AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #61 Skrevet 25. oktober 2020 3 timer siden, Chriistiinee skrev: Jeg vet det, men jeg har aldri følt at jeg har hatt tid. Jeg har tid fysisk, i og med at livet mitt består av å sitte foran en skjerm, men jeg føler stadig jeg burde gjort noe annet med den. Jeg har vært hos psykolog ørten ganger før, men det ender stort sett med at jeg føler det er bortkastet. Jeg ser ikke mulighetene, fordi jeg bare har møtt motstand i livet. Du har nok møtt mer motstand enn de fleste, men det handler neppe om det, eller i alle fall bare det. Du har familie, tak over hodet, mat i magen, en utdannelse. Det er mer enn veldig mange andre har. Du har muligheter åpne for deg. Men hvis du lar være å ta imot mulighetene fordi du er redd/negativ/whatnot - hva skjer da? Ingen ting. Ingen kommer til å kaste en jobb etter deg. Ikke NAV heller. Det er forøvrig veldig vanlig at man ikke får drømmejobben som nyutdannet. De aller fleste må jobbe seg opp, gjennom vikariater og delvis relevante jobber. Anonymkode: 166b6...1aa 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #63 Skrevet 25. oktober 2020 Jeg har en venninne som endte opp som uføretrygd, hun var ferdig med mastergrad. Fikk ingen jobb, var på tiltak etter tiltak. Til slutt ødelagt psykisk som igjen førte til ufør etter 5år mareritt utført av NAV. Problemet med NAV er kompetansen til de som jobber der, flertallet av de som jobber det kan ingenting om mennesker og arbeidslivet. De rir bare systemet. Anonymkode: c1161...16d
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #64 Skrevet 25. oktober 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er du 24 uten arbeidserfaring? Å være ung og nyutdannet gir minimalt med mulighet til å styre og bestemme, det er likt for alle. De som opplever det annerledes har utrolig flaks! Større frihet får man ved alder og erfaring. Ett sted må alle begynne, og de fleste høyt utdannede på din alder har vært gjennom kiosk/dagligvarejobbfasen i studietiden. Hvorfor er du bedre og kan forvente mer? Tiden vi lever i gjør ting enda vanskeligere. Om du har tatt en snever i universitetsutdannelse kan du ikke forvente å vandre rett ut i høyt lønnet arbeid med står frihet. Anonymkode: 53e74...198 TS kan ha fått mer stipend fra Lånekassen pga funksjonsnedsettelse. Ikke alle har helse til å jobbe ved siden av studiene. Anonymkode: 166b6...1aa
Summeer Skrevet 25. oktober 2020 #65 Skrevet 25. oktober 2020 De færreste får drømmejobben rett etter studiene. Iallefall om de ikke har noe arbeidserfaring. Ta kioskjobben, få arbeidserfaring. Ta et kurs eller to på kveldstid for å få økt kompetanse, og søk på jobber der du vektlegger at du har kapasitet og vilje til å tilegne deg ny og relevant kunnskap samtidig som du yter på jobb. Iallefall når du skal konkurrere med andre som har jobbet ved siden av studiene og har mer erfaring enn deg. . 5
Chriistiinee Skrevet 25. oktober 2020 Forfatter #66 Skrevet 25. oktober 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det hørtes vondt ut. Kanskje du kan finne en stilling her: https://arbeidsgiver.difi.no/strategisk-hr-og-ledelse/inkluderingsdugnaden/traineeprogrammet-i-staten/ledige-stillinger-i-traineeprogrammet Dette er stillinger for deg med nedsatt funskjonsevne og/eller hull i cv'en, men kanskje mulig å finne noe mer relevant? Anonymkode: 4bf49...b27 Takk for lenke. Jeg skal sjekke det ut!
