Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Da jeg ble sammen med kjæresten min så fortalte han at han ble tvangsmedisinert pga diagnosen, noe han syntes var idiotisk fordi han mener at han ikke har diagnosen. Det første året vi var sammen så gikk han på medisinen og jeg merket ingenting rart med oppførselen hans, men etter at han fikk slutte på medisinen for tre måneder siden så har han begynt å endre seg. Han har blitt veldig opptatt av å spørre meg om jeg har vært utro eller på en eller annen måte «lurt» han. Dette skjer flere ganger i løpet av uka og begynner å bli ganske slitsomt. Han er også veldig på blikk og kroppsspråk. Han overanalyserer og beskylder meg ofte for å lyve. En annen ting han er veldig opptatt av er at det er så mye drittmennesker, han har et veldig negativt forhold til andre mennesker. 

Når jeg prøver å si at han har endret seg etter at han sluttet på medisinen så blir han sint, han sier han ikke har diagnosen og at det ikke hadde hjulpet på paranoiaen hans hvis han begynte på den igjen. Han sier grunnen til at han nå spør meg så mye er fordi vi nå har kommet langt inn i forholdet og da vil ikke han risikere at jeg har lurt han. 

Anonymkode: 0e76a...9c9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Løp og se deg ikke tilbake.

Anonymkode: 4e813...3e3

• Liker 35
Skrevet

Han er alvorlig syk. Det eneste du kan gjøre er å stille ultimatum om at hvis ikke han tar medisin så gjør du det slutt.

• Liker 30
Skrevet

Jeg ville tatt kontakt med de som følger opp samboeren din. Mest sannsynlig trenger han medisinene sine. Og det kan hende han må være på TPH for å faktisk ta de. Jeg følger selv opp pasienter med alvorlig psykisk lidelse (som regel paranoid schizofreni). Mange fungerer helt normalt så lenge de er riktig medisinert, men dessverre har mange vanskeligheter med å se dette selv. 

• Liker 14
Skrevet

Gjenta for deg selv helt til det sitter; "Jeg kan ikke fikse denne mannen."

• Liker 14
Skrevet

Du må kontakte ansvarlig overlege, feks på dps hvor han ble diagnostisert eller fastlege og prøve å få hjelp til å få ham medisinert igjen. Jeg ville meldt inn en bekymringsmelding. Dette er kjempe vanlig for pasienter med schizofreni -de auto seponerer medisiner. Pass på - han kan bli kjempe psykotisk. Noe som mest sannsynlig ikke er farlig men som kan oppleves som utroligskremmende.

Hadde min kjæreste hatt shizofrieni hadde medisinering, med depot, vært ett kriterie for ett videre forhold.

Anonymkode: 2a688...05d

• Liker 13
Skrevet
1 minutt siden, Wilma89 skrev:

Jeg ville tatt kontakt med de som følger opp samboeren din. Mest sannsynlig trenger han medisinene sine. Og det kan hende han må være på TPH for å faktisk ta de. Jeg følger selv opp pasienter med alvorlig psykisk lidelse (som regel paranoid schizofreni). Mange fungerer helt normalt så lenge de er riktig medisinert, men dessverre har mange vanskeligheter med å se dette selv. 

Tph = tud?

Anonymkode: 2a688...05d

Gjest theTitanic
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Da jeg ble sammen med kjæresten min så fortalte han at han ble tvangsmedisinert pga diagnosen, noe han syntes var idiotisk fordi han mener at han ikke har diagnosen. Det første året vi var sammen så gikk han på medisinen og jeg merket ingenting rart med oppførselen hans, men etter at han fikk slutte på medisinen for tre måneder siden så har han begynt å endre seg. Han har blitt veldig opptatt av å spørre meg om jeg har vært utro eller på en eller annen måte «lurt» han. Dette skjer flere ganger i løpet av uka og begynner å bli ganske slitsomt. Han er også veldig på blikk og kroppsspråk. Han overanalyserer og beskylder meg ofte for å lyve. En annen ting han er veldig opptatt av er at det er så mye drittmennesker, han har et veldig negativt forhold til andre mennesker. 

Når jeg prøver å si at han har endret seg etter at han sluttet på medisinen så blir han sint, han sier han ikke har diagnosen og at det ikke hadde hjulpet på paranoiaen hans hvis han begynte på den igjen. Han sier grunnen til at han nå spør meg så mye er fordi vi nå har kommet langt inn i forholdet og da vil ikke han risikere at jeg har lurt han. 

Han prøver å unnskylde det, men han er både paranoid OG uten selvinnsikt. Tydeligvis har han for dårlig kontroll over seg selv til å vite når han trenger hjelp, og sannsynligheten er stor for at han stadig blir mer paranoid. 

Noen schizofrene oppnår mye selvinnsikt og kan leve gode liv, men det virker ikke til at typen din er en av dem..  løp. 

