Gå til innhold

Evt. oppsigelse; Hva er mine rettigheter som ansatt uten medlemsskap i Handel og Kontor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvilke rettigheter har jeg ellers som arbeidstaker når jeg ikke er organisert i handel og kontor? dersom jeg ikke skulle få mottatt noe som helst tilbud under et drøftelsesmøte pga nedbemanning , hva er mine rettigheter da? 

Anonymkode: 578c0...0ab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har ikke mindre rettigheter enn de som er organisert. Vi har organisasjonsfrihet i Norge og det er ikke lov for arbeidstaker å diskriminere på bakgrunn av organisasjonstilhørighet.

Anonymkode: 49b08...00d

• Liker 2
Skrevet

under ett drøftelsemøte har man ikke krav på noe tilbud uansett om man er organisert eller ikke.
Er det nedbemanning i bedriften, så holder det at arbeidsgiver viser til at det er gode grunner for nedbemanning,  og at det følger vanlig oppsigelsestid.
Hva slags tilbud er det du mener du burde fått?

Skrevet

Du har det samme vernet mot usaklig oppsigelse/utvelgelse som organiserte. Eneste forskjellen er at du må passe på selv.

Anonymkode: c91c6...688

Skrevet

Husk du har krav på og ha noen med deg uansett. Jeg har vært i den situasjonen 2 ganger og begge gangene hadde jeg advokat. Takk og lov for det, for kom godt ut av det begge gangene. Første gangen var det nedbemanning dvs de fleste ble permittert, jeg var den eneste som ble sagt opp. Oppsigelsen var usaklig og full av feil. Heldigvis hadde jeg bevis på at bedriften tok feil. Det ble et styr uten like, mens saken pågikk gikk jeg på jobb. Jeg vant saken og fikk bli men det ente med at styret i bedriften sa opp sjefen med øyeblikkelig virkning. Andre gangen fikk jeg en veldig god kompensasjon, var ikke intressert i å gå tilbake. Så fikk 7 måneders kompensasjon + feriepenger jeg egentlig ikke skulle hatt. 

Ikke skriv under på noe du er usikker på. Som regel presser de deg og sier fristen er kort for og godta noe. Man er som regel litt på siden av seg selv og da er det lett og godta noe som du kanskje et par dager senere finner ut ikke er som du trodde.

Anonymkode: 7da29...630

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...