Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere. 

Er tidlig gravid (uke 5+6), og er overvekt. Er 179 cm høy og 93’kg 😔 

Overvekt har ikke vært et problem før. Alltid vært normalvektig. Veide vel rundt 78 kg da jeg ble gravid med datteren min. Gikk opp det jeg skulle men holdt meg «slank» og aktiv i graviditeten , og så raste det ned etter hun var født og endte på 82 kg et år etter hun var født, spiste hva jeg ville , men ammet og trillet mye. 

så gikk det ca et år, begynte i en stillesittende jobb, og fortsatte med å ikke tenke på hva jeg spiste , men både amming og trilleturer fra perm opphørte jo . Så plutselig gjennom ca et år hadde jeg lagt på meg 10’kg. Gikk også på letrozol og mistenker at dette også kan ha gjort sitt. 

men ja, poenget er at jeg har ingen erfaring mtp hvordan jeg skal forholde meg til dette. Syns også det er litt skamfullt. Merker jeg har mindre matlyst nå og har lagt inn trening ca daglig (rolig løping/rask gangen 30-60 min..) Er det innenfor hvis jeg prøver å holde denne vekta stort sett gjennom svangerskapet eller bør jeg kanskje helst noen kg ned dette første trimester for så å legge på meg litt igjen de siste trimesterene?

Anonymkode: 1ac4e...8f1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk med jordmor eller lege om dette. Ikke ta til deg råd på et forum, snakk kun med kyndig personell. 

Lykke til. 

Anonymkode: 661ad...a02

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Snakk med jordmor eller lege om dette. Ikke ta til deg råd på et forum, snakk kun med kyndig personell. 

Lykke til. 

Anonymkode: 661ad...a02

Ja tenker å gjøre dette. 
men tenkte bare på om noen har egne erfaringer så er det interessant å høre dem

ts

Skrevet

Jeg hadde sånn ca samme utgangspunkt som deg. Det er ikke anbefalt å slanke seg/gå ned i vekt når du er gravid men det generelle rådet er vel å prøve å unngå å gå opp veldig mye i vekt. (maks 6-8kg for overvektige tror jeg det er) 

Uansett så er det viktigste at du har et sunt og variert kosthold og får i deg de næringsstoffene kroppen trenger. Fint at du er aktiv. Det hjelper også for å forebygge rygg/bekkenplager senere. 

Jeg gikk opp ca 15kg i løpet av svangerskapet (5kg heeelt på slutten). Jeg fikk svangerskapsdiabetes med masse kontroller, medisinstyr, igangsettelse, keisersnitt osv.. Ikke noe å anbefale. Så nå holder jeg på å gå ned til en startvekt på 80kg til vi skal prøve igjen neste sommer 😊

Snakk med jordmoren din når den tid kommer så får du god veiledning. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg ville ikke tenkt på slanking mens du er gravid. 
jeg har hatt tre graviditeter der jeg har vært overvektig ved to av dem. Jeg har hatt fokus på å spise variert og sunt, men allikevel la jeg på meg 20 kg ved graviditet nr 3. Og 8 kg på graviditet nr 2. Jeg utviklet også svangerskapsdiabetes på graviditet nr 2, så da blir det jo litt ekstra fokus på mat. (Jeg hadde ikke så alvorlig grad at jeg måtte sette sprøyter, men regulerte med matinntak og måling av blodsukker) 

Det er jo litt skamfullt å være overvektig uansett, og det kan oppleves mer sårbart når man er gravid. Det er jo mye fokus på kropp, og du blir målt og veid hele tiden. Men ha fokus på sunt kosthold, og tenk heller slanking etter graviditeten.

Anonymkode: 2ab8e...aef

Skrevet

Veide 89 kg da jeg ble gravid (hadde gått ned fra 102 i forkant).Vekten min har aldri blitt kommentert dette svangerskapet, hverken av lege eller jordmor. Er nå i uke 24 og har lagt på meg 5 kg. Spiser sunt og normalt og får tilbakemelding på fin vektoppgang. Ville ikke gått inn for slanking uansett hva vekta hadde vist - SÅ overvektige er hverken du eller jeg! Lykke til, TS!

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Veide vel rundt 78 kg da jeg ble gravid med datteren min. Gikk opp det jeg skulle men holdt meg «slank» og aktiv i graviditeten ,

Da var du vel per def overvektig og ikke «slank» overhodet? Jeg er 173 og 58 kg og helt normal. Gravid nå og overvektig i graviditet, 79kg.

Anonymkode: e4ddc...896

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da var du vel per def overvektig og ikke «slank» overhodet? Jeg er 173 og 58 kg og helt normal. Gravid nå og overvektig i graviditet, 79kg.

Anonymkode: e4ddc...896

Hva mener du? 179 og 78 kg er en bmi på 24. 

Gikk ikke opp mye i graviditet , så jo vil si jeg var slank gravid den gang.

ts

• Liker 7
Skrevet

Jeg veide 85 kg (162 cm) da jeg ble gravid. Overvekten var aldri et tema på noen kontroller. Jeg gikk opp 15 kg. Var gravid med tvillinger og hadde mye ødem, veldig mye. Etter fødselen så veide jeg 76 kg, så jeg gikk ned i egenvekt i svangerskapet. 

Selv da jeg utviklet mild svangerskapsdiabetes så var ikke overvekten et tema, kun kosthold. 

Anonymkode: 1fdbb...3ec

Skrevet

Takk for gode svar dere:) 

enig med dere mtp hensyn til mat , prøver virkelig å tenke på det jeg spiser nå. For det meste blir det sunt. Det må vel være det avgjørende , samtidig med bevissthet rundt aktivitet. Så får vi håpe vekta ikke går mye opp. 

mtp svangerskapsdiabetes, hvordan fant dere ut av dette? Var det pga symptomer som oppstod og som lege sjekket nærmere, eller var det på glukosebelastning? 

ts

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for gode svar dere:) 

enig med dere mtp hensyn til mat , prøver virkelig å tenke på det jeg spiser nå. For det meste blir det sunt. Det må vel være det avgjørende , samtidig med bevissthet rundt aktivitet. Så får vi håpe vekta ikke går mye opp. 

mtp svangerskapsdiabetes, hvordan fant dere ut av dette? Var det pga symptomer som oppstod og som lege sjekket nærmere, eller var det på glukosebelastning? 

ts

Det er ganske bred screening av svangerskapsdiabetes. Alle over 25 blant annet, samt diabetes i nær familie, diverse etnisiteter, høy bmi før svangerskap osv osv. Dette gjør at veldig veldig mange får den såkalte glukosetesten rundt uke 24.

Jeg scorer på en del av kriteriene så jeg ble testet. Hadde ingen merkbare symptomer. Ei heller senere i svangerskapet. 

Dette er selvsagt ikke noe du skal bekymre deg for. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...