Pås Skrevet 26. oktober 2020 #41 Skrevet 26. oktober 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Føler du deg bedre nå? 🤦♀️ Terningkast 1 til deg. Anonymkode: eee7e...5b0 Helt enig! Jeg har vært gift i over 30 år med en helt fantastisk mann, han har absolutt alle kvaliteter en kvinne kan ønske seg, og er en helt super far og bestefar! Men, kan jeg garantere at han aldri går fra meg? Selvsagt ikke! 2
Wit Skrevet 26. oktober 2020 #42 Skrevet 26. oktober 2020 Våre juletradisjoner er ganske fastsatt og like mange av dere andre her inne 🙂 Vi feirer hvert andre år med min mor (tidligere hadde vi svigers den andre jula, men de er borte begge to). På lillejuleaften pynter vi tre og spiser rakfisk om kvelden. Vi ser også på "Kvelden før kvelden" og må få med oss Grevinnen og Hovmesteren På juleaften får datteren min julestrømpe og vi får alle hvert vårt julehefte. Jeg og datteren min ser på Disney og Tre nøtter til Askepott i pysjen. Det blir ikke jul uten det. Ca kl 1300 spiser vi risengrynsgrøt med mandel i. Den som finner mandelen får premie. Resten av grøten setter jeg til side så den blir riskrem senere. Jeg holder også på med å gjøre klar ribbe og tilbehør + at jeg pynter bordet. Vi pynter oss alle sammen, og ca kl 1700 spiser vi middag mens Sølvguttene synger jula inn. Da får vi julestemningen. Etter middag åpner vi julegaver. Vi bruker god tid siden vi syns det er koselig å se hva alle får. Etter julegaver er det som regel tid for litt dessert. Før det er det ingen som orker noe 😄 På kvelden koser vi oss med hyggelig prat og julemusikk. Gjerne et glass vin eller kaffe og Cognac ved siden av. På 1. juledag er det pysjdag og vi spiser en god og lang frokost. Prøver gjerne å få gått en tur også siden det blir mye mat og stillesitting i jula.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #43 Skrevet 26. oktober 2020 Har i hvert fall fått med meg at daffing i pysjen og store mengder TV er utrolig viktig for KG-folket, er vel knapt et år uten minst fem tråder om temaet Min julaften har variert etter hvor jeg har feiret, som regel har jeg/samboer dratt hjem til familiene våre i andre deler av landet. Et par år har det vært samboer og jeg i leiligheten vår i Oslo, pga jobb i romjula, og ser ut til at det kan bli aktuelt å holde oss hjemme i år også, om ikke koronaen roer seg litt - vil helst ikke dra Oslo-smitten hjem til bygda og gamle slektninger. Hvis det bare blir oss to i byen, blir julaften cirka sånn: Koser oss med god frokost, lar Askepott surre i bakgrunnen, ringer familiemedlemmer og ønsker god jul. Går en frisk tur gjennom byen, kjenner på stemninga. Hjem og forberede middagen, enten det tradisjonelle pinnekjøttet eller noe annet, som andebryst eller kveite. Åpner en champagne under Sølvguttene. Spiser en relativt sein middag, rundt klokka 20, har dekket på med fint servise og kledd oss pent. Kake og kaffe etterpå mens vi åpner gaver. Så er det kos resten av kvelden, drikker mer vin, hører musikk, spiller spill. Herlig! Anonymkode: 86d3e...b18 2
Bareine Skrevet 26. oktober 2020 #44 Skrevet 26. oktober 2020 Faste programmer på tv fra morgenen og egentlig frem til middag nesten. Jeg ser ikke på så mye siden jeg ofte er på kjøkkenet og lager mat, men jeg vil høre at det står på 7 nøtter til askepott osv. Det står fremme godteri og frukt hele dagen. Vi tenner også kongerøkelse. Vi spiser god frokost sammen, litt grøt med mandel i grøten til lunsj, og julemiddag når sølvguttene synger jula inn klokka fem🥰 Nisse og pakker etter middag og dessert.
Sinsiew Skrevet 26. oktober 2020 #45 Skrevet 26. oktober 2020 Frokost og 3 nøtter til Askepott hos min mor, hjem og dusje og få på finstasen og så videre til hvor enn vi skal spise middag 😊
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #46 Skrevet 26. oktober 2020 - Jeg står opp for å se Snekker Andersen og Tre Nøtter til Askepott mens jeg koser meg med julesjokolade og julebrus - Samboer og jeg møter så resten av min familie for å tenne lys på gravene til andre i vår familie/slekt - Deretter reiser vi alle (vi som tente lys) til min mor for julegrøt med mandel - Så reiser vi alle hjem hver til sitt frem til vi skal møtes igen (hvem vi nå skal feire med det året) i femtiden for julemiddag - Julekvelden er som vanlig med julemiddag, dessert, gaver, juleknask på bordet osv. Anonymkode: edcf1...282
Gjest Dorey Skrevet 26. oktober 2020 #47 Skrevet 26. oktober 2020 Jeg skjønner ikke helt hvordan alle orker alt det sukkeret og karbohydratene hele dagen, jeg. Er ikke noen kostholdsfanatiker, men tanken på godteri til frokost, grøt og kaker hele dagen gjør meg helt kvalm 🥴 Ikke noe substansielt før julemiddagen liksom.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #48 Skrevet 26. oktober 2020 2 minutter siden, Dorey skrev: Jeg skjønner ikke helt hvordan alle orker alt det sukkeret og karbohydratene hele dagen, jeg. Er ikke noen kostholdsfanatiker, men tanken på godteri til frokost, grøt og kaker hele dagen gjør meg helt kvalm 🥴 Ikke noe substansielt før julemiddagen liksom. Enig, får urinveisinfeksjon bare jeg tenker på alt det sukkeret! Gi meg heller hjemmebakt brød med sild og rødbeter Skjønner heller ikke at man orker all TV-en, jeg får hodepine og blir nedstemt av timesvis med skjerm. Vil heller ut en tur og kjenne på vinterlufta og den litt "hellige" stemningen som har lagt seg over byen Anonymkode: 86d3e...b18
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #49 Skrevet 26. oktober 2020 21 timer siden, Belima skrev: Hvordan vil dere gjøre dette i år da det forløpig er anbefalt å ikke være fler enn 10 personer sammen? Sitter og lurer på hvordan jeg skal nedskalere uten at folk blir fornærmet. Har du tenkt noe over det? Dette er nermeste familie mor og far deres voksne unger og barnebarn som vi umgås hele tiden og alle umgås kun i stirt sett hverandre så tror vi gjennomfører som normalt. Men vi har ikke diskutert julen ennå så litt usikker. Anonymkode: fbbab...e2b
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #50 Skrevet 26. oktober 2020 1 hour ago, Dorey said: Jeg skjønner ikke helt hvordan alle orker alt det sukkeret og karbohydratene hele dagen, jeg. Er ikke noen kostholdsfanatiker, men tanken på godteri til frokost, grøt og kaker hele dagen gjør meg helt kvalm 🥴 Ikke noe substansielt før julemiddagen liksom. 54 minutter siden, AnonymBruker said: Enig, får urinveisinfeksjon bare jeg tenker på alt det sukkeret! Gi meg heller hjemmebakt brød med sild og rødbeter Skjønner heller ikke at man orker all TV-en, jeg får hodepine og blir nedstemt av timesvis med skjerm. Vil heller ut en tur og kjenne på vinterlufta og den litt "hellige" stemningen som har lagt seg over byen Anonymkode: 86d3e...b18 Men da er det jo så bra at dere kan feire jul uten søtsaker og en tur ute i byen, også kan andre få feire slik de vil. Anonymkode: edcf1...282 1
Arkana Skrevet 26. oktober 2020 #51 Skrevet 26. oktober 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men da er det jo så bra at dere kan feire jul uten søtsaker og en tur ute i byen, også kan andre få feire slik de vil. Anonymkode: edcf1...282 Jepp. Og forøvrig, det er fullt mulig å ville ha både rødbeter, sylte og julepostei OG julesnop. Det er da ikke enten-eller.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #52 Skrevet 26. oktober 2020 5 timer siden, Dorey skrev: Jeg skjønner ikke helt hvordan alle orker alt det sukkeret og karbohydratene hele dagen, jeg. Er ikke noen kostholdsfanatiker, men tanken på godteri til frokost, grøt og kaker hele dagen gjør meg helt kvalm 🥴 Ikke noe substansielt før julemiddagen liksom. Litt enig, til Askepott så har vi pepperkaker, kakao og klementiner men da føler jeg meg egentlig forsynt på søtsaker fram til desserten på kvelden! Spiser frokost etter filmen er ferdig. Har alltid syntes at de virker så koselig med grøt til lunsj på julaften, men den dagen orker vi jo aldri lunsj av noe slag siden frokosten blir så sein 😛 Husker da jeg var barn, da kunne jeg sette til livs uendelige mengder snop i jula, men nå holder det liksom med en sirupsnipp og et glass julebrus 🙈 Må være alderdommen som kommer snikende. 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Skjønner heller ikke at man orker all TV-en, jeg får hodepine og blir nedstemt av timesvis med skjerm. Vil heller ut en tur og kjenne på vinterlufta og den litt "hellige" stemningen som har lagt seg over byen Anonymkode: 86d3e...b18 For min del MÅ jeg se Askepott (det er hellig, kan ikke så mye som løpe og tisse under den filmen 🤣) men etter det står tv'en bare og går i bakgrunnen. Syns lydene er så koselige, men har ikke noen særlig interesse av å se alt. Tror mange har det sånn! Husker med gru julene jeg feiret hos den ene forelderen min, hvor vi MÅTTE ut og gå tur akkurat under Askepott, altså hallo, man rekker jo begge deler 😅 Anonymkode: eee7e...5b0
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #53 Skrevet 26. oktober 2020 Julen begynner lillejulaften med pynting av juletre og lage karamellpudding. Duften i huset av grantre og puddingen imens jeg ser grevinnen og hovmesteren. Julaften morgen står jeg opp rundt 09, og setter da ribben i ovnen som har saltet seg de siste 2-3 dagene. Da får vi ribbeduft i huset hele dagen, og langstekt ribbe til middag. Alle går i pysj, og ser tv imens de spiser godis. Sofa og pledd. Vi har risengrynsgrøt med mandel til lunsj. Så varierer det litt om vi tar en skitur eller kirketur. Ut på ettermiddagen dekker jeg bordet med hvit duk og pynter, og gjør ferdig grønnsaker. Ekstra mye tilbehør gjør det til høytid. Vi hører Sølvguttene kl 17, så spiser vi. Rydder bort middag, så åpner vi pakker. Deretter kaffe og dessert, karamellpudding. Jobber med stadig bedre tradisjoner, så vurderer riskrem til dessert i år. Skulle gjerne hatt gang rundt juletre, så kanskje det blir i år. Anonymkode: 14019...ccb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå