Gå til innhold

Hvor mange timer får barnet ditt sitte ved dataen . Spille med venner å alene på en søndag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er greit?

Anonymkode: ed5bf...6a1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det må jo være opp til deg tenker jeg og hva som passer ditt barn,

Her i hus så får han sitte så lenge han vil, det er søndag, fri og drittvær. Så lenge de klarer å ta pauser selv så er det greit tenker jeg.

• Liker 6
Skrevet

Høst/vinter/dårlig vær: 'En dag i uka er det greit at han sitter i 12 timer. Men det er på betingelse av at skole har gått bra siste uka, rommet er ryddig, han har fulgt opp andre fritidsinteresser gjennom uka, spiller noe sosialt (multiplayer) og at han legger seg kl. 21.30.

Og spillinga skal ikke komme i veien for å spise middag med familien. 

Fint vær: samme som over, men 10 timer og ha 2 timer ute. Men dette er aldri noe problem, for han finner på andre ting da. 

Han får også spille ca 2 timer hver dag.

Anonymkode: 62d35...e02

• Liker 1
Skrevet

15 åringen får spille så mye han vil.

5 åringen aktiveres selvfølgelig av meg og får ikke spille mer en 45 min av gangen.

Skrevet

Kjenner en familie hvor barna sitter 10-12 timer om dagen i helger og ferier. Seriøst, skjermtid på 11,5 timer i snitt hver dag på en uke i sommer.

Anonymkode: b73c7...04d

• Liker 4
Skrevet

1/2 time pr dag. Han kan spare opp tid. Lekser som gjøres på pc teller selvsagt ikke. LAN teller heller ikke. Det fungerer helt perfekt og såpass lite tid pr dag gir rom for ekstra utdeling av tid i spesielle tilfeller. 

H*n synes selv dette er en flott ordning og siden han sparer opp tid resulterer det i mange pc-frie dager.

Anonymkode: 3d4d4...e0c

• Liker 1
Skrevet

Han får sitte så lenge han vil når det ikke er andre planlagte familieting som skal gjøres og været er så dårlig som det er nå. Han spiller nesten alltid med andre, så det er jo sosialt. I tillegg spiller han med andre ungdommer rundt om i verden, så mye foregår på engelsk. 

Anonymkode: b2dc5...0da

• Liker 2
Skrevet

Maks 2 timer på hverdager, og 5 timer i helgen. Det blir aldri så mye som 2 timer på hverdagene, hun har 3 aktiviteter hun går på, så det er ikke så mye tid til overs. Hun er forresten 7 år.

Anonymkode: 442a6...a37

Skrevet

Hun er 15, så ikke "barn" lenger sånn sett. Jeg regulerer ikke noe. Hun gjør det hun skal, hun trener, dømmer og spiller kamper i helgene, er med venner, hjelper til når jeg ber om det, kommer ut av rommet sitt av seg selv for å slå av en prat, går tur med hundene osv. 

Hadde hun ikke gjort noe annet, bare sittet pal og vært umulig å snakke til hadde jeg nok hanket det inn mye mer.

"Heldigvis" har hun vært aktiv fra hun var mindre, sånn at behovet for å regulere det ikke har vært veldig stort på det jeg kan huske. Det har nok skjedd at hun satt mer eller mindre en hel lørdag i høststorm og regn liksom - men andre dager har det vært ingenting, så det har aldri vært noe stress rundt det.

Skrevet

Vi gjør alltid noe sammen som familie hver dag i helgen - en aktivitet og felles måltider. Utenom det så får barna være med sine venner. Og en del av denne tiden brukes på å spille sammen med de vennene. Det er helt greit for meg, fordi dette er en viktig del av kulturen til de vennegruppene. Spilling er en hobby på lik linje med andre fritidsaktiviteter. 

Anonymkode: 42d74...038

• Liker 3
Skrevet

Så lenge tenåringen ønsker 

Anonymkode: 65f51...dbc

Skrevet

Han er tenåring så her får han styre det selv som regel. Er flink til å finne på andre ting utenom

Skrevet

De styrer det selv. De driver med idrett, så de aller fleste helger er fulle. De få timene de har fri får de spille om de vil det. 

12 og 13 år. 

Anonymkode: 86c9c...dc8

• Liker 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Så lenge det ikke går utover skole, plikter, fritidsaktiviteter og planlagt familietid så hadde jeg latt ungen styre selv. 

Skrevet

Min er bare 8 men vi har ingen spilletid. En del skjermtid blir det nok likevel, ca 5 timer i helgen og 1,5 timer i ukedagene. 

Når de blir eldre vil jeg tenke de kan spare seg opp spilletid, dersom de har to timer til dagen  hvor en av de timene kan spares opp til helgen

Anonymkode: d3195...34b

Skrevet

Så lenge ting går greit på skolen får de sitte så lenge de vil. Er da det samme om de spiller/bruker hjernen på nett med venner, eller om de sitter å strikker, pusjer, ser på tv med andre eller spiller fotball.

Anonymkode: bd039...8fe

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge ting går greit på skolen får de sitte så lenge de vil. Er da det samme om de spiller/bruker hjernen på nett med venner, eller om de sitter å strikker, pusjer, ser på tv med andre eller spiller fotball.

Er og spilling det samme sompusling, strikking og å være ute og spille fotball? 

Jeg tenker at skjermtid uansett innhold ikke på noen måte kan sidestilles med annen form for aktivitet. Spilling er nok ikke skadelig, og det kan være sosialt og viktig - men det er avhengighetsskapende og passiviserende. Jeg spiller selv, og tenker det er helt ok innenfor rimelighetens grenser, men tenker også at det for mange blir slik at slutter med andre aktiviteter slik som feks nettopp å strikke eller pusle fordi det ikke kan konkurrere med spilling. Så ubegrenset spilling vil for mange lede til veldig lite fysisk aktivitet for eksempel

Anonymkode: d3195...34b

• Liker 1
Skrevet

Han er 10 år. Har 5 timer skjerm (tv + spill) i ukedagene og 7 i helgene.

Anonymkode: 8bf7c...3bd

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig med deg

Anonymkode: 65f51...dbc

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Det kommer vel veldig an på barnets alder? Om en 15-åring vil sitte foran PC'en mesteparten av dagen bør det være greit dersom familien ikke har andre planer, er barnet 5 blir det selvsagt noe helt annet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...