Gå til innhold

Ingen barnebursdag før skolealder - slemt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Er det slemt å ikke arrangere barnebursdag før det året barnet begynner på skolen? Gjør man da at barnet faller utenfor?

Anonymkode: efd64...40c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke uvanlig her, mi er 4. Aldri hatt noe mer enn familieselskap. Blitt invitert en gang i barnehagen. Så ikke vanlig her, men tror mange starter siste året i barnehagen.

Anonymkode: 812d7...430

• Liker 1
Skrevet

Vi har hatt barnebursdag og feiret med avd. I barnehagen siden han var 3 år, og det har han hatt mye glede av, snakker fremdeles om den første bursdagen, og den forrige. Men om ikke det er vanlig der du bor, og barnet ikke etterspør, så er det vel ikke slemt, men om alle andre barna feirer barnebursdag, eller over halvparten, og ditt barn også ønsker så er det vel på kanten til litt dårlig gjort å ikke arrangere noe vil jeg si. 

Anonymkode: 015f7...362

• Liker 2
Gjest theTitanic
Skrevet

Ingen kan tvinge deg, men barnebursdagene og spesielt 5,6,7,8 betyr veldig mye for barna. Jeg ville ikke fratatt dem det bare fordi du ikke orker selskap i to timer. Det er ikke mange årene før de heller vil feire med 1-3 av de nærmeste vennene og dra på kino isteden. 

Skrevet

Med mindre du gjør det av en religiøs grunn, som for eksempel at du er med i Jehovas Vitner, så synes jeg det er slemt. 

Du bør gjøre det du kan for at barnet får gode minner å tenke tilbake på. Gjør ditt for at barnet får en stor og god omgangskrets.

Når det er sagt, i alderen 1-3 år husker man lite av det senere. Men fra 4 år og oppover tenker jeg man burde ta seg bryet verdt. Har barnet noen tanter/onkler som du kan spørre om å hjelpe til, til å se etter barna kanskje?

Anonymkode: ca234...685

• Liker 1
Skrevet

Va hadde bare familiebursdag inntil han ble fire, da begynte vi med barnehagebursdag og. I den alderen er det jo perfekt å ha barnebursdag 😄

Skrevet

Jeg ville kanskje fulgt det som er "normalen" der DERE bor. Hos oss så er det vanlig at de starter med å invitere til bursdag når de fyller fire. Og da har det vært naturlig for oss også. Men det har ikke vært noen forventninger eller press fra andre, noen har valgt og vente og ingen i samme kull har reagert av den grunn. 

Anonymkode: 392ff...419

Skrevet

Guttungen hadde barnebursdag fra han var 1 år💚

Anonymkode: de08c...c99

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hei.

Er det slemt å ikke arrangere barnebursdag før det året barnet begynner på skolen? Gjør man da at barnet faller utenfor?

Hva vil barnet selv?

Hva er vanlig der dere bor?

Gå litt etter hva som er normalen der dere bor, men kjenn samtidig etter hvor mye dere voksne og barnet selv orker. Barnet er i fokus, men hva om barnet selv ikke orker? Jeg likte aldri store barnebursdager i min barndom, enten jeg var 4 eller 10 år. Så da jeg ble "modig nok" til å si fra selv (8 år?) var det slutt på tosifret antall gjester i mine selskap. Seks venninner fra klassen kom til meg, og to venninner som bodde i en annen bydel kom på "etterpå-selskap". De gangene jeg (naturlig nok) ble invitert i nevnte venninners bursdager, var det fra tid til annen kjedelig eller slitsomt avhengig av hvem det var hos. Men alle er forskjellige.

Jeg flyttet som 12 åring, og min beste venninne på det nye hjemstedet hadde kun hatt barnebursdag en eneste gang i løpet av årene. Om det var henne selv, eller foreldrene, vet jeg ikke. De var kristne i den evangelisk lutherske kirke, så ikke snakk om noen religion som ikke tillot å feire bursdag... 

• Liker 1
Skrevet

Barnebursdag som i det å invitere barn fra barnehagen har vi hatt fra barna fyller 4 år. Om det er slemt eller ikke å ikke ha barnebursdag før 1 klasse kommer helt an på hva som er vanlig der dere bor. Om ditt barn har blitt invitert i flere bursdager men ikke får ha selskap når hen har sitt så synes jeg jo det er litt dårlig gjort. Har hen ingen ønsker eller forventninger om barnebursdag er det helt greit. 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Barnehagebursdagene er jo minner og noe gøy for barna. Hvorfor ikke? Mange skoler har mange barn og alle skal inkluderes .Leie store lokaler eller gymsaler og bruke flere tusen kr på ett besøk. Mye styr og aktivisering. Barnehagebursdag hjemme er koslig!

Anonymkode: f0b3d...972

• Liker 1
Skrevet

Ja det er slemt. 

Anonymkode: 7af9a...c25

• Liker 1
Skrevet

Barnets egne behov må komme først!

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Med mindre du gjør det av en religiøs grunn, som for eksempel at du er med i Jehovas Vitner, så synes jeg det er slemt. 

Du bør gjøre det du kan for at barnet får gode minner å tenke tilbake på. Gjør ditt for at barnet får en stor og god omgangskrets.

Når det er sagt, i alderen 1-3 år husker man lite av det senere. Men fra 4 år og oppover tenker jeg man burde ta seg bryet verdt. Har barnet noen tanter/onkler som du kan spørre om å hjelpe til, til å se etter barna kanskje?

Anonymkode: ca234...685

Blir ikke noe mindre slemt selv om foreldrene er religiøse. 🙄

Anonymkode: cbb80...b55

• Liker 3
Skrevet

Fra 3 år er vanlig her. 

Anonymkode: 47fdd...ab1

Gjest Geirfuglen
Skrevet

Vi har sjekket litt rundt, og her er det ikke vanlig fra før de er 5. Så vi tenker i alle fall å vente til det.

Skrevet

Vi har hatt fra de fylte 4. Da er de såpass store at de gleder seg til bursdag, og det er jo koselig å bli kjent med de andre barna i barnehagen samtidig som de er på besøk, mange for første gang. 5-årsdagen er enda større, kanskje for at de husker 4-årsdagen, og så begynner de på skolen og blir store så alt for fort ❤️

Hvorfor vil dere ikke ha selskap? Man tåler et par timer med kaos - men om du inviterer foreldrene på en kakebit og kaffe har du mange som hjelper til.

Synes faktisk det er litt slemt å ikke ville feire bursdagen til barnet med barnet sine venner, ja. Eller, egoistisk er vel kanskje et bedre ord i denne sammenhengen?

Anonymkode: bb277...8bc

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Ikke hvis barnet ikke har noe spesielle ønsker om det, i alle fall.

Ikke alle unger elsker bursdag og masse oppmerksomhet heller.

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir ikke noe mindre slemt selv om foreldrene er religiøse. 🙄

Anonymkode: cbb80...b55

Enig! Og barnet får nok ikke akkurat noe videre lyst til å fortsette i religionen til foreldrene når de alltid havner på sidelinja. Bursdager man ikke får være med på der hele klassen er med, juleavslutninger der man må sitte alene på et klasserom med en lærer, Halloweenfeiringer der man må sitte hjemme med foreldrene med gatelysene av. Det er å stjele barndommen, det.

Anonymkode: bb277...8bc

Skrevet

Vi har ikke barnebursdag før skolealder. Det er mest praktisk, av mange årsaker.

Anonymkode: 9fc22...f9a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...