AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #41 Skrevet 25. oktober 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er veldig mange her på KG som er imot navere og vil gjerne vise dette på hver eneste utpust de har Ikke bry deg om disse TS, de kommenterer negativt på ALLE tråder som har noe med nav å gjøre. Bare syns synd på dem, som må gå rundt med så masse hat 🌸 Anonymkode: 118d3...64b De fleste er imot navere. Det hadde du nok skjønt om du setter deg inn i hva utrykket betyr. Anonymkode: 40677...cf6 3
Chriistiinee Skrevet 25. oktober 2020 Forfatter #42 Skrevet 25. oktober 2020 (endret) Jeg orker ikke å lese alle kommentarene. Noen av dem er kun sure oppgulp fra bitre personer som mener jeg klager. Jeg vet ikke hvordan jeg skal svare; jeg har tenkt lenge på en god respons, men endt opp med å prøve å ignorere dem i stedet. For jeg er kanskje umoden i noens øyne, men jeg er moden nok til ikke å ty til personangrep. Endret 25. oktober 2020 av Chriistiinee
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #43 Skrevet 25. oktober 2020 6 minutter siden, Chriistiinee skrev: Jeg orker ikke å lese alle kommentarene. Noen av dem er kun sure oppgulp fra bitre personer som mener jeg klager. Jeg vet ikke hvordan jeg skal svare; jeg har tenkt lenge på en god respons, men endt opp med å prøve å ignorere dem i stedet. For jeg er kanskje umoden i noens øyne, men jeg er moden nok til ikke å ty til personangrep. Hvordan vet du hva som er oppgulp og ikke, om du ikke leser dem? Velger du bare blindt ut kommentarer og leser dem? Anonymkode: 40677...cf6 7
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #44 Skrevet 25. oktober 2020 6 minutter siden, Chriistiinee skrev: Jeg orker ikke å lese alle kommentarene. Noen av dem er kun sure oppgulp fra bitre personer som mener jeg klager. Jeg vet ikke hvordan jeg skal svare; jeg har tenkt lenge på en god respons, men endt opp med å prøve å ignorere dem i stedet. For jeg er kanskje umoden i noens øyne, men jeg er moden nok til ikke å ty til personangrep. Jeg ser ingen personangrep. Å bli fortalt at man må ta en jobb som man kanskje ikke liker er ikke personangrep. Det er tvert i mot realiteten som alle i hele Norge må forholde seg til. Anonymkode: 2a674...b46 6
Chriistiinee Skrevet 25. oktober 2020 Forfatter #45 Skrevet 25. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvordan vet du hva som er oppgulp og ikke, om du ikke leser dem? Velger du bare blindt ut kommentarer og leser dem? Anonymkode: 40677...cf6 Jeg har lest noen av dem. De fleste jeg kom over er oppgulp.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #46 Skrevet 25. oktober 2020 Kiosk er ikke irrelevant i det hele tatt. Har du ikke relevant utdanning så er dette en av de mest relevante jobbene du kan få. Anonymkode: 2a674...b46
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #47 Skrevet 25. oktober 2020 8 minutter siden, Chriistiinee skrev: Jeg har faktisk vurdert det selv. Jeg tenker jeg søker meg inn hvis ikke jeg får jobb innen våren neste år. Da gjør du heller det. Få fastlegen din til å skrive under på ekstra stipend, siden du tydeligvis sliter en del, så har du som buffer siden du sikkert ikke kan jobbe under studiene. Denne kiosk "jobben" som du har fått, kan du vise at du IKKE takler, så neste gang kommer de aldri til å foreslå noe slikt igjen når de ser at det gikk helt ræva. Hadde jeg vært smart før, og ikke prøvd å gjøre alltid mitt beste i alle situasjoner, så hadde jeg ligget bedre an i livet idag enn det jeg gjør nå. "Å gjøre sitt beste uansett hva" har jeg fått nå erfart hva det betyr og du får ingen belønning for det. Ingen forteller deg (før du erfarer det selv på den harde måten) at en såkalt arbeidsgiver gir egentlig lang faen i deg og hadde byttet deg på null komma niks med en robot om han kunne det. I utgangspunktet vil de alle som liksom "tilbyr" jobb ha perfekte, humanoide roboter som verken krever sin rett via fagforeninger eller arbeidsmiljøloven. Å tie stille og gjøre akkurat det dem vil hele tiden (Total Submission) er slikt dem liker, siden en del såkalte "sjefer" er sadister i sin reneste form og praktiserer et slags S/M-forhold på jobben som andre ansatte ikke ønsker å være en del av. Ellers er det litt morsomt hvordan de bruker argumentet om at du skal "prøve deg frem" i jobb, noe som i praksis betyr at du ikke er annet enn GRATIS arbeidskraft for privat sektor. Det betyr at den norske staten (som er styrt av partier på høyresiden som elsker de rike) pimper deg ut i privat sektor til satser som det ikke går an å leve av. Dette er etter alle soleklare vurderinger sosial dumping og det fører til at lønninger i disse stillingene som tilbys rundt omkring forblir lave. Du skal ikke lenger enn 20 år tilbake der du kunne faktisk etablere deg med en NYERE leilighet i en større by (Oslo, Bergen) ved å bare jobbe på kiosk fulltid. Nå, ved årsskiftet 2020 - 2021, er det bare "moderne slaveri" som er igjen av denne type stillinger - du kan ikke engang kjøpe en rimelig, nybil med en slik lønn, for ikke å snakke om å tåle vedlikeholds- eller verditap kostnader. Ironien her er at mange mennesker som har blitt kasteball mellom ulike tiltak har brukt så mye energi og overskudd på å "bevise seg frem" ovenfor disse useriøse "arbeidsgivere" at når ELLER hvis øyeblikket for å få fulltidsjobb en gang dukker opp, så er man helt tom, som et tomt batteri, fordi en har blitt mishandlet og over-brukt i alle disse tiltakene, at en ikke kan yte like mye fremover i årevis. Her blir ironien komplett og folk blir faktisk sykere av alle disse tiltakene. En burde bare testet i tiltak som er relevante for utdanningen en har. Det er fullstendig blåst i hodet å teste ut noen med mastergrad i en kiosk jobb. Hvis vi skal snakke om samfunnsmessige kostnader, så har samfunnet nettopp brukt altså flere år på å utdanne TS, og TS har sikkert studielån også. Dermed så er det bare bortkasta ressurser å tvinge noen i kiosk-tiltak med en mastergrad, for jo lenger tid det går mellom det TS har lest og arbeidsledighet, jo verre blir det å selge dette inn til en RELEVANT arbeidsgiver, siden folk begynner å glemme ting etterhvert - og en RELEVANT arbeidsgiver som krever mastergrad, driter jo langt i vei på hva noen gjør på en kiosk. Anonymkode: e7882...621 4
Chriistiinee Skrevet 25. oktober 2020 Forfatter #48 Skrevet 25. oktober 2020 Jeg er matt av kommentarene som hagler inn. Mange av kommentarene er ufølsomme, noen direkte personangrep, og jeg er matt. Jeg er lei av at noen skal hevde ting om meg som ikke er sanne. Men, jeg forstår. Samfunnet vil ha dere, ikke meg, til tross for at dere er bitre drittsekker. Eller kanskje "fordi". Jeg er lei av å skulle beklage min oppførsel, mens dere kan fortsette som før. Nå skal jeg være den umodne, irrelevante drittsekken alle virker å ville ha.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #49 Skrevet 25. oktober 2020 Akkurat nå, Chriistiinee skrev: Jeg er matt av kommentarene som hagler inn. Mange av kommentarene er ufølsomme, noen direkte personangrep, og jeg er matt. Jeg er lei av at noen skal hevde ting om meg som ikke er sanne. Men, jeg forstår. Samfunnet vil ha dere, ikke meg, til tross for at dere er bitre drittsekker. Eller kanskje "fordi". Jeg er lei av å skulle beklage min oppførsel, mens dere kan fortsette som før. Nå skal jeg være den umodne, irrelevante drittsekken alle virker å ville ha. Uffda. Må være trist å se sånn på det. Anonymkode: 40677...cf6 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #50 Skrevet 25. oktober 2020 5 minutter siden, Chriistiinee skrev: Jeg har lest noen av dem. De fleste jeg kom over er oppgulp. Øyet som ser, skjønner jeg. Anonymkode: 40677...cf6 2
Chriistiinee Skrevet 25. oktober 2020 Forfatter #51 Skrevet 25. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Da gjør du heller det. Få fastlegen din til å skrive under på ekstra stipend, siden du tydeligvis sliter en del, så har du som buffer siden du sikkert ikke kan jobbe under studiene. Denne kiosk "jobben" som du har fått, kan du vise at du IKKE takler, så neste gang kommer de aldri til å foreslå noe slikt igjen når de ser at det gikk helt ræva. Hadde jeg vært smart før, og ikke prøvd å gjøre alltid mitt beste i alle situasjoner, så hadde jeg ligget bedre an i livet idag enn det jeg gjør nå. "Å gjøre sitt beste uansett hva" har jeg fått nå erfart hva det betyr og du får ingen belønning for det. Ingen forteller deg (før du erfarer det selv på den harde måten) at en såkalt arbeidsgiver gir egentlig lang faen i deg og hadde byttet deg på null komma niks med en robot om han kunne det. I utgangspunktet vil de alle som liksom "tilbyr" jobb ha perfekte, humanoide roboter som verken krever sin rett via fagforeninger eller arbeidsmiljøloven. Å tie stille og gjøre akkurat det dem vil hele tiden (Total Submission) er slikt dem liker, siden en del såkalte "sjefer" er sadister i sin reneste form og praktiserer et slags S/M-forhold på jobben som andre ansatte ikke ønsker å være en del av. Ellers er det litt morsomt hvordan de bruker argumentet om at du skal "prøve deg frem" i jobb, noe som i praksis betyr at du ikke er annet enn GRATIS arbeidskraft for privat sektor. Det betyr at den norske staten (som er styrt av partier på høyresiden som elsker de rike) pimper deg ut i privat sektor til satser som det ikke går an å leve av. Dette er etter alle soleklare vurderinger sosial dumping og det fører til at lønninger i disse stillingene som tilbys rundt omkring forblir lave. Du skal ikke lenger enn 20 år tilbake der du kunne faktisk etablere deg med en NYERE leilighet i en større by (Oslo, Bergen) ved å bare jobbe på kiosk fulltid. Nå, ved årsskiftet 2020 - 2021, er det bare "moderne slaveri" som er igjen av denne type stillinger - du kan ikke engang kjøpe en rimelig, nybil med en slik lønn, for ikke å snakke om å tåle vedlikeholds- eller verditap kostnader. Ironien her er at mange mennesker som har blitt kasteball mellom ulike tiltak har brukt så mye energi og overskudd på å "bevise seg frem" ovenfor disse useriøse "arbeidsgivere" at når ELLER hvis øyeblikket for å få fulltidsjobb en gang dukker opp, så er man helt tom, som et tomt batteri, fordi en har blitt mishandlet og over-brukt i alle disse tiltakene, at en ikke kan yte like mye fremover i årevis. Her blir ironien komplett og folk blir faktisk sykere av alle disse tiltakene. En burde bare testet i tiltak som er relevante for utdanningen en har. Det er fullstendig blåst i hodet å teste ut noen med mastergrad i en kiosk jobb. Hvis vi skal snakke om samfunnsmessige kostnader, så har samfunnet nettopp brukt altså flere år på å utdanne TS, og TS har sikkert studielån også. Dermed så er det bare bortkasta ressurser å tvinge noen i kiosk-tiltak med en mastergrad, for jo lenger tid det går mellom det TS har lest og arbeidsledighet, jo verre blir det å selge dette inn til en RELEVANT arbeidsgiver, siden folk begynner å glemme ting etterhvert - og en RELEVANT arbeidsgiver som krever mastergrad, driter jo langt i vei på hva noen gjør på en kiosk. Anonymkode: e7882...621 Takk for fyldig tilbakemelding! Jeg har studiegjeld til haken (kan man si det), men får nok betalt det ned på en kiosklønn. Jeg er redd jeg mister teken på en del av prosedyrene med tiden, så jeg vil jo ikke stadig bli satt i irrelevante jobber. Jeg klarer meg nok, men jeg merker at det er vanskelig psykisk å føle at jeg dras i to.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #52 Skrevet 25. oktober 2020 4 minutter siden, Chriistiinee skrev: Jeg er matt av kommentarene som hagler inn. Mange av kommentarene er ufølsomme, noen direkte personangrep, og jeg er matt. Jeg er lei av at noen skal hevde ting om meg som ikke er sanne. Men, jeg forstår. Samfunnet vil ha dere, ikke meg, til tross for at dere er bitre drittsekker. Eller kanskje "fordi". Jeg er lei av å skulle beklage min oppførsel, mens dere kan fortsette som før. Nå skal jeg være den umodne, irrelevante drittsekken alle virker å ville ha. Samfunnet vil også ha deg, men når arbeidsgiver kan velge fra øverste hylle så er det noen som ikke blir valgt. Men det betyr ikke at du kommer til å være en av de fra øverste hylle om noen år og mer arbeidserfaring. Anonymkode: f1a09...909
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #53 Skrevet 25. oktober 2020 1 minutt siden, Chriistiinee skrev: Takk for fyldig tilbakemelding! Jeg har studiegjeld til haken (kan man si det), men får nok betalt det ned på en kiosklønn. Jeg er redd jeg mister teken på en del av prosedyrene med tiden, så jeg vil jo ikke stadig bli satt i irrelevante jobber. Jeg klarer meg nok, men jeg merker at det er vanskelig psykisk å føle at jeg dras i to. Er dette svart som den umodne, irrelevante drittsekken du skulle være, eller som du var tidligere? Litt vanskelig å vite.... Anonymkode: 40677...cf6
Chriistiinee Skrevet 25. oktober 2020 Forfatter #54 Skrevet 25. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Øyet som ser, skjønner jeg. Anonymkode: 40677...cf6 Jeg vil si at det ikke er spesielt konstruktivt å kalle meg umoden eller utakknemlig uten å legge mer i det. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Uffda. Må være trist å se sånn på det. Anonymkode: 40677...cf6 DET er min erfaring. Jeg føler jeg har blitt lært opp i ting jeg ikke ser rundt om. Jeg ble mobbet, hetset og diskriminert i 16 år, og alle (ja, faktisk) som gjorde negative inntrykk har jobb. Jeg sitter uten. Jeg føler at det jeg lærte om å være snill ikke har noe for seg. Jeg er kanskje ikke fantastisk, men jeg prøvde å være snill i hvert fall.
Chriistiinee Skrevet 25. oktober 2020 Forfatter #55 Skrevet 25. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Samfunnet vil også ha deg, men når arbeidsgiver kan velge fra øverste hylle så er det noen som ikke blir valgt. Men det betyr ikke at du kommer til å være en av de fra øverste hylle om noen år og mer arbeidserfaring. Anonymkode: f1a09...909 I dette tilfelle mente jeg adferd, men ja.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #56 Skrevet 25. oktober 2020 Nå har ikke jeg lest alt her. Men grunnet sykdom, har jeg selv hatt noen utplasseringer av Nav, i bedrift. Men fordi jeg har mine preferanser om hvor jeg vil jobbe. Så har jeg selv rindgt rundt til de stedene jeg har ønsket å jobbe, og har da gjerne fått komme på noen intervjuer, og fått tilbud om utplasering noen steder. Nav er jo bare glade for at man finner noe selv. Så i morgen, så ringer du rundt til alle bedrifter du kunne tenke deg å jobbe for. Anonymkode: 17a3f...4ca 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #57 Skrevet 25. oktober 2020 Akkurat nå, Chriistiinee skrev: Jeg vil si at det ikke er spesielt konstruktivt å kalle meg umoden eller utakknemlig uten å legge mer i det. DET er min erfaring. Jeg føler jeg har blitt lært opp i ting jeg ikke ser rundt om. Jeg ble mobbet, hetset og diskriminert i 16 år, og alle (ja, faktisk) som gjorde negative inntrykk har jobb. Jeg sitter uten. Jeg føler at det jeg lærte om å være snill ikke har noe for seg. Jeg er kanskje ikke fantastisk, men jeg prøvde å være snill i hvert fall. Hva med å ignorere slike innlegg og heller holde seg til de positive? Du skjønner at du hiver bensin på bålet når du responderer på slikt? Anonymkode: 40677...cf6 1
Chriistiinee Skrevet 25. oktober 2020 Forfatter #58 Skrevet 25. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er dette svart som den umodne, irrelevante drittsekken du skulle være, eller som du var tidligere? Litt vanskelig å vite.... Anonymkode: 40677...cf6 Jeg trengte en utblåsning. Vedkommende virket vennlig nok til at jeg ville legge bitterheten vekk. Jeg ble ikke kalt umoden, og jeg tror det må være den fineste kommentaren enn på lenge
Chriistiinee Skrevet 25. oktober 2020 Forfatter #59 Skrevet 25. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva med å ignorere slike innlegg og heller holde seg til de positive? Du skjønner at du hiver bensin på bålet når du responderer på slikt? Anonymkode: 40677...cf6 Jeg vet det, men jeg er ikke kjent for å klare å la ting ligge. Og når de virker å få mer støtte provoserer det meg så mye at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #60 Skrevet 25. oktober 2020 14 hours ago, Chriistiinee said: NAV satt meg endelig opp på arbeidstrening, og i neste uke skal jeg på et etterlengtet jobbintervju. Jeg burde vært glad, men har grått i dager på grunn av det. Det er en kioskjobb, og jeg har en universitetsgrad. Mange vil argumentere med at det er arbeidserfaring, kompenserer noe for det jeg ikke allerede hadde, samt at pandemien gjør at mange bedrifter sitter på gjerdet hva det gjelder ansettelser. Førstnevnte argument kan jeg si meg enig i; andrenevnte føles som en dekkhistorie. Det er lite som minner om en pandemi: stillingsannonsene publiseres i hopetall, og de sliter ikke med å få ansatt noen til dem. Jeg føler ikke at pandemien gjør arbeidssituasjonen min annerledes. Ingen vil ansette en 24 åring uten arbeidserfaring, og jobben jeg gjør med søknader og CV blir deretter. Jeg orker ikke gjøre en innsats for kanskje å oppgradere fra et standardisert avslag til et mer personlig ett. Jeg er et steg på vei med arbeidserfaring, om jeg får jobben hvor NAV betaler lønnen min. Jeg klarer likevel ikke se en vei fra det. For de ville aldri vurdert meg hvis ikke det var for NAV, men det er likevel det nærmeste verdiskapning jeg kommer. Jeg er også redd for at den akademiske kompetansen svekkes med tiden, at jeg glemmer viktige detaljer eller prosedyrer, nok til at det skal hindre meg i å søke på andre, mer relevante jobber i fremtiden. Dette er så klart om jeg får jobben nevnt over. For mine fysiske utfordringer kan skape problemer i enkelte arbeidsområder. Og, om jeg ikke får jobben, vet jeg ikke hvem som noen gang vil se en verdi i meg. Kompetansen svekkes jo likevel; hullene i CV-en vokser og; jeg blir stadig tappet for energi. Jeg merker de konstante nederlagene i livet (ikke bare denne) fratar meg all energi. Jeg orker ikke gjøre det lille av husarbeid mamma instruerer meg i for å kunne bo gratis under hennes tak; jeg orker ikke engang dusje. Mamma virker ikke å forstå noe, gidde å bry seg, selv om hun klarer fint å hånle smått av NAVs forsøk på å gi meg en jobb jeg fysisk kanskje ikke kan utføre. Jeg er redd, redd for at alle alternativer blir ille. Jeg er redd for at en kioskjobb vil være vanskelig psykisk, fordi det føles som om sjansen til å vise at jeg er verdt noe forsvinner (ikke det at kioskansatte ikke er verdige, men mange ser nok ned på meg som det er) og at jeg vil være fysisk låst hvis jeg får den, som om kioskjobb er det eneste jeg kan mestre. Jeg er redd for at et avslag vil gjøre meg enda mer apatisk, og at jeg vil være låst som arbeidsledig uten arbeidserfaring til jeg en gang kanskje kan kvalifisere til stønad fra NAV. Det hørtes vondt ut. Kanskje du kan finne en stilling her: https://arbeidsgiver.difi.no/strategisk-hr-og-ledelse/inkluderingsdugnaden/traineeprogrammet-i-staten/ledige-stillinger-i-traineeprogrammet Dette er stillinger for deg med nedsatt funskjonsevne og/eller hull i cv'en, men kanskje mulig å finne noe mer relevant? Anonymkode: 4bf49...b27
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå