Gå til innhold

Nybygg, men kan høre naboen snakke i etasjen under?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer litt på hvor normalt dette er. I dag oppdaget jeg at jeg faktisk kan høre naboen snakke i rommet under meg. Jeg forsto først ingenting. Åpnet vinduet, men da hørte jeg ingenting (trodde kanskje han sto ute på altanen og pratet). Så la jeg øret mot gulvet, og helt rett, jeg hørte han! Rett nok snakket han i telefonen, og enkelte eldre roper jo i telefonen (den de snakker med er jo flere km unna......), men helt alvorlig, er det flere som bor i nybygg og opplever dette? Har noen ganger registrert at jeg kan høre TVén deres, og da via stuegulvet. Men kanskje de bare har det utrolig høyt på? Ellers er det ganske så stille. 

Anonymkode: 05130...a57

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bor i leilighet fra 2002 i betong og har aldri hørt annet fra naboen enn høy musikk. Parkett har sånn plastikk under seg for å hindre trinnlyd også.

Noe må være galt her? Har aldri hørt noen snakke, og tror byggeforskriftene er strenge på dette.

Anonymkode: 069e7...959

Skrevet

Kan være at det er feil utført. Etasjeskiller skal ha ganske god lydisolering, så kan være at de har glemt noe i etasjeskilleren. 

Kanskje utbyggeren var en luring? Dette kan være advokatmat.

Det er relativt strenge krav til skillende konstruksjoner og hvordan de er utført, da det både er krav til akustisk demping og brannkrav til etasjeskilleren. 

Anonymkode: bc1f8...978

• Liker 3
Skrevet

I første omgang kan du be byggherre om å få utlevert rapporten fra rådgivende ingeniør på akustikk. Det skal foreligge, men det hender at utbyggere driter i dette og lar det stå til med den risiko det innebærer.

• Liker 2
Skrevet

Jepp bor i bygg fra 2017, hører når folk snakker høyt, støvsuger, tar oppvasken etc

Anonymkode: 60ce1...876

Skrevet

Kan være han stod på en stol og snakket inn i en trakt opp i taket?

Anonymkode: 06fac...8e6

Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jepp bor i bygg fra 2017, hører når folk snakker høyt, støvsuger, tar oppvasken etc

Du tuller???? Når de tar oppvasken? Ja, da føler jeg egentlig ikke at jeg har et problem. Nå er naboen under en litt høylytt fyr, så mulig han både roper og hører dårlig, og det gir seg utslag i hva jeg hører......

Skrevet

Vi bor i rekkehus fra 2018, og hører absolutt ingenting. Naboen (og vi) har baby, men ingen har hørt noe som helst. På andre siden er det tenåring som spiller høy musikk. Moren har beklaget, men vi har ikke hørt han. Spør naboene dine om de hører noe fra sine naboer.

Anonymkode: 2579b...12b

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi bor i rekkehus fra 2018, og hører absolutt ingenting. Naboen (og vi) har baby, men ingen har hørt noe som helst. På andre siden er det tenåring som spiller høy musikk. Moren har beklaget, men vi har ikke hørt han. Spør naboene dine om de hører noe fra sine naboer.

Anonymkode: 2579b...12b

Jeg har ikke så veldig lyst å spørre altfor mye, i tilfelle jeg bestemmer meg for å selge. Det kan godt være at en kjøper ikke reagerer, men om de gjør, så er det ikke så greit at jeg har luftet frustrasjonen altfor høyt.

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Leilighetskompleks?

Lyder som ikke forplanter seg i konstruksjonen, slik som snakking og støvsuging, skal ikke kunne høres om bygningen er bygget etter forskriftene. Utbygger har muligens vært en luring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...