Gå til innhold

Arbeid: er dette lovlig? (sykepleier og lønn)

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg jobber i Oslo kommune, i hjemmesykepleien (kan ikke si hvor), og får ikke betalt for overtid verken avspasering.

Jeg er nyutdannet sykepleier og er redd for å bli utmattet.

Det hender ofte at det blir overtid på dager jeg tar meg pause (mindre enn 30 min), det er et enorm tidspress der jeg jobber, og jeg merker at andre ikke gjør jobben sin ordentlig pga. dette. Jeg har oppdaget flere avvik pga. tidspress. Det fører til at jeg får mer å gjøre, for jeg fortsatt har samvittighet (er nyutdannet og fersk i gamet). Jeg får heller ikke tid til å dokumentere disse avvikene - for jeg får jo ikke betalt for det.

På de dagene jeg rekker alt tar jeg meg IKKE tid til pause, knapt tid til å gå på wc og drikke vann.
Jeg har snakket med lederne om dette og de forteller meg om budsjett og penger; sparing, sparing, sparing. De har også sagt at jeg ikke trenger å dokumentere i helsejournalen med en gang, at jeg kan forskyve det til neste dag. Men dette stusser jeg virkelig på - det er jo slik at vi skal dokumentere uansett etter vi har gitt helsehjelp!

Jeg trenger hjelp her, for jeg VET at dette verken er etisk eller juridisk forsvarlig. Jeg har også, siden jeg ikke får spist ordentlig eller tatt meg ordentlig pauser, fått problemer med forstoppelse som har gitt meg plager. Jeg er bare 26 år.

Håper på seriøse svar og tips til hva jeg kan gjøre videre.

____________________________________________________________________________________________________

Rettelse: mener mertid og avspasering.

Endret av papaya93
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jobber du over din stillingsprosent, og jobber du 100%. Har du fast mnd lønn tilsvarende 100%?

Anonymkode: bf951...be3

Skrevet

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jobber du over din stillingsprosent, og jobber du 100%. Har du fast mnd lønn tilsvarende 100%?

Anonymkode: bf951...be3

Jeg har et 100% vikariat.

Skrevet

Hvorfor får du ikke avspasering? De kan jo ikke mene at du skal jobbe gratis?

Anonymkode: d6add...4ea

Skrevet

Meld deg inn i en fagforening og ta det derfra.

Anonymkode: 6abd9...9a7

• Liker 6
Skrevet

Velkommen til hverdagen som sykepleier i dagens Norge. For det første,  spis, drikk og gå på WC UANSETT. Du jobber jo dårligere hvis du ikke gjør dette, og du skal jo beholde helsa i et langt liv. Samle opp avvik og ta deg tid til å skrive en dag det går an. Og så går du bare hjem når dagen er ferdig, ikke gå overtid du ikke får betalt for. Snakk med kollegaer du har en god tone med. Hvordan gjør de dette? Gi deg tid til å bli skikkelig kjent på jobben før du gir opp (flere måneder). Det blir bedre å jobbe som sykepleier når du får en del års erfaring, men du må prioritere egen helse først.

Anonymkode: 89689...0c2

• Liker 14
Skrevet

Enda en sykepleier som klager og bare klager.

Anonymkode: 3fd34...ab1

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Send meg PM med navn og kontaktinfo på deg? 
Fint å ha i bakhånd når man trenger noen som villig jobber gratis. Du godtar poiakk-lønn også? FLott! 😄 

• Liker 12
Skrevet

Altså her er jo flere faktorer. Hvis du har mer å gjøre enn du rekker over på en dag, handler det da om at du ikke klarer å organisere arbeidet ditt eller at det reelt sett er for mange oppgaver? Min erfaring er at mange nyutdannede sliter med å komme gjennom gjøremålene for en dag fordi de ikke klarer å strukturere oppgavene. Deretter er jo spørsmålet hva denne overtiden består i. Er det slik at du jobber en time mer enn du skal hver dag for å bli ferdig med oppgavene dine? Eller er det det å skrive avvik etter arbeidstid du mener du ikke får betalt for? Kommer du ikke gjennom oppgavene dine ila dagen må du snakke med leder om det. Du kan ikke uten leders godkjenning bare fortsette å jobbe utover oppsatt arbeidstid, og så komme og be om avspasering/overtidsbetaling i etterkant. Hvis leder derimot godkjenner at du kan jobbe lenger, først da har du rett på overtidsbetaling/avspasering. Du skal selvfølgelig gå på do og drikke vann, i hjemmesykepleien rekker du å drikke mellom brukerne, det er bare å ha med seg en vannflaske i veska enten du går eller kjører. Så er spørsmålet om du har betalt pasue eller ikke. Har du betalt pause har du ikke rett på å sitte en halvtime sammenhengende å spise matpakken, da må du ta litt pause innimellom når det passer seg. Mange jeg kjenner i hj.spl spiser i bilen mellom oppdrag. Hvis du ikke trives kan du søke ny jobb, men det er hardt tidspress i alle deler av helsevesenet, så det må du rett og slett lære deg å leve med. 

Anonymkode: a2448...f11

• Liker 5
Skrevet

Skriv avvik på at du ikke rekker alle arbeidsoppgavene dine, på at du ikke får tatt pause, for at du ikke rekker å dokumentere osv. Bruk 4 minutter på det hver gang det skjer. 

Anonymkode: 35544...2df

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 25.10.2020 den 8.39):

Endret av Lija
Skrevet

- Du skriver avvik for alle avvik som oppstår, bedriften skal ha et avvikssystem som muliggjør å sende avvik anonymt

- Det er lovpålagt å føre døgnjournal

- Dersom vaktene dine står oppført i et elektronisk system passer du på å dokumentere at du har gått disse vaktene (ta screen shot el.liknende) også for overtid. For at overtid skal være gjeldende går jeg ut fra at du da har blitt pålagt denne overtiden

- Du sender inn krav om ubetalte timer/overtid. Husk at det er en tidsgrense for deg som arbeidstaker å sende dette kravet (eventuelt at fagforening gjør det).

- Ta kontakt med fagforening dersom du er organisert

- Meld i fra til Arbeidstilsynet om forholdene

- Alternativt friskmelding til arbeidsformidling? Gjøres i samråd med lege hvor du kan sykemeldes inntil 3 måneder. Du må da si opp nåværende jobb og har frist til å finne nytt arbeid innen denne tid. Sikkert ikke det beste alternativet men nevner det bare for å tenke bredt.

Håper det ordner seg.

Kan være verdt å ta kontakt med uwork/Aleris andre private aktører for å finne annet arbeidsforhold.

Anonymkode: f4779...8c9

• Liker 3
Skrevet

Når man har 100%stilling skal man selvsagt ha overtidsbetaling når man går ekstra. Det får heldigvis vi i alle fall der jeg jobber (hjemmesykepleier). Problemet hos oss er at vi er underbemannet. Det er også ofte lang kjøring mellom de ulike brukerne. Det kan for eksempel være 40-50 minutter noen ganger. Det er slett ikke alltid lett å komme til basen for å få tatt en pause eller gå på do. Slett ikke alltid at vi en gang får til en lunsjpause på basen. De fleste av oss vegrer seg for å gå på do hos brukerne, så da blir det ofte til at man heller gjør seg et ærend i buskene. Heldigvis er det masse skog langs veiene hos oss. Men det er jo ikke slik det burde være. En ting er å gå på do i det fri når man er ute på tur, men det oppleves ganske annerledes når man er på jobb.

Anonymkode: 7f5bd...2d6

• Liker 1
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså her er jo flere faktorer. Hvis du har mer å gjøre enn du rekker over på en dag, handler det da om at du ikke klarer å organisere arbeidet ditt eller at det reelt sett er for mange oppgaver? Min erfaring er at mange nyutdannede sliter med å komme gjennom gjøremålene for en dag fordi de ikke klarer å strukturere oppgavene. Deretter er jo spørsmålet hva denne overtiden består i. Er det slik at du jobber en time mer enn du skal hver dag for å bli ferdig med oppgavene dine? Eller er det det å skrive avvik etter arbeidstid du mener du ikke får betalt for? Kommer du ikke gjennom oppgavene dine ila dagen må du snakke med leder om det. Du kan ikke uten leders godkjenning bare fortsette å jobbe utover oppsatt arbeidstid, og så komme og be om avspasering/overtidsbetaling i etterkant. Hvis leder derimot godkjenner at du kan jobbe lenger, først da har du rett på overtidsbetaling/avspasering. Du skal selvfølgelig gå på do og drikke vann, i hjemmesykepleien rekker du å drikke mellom brukerne, det er bare å ha med seg en vannflaske i veska enten du går eller kjører. Så er spørsmålet om du har betalt pasue eller ikke. Har du betalt pause har du ikke rett på å sitte en halvtime sammenhengende å spise matpakken, da må du ta litt pause innimellom når det passer seg. Mange jeg kjenner i hj.spl spiser i bilen mellom oppdrag. Hvis du ikke trives kan du søke ny jobb, men det er hardt tidspress i alle deler av helsevesenet, så det må du rett og slett lære deg å leve med. 