Skrevet

Løp, løp, løp og aldri se deg tilbake. Ikke ødelegg livet ditt. Det er ikke alle man kan redde. Løp min venn. Redd deg selv fra galskapen.

Anonymkode: 24588...539

• Liker 10
Skrevet

Når noen sier de er tvangsmedisinert for en alvorlig diagnose og mener selv at det ikke er nødvendig. Da er det ikke selvinnsikt og det er ikke bra. Det du ser nå er hva du får. 

Anonymkode: 5a4f7...c6f

• Liker 13
Skrevet

Moren min er paranoid schizofren, jeg mener det, LØP OG REDD DEG SELV! Hun forsøkte å kvele meg i søvne fordi hun trodde jeg spionerte på henne for fienden. Hun fungerer bra så lenge hun er medisinert, men farlig uten. Når han begynner å vende seg mot deg med mistanker om utroskap og annet bedrag? STIKK, I hans hode kan det utvikle seg til alvorlige hatefulle tanker og han kan i verste fall skade deg, han er ALVORLIG SYK. 

Anonymkode: 1a82d...3d4

• Liker 18
Skrevet
22 minutter siden, Wilma89 skrev:

Jeg har allerede gjort det med legen som følger opp, men når legen tar det opp med han så nekter han for at han har noe problem og slipper medisiner. Tatt det opp to ganger nå, men ingenting blir gjort.

Ts

• Liker 2
Skrevet

LØØØØØP! Du kan ikke fikse han, han nekter for å ha en diagnose å dette vil bare bli verre. For din egen del, kom deg unna. 

Anonymkode: 7d6d0...9d5

• Liker 7
Skrevet

Men herregud da, menneske!!!! Hva er det egentlig du lurer på??? Kom deg vekk fra han. Han er alvorlig syk og nekter medisiner!!

Anonymkode: f71e6...071

• Liker 11
Skrevet

Her er det ikke et spørsmål om hva du skal gjøre. Selvfølgelig må du løpe vekk så fort som mulig.

Mennesker med alvorlige mentale lidelser har ikke bare potensialet til å gjøre livet ekstremt vanskelig for sine nærmeste. De kan også bli farlige. Om de har selvinnsikt, tar medisiner og har gode verktøy for å både legge merke til og håndtere eventuelle forandringer i egen oppførsel, så kan de være normale, oppegående mennesker.

Men, kjæresten din mener han ikke har diagnosen og ikke trenger medisiner. Han har ikke selvinnsikt, hans oppførsel har endret seg, og han har begynt å fokusert på deg som en potensiell 'fiende'. 

Her må du bare komme deg unna før det eskalerer. 

Anonymkode: 58170...b2c

• Liker 7
Skrevet

Kom deg unna, også for hans del. Å være i et forhold når man er så syk er ikke bra. 

Anonymkode: 82f6c...bef

• Liker 3
Gjest Mysticgirl
Skrevet

Ikke for å skremme deg, men han kan være meget farlig om kort tid. En som er sammen med ei jeg kjenner, ble nesten morder pga han hadde teorier om forfølgelse og spionasje av sin egen samboer.

Enten må han begynne på medisiner, ellers så må du bare komme deg vekk fra han . 

Skrevet

Kom deg vekk, imorgen den dag!!

Det er ingen andre råd vi her kan komme med som vil hjelpe. Han ønsker ikke hjelp, og da kan han ikke være i et forhold heller.

• Liker 3
Skrevet

Som pårørende til en med samme diagnose vil jeg bare si at det er utrolig tøft å stå i alle kampene som pårørende. Man må hele tiden kjempe for at den psyke skal få hjelp, og siden de som er paranoid schizofren ofte ikke er klar over sykdommen selv og derfor også nekter for den, så blir den kampen ekstra tung. 
Det er en farlig sykdom. Men likevel skal det utrolig mye til for at vedkommende blir ansett som en fare for seg selv eller omgivelsene. Min erfaring er at så lenge personen ikke selv ønsker hjelp, så må personen utføre en alvorlig handling før tvangsinnleggelse. Og det er en evig runddans. De legges inn, tvangsmedisineres, slipper ut med fortsatt tvangsmedisinering, de viser bedring pga medisinering og tvangsvedtaket avsluttes. Rykk tilbake til start. Det er en evig kamp, og det er utrolig slitsomt. 

Jeg ville aldri anbefalt noen som kan velge å bli som nærmeste pårørende. For det kommer til å spise deg opp. 

Anonymkode: 6d5a9...853

• Liker 10
Skrevet

Vil bare legge til at de med paranoid schizofreni ofte er veldig gode "skuespillere" også, og derfor klarer å skjerpe seg i møte med helsepersonell dersom de føler seg truet. 

Anonymkode: 6d5a9...853

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...