Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan mor kreve at far er hjemme hos henne med barnet når han har samvær?

Barnet er snart to år, og det er ingenting ved far som tilsier at han ikke kan ha barnet hos seg der han bor.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes man bør ta hensyn til barnet først og fremst. Men hvis barnet er vant til å være med far og føler seg trygg hos ham er det vel ingen grunn til at ikke far skal ha barnet hos seg.

Gjest Violetta
Skrevet
Jeg synes man bør ta hensyn til barnet først og fremst. Men hvis barnet er vant til å være med far og føler seg trygg hos ham er det vel ingen grunn til at ikke far skal ha barnet hos seg.

Og dette var meg.

Gjest allium
Skrevet

Så lenge det ikke foreligger noen avtale om noe annet, og mor har omsorgen, kan hun bestemme akkurat det som passer henne.

Far har i praksis bare én sanksjonsmulighet: Rettssak.

Hvis mors krav er åpenbart urimelig (far er oppegående, har et godt forhold til barnet og et ok hjem), vil han vinne frem med en sak, og få samvær uten mor til stede, så da kan man jo håpe at mor gir seg før det går så langt. Trinn én er i så fall familievernkontoret, der far kan prøve å få til en frivillig avtale.

Gjest Gjesta
Skrevet
Kan mor kreve at far er hjemme hos henne med barnet når han har samvær?

Barnet er snart to år, og det er ingenting ved far som tilsier at han ikke kan ha barnet hos seg der han bor.

Så lenge det ikke foreligger en samværsavtale, og mor har omsorgsretten, kan hun kreve akkurat hva hun vil.

Skrevet

En normalt oppegående far vil få samvær/samværsavtale uten problemer. Også utenfor mors bosted.

Forøvrig er jeg enig med allium. En mor som motsetter seg normal kontakt mellom barn og far vil nødvendigvis bli sett på med "et slitt skrått blikk" av evt domstoler og kan derfor risikere ganske mye om hun nekter barnet samvær med far på "vanlig måte".

Mor kan naturligvis forsøke å trenere samværet slik det vanligvis gjøres, men om det er å sette barnet i fokus og ivareta barnets behov er jeg sterkt i tvil om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...