Gå til innhold

Hva er deres julaften tradisjoner?

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dere som alltid spiser det samme, har sett samme juleprogram i alle år og rett og slett følger same "procedure every year" dere har aldri opplevd familieendringer, spillsmisser, partnerbytter og slikt? Hos oss er rota helt røska opp, jeg vet aldri hvordan julen blir, hva jeg kommer til å spise eller se på tv. Alt endres fra det ene året til det andre ettersom hvem som skal feire sammen. Savner tradisjoner, skulle gjerne hatt samme jul hvert år. 

Anonymkode: 48bc7...44f

Nei ingen i familiene våres er skilt (viktig å velge gode partnere), og hvilke andre familieendringer tenker du på? Vil man ha tradisjoner er det bare å lage de selv ❤️ Vi feirer annenhver jul hos svigers og hos foreldrene mine, men vi har ca like tradisjoner bortsett fra pinnekjøtt/ribbe, men det er hipp som happ 😄

Anonymkode: 78d52...e39

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Starter dagen rundt åtte med snekker Andersen og julenissen. Alle i pysj i sofaen, barna får nye julepysjer sammen med godteriet i julestrømpen. Frokost i 10-tiden, julekake med hvitost og brunost, kakao med krem. Askepott og reisen til julestjernen. Småkaker, klementiner og konfekt står fremme hele dagen. Kirkebesøk hvis vi har lyst, middag serveres alltid kl 17 og TV står aldri på etter middagstid. Vi har ribbe med tilbehør, dessert er oftest multekrem eller karamellpudding. Nissen kommer rundt 18.30, og da er det gaveåpning utover kvelden, kaffe og kaker. 

Anonymkode: ea99f...a79

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi er to voksne og to barn her i huset. Og de siste 6-7 årene har vi feiret julaften hjemme alene, i stedet for å være sammen med andre. De første årene kjentes det litt stusselig, men nå har vi fine og koselige tradisjoner. I stedet for stivpyntet kirkebesøk og høytidelig middag, koser vi oss i pysjen med tv og godteri utover dagen. Vi har et rolig tempo, og god stemning hele dagen.

Slik var det absolutt ikke da jeg vokste opp. Da sto min mor på kjøkkenet i finstasen allerede tidlig om morgenen, og brukte hvert minutt på å lage mat (som alltid var litt for tørr eller ihjelkokt). Min far var opptatt av at evangeliet skulle leses korrekt, og filmkameraet var tilstedeværende under hele middagen og resten av kvelden. Stivt og formelt. Ingenting som minnet om kos der i gården. Det gikk jeg inn for å endre på, så her i huset kommer kosen først 😊

Anonymkode: 1a71e...1ac

Filmet hele kvelden? Når ser dere julekvelden minutt for minutt?

Skrevet

Vi står opp i 7/8 tiden som alltid. Ungene åpner kalender og har fått en liten gave fra nissen under treet i løpet av natten. Alle må spise frokost før de får spise godteri. I 10 tiden drar jeg på trening, og etterpå spiser vi en god lunsj med grytebrød, laks, eggerøre etc. 

Drar med ungene ut en tur, mens far lager middag. Ser på Disney kl. 14.

Vi spiser ca kl. 16 for å unngå for trøtte unger. Åpner gaver etter middag og har en hyggelig kveld 🥰  Åh, jeg gleder meg! 

Skrevet

Vi drar alltid til min mor på julefrokost. Der er alle samlet. Etter det drar vi en tur på graven til bestemor og tenker lys. Så er det hjem å ordne med middagen. For oss er det egentlig litt stress på formiddagen. 
barna får julestrømper og får ikke kost seg skikkelig med de for vi må skynde oss til mamma på frokost. 
men greit å få i de frokost før de hiver seg på strømpene. 
julemiddag, dessert, så åpner vi gavene etter vi har ryddet opp etter maten. 
spiller kahoot eller spill på kvelden. 
ingen alkohol i vårt hjem på julaften 

Anonymkode: 358ec...b6a

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Dere som alltid spiser det samme, har sett samme juleprogram i alle år og rett og slett følger same "procedure every year" dere har aldri opplevd familieendringer, spillsmisser, partnerbytter og slikt? Hos oss er rota helt røska opp, jeg vet aldri hvordan julen blir, hva jeg kommer til å spise eller se på tv. Alt endres fra det ene året til det andre ettersom hvem som skal feire sammen. Savner tradisjoner, skulle gjerne hatt samme jul hvert år. 

Vi feirer jul hjemme hos oss selv hvert år, så da blir det sånn som det "alltid" har vært uavhengig av familiemedlemmer som kommer og går. Vi tilpasser gjerne ved å f.eks. lage noe ekstra som er viktig for noen som kommer hit, men vi beholder jo det vi pleier å ha likevel. Noen vi se Reisen til julestjernen, mens jeg og barna vil se Disney, men det er jo god tid til begge deler, og ikke noe problem nå til dags at det sendes samtidig. ;)

Anonymkode: a6581...334

Skrevet

Lille julaften: grøt til sen middag/kvelds, pynte siste rest av huset og se «Kvelden før kvelden» på NRK, gjerne med gløgg og pepperkaker.

Julaften: stå opp med forventningsfulle barn som finner fylte julestrømper. Pappaen lager julefrokost mens jeg og ungene ser Barne-TV og alle juleprogrammene på NRK. En tur på grava til mine besteforeldre før vi kjører i selskap der vi skal. Middag kl 17. Mens vi rydder av middagen får barna besøk av nissen. Så er det gaveåpning så lenge det holder på, deretter hjem utover kvelden. Pleier ikke være senere enn 23, pga barna. 

1 juledag er «fri». Joggebukse, julefilmer og alt annet enn julemat (gjerne pizza eller burger) 

2 juledag er familieselskap med tjukke slekta. 

Anonymkode: 80c93...4a6

Skrevet

Vi feirer annethvert år hos mine svigerforeldre og mine foreldre. Vi er enten totalt 9 eller 10 personer avhengig av sted. Tre av disse er barn under 5 år. Vi spiser sen frokost, løper rundt etter barna, har julestrømpe, og noen av oss bruker en del tid på å forberede julemiddag. Middagen står på bordet 15.30. Gaveåpning starter 17. Barn legges kl 19 (de er som sagt små). Da tar vi voksne et glass vin eller øl og spise kaker mens vi ser film eller spiller spill. 

Anonymkode: 41446...a7b

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei ingen i familiene våres er skilt (viktig å velge gode partnere), og hvilke andre familieendringer tenker du på? Vil man ha tradisjoner er det bare å lage de selv ❤️ Vi feirer annenhver jul hos svigers og hos foreldrene mine, men vi har ca like tradisjoner bortsett fra pinnekjøtt/ribbe, men det er hipp som happ 😄

Takk, den var skikkelig 🖕 til oss som har oppløste familier. 

Vi har skillsmisser, konflikter og avbrutte tradisjoner og død. Det er et helvete egentlig. 

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk, den var skikkelig 🖕 til oss som har oppløste familier. 

Vi har skillsmisser, konflikter og avbrutte tradisjoner og død. Det er et helvete egentlig. 

Du spurte jo.. Å finne rette partnere (og å være rett partner) er jo alfa omega til å ha varige forhold - man ser jo bare her på kg hvor lave standarer mange har og hva de finner seg i, da er det jo ikke rart folk ødelegger/splitter familiene sine.. :( Men såklart trist om det skjer, og å ha kverulerende familiemedlemmer er nok utfordrende om det fører til konflikter.

Har opplevd død vi også, og noen ganger kan jo ikke alle være med pga jobb etc, men samme tradisjonene uavhengi av det.

• Liker 2
Skrevet

Må vel lide meg gjennom en julemiddag med familien og deretter bruke romjula på å vente på 1. januar.

Anonymkode: 806db...ede

Skrevet

Grue meg til alt matstyret f.o.m. oktober. Jeg vil ikke ha "julemat" verken fra arbeidsgiver eller familie, så vennligst respekterer ordene "nei takk"!

Anonymkode: 16485...6a3

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Føler du deg bedre nå? 🤦‍♀️ Terningkast 1 til deg. 

Anonymkode: eee7e...5b0

• Liker 2
Skrevet

Tradisjonen har vært å være men fam til eks hvor det er forskj psykiske lidelser og drama. Denne julen skal jeg ha min sønn frem til 23, og lurer på om jeg og han skal åpne gaver den 23, og lage god mat og dessert som han liker godt. Lurer på om vi skal gå i kirka dagen etter, før barnet drar til sin far og spiser og åpner gaver der. ßå er jeg alene på julekvelden.. :)

Anonymkode: a8f55...878

Skrevet

Vi går faktisk på ski hver julaften :) mannen min er oppvokst med det, så vi har videreført dette. Veldig koselig, og godt med litt frisk luft på formiddagen. Har gjort dette helt siden barna var født, da lå de i pulk eller hadde rattkjelken med. 

Så blir ikke ventetiden til middag og gaver så lang. :) Vi pleier ikke gå i kirka, kun de årene vi har hatt konfirmant. 

-julestrømpe, frokost

-skitur i ca 11 tida

-forberede middag mens det er fine juleprogram på tv.

-pynte oss, spise middag i sekstiden: pinnekjøtt 

-vi voksne drikker kaffe, og slapper litt av

-gaveåpning utover kvelden, julegodterier 

-så ringer vi foreldrene våre, snakker og takker for gaver, og forteller om dagen.

-dagen etter treffer vi familien

Anonymkode: af0c0...d54

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er fra en familie der rota er røsket opp, og alt er kaos, dine, mine, oss og dere opplegg...

Som voksen, ikke veldig voksen en gang, valgt jeg å ikke orke å forholde meg til sånt. Voksne mennesker har ødelagt gleden med julen ved at de har dradd meg som barn i alle retninger. Så jeg bestemte meg for å feire jul alene, og gjøre bare det jeg ønsker. Fant heldigvis en mann som også ønsker at vi feirer alene (han er ikke tvunget til noe som helst). Jeg er kommet til et sted i livet der jeg ikke orker å forholde meg til andre menneskers dritt i julen. Elsker jul, bare misliker folkene som har gjort sitt for å ødelegge mitt forhold til jul og spesielt jul med mennesker i.

Så nå, som voksen (under 30). Feirer jeg alene med min mann. Lille julaften spiser vi ost og kjeks, ser kvelden før kvelden, grevinnen og hovmesteren og andre filmer hvis vi vil det. Setter også en brøddeig.

Julaften lager jeg deilig frokost, med nybakt brød, eggerøre og alt annet man måtte ønske å ha. Jeg ser alt som er viktig for meg å se på julaften, og på et tidspunkt går jeg en tur med hundene våres.

Utover dagen spiser vi bare litt julekaker, julesnop og eventuelt tar oss en brødskive hvis vi ønsker det. Pinnekjøttet blir satt til damping, samme med kålrabistappen. Desserten lager jeg gjerne dagen i forveien.

Vi spiser middag i 18-19 tiden på kvelden, varierer hva vi har på i bakgrunnen. Og så koser vi oss med dessert og julegodter mens vi pakker opp gaver. Avslutter gjerne kvelden med en julefilm.

Jeg hadde gjort det på akkurat samme måte hvis jeg hadde vært alene. Sånn har jeg/vi feiret i mange år, og kommer nok til å fortsette med det.

• Liker 2
Skrevet

Vi er engelske så vi har to feiringer. Juleaften starter med god frokost, så tre nøtter til askepott og tegnefilmer, så setter jeg i gang middagen. Mamma og jeg bytter på om vi lager norsk eller engelsk jul, så enten setter jeg på ribbe eller gjør noe klart til dagen etter. De som liker spiser risengrynsgrøt med mandel til lunsj. Så spiser vi ribbe kl 5 men det tar lang tid før vi kommer oss til gavene siden vi alle er mette. Vi prøver å kutte ned på antall gaver så det tar ikke altfor lang tid. 
1 dag er engelsk jul så starter med julestrømper og evt gaver fra familie i England. Så er det mer matlaging før vi spiser kalkun ett sted mellom 4 og 5, kommer an på om tantebarna kommer eller ikke. Så kaffe og kaker og alltid julequiz for å please konkurranseinstinktet til halve familien. I år er første gangen vi har eget barn, så blir sikkert litt annerledes i år og vil gjerne skape litt egne tradisjoner etterhvert. 

Anonymkode: c8091...291

Skrevet

Da jeg var barn feiret vi bare foreldrene og vi 3 unger sammen. Besteforeldre var døde hele gjengen og det var litt langt til onkler/tanter. Jeg har bare gode minner om julaften! Det var sen frokost der vi hadde god tid. Vi barn så på Askepott og Disney, så hjalp vi pappa å pynte juletre. Vi var nok noen av de siste som hadde juletre med ekte levende lys. Under juletre hadde alle sin skål med godteri, strengt forbudt å stjele de beste godbitene fra andres skål.

Så var det bading og pynting i penklær. Siste halvtimen fikk vi ikke gå ut av rommet, så ble vi kallt inn i stua der lysene på treet var tent. All elektrisk lys var slått av. Helt magisk hvert år. Vi sang noen julesanger og så åpnet vi gaver. Det var aldri enorme mengder, kanskje 3 pakker hver. Så lekte vi mens mamma lagde ferdig maten. Jeg syns det mye mer logisk å åpne gavene først. Så fikk vi lekt og vi var faktisk sultne når det ble mat, og ingen mas om vi snart er ferdige.

Etter dessert spilte vi brettspill til sent på kveld.

Nå at jeg er voksen og foreldrene mine har gått bort allerede har jeg tilpasset meg mannens familie der vi feirer hvert år. Helt greit men lengter litt etter egen barndomstradisjoner.

Anonymkode: 95641...090

Skrevet

Vi står opp og barna har fått julebrus og snop i julestrømpe (som jeg har lagt fram på pulten deres). Barna får åpne en julegave hver. Vi har 2 katter også, så de får også åpne en julegave hver fra julenissen :fnise: Vi ser litt på på 3 nøtter til askepott. Tv er på i bakgrunnen mens vi spiser frokost, hvis vi er sultne (vi er ikke noe særlig frokostmennesker). Rundt kl 12-13 spiser vi risengrynsgrøt med mandel i og premie til den som vinner, selvsagt. Etter lunsj, så koser vi oss med pepperkaker, kakemenn, og julebrus, før vi begynner å forberede middagen. Middag består av pinnekjøtt med tilbehør rundt kl 17 og dessert etterpå. Etter middag, finner vi fram julesnop, diverse julekaker, brus m.m. Tenner stearinlys. Så åpner vi gaver.  

Skrevet

Før barn: rolig formiddag med Tre nøtter til Askepott, så til mine foreldre for å spise julegrøt til lunsj, deretter en spasertur i nabolaget for å se på julepyntede hus og kjenne pinnekjøttduft, og så gjøre seg klar til pinnekjøttmiddag, med foreldre og kanskje en tante. Pinnekjøtt, riskrem, så gaveåpning, og kaffe og kaker. Rolig og fredelig.. 

Nå med en på 2,5: kaos 😛 Ikke faen om vi kan være inne om formiddagen og se på tv.. Må ut og herje og leke, uansett vær. Har bare hatt to juler, da, men forrige jul dro vi så til mine foreldre for julegrøten, så ut og leke litt til, deretter gaveåpning for guttungen, så fikk han kvelds mens vi andre spise pinnekjøtt, deretter leggetid for ham, og så gaveåpning og kaker til oss voksne.. 

Må si jeg savner veldig julene før barn.. Roen og freden. 

Anonymkode: 2f377...c1a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...