Chriistiinee Skrevet 25. oktober 2020 Forfatter #67 Skrevet 25. oktober 2020 1 time siden, Summeer skrev: De færreste får drømmejobben rett etter studiene. Iallefall om de ikke har noe arbeidserfaring. Ta kioskjobben, få arbeidserfaring. Ta et kurs eller to på kveldstid for å få økt kompetanse, og søk på jobber der du vektlegger at du har kapasitet og vilje til å tilegne deg ny og relevant kunnskap samtidig som du yter på jobb. Iallefall når du skal konkurrere med andre som har jobbet ved siden av studiene og har mer erfaring enn deg. . Jeg er klar over at drømmejobben ikke kommer sånn plutselig. Jeg forventer vel egentlig ikke det heller, men føler meg bare så udugelig når det er det jeg klarer å få hvis NAV betaler.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #68 Skrevet 25. oktober 2020 Akkurat nå, Chriistiinee skrev: Jeg er klar over at drømmejobben ikke kommer sånn plutselig. Jeg forventer vel egentlig ikke det heller, men føler meg bare så udugelig når det er det jeg klarer å få hvis NAV betaler. Leser dine andre tråder som er ca 4år tilbake, der står det veldig dårlig til med deg psykisk. Er du kommet noe videre i livet på det planet? Dette er jo veldig relevant til å få en jobb i heletatt, din psykisk og fysiske helse. En arbeidsgiver vil jo aldri ansette noen med utfordringer, slik er det dessverre. For en arbeidsgiver er du bare en slave; en pengemaskin som skal yte. Anonymkode: c1161...16d 1
Chriistiinee Skrevet 25. oktober 2020 Forfatter #69 Skrevet 25. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Leser dine andre tråder som er ca 4år tilbake, der står det veldig dårlig til med deg psykisk. Er du kommet noe videre i livet på det planet? Dette er jo veldig relevant til å få en jobb i heletatt, din psykisk og fysiske helse. En arbeidsgiver vil jo aldri ansette noen med utfordringer, slik er det dessverre. For en arbeidsgiver er du bare en slave; en pengemaskin som skal yte. Anonymkode: c1161...16d Jeg har oppsøkt hjelp mange ganger, men føler det er nyttesløst. Jeg føler at det skaper en enda større avstand mellom meg og resten av samfunnet, selv om jeg vet flere er i mine sko, med muligens flere hull i CV-en. De fleste har sitt, og jeg føler jeg bare må komme meg over kneiken, få et litt mer normalt liv der jeg kan bety noe. En psykolog eller psykiater vil ikke kunne hjelpe med det, og jeg vet ikke hvilke andre steder jeg skal få det enn i arbeid.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #70 Skrevet 25. oktober 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Fra deg 🙃🌸🌸🌸 Anonymkode: 118d3...64b Vennligst vis meg hvor jeg har spredd hat? Jeg har oppfordret ts til å velge seg ut av offerrollen, dette er det også mulig til å få hjelp til, for det kan være vanskelig alene.. Anonymkode: 53e74...198 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #71 Skrevet 25. oktober 2020 2 timer siden, Chriistiinee skrev: Jeg er matt av kommentarene som hagler inn. Mange av kommentarene er ufølsomme, noen direkte personangrep, og jeg er matt. Jeg er lei av at noen skal hevde ting om meg som ikke er sanne. Men, jeg forstår. Samfunnet vil ha dere, ikke meg, til tross for at dere er bitre drittsekker. Eller kanskje "fordi". Jeg er lei av å skulle beklage min oppførsel, mens dere kan fortsette som før. Nå skal jeg være den umodne, irrelevante drittsekken alle virker å ville ha. Fordi VI er bitre drittsekker? 😳 Anonymkode: 53e74...198
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #72 Skrevet 25. oktober 2020 4 minutter siden, Chriistiinee skrev: Jeg har oppsøkt hjelp mange ganger, men føler det er nyttesløst. Jeg føler at det skaper en enda større avstand mellom meg og resten av samfunnet, selv om jeg vet flere er i mine sko, med muligens flere hull i CV-en. De fleste har sitt, og jeg føler jeg bare må komme meg over kneiken, få et litt mer normalt liv der jeg kan bety noe. En psykolog eller psykiater vil ikke kunne hjelpe med det, og jeg vet ikke hvilke andre steder jeg skal få det enn i arbeid. Arbeid kan begynne i en kiosk. Og du har helt rett i at det er det som vil gjøre livet bedre: kolleger, tilhørighet, struktur. Anonymkode: 53e74...198 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #73 Skrevet 25. oktober 2020 Jeg skjønner veldig godt at du synes det er kjipt å få arbeidstrening i kiosk når du har en bachelorgrad. Jeg har mastergrad, men sliter med å få relevant jobb, og derfor jobber jeg i deltid i butikk. Alle jobbintervjuer jeg er på for relevant arbeid, sier at jeg trenger relevant erfaring for å få jobb. Men hvordan få relevant erfaring når ingen er villig til å ansette noen uten relevant erfaring? Anonymkode: ec160...f3f 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #74 Skrevet 25. oktober 2020 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og du har helt rett i at det er det som vil gjøre livet bedre: kolleger, tilhørighet, struktur. Anonymkode: 53e74...198 Nope, det vil ikke gjøre livet bedre. Når en har mastergrad, så har en utdannet seg til et visst nivå og skal søke jobb på mastergrad nivået. I verste fall skal en "jekke" seg selv nedover til bachelor nivå midlertidig. Det er helt meningsløst for en med mastergrad å ta jobb på kiosk og selge pølser, røyk og brus. Dette tar også plassen fra noen som ikke har noe høyere utdanning, men som kunne tenkt seg å jobbe på kiosk. Hva slags signaler sender samunnet til mennesker uten utdanning når staten pusher gratis arbeidskraft med mastergrad over på slike stillinger som kiosk? Hva blir det neste - kandidater med Ph.D bør satse på en kveldsstilling på bensinstasjon? Utrolig "gøy" for folk som søker disse stillingene uten høyere utdanning. Beskjeden de får er: "Sorry AzZzZ, staten forsynte oss med en mastergrad kandidat denne gangen også - lykke til neste gang!" Med vennlig hilsen - F#ck Off og gå og ta en mastergrad slik at du kan jobbe på kiosk? Lol. Anonymkode: 9d485...1c7 4
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #75 Skrevet 25. oktober 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er helt meningsløst for en med mastergrad å ta jobb på kiosk og selge pølser, røyk og brus. Dette tar også plassen fra noen som ikke har noe høyere utdanning, men som kunne tenkt seg å jobbe på kiosk. Jeg har mastergrad, men får ikke stillinger som krever verken master eller bachelorgrad. Jeg forblir dermed i butikkjobben min, og folk som broren min, som ikke har fullført annet enn vgs og godt kunne tenke seg en butikkjobb, forblir arbeidsløse. Anonymkode: ec160...f3f 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #76 Skrevet 25. oktober 2020 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har mastergrad, men får ikke stillinger som krever verken master eller bachelorgrad. Jeg forblir dermed i butikkjobben min, og folk som broren min, som ikke har fullført annet enn vgs og godt kunne tenke seg en butikkjobb, forblir arbeidsløse. Anonymkode: ec160...f3f Jepp, samme her. Mastergrad som ble fullført for over ett år siden, og jobber fremdeles i butikkjobben jeg hadde gjennom studiet. Jeg skjønner TS synes det er frustrerende å bli plassert et sted som er helt irrelevant for det de har studert, fordi det kommer faktisk ikke til å hjelpe finne relevant jobb i fremtiden bare fordi man har "noe" arbeidserfaring. Alle ser etter noen med faktisk relevant erfaring, ikke bare riktig utdannelse. TS kommer til å ende opp med å bli last til kiosken i årevis, hvis ikke for alltid (jeg er sikkert veldig negativt farget av egen erfaring og har gitt opp håpet for meg selv, men sånn føles det i alle fall). Anonymkode: 0b852...6da
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #77 Skrevet 25. oktober 2020 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har mastergrad, men får ikke stillinger som krever verken master eller bachelorgrad. Jeg forblir dermed i butikkjobben min, og folk som broren min, som ikke har fullført annet enn vgs og godt kunne tenke seg en butikkjobb, forblir arbeidsløse. Anonymkode: ec160...f3f Det betyr likevel ikke at det er riktig at du skal ha en butikkjobb pushet i regi av NAV. Hvis du har funnet denne jobben SELV, så er det greit, men likevel så er det en uting at vanlige butikker ansetter eller tar inn folk fra NAV med mastergrad og fortrenger fullstendig de uten utdanning. Signalet dette gir er at hvis en ønsker jobb på en vanlig butikk, så må en gå for en mastergrad. Dette er fullstendig blåst i hodet, og selv du som mastergrad kandidat burde forstå at dette blir å bite seg selv i halen, da en tvinger flere folk til å ta mastergrad med slike signaler, noe som gjør at verdien av din mastergrad synker ytterliggere nedover. Dette er altså en ond sirkel. Det er din bror med VGS som skulle hatt jobb i butikk, mens du burde heller hatt en eller annen assistanse fra NAV på riktig, akademisk, kompetansenivå. Det finnes ikke en eneste undersøkelse som sier at det er nyttig for samfunnet å la folk med mastergrad jobbe med noe som ikke krever høyere utdanning i det hele tatt, samtidig som folk som ikke har høyere utdanning sitter på sosialen og diverse andre tiltak og sliter minst like mye. Snu på flisa litt - hadde du likt at folk uten høyere utdanning, får prøvd seg på stillinger i regi av NAV, som krever mastergrad? Nei, selvsagt hadde du ikke likt det, for da hadde du selvsagt sagt: "Hva er vitsen med mastergrad"? Det samme sier folk uten høyere utdanning, bare på sin egen måte, nemlig det at hvis signalet er at en må nærmest ha mastergrad for å jobbe på butikk eller en kiosk, så gir de opp siden de ikke er akademisk anlagt, og det er stor fare for at de havner på kriminell løpebane eller ender opp som sosialt-belastende tilfeller i systemet. Anonymkode: 9d485...1c7 4
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #78 Skrevet 25. oktober 2020 Men ts, hvorfor kan du ikke søke selv om arbeids erfaring i en relevant bedrift iforhold til din utdanning? Du blir da gratis arbeidskraft som er gull verdt for bedriften, og du får relevant arbeidserfaring som kan være din gull billett til lønnet arbeid i en jobb du vil ha senere! Anonymkode: 118d3...64b 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #79 Skrevet 25. oktober 2020 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det betyr likevel ikke at det er riktig at du skal ha en butikkjobb pushet i regi av NAV. Hvis du har funnet denne jobben SELV, så er det greit, men likevel så er det en uting at vanlige butikker ansetter eller tar inn folk fra NAV med mastergrad og fortrenger fullstendig de uten utdanning. Signalet dette gir er at hvis en ønsker jobb på en vanlig butikk, så må en gå for en mastergrad. Dette er fullstendig blåst i hodet, og selv du som mastergrad kandidat burde forstå at dette blir å bite seg selv i halen, da en tvinger flere folk til å ta mastergrad med slike signaler, noe som gjør at verdien av din mastergrad synker ytterliggere nedover. Dette er altså en ond sirkel. Det er din bror med VGS som skulle hatt jobb i butikk, mens du burde heller hatt en eller annen assistanse fra NAV på riktig, akademisk, kompetansenivå. Det finnes ikke en eneste undersøkelse som sier at det er nyttig for samfunnet å la folk med mastergrad jobbe med noe som ikke krever høyere utdanning i det hele tatt, samtidig som folk som ikke har høyere utdanning sitter på sosialen og diverse andre tiltak og sliter minst like mye. Snu på flisa litt - hadde du likt at folk uten høyere utdanning, får prøvd seg på stillinger i regi av NAV, som krever mastergrad? Nei, selvsagt hadde du ikke likt det, for da hadde du selvsagt sagt: "Hva er vitsen med mastergrad"? Det samme sier folk uten høyere utdanning, bare på sin egen måte, nemlig det at hvis signalet er at en må nærmest ha mastergrad for å jobbe på butikk eller en kiosk, så gir de opp siden de ikke er akademisk anlagt, og det er stor fare for at de havner på kriminell løpebane eller ender opp som sosialt-belastende tilfeller i systemet. Anonymkode: 9d485...1c7 Jeg tror du misforstod meg, for jeg er helt enig i alt du skriver. Anonymkode: ec160...f3f 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #80 Skrevet 25. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det betyr likevel ikke at det er riktig at du skal ha en butikkjobb pushet i regi av NAV. Hvis du har funnet denne jobben SELV, så er det greit, men likevel så er det en uting at vanlige butikker ansetter eller tar inn folk fra NAV med mastergrad og fortrenger fullstendig de uten utdanning. Signalet dette gir er at hvis en ønsker jobb på en vanlig butikk, så må en gå for en mastergrad. Dette er fullstendig blåst i hodet, og selv du som mastergrad kandidat burde forstå at dette blir å bite seg selv i halen, da en tvinger flere folk til å ta mastergrad med slike signaler, noe som gjør at verdien av din mastergrad synker ytterliggere nedover. Dette er altså en ond sirkel. Det er din bror med VGS som skulle hatt jobb i butikk, mens du burde heller hatt en eller annen assistanse fra NAV på riktig, akademisk, kompetansenivå. Det finnes ikke en eneste undersøkelse som sier at det er nyttig for samfunnet å la folk med mastergrad jobbe med noe som ikke krever høyere utdanning i det hele tatt, samtidig som folk som ikke har høyere utdanning sitter på sosialen og diverse andre tiltak og sliter minst like mye. Snu på flisa litt - hadde du likt at folk uten høyere utdanning, får prøvd seg på stillinger i regi av NAV, som krever mastergrad? Nei, selvsagt hadde du ikke likt det, for da hadde du selvsagt sagt: "Hva er vitsen med mastergrad"? Det samme sier folk uten høyere utdanning, bare på sin egen måte, nemlig det at hvis signalet er at en må nærmest ha mastergrad for å jobbe på butikk eller en kiosk, så gir de opp siden de ikke er akademisk anlagt, og det er stor fare for at de havner på kriminell løpebane eller ender opp som sosialt-belastende tilfeller i systemet. Anonymkode: 9d485...1c7 Det er ikke dette signalet som sendes. En person med master i søkerbunken til en butikkjobb er åpenbart overkvalifisert, og vil neppe få jobben. Når det er folk med master som jobber i butikk, er det gjerne de som er som en annen over her - de hadde det som deltidsjobb under studiene, og fortsetter å jobbe der. Da vet allerede arbeidsgiver at man er flink i jobben, ferdig opplært etc. Det er noe helt annet enn å søke på en ny butikkjobb. Signalet som sendes er IKKE at man må ha master for å jobbe i butikk. Forøvrig er jeg helt enig i at det ikke gir noen mening i at man skal jobbe i butikk med master. Men i TS sitt tilfelle tenker jeg det kan handle om noe mer fra NAVs side at dette tiltaket har blitt aktuelt. Hun er 24 år, aldri hatt jobb, funksjonsnedsettelse, psykiske plager(?), brukt fem år på å ta en bachelor. De er nok ute etter å få TS til å jobbe med noe, hva som helst, for å se om TS fungerer i arbeidslivet. TS er ikke en gjennomsnittlig masterkandidat uten jobb, hun har en hel del ekstra utfordringer. Anonymkode: 166b6...1aa 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå