Gå til innhold

Hormonprevansjon - sunt?

Fremhevede innlegg

Gjest Naturella
Skrevet

Jeg har gått på "vanlige" p-piller i 5 år, men byttet for 1,5 år siden til minipiller. Grunnen var at jeg hadde et halvårig opphold fra p-pillene, og gjett om jeg merket forskjell! Jeg er jo en annen person uten! Med p-piller var humøret mitt alltid flatt...mens uten hormonprevansjon er jeg jo en skikkelig berg og dalbane! På en god måte altså..:)

Minipillene gjør at jeg kjenner meg mer "naturlig", og at kroppen har sin faste rytme med f.eks pms og slike ting.

Men nå sitter jeg her og lengter litt tilbake til mitt naturlige jeg...

Føles jo fortsatt ikke helt perfekt med minipillen; mellomblødninger osv. I tillegg er jeg ikke så sikker på at det er helt sunt med å "pøse" på med hormoner som kroppen egentlig skal styre selv...Selv om jeg vet at det er lite virkestoffer. Men jeg synes ikke akkurat at det er betryggende å lese på bruksanvisningen at hvis jeg slutter idag, så tar det bare 10 år før min risiko for brystkreft er nede på det samme som for en "vanlig" kvinne...Tar jo kortere tid for en som slutter å røyke!

Æsj...noen som har noen synspunkter eller erfaringer?

Liker mindre og mindre og tukle med kroppen, men samtidig behøver vi jo prevansjon. Kondom er utelukket og hoppe-av-i-svingen for usikkert. Ladycomp har jeg hørt om, men synes den virker dyr og er dumt at det tar lang tid før den er stilt inn etter min kropp.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan pessar være aktuelt? Bare et forslag fra min side.

:)

Gjest Dalwhinnie
Skrevet

Selvfølgelig er det ikke sunt å tilføre kroppen kunstige hormoner. Jeg gikk på p-piller mer eller mindre sammenhengende fra jeg var 16 til jeg var 33, og har vært blant de heldige som ikke merket noe særlig til bivirkninger. Men det er noe å la kroppen være i konstant hormonell ubalanse som bød meg mer og mer imot, og jeg har nå sluttet på pillen og begynt å bruke Persona i kombinasjon med kondom på usikre dager.

Det er utrolig deilig å kjenne hvordan kroppen er nå. Jeg merker de naturlige hormonsvingningene på en god måte. Sexlysten er mye bedre, og jeg merker hvordan den svinger i syklusen. Økte menssmerter takler jeg på en annen måte.

Hvis du ønsker å prøe en form for naturlig prevensjon, men synes at Ladycomp er for dyr, så kan kanskje Persona være et alternativ? Det er en liten lommecomputer som holder sjekker hormonnivået ditt gjennom syklusen ved å lese av urinstix som du bruker 8 ganger per syklus. I perioden rundt eggløsning vil du få rødt lys og må da enten avstå fra sex eller bruke f.eks. kondom. På grønne dager er det fritt fram. Persona koster ca 1300, og i tillegg bruker du urinstix for 180 kr/mns. Det er penger å spare på å kjøpe den i Sverige.

Skrevet

Persona er noe mer usikker enn LC og BC.

Grunnen til dette er at Persona sier fra når den TROR EL kommer, mens LC og BC sier i fra når EL har vært.

Et mulig alternativ kan være tempig i http://www.fertilityfriend.com/ kombinert med persona tester for å dobbeltskjekke når du har EL. (Ja, jeg vet at det står i FF-kontrakten at man ikke skal bruke det som prevensjon, men det er mulig om man bruker hodet litt i tillegg)

Dette er forholdsvis rimelig, og brukt KORREKT er det ganske så trygt, men det krever en viss egeninnsats og trening.

Les deg opp på “naturlig familieplanlegging” og sykluskontroll, og se om det kanskje kan være noe for deg :)

(Jeg har det travelt her, og har en misstanke om at Malama snart dukker opp, så jeg får se om jeg eventuelt har noe å tilføye etter hun har bidratt her :))

Skrevet

Hva med å prøve kobberspiral? Jeg har opplevd det samme som deg, med utallige bivirkninger, deriblandt store humørsvingninger mens jeg brukte hormonell prevensjon. Og tro meg, jeg prøvde litt av hvert, diverse p-piller, p-plaster og p-ring. Jeg ble til slutt dritt-lei, sluttet, og ba legen min om å henvise meg til gynekolog slik at han kunne sjekke om jeg kunne få kobberspiral (har nemlig ikke født barn). Det kunne jeg få, og har nå hatt spiralen inne i snart 4 måneder. Bivirkningene er borte, ingen hodepine, mer stabilt humør og ikke minst økt sexlyst. Jeg har litt større blødninger, og litt mer mens-smerter, men det går faktisk veldig greit og jeg kommer til å ha spiral frem til det evt. skal bli noen barn her i huset! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...