Gå til innhold

Første tannlegetime

Anbefalte innlegg

Skrevet

3 åringen har blitt innkalt til tannlegetime. Han liker ikke fremmede og kan være svært vanskelig å ta med til legen og helsesøster. Er nervøs selv og vil ikke at det skal smitte over på han. 

Hva kan jeg gjøre for å trygge barnet i forkant? Timen er om 2 uker. Han er flink å pusse tenner. Snakker sammen ved tannpussen at snart skal vi til tannlegen og de skal se om han har vært flink å pusse. Og at han får en liten premie etterpå av tannlegen. 
Snakket om tannlegestolen og lyset i taket. At det ikke er skummelt. 

Skal prøve så godt jeg kan å være en trygg voksen sammen med han. Har tannlegeskrekk selv etter en dårlig erfaring fra tannlegen da jeg var lita. Da tannlegen borret meg i kinnet og jeg blødde. Da jeg skrek så svarte hun «du må sitte stille hvis ikke borrer jeg i kinnet ditt igjen.» satt der med tårer i øynene og fikk kjeft i etterkant av tannlegen at det var min skyld at hun borret meg i kinnet. tok meg lang tid og bytte av tannlege før jeg ble trygg nok til å la noen behandle meg. Fortsatt litt usikker enda. Mamma var ikke der da det skjedde. Hun ventet på venterommet.
Jeg er alene med ungen så det er ingen andre som kan ta han med. Han er dessuten tryggest på meg. 

Anonymkode: c012f...a44

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For det første så skal han nok til tannpleier, ikke tannlege. De er utrolig mye flinkere med barn nå for tiden enn de var før! Ihvertfall de som jobber i den offentlig th-tjenesten. 

Det de pleier å gjøre når de er så små (hvis ikke noe tyder på at noe mer må gjøres - og det er vel sjelden), er egentlig nesten bare å gjøre barnet kjent. 

Stort sett: telle hvor mange tenner han har mens man ser på tilstanden og bruker speilet. Han kan sitte på fanget ditt. Så får han massevis av skryt og en premie. Og beskjed om å alltid pusse tennene. 😊 

Han kan også ta med en bamse eller dukke som også kan få sjekket tennene. Som i boka Lillesøster hos tannlegen (men helst ikke så mange "venner" da... 😂)

Skrevet

Her brukte jeg også mye tid på å forberede men alikevel nektet han å åpne munnen 🤣 men etter 20 min fant han plutselig ut at det var greit. Da gapte han høyt og lenge og tannpleier fikk sett godt over. Trodde nesten vi måtte få ny time. 

Anonymkode: 4f7cb...ae4

Skrevet
1 time siden, solmåneogstjerner skrev:

For det første så skal han nok til tannpleier, ikke tannlege. De er utrolig mye flinkere med barn nå for tiden enn de var før! Ihvertfall de som jobber i den offentlig th-tjenesten. 

Det de pleier å gjøre når de er så små (hvis ikke noe tyder på at noe mer må gjøres - og det er vel sjelden), er egentlig nesten bare å gjøre barnet kjent. 

Stort sett: telle hvor mange tenner han har mens man ser på tilstanden og bruker speilet. Han kan sitte på fanget ditt. Så får han massevis av skryt og en premie. Og beskjed om å alltid pusse tennene. 😊 

Han kan også ta med en bamse eller dukke som også kan få sjekket tennene. Som i boka Lillesøster hos tannlegen (men helst ikke så mange "venner" da... 😂)

Her er tannlegen flinkere med barn enn tannpleieren.Noe surere og latere skal du lete lenge etter! 

Anonymkode: 8a41e...ced

Skrevet

Jeg har med alle mine barn forklart , vist bilder og lekt tannlege . Da vi kom Til tannlegen/ pleie var det ingen problem. 

Anonymkode: af810...21c

Skrevet

Mi har legeskrekk, men gikk kjempebra hos tannlegen. Vi lekte rollespill der jeg var tannlege og skulle telle alle tennene. Fortalte også at man pleier å få en leke, det hjalp også på motivasjonen, hadde en leke i lommen i tilfelle de ikke ga leker lengre, men det hadde de! 

Anonymkode: e35c3...712

Skrevet

Det er helt normalt at barn er både nervøse og sjenerte når de skal til tannpleier for første gang. Du som mamma kan jo forklare og trygge barnet med at det eneste som skal skje på undersøkelsen er at tannpleieren vil bli kjent med dere, og gjerne få lov til å se inn i munnen for å telle hvor mange tenner han har oppe og nede. 

Jeg jobber selv som tannhelsesekretær og har hatt mange småbarn inne til sin første undersøkelse. Noen er mer nervøse enn andre, men dette skal tannpleier/tannlege ta hensyn til - noe de fleste er veldig flinke til. Får man ikke sett i munnen til barnet så er ikke det unormalt, det viktigste er at den første undersøkelsen blir en positiv opplevelse for barnet slik at de føler seg litt tryggere til neste gang. 

Hos oss er det vanlig at det settes opp en ny undersøkelse for videre tilvenning noen uker etterpå, hvis barnet er veldig utrygg og tannpleier/tannlege ikke får sett tennene ordentlig. 

Annet enn å telle tenner, så består gjerne undersøkelsen av å snakke litt om kosthold, tannpuss, bruk av smokk osv. 

Anonymkode: 89e15...de2

Skrevet

Eg var ein smule nervøs, men her gikk det over all forventning. Treåringen, som fram til da hadde vore svært så skeptisk til helsekontroll, hadde gledd seg lenge til å sjå vasken, stolen og den vesle spegelen som tannlegen (det var tannlege her) bruker til å sjå på tennene med. Da vi kom inn, vart det likevel litt skummelt, så ho sat på fanget mitt mens tannlegen talde tenner. Topp stemning: "Eg elskar å vere hos tannlegen mamma". 😁

Høres ut som du har forberedt godt ts, dette går bra! 

Ts nevner dette med negative assosiasjonar til tannlegen. Veldig viktig å omtale tannlege som noko positivt (som ts jo er veldig flink til 🙂) Enkelte (av den eldre generasjon har eg inntrykk av) plumpar lett ut med "uff stakkars deg" når dei får høyre at barnet skal til tannlege. Da skjønner jo barnet at dette kanskje ikkje alltid er så gøy. Så her måtte eg be bestemødre og eldre tanter om å  "skjerpe seg" 😊

Anonymkode: f30b1...e78

Skrevet

Jeg var nervøs for første tannlegetime også. Vår liker ikke fremmede. Vi var der 2 ganger på 2,5 år pga fall og skade på tennene. Og det gikk over all forventning. I bilen etterpå da hun «det var gøy» :fnise: tannlegene var så flinke og fortalte hva de skulle gjør, sang karius og baktus sangen, viste på meg først og hun satt på fanget mitt. Mellom timene har vi kjøpt tannlege-leker så hun leker tannlege på meg og pappan. 

Anonymkode: 368ec...680

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg var nervøs for første tannlegetime også. Vår liker ikke fremmede. Vi var der 2 ganger på 2,5 år pga fall og skade på tennene. Og det gikk over all forventning. I bilen etterpå da hun «det var gøy» :fnise: tannlegene var så flinke og fortalte hva de skulle gjør, sang karius og baktus sangen, viste på meg først og hun satt på fanget mitt. Mellom timene har vi kjøpt tannlege-leker så hun leker tannlege på meg og pappan. 

2 ganger når hun var 2,5 år* 

ble litt uklart det der. 

Skrevet

Vi lekte masse tannlege sammen før første time. Det var kjempepopulært og til hjelp :)

Anonymkode: a72c3...74b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...