi de var så kristne. Det positive var at det var lite mobbing og de fleste fant noen å være med. Vi som ikke var så veldig kristne fant hverandre- spesielt i 2.og 3.klasse. Om dere velger en kristen skole så finn ut hva de egentlig mener om ting. Enkelte lærere hadde så meninger som var i så utakt med samfunnet at man nesten ikke kan tro det. Jeg fikk et veldig mye mer negativt syn på kristne etter jeg gikk på skolen enn før jeg begynte der. Anonymkode: 8f3ee...030 7
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #6 Skrevet 25. oktober 2020 Jeg har også barn på katolsk skole. De går i kirken ca en gang i mnd og har morgenbønn noen ganger i uken. De synger også kristne sanger. Utover det har jeg inntrykk av at det er mest fokus på å være et godt menneske, at alle er like mye verd uavhengig av etnisitet, religion og seksualitet osv, og respekt for at alle har lov til å tro det de selv vil. Min eldste har hele tiden vært tydelig på at hun ikke tror, og har gitt klart uttrykk for det på skolen. Både barnet og lærere har sagt at det har gitt mange fine samtaler i klasserommet, og mitt inntrykk er at det er helt uproblematisk. Jeg har aldri fått inntrykk av at det er misjonering eller at kristendommen blir fremstilt som eneste sannhet. Vi valgte den skolen pga godt rykte, og vi vi tror skolen passer bedre for våre barn enn den veldig store nærskolen som er kjent for å ha en del barn med store utfordringer. Anonymkode: 145c6...887 3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #7 Skrevet 25. oktober 2020 Gikk på Kiristelig gymnasium på ungdomsskolen. Andakt hver morgen, og enkelte superfanatikere, men stort sett en god skole med høyt faglig trykk og godt miljø. Anonymkode: aa435...a7b
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #8 Skrevet 1. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 25.10.2020 den 20.05): Jeg gikk på Danielsen i Bergen på videregående. De har også ungdomsskole. Det var svært konservativ skole, og jeg ville ALDRI sendt barna mine på den skolen. Vi lærte at homofili var unormalt og noe som kunne kureres, at abort var en utilgivelig synd og noen lærere mente kvinnelige prester var utelukket. Vi fikk ikke ha gym som kunne minne om dans og vi hadde flere dagers undervisning om hvor grusomt det var å ha sex før ekteskapet. Vi måtte til og med skrive under på at vi ikke skulle ha sex før ekteskapet, og vi som valgte å ikke gjøre det fikk stygge blikk av lærerne. Noen av lærerne var snille og flinke, mens andre hadde åpenbart kun blitt ansatt fordi de var så kristne. Det positive var at det var lite mobbing og de fleste fant noen å være med. Vi som ikke var så veldig kristne fant hverandre- spesielt i 2.og 3.klasse. Om dere velger en kristen skole så finn ut hva de egentlig mener om ting. Enkelte lærere hadde så meninger som var i så utakt med samfunnet at man nesten ikke kan tro det. Jeg fikk et veldig mye mer negativt syn på kristne etter jeg gikk på skolen enn før jeg begynte der. Anonymkode: 8f3ee...030 Når gikk du på den skolen? 50tallet? 😂 Eller bare lyver du for å sette en kristen skole i dårlig omdømme? En veninne gikk på Danielsen vgs, og ble overhodet ikke prakket på homofilinei, kvinnelige prester nei osv. Joda det er andakt om morgnen, men det er ingen som tvinges til kristendommen. Ungdomsskolen er samme, den er åpen for alle, elevene lærer mest kristendom naturlig nok, men de lærer også inkludering ovenfor homofili, muslimsk tro osv. Anonymkode: ddb35...d28 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #9 Skrevet 3. januar 2021 Jeg jobber på en kristen grunnskole. Vi har ikke andakter, men forholder oss til den kristne formålsparagrafen. Vi har jule- og påskrgudstjeneste, vi synger kristne sanger og har stort fokus på de kristne verdiene (som forøvrig er viktige og sentrale i andre religioner også). Elevene lærer også om andre religioner og vi følger de samme læreplanene som andre "vanlige" norske skoler. Men jeg kan si det uten å skryte for mye... Elevene som kommer fra skolen der jeg jobber har et bedre rykte på seg når de kommer på ungdomsskolen, enn andre skoler i distriktet. Jeg tror at en av grunnene til det er at vi slår hardt ned på banning og ufin oppførsel. Skulle jo gjerne ønsket at det var slik overalt, men etter å ha jobbet på flere skoler i kommunen ser jeg at det er en sannhet i det.... Anonymkode: d88fd...246
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #10 Skrevet 4. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 25.10.2020 den 20.05): Jeg gikk på Danielsen i Bergen på videregående. De har også ungdomsskole. Det var svært konservativ skole, og jeg ville ALDRI sendt barna mine på den skolen. Vi lærte at homofili var unormalt og noe som kunne kureres, at abort var en utilgivelig synd og noen lærere mente kvinnelige prester var utelukket. Vi fikk ikke ha gym som kunne minne om dans og vi hadde flere dagers undervisning om hvor grusomt det var å ha sex før ekteskapet. Vi måtte til og med skrive under på at vi ikke skulle ha sex før ekteskapet, og vi som valgte å ikke gjøre det fikk stygge blikk av lærerne. Noen av lærerne var snille og flinke, mens andre hadde åpenbart kun blitt ansatt fordi de var så kristne. Det positive var at det var lite mobbing og de fleste fant noen å være med. Vi som ikke var så veldig kristne fant hverandre- spesielt i 2.og 3.klasse. Om dere velger en kristen skole så finn ut hva de egentlig mener om ting. Enkelte lærere hadde så meninger som var i så utakt med samfunnet at man nesten ikke kan tro det. Jeg fikk et veldig mye mer negativt syn på kristne etter jeg gikk på skolen enn før jeg begynte der. Anonymkode: 8f3ee...030 De har barneskole også nå, på Sotra eller noe sånt. Når gikk du der? Jeg gikk der for +-15år siden og det var ikke så ille da! Eller, noe var verre enn annet da, kom helt an på hvilke lærere vi hadde! noen var av den oppfatning av at om du ikke trodde på Gud så ville du havne i helvete, andre var mer åpen! Men å være ateist der var nok ikke lett, en i klassen kom ofte i krangel med lærerne om det ble diskusjon om religion! Det med homofili kom an på læreren, visse av den eldre garde var tydelig på hva de mente om det! En jeg gikk i klasse med kom ut av skapet for noen år siden, men på skolen var den personen veldig for å leve etter bibelen, i dag tror jeg at personen gjorde det fordi den fryktet reaksjonene til både lærere og medelever... Det med sexualundervisning kjenner jeg ikke igjen, ikke måtte vi signere noe heller! Men en i parallellklassen min ble gravid når vi gikk der, uten at hun engang bodde med faren, men utad ble hun iallfall behandlet bra av lærerne og medelevene. Du var heldig om det var lite mobbing der når du gikk der, det var det ikke lite av når jeg gikk der! Spesielt lærerne kunne være fæle og hadde sine favoritt-elever som fikk dertil veldig gode karakterer, vi andre stod såvidt det var til tross for at vi hadde gode nok kunnskaper til å få bedre karakterer... Heldigvis er ganske mange av den eldre garde blitt pensjonerte nå, og det gagner nok skolen godt! Anonymkode: e5827...2c3
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #11 Skrevet 4. januar 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): De har barneskole også nå, på Sotra eller noe sånt. Når gikk du der? Jeg gikk der for +-15år siden og det var ikke så ille da! Eller, noe var verre enn annet da, kom helt an på hvilke lærere vi hadde! noen var av den oppfatning av at om du ikke trodde på Gud så ville du havne i helvete, andre var mer åpen! Men å være ateist der var nok ikke lett, en i klassen kom ofte i krangel med lærerne om det ble diskusjon om religion! Det med homofili kom an på læreren, visse av den eldre garde var tydelig på hva de mente om det! En jeg gikk i klasse med kom ut av skapet for noen år siden, men på skolen var den personen veldig for å leve etter bibelen, i dag tror jeg at personen gjorde det fordi den fryktet reaksjonene til både lærere og medelever... Det med sexualundervisning kjenner jeg ikke igjen, ikke måtte vi signere noe heller! Men en i parallellklassen min ble gravid når vi gikk der, uten at hun engang bodde med faren, men utad ble hun iallfall behandlet bra av lærerne og medelevene. Du var heldig om det var lite mobbing der når du gikk der, det var det ikke lite av når jeg gikk der! Spesielt lærerne kunne være fæle og hadde sine favoritt-elever som fikk dertil veldig gode karakterer, vi andre stod såvidt det var til tross for at vi hadde gode nok kunnskaper til å få bedre karakterer... Heldigvis er ganske mange av den eldre garde blitt pensjonerte nå, og det gagner nok skolen godt! Anonymkode: e5827...2c3 Jeg er 41 år, så det er jo lengre siden enn det. Ja, forhåpentligvis er det bedre i dag, ikke minst fordi endel av de eldste lærerne er borte. Men jeg er jo fb-venner med mange som gikk der og som fremdeles er veldig aktive i kristne miljøer. Noen av de støtter f.eks Hanevold og står fremdeles steilt på sine meninger. Jeg kjenner noen som gikk der 10 år etter meg- de opplevde en veldig utfrysing fra lærerne av en gutt som kom ut som homofil mens han gikk der. Men jeg håper absolutt at endel holdninger har endret seg. Jeg er likevel redd for at om man kommer inn under huden på endel av lærerne så hadde det kommet frem endel holdninger som ikke er så gode. Jeg tenker det at lærerne hadde favorittelever gir en pekepinn på dette. Poenget mitt var vel også det at jeg ville undersøkt godt før jeg hadde latt barna mine gå på en livssynsdrevet skole. Selv om det ser greit ut på overflaten så er det noen kjipe holdninger likevel. Anonymkode: 8f3ee...030 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #12 Skrevet 4. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 25.10.2020 den 16.18): Har du gått på kristen skole, eller har du et barn som har gjort det? Følte du at det var mye "misjonering" der? Valgte dere denne skolen nettopp på grunn av den kristne profilen, eller fordi dere ikke var fornøyd med nærskolen? Anonymkode: a043f...dfb Jeg gikk på den offentlige skolen i nærheten av deg jeg vokste opp. Selv om den teknisk sett var sekulær hadde den en såpass kristen profil at det ikke var nødvendig å gå på en dedikert kristen skole. Anonymkode: 9257d...849
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #13 Skrevet 4. januar 2021 Jeg gikk på kristen vgs, hvis det er interessant. Der var det åpen tro, men lite misjonering. Opplevde elevmassen som ganske 50/50 kristne og ikke. Jeg holder med de andre her som anbefaler å sjekke ut verdisynet til skolen. Det har alt å si kristen skole er ikke kristen skole, for å si det sånn. KG i Oslo er f.eks. kjempefint å sende barna på uansett hva du tror, enkelte skoler basert på mer fundamentalistiske syn vil kunne være langt mer problematisk. I alle tilfeller spiller det størst rolle hva barna lærer hjemme, da. Du kan fint forklare barna dine at "på den skolen du skal gå på vil det være en del som har en religion som mener [f.eks.] homofili er galt, men det mener ikke vi, fordi ...". God mulighet til å lære barna litt om toleranse, forskjellige menneskesyn og religioner, og ikke minst det å tenke for seg selv. Anonymkode: f785e...138
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #14 Skrevet 4. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 25.10.2020 den 16.18): Har du gått på kristen skole, eller har du et barn som har gjort det? Følte du at det var mye "misjonering" der? Valgte dere denne skolen nettopp på grunn av den kristne profilen, eller fordi dere ikke var fornøyd med nærskolen? Anonymkode: a043f...dfb AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg gikk på den offentlige skolen i nærheten av deg jeg vokste opp. Selv om den teknisk sett var sekulær hadde den en såpass kristen profil at det ikke var nødvendig å gå på en dedikert kristen skole. Anonymkode: 9257d...849 (Beklager- ble utilsiktet posting før innlegget var ferdig..) Vi hadde bønn hver morgen, og sang/ba for maten, og innimellom og en «slutt for dagen bønn» vi hadde og en liten andakt hver fredag. I forbindelse med påske og jul fikk vi ofte besøk av presten som holdt en andakt/preken i gymsalen med hele skolen. Noen år var det vanlig gudstjeneste i kirken i stedet for. Det var som sagt en sterk kristen profil, og selv om det ikke var direkte misjonering, så var det gjennomsyret i nærmest alle fag. Den beste religionen var selvfølgelig kristendomen (protestantisk sådan), nest best katolisismen, deretter pinsevenner osv «nedover» i hierarkiet. Stakkar muhammedanere og hunduer osv som måtte frelses fra det onde. Vi lærte at det fantes homofile, men de var avvikere som måtte frelses, abort likens. Den eneste rette samlivsformen var ekteskap mellom mann og kvinne, forent under Guds åsyn. Anonymkode: 9257d...849
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå