Gå til innhold

Julegaver... hvordan skal dere gjøre det i år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært voksen i noen år nå (midten av 20-årene). Og jeg er så lei av julegavestress og press. Jeg har aldri god råd i november/desember, (de fleste nærmeste har bursdag fra august-januar) i år har i tillegg konfirmasjonene vært på høsten.. Jeg er også student uten deltidsjobb...

En ting er til ungene, men etter jeg selv fikk barn har jeg ingen interesse av å få gaver. Jeg har alt jeg trenger. Og jeg har inntrykk av at min nærmeste krets også har alt de trenger og mer til. Jeg og samboer har vært enige om å ikke kjøpe julegaver til hverandre i alle de årene vi har vært sammen, pga økonomien. Er det ikke på tide at vi voksne slutter å kjøpe gaver til hverandre? Er det noen som synes det er noe annet enn stress med alle disse julegavene? 

Jeg har tenkt å be familien gjerne gi bort brukte gaver til vesla i år. Lurer på om jeg skal be de ikke kjøpe gave til meg også, eller værtfall be de bruke en max-sum på 200kr. Men familien min er skikkelig julegave-mennesker.. Mamma og pappa kan finne på å kjøpe gaver til mellom 1000 og 1500 til oss "ungene" (som alle er godt voksne med barn)... 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her gjør jeg det som jeg alltid har gjort. Det vil si jeg handler julegaver til både liten og stor. Det er ikke rett synes jeg at kun barn skal få gaver, da blir det feil i forhold til søsken uten barn.

Så her praktiserer vi julegaver til alle.

Anonymkode: 39710...2c3

• Liker 9
Skrevet

Kjøper ikke julegaver til voksne lenger. Bare til barn og til mannen. Til de andre lager jeg krukker med brente mandler eller karameller

• Liker 1
Skrevet

Vi kjøper til store og små , jeg synes det er veldig koselig med gaver. Både gi og få😉

• Liker 8
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Gjør som vanlig, kjøper til alle som jeg feirer jul sammen med. Uansett om de er 0 eller 100.

Skrevet

Nei, det synes jeg ikke er på tide. Jeg elsker å gi og få, heg har ikke alt selv om jeg er voksen. Hadde synes det var stusslig med kun gaver til barna

Anonymkode: 00ab7...cc5

• Liker 6
Skrevet

Samme som alle år. Istedenfor at jeg gir deg  500 kroner og du gir meg 500 kroner, så sender jeg en tanke. 
Slipper man overføre noe også. Funker flott. 

Skrevet
39 minutter siden, lillehavfruen skrev:

Jeg har vært voksen i noen år nå (midten av 20-årene). Og jeg er så lei av julegavestress og press. Jeg har aldri god råd i november/desember, (de fleste nærmeste har bursdag fra august-januar) i år har i tillegg konfirmasjonene vært på høsten.. Jeg er også student uten deltidsjobb...

En ting er til ungene, men etter jeg selv fikk barn har jeg ingen interesse av å få gaver. Jeg har alt jeg trenger. Og jeg har inntrykk av at min nærmeste krets også har alt de trenger og mer til. Jeg og samboer har vært enige om å ikke kjøpe julegaver til hverandre i alle de årene vi har vært sammen, pga økonomien. Er det ikke på tide at vi voksne slutter å kjøpe gaver til hverandre? Er det noen som synes det er noe annet enn stress med alle disse julegavene? 

Jeg har tenkt å be familien gjerne gi bort brukte gaver til vesla i år. Lurer på om jeg skal be de ikke kjøpe gave til meg også, eller værtfall be de bruke en max-sum på 200kr. Men familien min er skikkelig julegave-mennesker.. Mamma og pappa kan finne på å kjøpe gaver til mellom 1000 og 1500 til oss "ungene" (som alle er godt voksne med barn)... 

Du må, Ts, slutte å tenke at gaver er en «fair» utveksling av penger. Det er helt riktig at folk med god råd som ønsker å gi deg gaver bruker flere tusen mens du gir dem et bilde av ungene i retur. Det er som det skal være. Gaver er en utveksling av tilhørighet, ikke verdi. 

Men ønsker du, helt oppriktig, ikke gaver, så sier du jo det. Men har du dårlig råd så er jo å ønske deg og ungene noe praktisk som dere likevel trenger det riktige. En sykkel, nye vinterklær, symaskina som har stått på loftet til moren din siden 90-tallet. Brukt eller nytt - spiller ingen rolle. Vi trenger alle noe (om så bare en helg med barnevakt), og da kan vi unne folk å gi oss noe dyrt uten å stresse med å gi noe (dyrt) tilbake. 

Tenk sånn på det: for noen med dårlig råd er kanskje tid mindre verdifull enn penger. Så du kan gi dem hjelp til data eller noe. Men for dem er penger mindre verdifull enn tid, så de kan gi deg flere tusen uten at det er av mer verdi enn at du kommer innom en lørdag og hjelper.

Og, nei, julegaver er ikke stress. Du gir alle det de vil ha. Og det er det.

Anonymkode: 3d96e...b75

• Liker 1
Skrevet

Kjøper til foreldre og svigers samt samboer. Men småting, feks en flaske likør, en fin olje ol. Ingenting stort og dyrt. 

Anonymkode: d0e88...901

Skrevet
7 timer siden, lillehavfruen skrev:

Ikke vanlig å kjøpe til noe annet enn absolutt nærmeste familie. Da stort sett barn med mindre det er en som ikke har barn. 

Anonymkode: cb334...251

Skrevet

Stopp kjøpegaloppen i alle årets andre måneder - så har en faktisk noe å ønske seg til jul.

Problemet med følt kjøpepress til jul er jo ikke julegaver, men at folk kjøper-kjøper-kjøper til seg selv resten av året.

Praktiserer at etter sommeren kjøper vi oss ingenting. Null niks. Og har fått igjen følelsen av å glede seg over å ønske seg noe. Forventningen og litt spenning. Da er det stas å få endatil nye sokker, truser og pysj, som er tradisjon her.

Om en fyller ethvert behov fortløpende resten av året, har shopping som hobby og aktivitet? Så er det kanskje ikke jula som er det egentlige problemet...?

Anonymkode: 7cbb1...539

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Stopp kjøpegaloppen i alle årets andre måneder - så har en faktisk noe å ønske seg til jul.

Problemet med følt kjøpepress til jul er jo ikke julegaver, men at folk kjøper-kjøper-kjøper til seg selv resten av året.

Praktiserer at etter sommeren kjøper vi oss ingenting. Null niks. Og har fått igjen følelsen av å glede seg over å ønske seg noe. Forventningen og litt spenning. Da er det stas å få endatil nye sokker, truser og pysj, som er tradisjon her.

Om en fyller ethvert behov fortløpende resten av året, har shopping som hobby og aktivitet? Så er det kanskje ikke jula som er det egentlige problemet...?

Anonymkode: 7cbb1...539

Jeg skjønner "hvor du kommer fra". Det er bare det at jeg mener at i Norge i dag så er det lite man egentlig trenger (gjennomsnittet). Vi lever jo i et overflod-samfunn allerede. 

Jeg har det jeg trenger av kjøkkenutstyr, klær, jeg har bil, sykkel, tv, sofa, seng, sengetøy osv. Jeg har ikke shoppet noe til meg selv på et år. Likevel mangler jeg ikke noe.

Ikke vet man om vedkommende ønsker seg det man kjøper heller. Og da er det jo i bunn og grunn bare butikkene som har tjent penger på det?

Det høres fint ut å glede seg over pakkene på julaften, og kose meg med shoppingen. Men jeg blir egentlig litt kvalm av hele greia. Og kan føle et sterkt ubehag over at gaven kanskje ikke er "god nok". 

Skrevet

Jeg tenker at man gjør akkurat sånn som man føler for å gjøre det. Dersom julegaver føles bare stressende og lite givende (bokstavelig talt), så vær ærlig med dine nærmeste og si ifra.
Jeg er godt voksen, uten barn, og synes julegaver er koselig å gi og koselig å få. Men venninnegjengen har så smått begynt å begrense budsjettet litt mer. Vi har blitt enige om at det skal være en hyggelig hilsen, ikke en halv formue, så rundt 200 kr er nok. Hjemmelaget (hjemmestrikk, spiselige ting o.l.) er også veldig hyggelig å få.

Hvis man er litt tidlig ute kan man finne gode tilbud og finne noe riktig bra for en liten penge. Og så slipper man å stresse rundt i siste liten og blakke seg i desember.

Anonymkode: 59997...474

• Liker 1
Skrevet

Si meg, er du Grinchen som har tenkt å stjele jula, eller no sånt?

Anonymkode: dc637...c70

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjøper ikke julegaver til så veldig mange, så det er fint sånn som det er. Har en tidligere kollega som bruker mye penger hvert år. Er flere søsken+ at de har barn og så gaver til mange venninner osv. Altså helt fint for meg de har det sånn, men det går mye penger.

Anonymkode: 38b3e...a91

Skrevet

I år  tenker jeg gi felles gave til min nærmeste famille, de har alt  og har en meget minimalistisk stil og vet av tidligere år at gaver blir kastet eller gitt til nærmeste bruktbutikk.

Så kjøper sentrums kort ,skriver en liten hygge  julehilsen og oppfordre de til å ta seg en felles lunsj/pizza i førjulstiden og kose seg litt ,Har tro på at det blir suksess . De er fire, foreldre og unge voksne som har et godt familie samhold blir ikke noe dyrere heller det motsatte.🙂

Skrevet

Kjøper slike innpakkete gaveposer med ekslusive oljer, pasta, sjokolade o.,l tantebarn får 600 i gaver hver, mor hvertfall 1500-2000 og kjære sønn 5000.

Anonymkode: 7364c...4b5

Skrevet
4 timer siden, tøva skrev:

og vet av tidligere år at gaver blir kastet eller gitt til nærmeste bruktbutikk.

Hva faen? Da hadde jeg blitt forbanna.. En ting er å bytte det i butikken til noe man trenger, eller en tilgodelapp for senere, men å gi bort eller kaste noe? Fy faen for en tankegang.. Beklager, men jeg synes man skal være ganske idiot for å bare kaste noe man har fått i gave. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...