AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #1 Skrevet 25. oktober 2020 Får pasientene sove så lenge som det passer dem, eller steller dere alle og får alle opp fra morgenen? Jeg har akkurat begynt på sykehjem og blir matt av at vi på død og liv skal ha alle stelt og opp før 9, når pasientene åpenbart vil sove en stund til. Jeg hadde ikke vært en medgjørlig pasient om når jeg endelig har blitt gammel og pensjonist ikke en gang får sove så lenge det passer meg. Hvordan er det hos dere? Anonymkode: 411cd...bd1 3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #2 Skrevet 25. oktober 2020 Dessverre erfart det samme, unntatt sist arbeidsplass hvor ei fikk sove til 11 hver dag. Anonymkode: cb9e4...b79
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #3 Skrevet 25. oktober 2020 Man legger opp morgenen etter hvor lenge folk vil sove, men med 20 pasienter som skal ha morgenstell, der halvparten trenger heist til forflytning, og gjerne 2 pleiere i stell, så sier det seg selv at ikke alle kan få akkurat de tidspunktene de selv ønsker. Har ofte måtte gi pasientene valget mellom å stå opp npr de får tilbudet (for eksempel kl 08), eller så må de vente til etter frokost (10.30-11). Ofte velger de da å stå opp tidlig. De man vet alltid vil opp sent planlegger man inn sent.. man kan tilby en viss grad av fleksibilitet, men personalet vil alltid måtte gjøre prioriteringer som ikke alltid kommer hver enkelt pasient til gode. Noen ganger kan man også kanskje måtte velge mellom å få ligge lengre, og å få dusjet. Anonymkode: 3f731...6de 5
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #4 Skrevet 25. oktober 2020 Motsatt problem der jeg jobbet sist. Folk ble liggende lenge fordi de hadde store hjelpebehov og vi var underbemannet hele tiden. Noen av dem ønsket å legge seg tidlig på kvelden og fikk en utrolig lang faste (mellom kvelds og frokost). Håper virkelig ting har blitt bedre de siste 5 årene siden jeg sluttet, men tør ikke tro det. Anonymkode: 05582...5c8 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #5 Skrevet 25. oktober 2020 Vi rekker ikke å hjelpe alle beboerne opp innen kl. 09.00. Ofte er vi ikke ferdige med alt morgenstell før kl. 11.30. Vi har lav bemanning og stort tidspress. Anonymkode: b0a6d...d90
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #6 Skrevet 25. oktober 2020 Noen dager er det jo mer å gjøre ellers enn andre, ved legevisitt f. Eks, men eksempelvis på fredag så har vi en pasient som skal ha hjelp til dusj og det kommer tøy fra vaskeriet som må hentes i etg. Over, men det tar Max 10 min å hente å legge klærne på plass, likevel opplever jeg at dem jeg jobber med stresser som gærne for å få alt ferdig før frokost, vekker pasientene og skal ha dem opp for en hver pris. Spurte hvorfor hun stresset sånn, vi kan jobbe i et mer behagelig tempo om alle kan få sove så lenge de vil, og få hjelp når de selv trenger. Fikk da til svar at vi aldri fikk satt oss ned, noe jeg ikke har erfart at vi får gjort før lunsj uansett. På fredag tok vi det på min måte, fikk gjort alt vi skulle og vi var ikke totalt utslitte da vi satt oss til lunsj, merket at medpleier var superstressa hele vakten, men håper hun tenkte at det var en deilig vakt likevel. Anonymkode: 411cd...bd1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #7 Skrevet 25. oktober 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi rekker ikke å hjelpe alle beboerne opp innen kl. 09.00. Ofte er vi ikke ferdige med alt morgenstell før kl. 11.30. Vi har lav bemanning og stort tidspress. Anonymkode: b0a6d...d90 Vi har bare 1 dusj per vakt, 8 beboere og 2 pleiere, vi kan få alle opp til 9 hvis vi vekker dem. Da sitter de ofte i stolen på stua og sover frem til frokost mens vi hjelper andre, stakkars 😪 Anonymkode: 411cd...bd1 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #8 Skrevet 25. oktober 2020 Jeg vet hvilke pasienter som ofte er våkne / liker å stå opp tidlig og hjelper de først. Når jeg er ferdig med de, har som regel resten våknet. Det hender ofte at noen blir liggende til etter frokost. Jeg blir mer stresset over at de kanskje ligger for lenge i sengen uten mat & drikke. Anonymkode: dda25...9ca
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #9 Skrevet 25. oktober 2020 Jeg jobbet på sykehjem før. Med oss var det sånn at de mest oppegående (fysisk og mentalt) ble hjulpet med stell først. De fleste av disse ønsket å stå opp når de ble spurt i 8-tida. Dette var de som var friske nok til å sitte rolig ved matbordet til frokost. Før disse fikk servert frokost, matet vi de med langtkommen demens eller de som av andre grunner ikke var mentalt tilstede i seng, og så fikk de stell etter frokosten til de ved bordet. Vi var ferdige med stell ca. klokka 11, men da tok vi oss god tid til å sitte ved frokostbordet. Anonymkode: 3d864...a3f
Gjest Lama_Drama Skrevet 25. oktober 2020 #10 Skrevet 25. oktober 2020 Når man legger pasientene klokken sju kan de ikke sove til ni, det sier seg selv. De får en altfor lang faste. Underernæring er dessverre veldig vanlig på sykehjem, noe av grunnen er jo tidlig kveldsmat og sen frokost.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #11 Skrevet 25. oktober 2020 Da jeg jobbet på sykehjem så prøvde vi virkelig å tilrettelegge så godt vi kunne. Det var flere som fikk en skive og et glass melk på grytidlig morgen og ble satt i en stol på rommet, om de ønsket det. Men kun de vi visste ikke ville reise seg opp å falle selvfølgelig. Demente vandrere fikk også ofte mat på natten om de ønsket det. Ellers så prøvde vi å ikke la de ligge for lenge om de var blitt lagt tidlig slik at de ikke skulle få for lang faste mellom kveldsmat og frokost. Men noen måtte spise frokost på sengen og bli stelt etterpå fordi vi ikke rakk alle før frokost. Problemet er jo lav bemanning, så da er det ikke alle hensyn som kan tas. Anonymkode: a03fe...4b8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå