Gjest Blondie65 Skrevet 25. oktober 2020 #61 Del Skrevet 25. oktober 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Man kan være overfølsom. Jeg ble det etter svangerskap. Veldig dumt, kan ikke bruke parfyme mer! Noen parfymer reagerer jeg skikkelig på. Det er vanskelig å forklare, er ikke allergi, men jeg kjenner lukten skikkelig sterkt og det skaper et sterkt ubehag. Var ikke slik før Anonymkode: 03d68...673 Jeg er i utgangspunktet svært glad i parfyme, men da en venninne fortalte at hun reagerte på min parfyme sluttet jeg når jeg skulle være med henne og etter en stund fant jeg ut at dette var å utsette miljøet rundt meg for unødvendig "støy". Så jeg har sluttet helt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #62 Del Skrevet 25. oktober 2020 10 timer siden, Live88 skrev: 😂 Man kan faktisk reagere på lukt og parfyme! https://www.naaf.no/fokusomrader/allergi-og-overfolsomhet/parfyme--og-duftoverfolsomet/ Jeg har ikke luktesans, men reagerer likevel på parfyme, duftlys og duftpinner. Det tok lang tid før jeg koblet ubehaget til parfymen, siden jeg ikke kjenner lukten. Lurte ofte på om eieren av huset hadde mugg eller sopp eller noe. Som en annen bruker her kommenterte lurer jeg på hvilke lukter eieren av huset prøver å kamuflere. Samme med de som bruker parfyme. Lukter de virkelig så vondt at de må ha på seg en annen duft? Så jeg forstår veldig godt folk som ikke liker duftlys. Kan tenke meg at det er ekstra ille hvis man ikke liker lukten i tillegg. Anonymkode: f8fdd...e6c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #63 Del Skrevet 25. oktober 2020 Nei takk, jeg vil ha godt innemiljø, så her kommer det ikke stearinlys inn https://www.dinside.no/bolig/ekspert-advarer-mot-stearinlys/71783559 Anonymkode: a021b...250 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
istid Skrevet 25. oktober 2020 #64 Del Skrevet 25. oktober 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Men hvorfor vondt i hodet, det høres rart ut. Anonymkode: b79e0...c38 Det vet jeg ikke, har ikke forsket på akkurat det. Jeg kjenner hodepinen kommer sigende på når det brenner luketelys og div røkelse. Nå har jeg selvsagt ikke testet ut alle merker som finnes, da det uansett ikke er noe jeg velger å bruke penger på👍 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #65 Del Skrevet 25. oktober 2020 15 timer siden, AnonymBruker skrev: De som ikke «tåler» duftlys er de samme folka som har innbildt glutenallergi. Eller laktoseintoleranse etter egendiagnostisering. Anonymkode: 4f755...630 Så astma er ikke en godkjent diagnose i din verden, selv om den er satt av en lege ? Jeg tåler selv duftlys, men her har jeg sluttet å bruke det pga astma hos datter. Det heter å ta hensyn til andre enn deg selv. Anonymkode: 0c18b...829 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #66 Del Skrevet 25. oktober 2020 Det er mange dufter jeg gjerne skulle omgitt meg med, og jeg pleide å være stor tilhenger av røkelse i juletiden. Dessverre utviklet jeg astma i voksen alder og har etter det gradvis blitt mer og mer sensitiv for parfyme og andre "duftkilder". Anonymkode: e45ab...588 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #67 Del Skrevet 25. oktober 2020 Mange er allergiske mot sånne og da blir det veldig ubehagelig å være i samme rom. Anonymkode: 9430e...3fe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #68 Del Skrevet 25. oktober 2020 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Enig! Samme folka som har innbilt «parfymeallergi». Det finnes faktisk ikke noen allergifremkallende stoffer i parfyme lengre etter EU regler ble innført for noen år tilbake. At man har «sart» nese er ikke det samme som at man er allergisk 😋 Anonymkode: 66e9f...a6e Jeg har ikke "parfymeallergi", og kan tåle både tøymykner, bodymists, parfymer, etc. Tåler de fleste duftlys og de fleste parfymer - men det er rett og slett noen "tyngre" dufter som gir meg øyeblikkelig hodepine. Særlig slike gamle "kjerringparfymer" som de kalles, og duftlys med lignende lukter gjør dette. Det er ikke sånn at jeg ser på duftlyset og innbiller meg at jeg får hodepine. Jeg kan gå forbi et duftlys som er tent og før jeg får tenk "mm duftlys" så dunker det en stram hodepine i bakhuet. Samme med slike intense parfymer. Det er nok ikke stoffene i parfymene folk reagerer på - men visse lukter som har en effekt på noe i skallen. Kan jo være at noe (muskler, blodårer, et eller annet) som trekker seg sammen og skaper press/smerte av visse lukter. Anonymkode: 2e81f...e1e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minya Skrevet 25. oktober 2020 #69 Del Skrevet 25. oktober 2020 Jeg får hodepine av sterke dufter, i enkelte tilfeller blir jeg også veldig kvalm og uvel, og så er det mange dufter som det virker som hele verden elsker, men som jeg virkelig ikke takler. Lavendel er et godt eksempel, jeg synes det lukter bilsjuk, "alle andre" elsker det. Syriner også, vi har syriner rett utenfor kjøkkenvinduet, og når de blomstrer klarer jeg ikke å ha vinduet på kjøkkenet åpent, fordi det kjennes ut som om halsen og bihulene snører seg. Nei, jeg er ikke allergisk mot syriner, som i blomsten eller pollenet, det er duften jeg ikke tåler. Eller stanken, som det er for meg. Jeg har prøvd å fjerne dem, men de elsker å bli klippet ned, så jeg må grave dem opp for å bli kvitt dem, men da graver jeg også ut halvparten av naboens skråning... Jeg tåler heller ikke lukten av liljer eller orkidéer, så jeg kan ikke ha dem i huset, selv om de er veldig pene å se på. Jeg sliter veldig med å finne håndsåper som ikke stinker høgg og helvete, shampo er en evig kamp, for jeg må finne noe som ikke bare lukter akseptabelt, men også noe som faktisk funker for håret mitt. Jeg har røkelsespinner, som jeg selv har valgt ut etter å ha kunnet sniffe meg frem til lukter jeg tåler, men jeg kan ikke ha røkelse i et rom uten uttrekk heller, så de få gangene jeg bruker det, er det når jeg ligger i badekaret. Jeg reagerer veldig når jeg møter på folk som har på seg "klassiske" og søtlige parfymer, eller har så mye på seg at de må ha badet i parfyme om morgenen. Parfymetanter på bussen gjør meg direkte kvalm og uvel, så det er tydelig at jeg reagerer på *noe*, men jeg er ikke allergisk mot parfyme i seg selv, det er bare veldig få dufter jeg tåler lukten av. Såkalte parfymefrie såper og slikt, lukter like jævlig for meg, så jeg har kanskje en overaktiv luktesans. En venninne er glad i duftlys, men heldigvis har de lysene hun har brukt hatt veldig milde og relativt svake dufter. Vaniljelys er feks helt ok, lukten er ikke overdøvende og jeg kjenner ikke smaken av den på tunga når jeg går inn i rommet der det står. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #70 Del Skrevet 25. oktober 2020 Jeg er svært allergisk, så ville jo fått kraftig astma anfall, utslett, klæende øyne og rennende nese, og generelt dårlig form. Nå har jeg vært flere ganger hos de beste spesialistene i landet, da jeg desverre er en av de som er sykest av allergi i Norge. Tro meg, det er virkelig ikke gøy, og har satt store begrensninger på livet. Anonymkode: e2533...023 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #71 Del Skrevet 25. oktober 2020 Jeg har endt opp med å stort sett unngå å sosialisere med folk pga nettopp duftlys/duftpinner, tøymyknere og parfyme. Folk tåler virkelig ikke tilbakemeldinger på disse luktene og jeg tåler virkelig ikke å være omgitt av dem. Så da står vi der på stedet hvil og jeg blir nødt til å rett og slett holde meg unna det meste av sosiale settinger. Heldigvis er jeg fra en veldig ujålete familie som bruker parfyme kun i typen bryllup, dåp, på julebord og i 80-årsdag, så jeg kan fint omgås de til hverdags 😊 Anonymkode: 63b9a...189 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #72 Del Skrevet 25. oktober 2020 Er det noe å tenke på? Alle liker vi jo forskjellig. Anonymkode: ac2d6...aa9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #73 Del Skrevet 25. oktober 2020 På 24.10.2020 den 21.26, AnonymBruker skrev: Det er vel de samme som misliker sterk parfymelukt. Jeg blir kvalm og svimmel av duftlys. Dessuten gir levende lys dårlig innemiljø. Hos venner med mye duftlys må jeg passe på å sitte nært vindu som gir frisk luft. Anonymkode: c92dc...5ce Åhå, du høres ut som en som jeg virkelig ikke vil ha på besøk Nå har ikke jeg et eneste duftlys, og bryr meg egentlig katten om det. Men makan til divanykker. Anonymkode: e6ac9...519 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #74 Del Skrevet 26. oktober 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Åhå, du høres ut som en som jeg virkelig ikke vil ha på besøk Nå har ikke jeg et eneste duftlys, og bryr meg egentlig katten om det. Men makan til divanykker. Anonymkode: e6ac9...519 Disse duftene består av giftige kjemikalier som mange reagerer på. Man blir rett og slett dårlig, det er ikke divanykker. Anonymkode: e60e9...99f 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #75 Del Skrevet 26. oktober 2020 Bruker duftpinner. Duftlys lager dårlig inneluft når du brenner de. Bruker duftpinner med organisk olje, uten skadelige kjemikalier. Viktig å kjøpe kvalitet. Ikke noe jalladuft fra Nille. Anonymkode: 858ec...54a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dankert Skrevet 26. oktober 2020 #76 Del Skrevet 26. oktober 2020 Duftlys er harry. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 26. oktober 2020 #77 Del Skrevet 26. oktober 2020 Interessant tråd dette. Jalladuft fra Nille, divanykker og så videre. Kan ikke dere som elsker duftlys bare akseptere at noen av oss verken liker lukten (enten det er jalladuft fra Nille eller dyre greier med organiske oljer og hva enn - ref. @Minya som sliter med naturlige dufter fra lavendel og syrin planter) - eller ideen om at det må lukte parfyme av alt til enhver tid? Slutt å kalle folk stygge ting - enten de liker duftlys eller ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #78 Del Skrevet 1. november 2020 På 24.10.2020 den 21.23, AnonymBruker skrev: Jeg ser det er flere som ikke liker det, og jeg fatter ikke hvorfor! Gir jo en utrolig god room scent i boligen. Levende lys er både koselig og om de dufter godt i tillegg så er det en bonus. Jeg virkelig HATER sånne fake lys mange har nå. Min favoritt er denne: https://lyko.com/no/ecoya/ecoya-cc-mini-reed-diffuser-coconutelde Anonymkode: b79e0...c38 duftlys er migrenetrigger for meg. Hater det. Anonymkode: b5038...f1e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #79 Del Skrevet 1. november 2020 På 25.10.2020 den 7.56, AnonymBruker skrev: Jeg får også hodepine av sterke lukter. Kan dog ikke si at jeg hater duftlys. Ved minst to anledniger, har jeg tenkt, åh så koselig det virker, og kjøpte meg selv duftpiner. Av og til får jeg de i gaver også. Men alle ender opp i vaskekjeller, for jeg klarer ikke parfymelukt i stua - der jeg sitter mest. For min del, skjønner jeg ikke folk som liker parfymerte ting. Fordi, det blir så mye av det? Hvis man bruker Omo vaskemiddel ( og for meg allerede det er sterk lukt, jeg vet alltid hvem bruker Omo), pluss et eller annet skyllemiddel, så kanskje parfymert kosmetikk og sminke - og på toppen er det parfyme og duft de har hjemme. For meg blir det total kakafoni av lukter. Er det vanskelig å forstå, sånn egentlig? Du ville ikke kledd på deg 10 forskjellige plagg, lag på lag, i fargene som ikke passer sammen, ville du? For meg er det samme med parfymelukter. Anonymkode: fb9bb...a83 helt enig. Jeg velger alltid den parfymefrie varianten av absolutt alt fra vaskemidler til deodorant og shampo, men jeg bruker parfyme. Men parfymen, skal være av god kvalitet, i en beskjeden dose og den skal få skinne alene. Jeg forstår ikke folk som ønsker å gå rundt og lukte OMO. Duftlys får jeg som sagt i forrige innlegg migrene av, enten de er billige eller dyre. Jeg tåler forsåvidt parfyme, og liker parfyme, men duftlys blir for påtrengende. Men jeg tar gjerne imot tips om hvordan jeg kan få et hint av lavendelduft i hjemmet mitt, uten at det blir overveldende. Noen som har tips? Anonymkode: b5038...f1e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #80 Del Skrevet 1. november 2020 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: helt enig. Jeg velger alltid den parfymefrie varianten av absolutt alt fra vaskemidler til deodorant og shampo, men jeg bruker parfyme. Men parfymen, skal være av god kvalitet, i en beskjeden dose og den skal få skinne alene. Jeg forstår ikke folk som ønsker å gå rundt og lukte OMO. Duftlys får jeg som sagt i forrige innlegg migrene av, enten de er billige eller dyre. Jeg tåler forsåvidt parfyme, og liker parfyme, men duftlys blir for påtrengende. Men jeg tar gjerne imot tips om hvordan jeg kan få et hint av lavendelduft i hjemmet mitt, uten at det blir overveldende. Noen som har tips? Anonymkode: b5038...f1e Diffuser og et par dråper eterisk olje. Pass på å kjøpe kvalitetsolje så du ikke får noe syntetisk, de som finnes på apoteket og helsekost skal være helt ren, eterisk olje. https://sunkost.no/produkter/livsstil/livsstil-livsstilprodukter/aroma-diffuser/ https://sunkost.no/produkter/personlig-pleie/personlig-pleie-aromaterapi/personlig-pleie-aromaterapi-eteriske-oljer/aqua-oleum-lavendel/ Anonymkode: e60e9...99f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå