Gå til innhold

Dine topp 5 favorittgrønnsaker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Løk. Alle slags løk. Alt fra gressløk til hvitløk. Alt blir godt med løk. Så jeg bruker det i det meste. Skal jeg ha meg noe godt en kveld, kan jeg hakke opp løk og steke den med litt krydder, og bare det, og kose meg .

Blomkål. Kokt, blomkålris, blomkålpure, gratinert blomkål, suppe osv

Kål. Kokt, stekt, raspet, kålstuing, fårikål, kålruletter, suppe.

Gulrot. Suppe, rå, raspet, kokt, i gryter og supper.

Rødbete. Stekt, kokt, syltet(eller hva det nå er man gjør med disse på glass.), I supper , rødbetkarbonader m.m.

Anonymkode: 9c624...8cc

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oii, her var det mye godt! Ble sulten jeg nå :) Elsker grønnsaker! Skal se om jeg klarer å holde meg til kun 5 her:

Agurk (I vann, i drinker, på brødskiva, i salaten, som stenger ved siden av maten)

Avokado (som mellomåltid, i salaten, ved siden av middagen, som pålegg, som dipp)

Løk/hvitløk (på grillen, i maten som smaksforsterker til alt mulig)

Brokkoli (ovnsbakt eller på grillen, kokt eller stekt med maten)

Sopp (alle typer! Stekt, bakt og i gryter. Kan være pålegg eller i middagen)

Hederlig omtale går ut til blomkål, kål, spinat, pak choi og søtpoteter..uff dette var vanskelig ;) 

Skrevet

Til varme retter:

Søtpotet 

Asparges

Sopp

Løk

Sellerirot

Til kalde retter:

Rødbete

Spinat 

Reddik

Rødløk

Agurk

Anonymkode: 5f52c...864

Skrevet

Gulrot- bruker både kokt, bakt, stekt og i mos

Broccoli - kokt og stekt iwok

Sellerirot - sette smak på alt av kraft til saus og suppe, samt i mos og bakt i ovn

Løk- klarer meg ikke uten løk. Til bolognese, i kraft, supper, i wok, karamellisert, rå i salater osv

Blomkål - rå, kokt, syltet, i wok, til mos og pure

Skrevet

Agurk - som pålegg

Sitron - på "alt" 

Gulrot - rå, kokt, ovnsstekt... Tilbehør til middag, eller rå som snacks

Hvitløk - smaksforsterker i stekt mat

Sellerirot - langtidsstekt, til middag 

Skrevet

1. Aspargesbønner. Jeg synes de blir best av et raskt oppkok og så vendes i hvitløkssmør.

2. Blomkål. Kan brukes til så utrolig mye forskjellig. Ungene elsker det når jeg ovnsbaker blomkålbuketter som er vendt i olje og karri. Nydelig.

3. Gulrotter. I likhet med blomkål en grønnsak som kan brukes til så mye. Smørdampet, most, ovnsbakt, gulrotsuppe osv osv.

4. Poteter. Her trenger jeg vel ikke gi eksempler, alt laget av poteter blir godt, men favorittene er kanskje pommes boulangere, fløtepoteter eller fondantpoteter.

5. Rødbeter. Jeg bare elsker rødbeter. Ovnsbakt med salt, hvitløk og balsamicoeddik og servert med salat og smuldret fetaost, det er kjempegodt bare det. 

Skrevet

Søtpotet - brukes til alt, egentlig. Mos, båter, terninger, bakverk, pannekaker osv.

Grønnkål - brukes som tilbehør til middag, stekt i stekepanne. Eller grønnkålchips. :sikle: 

Avokado - som tilbehør til middag og i dip

Løk - liker aller best rødløk. Syltet rødløk brukes som middagstilbehør, og ellers til all slags matlaging

Aspargesbønner/brekkbønner - steiker dem sammen med salt og annet krydder, som middagstilbehør. Nam!

Skrevet

Løk ; den mest anvendelige grønsaken . Brukes i alt fra pai til gryteretter. 

Sellerirot ; lager mos av den, utrolig godt . 

Rødbeter ; har fått mer og mer sansen for det. Bruker det ovnsbakt ( ofte sammen med andre rotgrønnsaker) eller i gryteretter og supper

Broccolini ; som tilbehør til mat, smørdampet. 

Gulrot ; gulrotpure som tilbehør til fisk er favoritten. 

Anonymkode: e5021...632

• Liker 1
Gjest Katteelskeren
Skrevet

Brekkbønner, poteter, squash (de hvite som fås kjøpt på innvandrerbutikk), aubergine og tomater. 

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Tomat

Løk

Hvitløk 

Potet

Gulrot

Skrevet (endret)
På 25.10.2020 den 14.42, AnonymBruker skrev:

Hva er de fem beste grønnsakene du vet om, og hvordan bruker du dem?

Anonymkode: bdc14...400

Tomater, tomater, og tomater.

Så liker jeg asparges, brokkoli og ovnsbakte poteter. Og løk!

Potetene kutter jeg rå med skallet på opp i enten chunky biter (en potet i to eller tre biter f.eks, avhengig av str) eller i båter, tar noen klunker olivenolje i en plastbolle, putter alle potetbitene oppi og vender så alle potetbitene med hånden i oljen, så de blir helt dekket av olje. Så legger jeg dem ut på et ark alu.folie på en bakeplate, krydrer dem med valgfri krydder (jeg bruker hvitløkspepper), setter de inn i forhåndsvarmet ovn på 200°C i 30-35 minutter. 

Tomater liker jeg på mange måter; stekt og bakt på pizza, eller most(knust) i gryteretter eller rå som pålegg oppå f.eks ost og skinke. Kjøper av og til sånne små cherrytomater på plastboks med lokk, og spiser dem som snacks.

Asparges steker jeg i masse smør til de blir myke. Som regel som tilbehør til kjøtt av noe slag. F.eks til kyllingfilet (stekt) og ris og peppersaus. Jeg kunne nok tenkt meg aspargesen litt fastere i fisken når den er tilberedt egentlig, men sønnen min vil ha aspargesen myk, og det går greit for meg. Jeg synes de er gode uansett. 

Brokkolien koker jeg i 5 minutter bare. Spiser den f.eks, til fisk.

Løk bruker jeg i gryteretter. Løk er godt! Eller rå ringer av rødløk på roastbiff med remulade, på et par skiver med mørkebrunt, grovt rugbrød (dansk type). Å så digg!

Endret av Million
Skrevet (endret)

Løk 🥰 (alt, tomatbaserte retter, supper, gryter, kjøttkaker) 

Flaskegresskar (suppe, muffins) 

Aspargesbønner (steker i meierismør, salt og pepper)

Ingefær (lager sterk ingefærte med honning, lime og en klype havsalt)

"Umoden" papaya (sterk papayasalat) 

Endret av nelipot
Skrevet

I rekkefølge:

Rødbeter - syltet som tilbehør til mat eller snacks.
Løk - rødløk: syltet som tilbehør til mat eller snacks eller rå som pålegg eller i salat. gul løk: stekt, passer i de fleste retter.
Agurk - rå i salater, som pålegg eller som snacks.
Mais - på kolbe: grillet som tilbehør til grilling. på hermetikk: i salater eller som snacks. 
Brokkoli - liker alle varianter. passer i de fleste retter. 

Jeg er også glad i potet, men jeg pleier å kategorisere det med pasta og ris. Sier ikke jeg spiste grønnsaker til middag om jeg hadde kokt potet med saus, liksom. 

Skrevet

ALT av løk😍, avokado, søtpotet, tomat, ingefær 🤩

Anonymkode: 8385b...8bd

Skrevet

Tomater (som egentlig ikke er en grønnsak, men jeg tar den med her), blomkål, potet, kålrot og avocado. 

Anonymkode: 1a70b...1d3

Skrevet

Potet; det brukes til så mangt. Mos, gratinert, båter, supper, kokt, lage fries osv

Rødbeter; elsker det såå mye!! Kokes eller stekes i ovnen med andre rotgrønnsaker. Eller på brødskiva

Agurk; salat, til laks, tzatziki (vet ikke om det var riktig skrevet) 

Alt av løker; brukes i nesten alle rettene jeg lager

Avokado; salat, taco, guacamole med chips, på skiva/knekkebrød/riskaker, i pasta osv

Skrevet

Brokkoli (kokt, med smør salt og pepper; nam!)

paprika

søtpotet (stekt i ovn)

blomkål (suppe, eller bakt i ovn)

purre 

gulrot. 

Skrevet

Løk, potet, avocado, gulrot, isbergsalat.

Anonymkode: 07c69...3c4

Skrevet

Agurk, tomat, mais, avokado og blomkål.

Anonymkode: 46733...7a3

Skrevet

Pastinakk, asparges, kålrot, tomat, mais, agurk, paprika, løk av alle slag.

Anonymkode: 2a542...674

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...