Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor sikker er en test som gikk ut på dato for 1 mnd. siden? Har det noe å si? Noen med erfaringer?

Anonymkode: 1da47...91e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som har opplevd dette? 😌

Skrevet

Får bare negativ test, men ingen mens.. 

Skrevet

Brukte en test fra clearblue som gikk ut januar i år. Den ble knallpositiv. Testet en uke etter forventet mens.

Anonymkode: b52ac...075

Skrevet

Jeg har ingen spesifikk kunnskap om graviditetstester, men jeg har utdanning innen kjemi. Jeg gjetter på at grunnen til at testene har holdbarhetsdato er fordi det er forbindelser/stoffer i testen som skal reagere med hormonene i urinen vår når vi er gravide. De aller fleste forbindelser dekomponerer (går i stykker) over tid - noen fort, andre sakte. Det er sinnsykt mange av hvert stoff som skal reagere, så det er ikke sånn at én dag så er alle riktige og dagen etter er alle ødelagt, men jo lenger tid det går, jo fler vil være ødelagt, og da vil ikke testen fungere som den skal.

Tenk på det som en boks med druer. En dag ser alle fine ut, dagen etter er kanskje ett blitt litt mykt og rart, to dager senere er en tiendedel mugne og etter en uke er alle dårlige og må kastes. Når nesten alle er dårlige, så tør du kanskje ikke å spise de 5-6 druene som ser bra ut. Kanskje de er bra, kanskje ikke?

Det blir noe av det samme med testen også. Etter holdbarhetsdatoen kan ikke lenger produsenten garantere for at den fungerer som den skal. Kanskje det blir flere falske negative og/eller flaske positive enn normalt.

Når jeg vurderer ting som har gått ut på dato, så vurderer jeg tre ting:

1) hvor lang holdbarhet hadde det i utgangspunktet? En måned over datoen for noe som hadde en uke holdbarhet fra produksjonsdato, er mye, mens en måned over for noe som hadde to år, er ikke veldig mye.

2) hvor farlig er det for meg om produktet er dårlig? Dårlig skalldyr kan gjøre deg skikkelig syk, mens tørt krydder som er gammelt bare smaker litt lite. En graviditetstest som viser feil, kan gi deg usikkerhet uansett hvilken måte den er feil på.

3) tilgjengelighet:  hvor mye koster det meg, hvor vanskelig er det og hvor lang tid tar det å få tak i en ny vare, og hvor ille er det for miljøet at jeg kaster noe som kanskje er ok? Én drue er ikke så ille, mens en hel stek er verre. Det finnes billige graviditetstester som du får tilsendt i posten (i en veldig anonym konvolutt) etter noen få dager: https://www.billige-tester.no/graviditetstest/graviditetstest-strimmel/babyplan-tidlig-graviditetstest-strimmel/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...