AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #1 Skrevet 24. oktober 2020 Kryssposting fra Vi som skal ned i vekt-tråden, da kanskje noen som ikke følger den har svar. Noen rutinerte kaloritellere her? Trenger å få noe inn med teskje: 1) Jeg har gått i kaloriunderskudd noen måneder, og det har funket veldig bra. Har ikke nådd målet, men er litt over halvveis vil jeg si. Har vært nøye, samtidig som jeg har gitt rom for litt slingringsmonn. Har jeg skeiet ut en helg, sørger jeg for å utjevne overskuddet i løpet av den kommende uka så uken totalt sett gir et kaloriunderskudd uansett. Jeg vil ikke stresse, jeg har ikke noe bryllup eller tog å rekke, så målet er stabil og varig vektnedgang. Dette har funket utmerket så langt, jeg har vel gått ned 2-3 buksestørrelser. Jeg har kommet inn i en god flyt, har funnet ut hva som funker, og jeg har sett resultater. Jeg er i grunn til og med ganske fornøyd, selv om jeg tenker å fortsette vektnedgangen en liten stund til. 2) Så til poenget: I dag velger jeg å "skeie ut", dvs., jeg velger å ikke gå i underskudd. Da spiser jeg omtrent det normale dagsbehovet (i følge NHIs kalorikalkulator, ligger det på rundt 2200-2400 per dag for meg). Dette har skjedd kanskje én dag i uka, maks to, den siste tiden. Stemmer det da at worst case scenario er at vekten stagnerer - altså at jeg bare blir værende der jeg nå er? For det er greit om vektnedgangen tar "pause", men jeg vil jo gjerne ikke sprette opp i gamle buksestørrelser igjen. Sånn jeg forstår kaloritelling vil det å ligge på dagsbehovet gjøre at man holder vekten stabil, og underskuddet sørge for at man over tid går ned. Men siden jeg er så vant til å ligge i underskudd, føles det som om jeg "gjør noe ulovlig" og veldig dumt når jeg først spiser litt mer og litt mer usunt... Anonymkode: e7409...f44
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #2 Skrevet 24. oktober 2020 Det er inntaket over tid som betyr noe. Gjennomsnittet, justert for den forbrenningen du til enhver tid har, som altså minker i takt med at du går ned i vekt. Hvis underskudd og overskudd utligner hverandre, holder du vekten. Du kan ikke legge på deg av kalorier du ikke spiser. Sitat Men siden jeg er så vant til å ligge i underskudd, føles det som om jeg "gjør noe ulovlig" og veldig dumt når jeg først spiser litt mer og litt mer usunt... Jeg likte ikke helt å lese det der. Håper du ble litt beroliget av svaret mitt? Anonymkode: 72b0e...4f4 3
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #3 Skrevet 24. oktober 2020 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kryssposting fra Vi som skal ned i vekt-tråden, da kanskje noen som ikke følger den har svar. Noen rutinerte kaloritellere her? Trenger å få noe inn med teskje: 1) Jeg har gått i kaloriunderskudd noen måneder, og det har funket veldig bra. Har ikke nådd målet, men er litt over halvveis vil jeg si. Har vært nøye, samtidig som jeg har gitt rom for litt slingringsmonn. Har jeg skeiet ut en helg, sørger jeg for å utjevne overskuddet i løpet av den kommende uka så uken totalt sett gir et kaloriunderskudd uansett. Jeg vil ikke stresse, jeg har ikke noe bryllup eller tog å rekke, så målet er stabil og varig vektnedgang. Dette har funket utmerket så langt, jeg har vel gått ned 2-3 buksestørrelser. Jeg har kommet inn i en god flyt, har funnet ut hva som funker, og jeg har sett resultater. Jeg er i grunn til og med ganske fornøyd, selv om jeg tenker å fortsette vektnedgangen en liten stund til. 2) Så til poenget: I dag velger jeg å "skeie ut", dvs., jeg velger å ikke gå i underskudd. Da spiser jeg omtrent det normale dagsbehovet (i følge NHIs kalorikalkulator, ligger det på rundt 2200-2400 per dag for meg). Dette har skjedd kanskje én dag i uka, maks to, den siste tiden. Stemmer det da at worst case scenario er at vekten stagnerer - altså at jeg bare blir værende der jeg nå er? For det er greit om vektnedgangen tar "pause", men jeg vil jo gjerne ikke sprette opp i gamle buksestørrelser igjen. Sånn jeg forstår kaloritelling vil det å ligge på dagsbehovet gjøre at man holder vekten stabil, og underskuddet sørge for at man over tid går ned. Men siden jeg er så vant til å ligge i underskudd, føles det som om jeg "gjør noe ulovlig" og veldig dumt når jeg først spiser litt mer og litt mer usunt... Anonymkode: e7409...f44 Det skal gå fint. Jeg har et normalt kalori inntak hver dag. jeg skeier ut to ganger i uka og spiser alt for mangen kalorier da! og går ikke opp i vekt så lenge jeg holder forbrenningen min oppe og ikke sitter stille i flere dager det ødelegger forbrenningen dagene etterpå også. Anonymkode: a542f...f08 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #4 Skrevet 24. oktober 2020 8 minutter siden, AnonymBruker said: Det er inntaket over tid som betyr noe. Gjennomsnittet, justert for den forbrenningen du til enhver tid har, som altså minker i takt med at du går ned i vekt. Hvis underskudd og overskudd utligner hverandre, holder du vekten. Du kan ikke legge på deg av kalorier du ikke spiser. Jeg likte ikke helt å lese det der. Håper du ble litt beroliget av svaret mitt? Anonymkode: 72b0e...4f4 Hei, ja! Takk! Det var bare klønete formulert! Vil bare vite at jeg ikke "ødelegger" det jeg har fått til fordi jeg har misforstått noe vesentlig 🙂 Anonymkode: e7409...f44
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #5 Skrevet 24. oktober 2020 Samlet inntak over tid er det som betyr noe. Jeg slanker meg sammen med en venninne, og hun har valgt å holde seg til samme mengde kcal hver dag, mens jeg får større utbytte av en dag i uken hvor jeg spiser det jeg har lyst på, men har lavere kcal de andre dagene. For meg er det mer motiverende for å holde det gående til jeg er i mål. Men dette er individuelt. Føler ikke jeg "gjør noe ulovlig" eller "ødelegger" fordi lørdagen hvor jeg spiser mer er innregnet. Har lagt meg på 1500 kcal mand-fred + søndag, og lørdag med opptil 2500. Gjennomsnittet blir 1600 per dag, og jeg går ned i vekt med det. Dersom du velger å ha en dag eller to hvor du spiser mer så må du huske å kose deg, og ikke ha dårlig samvittighet. Det er gjennomsnittet som teller 👍I dag har jeg spist pizza og drukket vin, og jeg skamkoser meg 🙂 Anonymkode: 58fe7...5ca 3
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #6 Skrevet 24. oktober 2020 TS igjen her - takk for svar. Da har jeg forstått riktig, ser det ut til Grunnen til at jeg ble usikker er at ved tidligere utskeielser (turer på byen med øl og digg mat, helger med pottis og digg mat hjemme), så har jeg regnet på cirka hvor mye jeg har gått over, og fordelt dette på en realistisk måte de neste dagene (trukket fra litt ekstra de påfølgende dagene, men innenfor rimelighetens grenser - jeg sulter meg aldri). Men nå i det siste, hvor jeg har lagt inn en dag eller to med normalt kaloriinntak / gått i null, så har jeg ikke forsøkt å ta igjen det kaloriunderskuddet jeg egentlig burde hatt den dagen.. Om det gir mening. Jeg har bare latt det skeie ut og så gått tilbake til vanlig kaloriunderskuddsrutine. Anonymkode: e7409...f44
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #7 Skrevet 25. oktober 2020 Du kan regne hele uken som ett og se om du totalt har underskudd. Du vil da gå ned i vekt over tid. Anonymkode: a3663...994 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå