AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #1 Skrevet 25. oktober 2020 Heei, har to bokser med hermetiske hakkede tomater stående i skapet, og vil «bli kvitt det». Liker selvfølgelig ikke å kaste mat, så vil prøve å spise det. Meeeen jeg er dessverre ikke spesielt glad i tomater, så det må nok blandes med mye rart hvis jeg skal like det. Er det noen som har noen tips? Har noen bokser med tunfisk også, kanskje det går an å kombinere dem. Tunfisk og hakkede tomater? Men føler man må tilsette andre ingredienser også for å gjøre det godt da. Noen tips?? Anonymkode: 65763...ca8
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #2 Skrevet 25. oktober 2020 Lag pizzasaus av det, det liker du kanskje? Putt oppi litt av krydder som passer, basilikum er digg. Anonymkode: 06a30...b1a
Milky Skrevet 25. oktober 2020 #3 Skrevet 25. oktober 2020 Pastasaus/pizzasaus/tomatsuppe Jeg elsker tunfisk pleier å blande med majones og ha på skiva eller i salat. Hvis du vil bruke alt sammen kan du lage pasta med saus og tunfisk!! Er sykt godt!!
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #4 Skrevet 25. oktober 2020 Lage tomatsause. Ha litt olivenolje i ei panne. Fres litt løk og hvitløk i oljen. Tilsett pizzakrydder (tørkede urter) ta 2 deciliter rødvin eller portvin og kok det tykt i en annen panne. Ha i alt og la det koke i vel 1 time. Er susen klumpete, så kan stavmikser brukes. Anonymkode: 00040...3a6
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #5 Skrevet 25. oktober 2020 Du akn jo lagealt mulig. Pizzasaus, pasta bolognese, tomatsuppe.. Anonymkode: 7e521...b72
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #6 Skrevet 25. oktober 2020 Takk for svar! Pastasaus hadde vært digg, jeg har mye pasta jeg må spise opp også. Vet ikke om jeg har så mye som kan gå oppi sausen da. Har litt basilikum men... Hmm Anonymkode: 65763...ca8
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #7 Skrevet 25. oktober 2020 https://www.godt.no/oppskrift/7475/proev-indisk-daal-som-en-top-chef Elsker denne:) Anonymkode: 1836d...36c
Sheik Skrevet 25. oktober 2020 #8 Skrevet 25. oktober 2020 Indisk mat, tikka masala, tandoori, daal osv. Ellers kan du lage moussaka, lasagne, pizzasaus (fres en løk, 2-3 fedd hvitløk og olje i en kasserolle, tilsett hakkede tomater, 3 ts tomatpuré, litt sukker, salt, pepper, basilikum og oregano) eller pastasaus. Jeg bruker samme oppskrift til både pasta- og pizzasaus. Det blir kjempegodt.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #9 Skrevet 25. oktober 2020 Forslag til god saus: 1 boks tomater, 1 pose Toro peppersus og et par desiliter matfløte. Stek/krydre biffstrimler eller svinestrimler og slå ingrediensene over i panna. Kok opp/rør sammen. Kjempegodt med ris til 🙂. Og tomatsmaken blir ikke dominerende. Anonymkode: 57c1e...b6c 3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #10 Skrevet 25. oktober 2020 8 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for svar! Pastasaus hadde vært digg, jeg har mye pasta jeg må spise opp også. Vet ikke om jeg har så mye som kan gå oppi sausen da. Har litt basilikum men... Hmm Anonymkode: 65763...ca8 du kan bruke fantasien ganske bra i pastasaus :) Jeg pleier lage det med hakkede tomater, hvitløk, salt, pepper, og det jeg har av krydderurter, og litt tomatpure, soyasaus, rødvinseddik eller ketchup om jeg har det i skapet, og noen ganger en dæsj rømme eller fløte om jeg har det. Og bortimot alt av grønnsaker kan brukes, jeg bruker gulrot, brokkoli, minimais, spinat, sopp, paprika eller squash. Jeg varierer mellom kylling, kjøttdeig, skinke, spekeskinke, kjøttboller, eller hva enn annet jeg har av kjøtt. Ikke funnet noe som ikke passer i tomatsaus enda! Og om du har noe ferdig posesaus (for eksempel lasagnepakke) så kan du bytte ut noe av vannet med hakkede tomater! Anonymkode: 0eb84...bed
Million Skrevet 25. oktober 2020 #11 Skrevet 25. oktober 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Pastasaus hadde vært digg, jeg har mye pasta jeg må spise opp også. Vet ikke om jeg har så mye som kan gå oppi sausen da. Har litt basilikum men... Hmm Anonymkode: 65763...ca8 Du kan vel gå i butikken i morgen og kjøpe det du trenger av ingredienser? Det MÅ vel ikke brukes i dag, ettersom det er hermetikk som antageligvis kan holde i årevis til? Anbefaler å lage pizzasaus eller pastasaus, og så fryse ned i porsjonsbeger. Da er det bare å ta opp når du har bruk for det. Hakkede tomater kan også brukes i diverse gryteretter med oksekjøtt og andre grønnsaker.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #12 Skrevet 25. oktober 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Forslag til god saus: 1 boks tomater, 1 pose Toro peppersus og et par desiliter matfløte. Stek/krydre biffstrimler eller svinestrimler og slå ingrediensene over i panna. Kok opp/rør sammen. Kjempegodt med ris til 🙂. Og tomatsmaken blir ikke dominerende. Anonymkode: 57c1e...b6c Beklager skrivefeil. Toro peppersaus Anonymkode: 57c1e...b6c
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #13 Skrevet 25. oktober 2020 chillie con carne 😍 Anonymkode: 97d8a...db0
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #14 Skrevet 25. oktober 2020 Enchiladas 😋 Anonymkode: 6edaa...846
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #15 Skrevet 25. oktober 2020 Tusen takk for mange gode forslag! Keep them gjerne coming 2 minutter siden, Million skrev: Du kan vel gå i butikken i morgen og kjøpe det du trenger av ingredienser? Det MÅ vel ikke brukes i dag, ettersom det er hermetikk som antageligvis kan holde i årevis til? Joda, det er mulig. Er bare at skapet mitt er stappfullt av ting som jeg helst vil spise opp. Har egentlig jobbet med saken lenge, men jeg «må alltid» kjøpe inn nye ingredienser for å bli kvitt det jeg har, og så ender skapet opp like fullt som det var, så nå prøver jeg å være litt strengere, og bare spise det jeg har, og kjøpe minst mulig nytt før skapet er tomt. Men selvfølgelig, enkelte ting må man jo bare kjøpe ferskt, som melk og kjøtt, men ting som krydder, tørrvarer og hermetikk vil jeg helst ikke kjøpe mer av før skapet er betraktelig tommere. Og så må jeg jo ha mat i dag også, så hadde vært digg å få til et måltid med det jeg har uten å måtte dra på søndagsåpen butikk. Anonymkode: 65763...ca8
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #16 Skrevet 25. oktober 2020 Hvis du vil lage mat med det du har er det kanskje greit å ramse opp litt mer enn tomatbokser og tunfisk, heller enn at fremmede folk rundt omkring i landet skal bruke tid på gjettekonkurranse om hva du har i skapet? Anonymkode: 7ca50...f15
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #18 Skrevet 25. oktober 2020 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du vil lage mat med det du har er det kanskje greit å ramse opp litt mer enn tomatbokser og tunfisk, heller enn at fremmede folk rundt omkring i landet skal bruke tid på gjettekonkurranse om hva du har i skapet? Anonymkode: 7ca50...f15 Synes det er greit å få mange gode, åpne forslag – da kan tråden komme flere til nytte enn bare meg. Det er helt sikkert mange i fremtiden som havner innpå denne tråden etter å ha googlet hva man kan gjøre med hakkede tomater, så da er det bare en fordel at dette ikke bare er min egen, private tråd der alle hjelper akkurat meg, men mange forslag som kan passe alle og enhver. Jeg er jo villig til å kjøpe enkelte ting når et forslag høres veldig godt ut, og akkurat det kommer jeg til å gjøre nå, etter å ha fått flere superfristende forslag her, der jeg kanskje mangler en ting eller to 😋😋 Kanskje jeg til og med kjøper inn FLERE bokser med hakkede tomater, for å få prøvd alle 😂 Og hvis jeg får noen oppskrifter til gode tomatsauser, som jeg nå har fått, så kan jeg bruke det til masse i skapet mitt, uansett om det er tunfisk, pasta, ris, eller andre ting. Én god oppskrift på saus kan altså hjelpe meg å bli kvitt massevis av tørrvarer i skapet, uavhengig av hva det er. Så jeg er storfornøyd med utfallet av tråden hittil, selv uten å ha ramset opp alt innholdet av absolutt alt jeg har 😄 Tusen takk igjen! Dere er flinke 😍 Anonymkode: 65763...ca8 3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #19 Skrevet 25. oktober 2020 Jeg spiser ikke kjøtt, så lager en kjempegod pizza med tomatbasert saus (fra boks) iblandet tunfisk på boks som er godt rent av. Toppes med ost som vanlig. Anonymkode: fcd15...68c
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #20 Skrevet 5. november 2020 Hei TS her er ett forslag til deg: Har du en slik lasagna form? Eller lignende? Da kan du lage en form for lasagna. Du bare heller i formen lag på lag med hakka tomat, matfløte, ost, pasta, og salt, pepper og evt pizzakrydder om du har. Har du løk så kutter du det i så tynne skriver du kan og legger det imellom lagene. Du kan også skjære gulrot i tynne skiver og legge sammen med dette. Evt også poteter. Om det er kun en boks du vil bruke opp i dag, så tilpasser du mengde med melk/matfløte og evt litt vann (pga pastaen) men ikke mye. Husk at det er litt veske i bosen med hakkede tomater også. Legg evt osten kun på toppen av alt, eller 1 lag i midten og deretter ett på toppen. Tunfisken kan enten blandes inni ilamg med det andre eller varmes opp og has ved siden av. Bllandingen i formen stekes i komfyr ca 20-30 min på forvarmet ovn, ca 240 grader eller hva du pleier å steke lasagna/pizza på. Pastaen vil trekke til seg væske fra tomater, melk/fløte og vann, og det vil ikke bli så markant tomatsmak pga melka, løken og evt andre grønnsaker. Det er igrunn bare å bruke fantasien og prøve seg frem. Anonymkode: 078e4...b09
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå