Gå til innhold

Hvor "fort" kan man i teorien merke tegn til graviditet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ikke prøver (enda), men det er en ting jeg lenge har lurt på.

Har hørt og lest overalt at man ikke merker om man har blitt gravid før tidligst er par uker etter at befruktningen har funnet sted, gjerne da ved at mensen uteblir.

Men; hva man f.eks blir befruktet bare et par dager før mensen? Da vil man jo merke det ganske kjapt ved at mensen uteblir.

For eksempel at jeg blir befruktet på dag 34 og mensen med rett skal komme dage 38-39. Da kan jeg i teorien "merke" at jeg er gravid allerede etter en uke ettersom mensen ikke kommer? Vil det slå ut på en graviditetstest?

Og hvordan regner man hvor langt man er på vei? Er det fra cirka når befruktningen fant sted?

Jeg spør sikkert om mye dumt her, beklager 😅

Anonymkode: 70407...a0f

Skrevet

Hvis egget blir befruktet rett før mens har man kort lutefase som kan gjøre det vanskelig Å bli gravid.

eggløsning er x antall dager før mens, dette varierer fra person til person. Denne er konstant. 

Egget må feste seg for å bli gravid ,deretter produseres HCG. Noen egg fester seg seint og en graviditets test kan derfor f.eks være svak på IKM, noen opplever at den ikke blir positiv på IKM heller.

Som regel da har eggløsning vert seinere enn det man tror, men det kan være at egget har festet seg seint også 

Anonymkode: c15df...f9c

• Liker 2
Skrevet

Jeg er 15 uker og har enda ikke kjent, men tror folk flest kjenner det rundt uke 6-8. Men mange får jo positiv test rundt dagen de forventer mensen men veldig få merker vel noe fysisk før det har gått en stund.

Anonymkode: ba0c2...384

Skrevet

Jeg pleier å merke det 5-7 dager etter befruktning, men jeg er veldig var på hormonelle forandringer i kroppen.

Anonymkode: 37826...8b1

• Liker 2
Skrevet

Altså, det er ikke sånn at du kan bli befruktet når som helst i syklusen. Du kan bli befruktet når du har eggløsning, som i en gjennomsnittssyklus er ca 14 dager før mens. (Tidspunktet for eggløsning kan variere syklus til syklus men tid mellom eggløsning og mens er ganske konstant. Så kan sædceller leve noen dager inne i deg mens de venter på at egget slipper, så samleie noen dager før kan også føre til befruktning, samt at egget lever i ca ett døgn etter at det slipper. Så rundt regna er man fruktbar, som i at samleie kan føre til graviditet, ca en uke i løpet av en syklus.)

For at en graviditet skal kunne påvises så må et befruktet egg feste seg og produsere nok hormoner til at det slår ut på en test. Dette tar ca to uker for en standard graviditetstest og 10-11 dager for mer sensitive tidligtester. 

Anonymkode: 45d26...84a

• Liker 5
Skrevet

Noen merker det tidligere enn andre.  Jeg opplevde festesmerte og spotting ca. 1 uke etter eggløsning. Og følte meg sikker på at jeg var gravid før jeg kunne begynne å teste

Anonymkode: ba226...177

• Liker 2
Skrevet

Første graviditet (etter lang lang tids prøving) var jeg bombesikker på at jeg hadde fått en veldig snål influensa, og gikk bare å ventet på mensen, så jeg kunne ta naproxen, for jeg var kroppklein, sliten, kvalm og hadde mensmurringer. Men ville ikke ta naproxen før jeg visste at forsøket ikke hadde gått. 

Det ble aldri tatt naproxen for å si det sånn, testet positivt tre dager etter forventet mens, fordi jeg nektet å teste før, for hadde blitt skuffet så mange ganger.

Graviditet nr 2 - satt på første forsøk.  Da ble jeg kvalm etter 6-7 dager, men avfeide det med at jeg var bare stresset og sliten. Etter 8-9 dager slo bekkenløsningen fra første svangerskap ut, og jeg testet positivt på dag 10. 

Begge svangerskap insiminering, men ikke hormoner. 

Anonymkode: 0d4a7...e50

Skrevet

Eggløsning skjer ca 14 dager før mensen. Jeg hadde konstante mensmurringer (følelsen av at mensen kom hvert øyeblikk) en hel uke før mensen skulle komme, dette har jeg aldri opplevd tidligere. Altså hele døgnet. Gikk derfor med bind 24/7 fra en uke før mensen skulle komme, og frem til jeg tok graviditetstest 2 dager etter at mensen skulle ha kommet. Var ikke planlagt så jeg har ikke «tenkt» på meg symptomer. 

I uke 6 kom kvalmen. 

Anonymkode: d11d1...645

• Liker 2
Skrevet

Jeg merket noe 7-8 dager etter eggløsning. Starten på kvalmen og mensmurringer.

Anonymkode: 83d6d...1a3

• Liker 2
Skrevet

Med første merket jeg det en liten uke etter EL pga festesmerter, men med andre merket jeg det ikke før mine første symptomer fra forrige graviditet dukket opp rundt 10-11 dpo. Det var ekstra trøtt, tett nese og følelsen av å begynne å bli syk. Sånn var det med begge 😅

Anonymkode: d6079...bc7

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Som flere påpeker kan man ikke bli gravid når som helst i syklusen, men bare ved eggløsning, som er rundt 14 dager før mens. De fleste merker symptomer fra uke 6 (altså 4 uker etter befruktning) og utover.

Skrevet

Jeg merket det etter litt under en uke begge ganger. Første gang var inseminasjon (ikke hormoner, bare sædceller sprøytet inn i meg, veldig liknende når en mann kommer inni deg - bare uten moroa :’) ). Andre gang etter sex etter å ha tatt en eggløsningstest.

Jeg kjente småstikk i livmora, ganske ulikt menssmerter eller noe annet jeg har kjent i livet. Det var kanskje festesmerter - altså småsmerter når det befruktede egget fester seg i livmora.

Når testen slår ut har egentlig ingenting med mensen å gjøre. Når egget blir befruktet og fester seg, begynner vi å produsere noen spesielle graviditetshormoner. Det må bli nok av dem før testen kan merke dem. Det er derfor antall dager fra egget fester seg som betyr noe, ikke når man skal få mensen. Grunnen til at man pleier å snakke om når man kan ta test ut fra når man forventer mensen, er fordi de færreste vet akkurat når de hadde eggløsning og når egget festet seg. Fra eggløsning og til egget må være befruktet, er det normalt maks et døgn. Etter det, har egget kommet for langt på reisen sin gjennom egglederne til livmora. Men det er likevel ikke bare akkurat det døgnet man kan ha sex og bli gravid. De fleste menns sædceller lever noen dager inni en kvinne, så hvis man har sex f.eks. to dager før eggløsning, så vil man også kunne bli gravid. For noen menn, så kan faktisk sædcellene leve opp mot ti dager. Da er det hele elleve dager man kan ha sex i løpet av måneden og bli gravid. Og i tillegg kan eggløsningen din være tidlig (ikke midt mellom mensen, men noen dager før) eller sen. Det varierer fra kvinne til kvinne. Jeg har f.eks. vanligvis 29-30 dager mellom hver mens (fra første dag i en mens til første dag i neste). Da skulle man tro at eggløsningen min er litt mer enn 14 dager etter første dag i mensen, men for meg er det bare 13. For noen er det enda kortere. Da kan det hende at man tror at man har sex i en periode hvor man ikke kan bli gravid, men så blir man det likevel. Det kan også være en måned hvor eggløsningen bare er litt forsinket. Det er også helt vanlig. 

Skrevet
På 25.10.2020 den 20.56, AnonymBruker skrev:

Jeg merket noe 7-8 dager etter eggløsning. Starten på kvalmen og mensmurringer.

Anonymkode: 83d6d...1a3

Helt likt her, var sikker på graviditet en uke før første positive test, ca 1 uke etter eggløsning. Var kvalm og kjente det på kroppen.

Anonymkode: ec8cd...295

Skrevet

Man kan bare bli gravid ved eggløsning, og da i et veldig kort tidsrom, fordi egget bare er befruktningsdyktig i ca 24 timer.

Man har heller ikke eggløsning et par dager før mensen. Det har jeg aldri hørt om i alle fall. Normalen er 2 uker ved vanlig 28 dagers syklus, men noen kan ha lengre syklus enn det. Men eggløsning 2-3 dager før mens? Tror ikke det er biologisk mulig en gang. Da rekker jo ikke egget gjøre noe for å sende ut hormoner til kroppen om å stoppe mensblødning, og egget vil da bli skylt ut med blodet fordi kroppen aldri rakk å få signaler fra et befruktet, festet egg.

Anonymkode: c8e1e...355

• Liker 1
Skrevet

Eg følte eg kjende det på kroppen rundt 5-6 dagar etter eggløysing. Etter det kjende kroppen seg anleis ut veka før mens, med tidlegare ømme bryst enn vanleg og mensmurring som byrja før det pleier ved menstruasjon. Positiv test 3-4 dagar før IKM 🙂 

Annonse
Skrevet

Jeg fikk positiv test idag, vært uggen et par dager, befruktning skjedde mest sansynlig forrige onsdag eller torsdag🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 24aba...be5

Skrevet
20 hours ago, AnonymBruker said:

Man kan bare bli gravid ved eggløsning, og da i et veldig kort tidsrom, fordi egget bare er befruktningsdyktig i ca 24 timer.

Man har heller ikke eggløsning et par dager før mensen. Det har jeg aldri hørt om i alle fall. Normalen er 2 uker ved vanlig 28 dagers syklus, men noen kan ha lengre syklus enn det. Men eggløsning 2-3 dager før mens? Tror ikke det er biologisk mulig en gang. Da rekker jo ikke egget gjøre noe for å sende ut hormoner til kroppen om å stoppe mensblødning, og egget vil da bli skylt ut med blodet fordi kroppen aldri rakk å få signaler fra et befruktet, festet egg.

Det er fullt mulig. Kan ha eggløsning når som helst

Anonymkode: 6fdd0...b12

Skrevet

Jeg ble gravid som 19 åring, ikke planlagt, men jeg fikk uvante magesmerter veldig fort, 2 uker før mens var jeg allerede sikker på jeg var gravid, hadde nevnt det for kjæresten, når tiden for mens kom og den ikke kom tok jeg positiv test. Dette er over 20 år siden, ikke så vanlig å ta tester tidlig da. Men husker jeg syntes det var så rart å merke det så fort på kroppen, kjæresten var hjemme bare i helgene så jeg visste jo ganske nøyaktig når det måtte ha skjedd også, og det ubehaget i magen startet den uken etter. 

Anonymkode: 833f0...27a

Skrevet

Øhh..kvinner er bare fruktbare et par dager i mnd. Ville helt klart startet med å lese litt om kvinners autonomi om du fakta tror man kan bli gravid rett før mensen.

Anonymkode: 62875...b0a

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er fullt mulig. Kan ha eggløsning når som helst

Anonymkode: 6fdd0...b12

Det er svært sjelden og kun et unntak om det skulle skjedd, og det vet du. Kvinner har som regel eggløsning to uker før menstruasjonen kommer, det er normen hos kvinner av menneskearten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...