Anonymkode: a2448...f11

Jeg er enig i dette. Det er travelt å jobbe i hsy, man må være strukturert, og man finner rytmen når man "lander". Jeg har jobbet der i 17 år og jeg stortrives, stort sett. Til tider blir det for travelt, men vedvarer det, økes bemanningen. 

Anonymkode: f5e49...faf

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig i dette. Det er travelt å jobbe i hsy, man må være strukturert, og man finner rytmen når man "lander". Jeg har jobbet der i 17 år og jeg stortrives, stort sett. Til tider blir det for travelt, men vedvarer det, økes bemanningen. 

Så bra de øker bemanningen om det blir travelt!- det gjør de ikke her. Da må vi bare ta oss sammen og fordele listene bedre😑 Tillitsvalgte klager gang på gang til ledelsen, nada skjer..

Anonymkode: e37ce...a7f

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så bra de øker bemanningen om det blir travelt!- det gjør de ikke her. Da må vi bare ta oss sammen og fordele listene bedre😑 Tillitsvalgte klager gang på gang til ledelsen, nada skjer..

Anonymkode: e37ce...a7f

Hvor mange arbeidstimer har dere på listene?

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor får du ikke avspasering? De kan jo ikke mene at du skal jobbe gratis?

Anonymkode: d6add...4ea

De mener jeg egentlig skal greie det som er på lista innen den tiden som er satt etter punkt og prikke. Jeg er ny på det stedet (og som sykepleier), og i starten brukte jeg litt tid på å finne frem, men de ville ikke ta hensyn til det. Også tok det lang tid før jeg fikk tilgang til gerica (dokumentasjonssystem) og mobil, som vi er helt avhengig av for å ha til å dokumentere etter hvert besøk. Fikk bare med meg papirlister i starten også måtte jeg vente med å dokumentere senere og det tok også tid å huske alt. Jeg fikk heller ikke arbeidskontrakt før 4 uker senere og jeg måtte mase masse for å få det. Merket at arbeidsplassen skurret allerede fra starten, men er helt avhengig av å ha en inntekt.

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Meld deg inn i en fagforening og ta det derfra.

Anonymkode: 6abd9...9a7

Skal ta kontakt med NSF så fort jeg kan etter jobb neste uke.

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Velkommen til hverdagen som sykepleier i dagens Norge. For det første,  spis, drikk og gå på WC UANSETT. Du jobber jo dårligere hvis du ikke gjør dette, og du skal jo beholde helsa i et langt liv. Samle opp avvik og ta deg tid til å skrive en dag det går an. Og så går du bare hjem når dagen er ferdig, ikke gå overtid du ikke får betalt for. Snakk med kollegaer du har en god tone med. Hvordan gjør de dette? Gi deg tid til å bli skikkelig kjent på jobben før du gir opp (flere måneder). Det blir bedre å jobbe som sykepleier når du får en del års erfaring, men du må prioritere egen helse først.

Anonymkode: 89689...0c2

Er ikke blitt gitt opplæring i hvordan jeg skriver avvik der, så må spørre. Alle avvikene har jeg nesten glemt når skjedde osv, så fra nå av skal jeg gjøre det og si til koordinator at jeg må ha tid til det på slutten av dagen eller noe sånt. Er veldig vanskelig fordi å ha tid og sted å spise i hj.spl når det er så travelt. Og nå som det er corona vil jeg ikke låne toalettet til brukere - også er det mange jeg ikke vil låne toalettet hos (vi har mange narkomane og brukere som lever i kummerlige forhold).

Det med at jeg ikke skal gå overtid jeg ikke får betalt for er veldig vanskelig. Skal jeg bare forlate brukere midt i en sårprosedyre eller noe, når jeg ser at arbeidsdagen min er ferdig? det kan jeg ikke. Siden jeg er såpass ny, og dagen er veldig uforutsigbar (vi driver jo med mennesker) er det vanskelig å se hvor lang tid det tar. Men jeg ser at det å f.eks. få lange sårstell tar lang tid på slutten av dagen, så jeg har tenkt å si ifra til koordinator at jeg ikke kan ha til sammen 2 timers sårstell etter "pausen".

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ha deg ut av tråden.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...