Gjest Gjest_. Skrevet 30. juli 2005 #1 Del Skrevet 30. juli 2005 Skal flytte ut av en leilighet, og har fått spesiell beskjed om å vaske takene før jeg flytter. Leier leiligheten, og vet at det før meg i ca 30år har bodd røykere der. Jeg røyker også, men har bare bodd i leiligheten i 1 år, og tror ikke de som bodde der før meg vasket takene. Takene var brune da jeg flyttet inn. Er litt fortvila nå. Det er ganske mange rom, og jeg har jo hørt hvor slit det er å vaske tak. Har noen råd til meg? Hvordan er det lurest å vaske? Alle råd tas i mot med takk! Og hvis jeg vasker leligheten selv, men får et firma til å vaske takene, hvor mye vil det koste ca? Et siste spm.. Har huseier rett til å be meg vaske takene når det ikke bare er jeg som har skitnet dem til? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sixx Skrevet 30. juli 2005 #2 Del Skrevet 30. juli 2005 Et siste spm.. Har huseier rett til å be meg vaske takene når det ikke bare er jeg som har skitnet dem til? ← Kinkig sak...og problemet her er vel at du ikke kan bevise det. Uansett....det er ikke barebare å gå løs på takene med vaskefilla....først må man finne ut hva de er behandlet med. Er de f.eks. kalkede....så skal de overhodet ikke vaskes, men kalkes på nytt. Er de behandlet med vannfortynnbar maling...så vil resultatet bli skjoldete. Er de derimot behandlet med oljemaling....så tåler de helt fint vask. Siden du antageligvis ikke kan vite hva de er behandlet med....så er det to måter å gjøre det på (hvis takene ikke er kalket da): Slem måte: Kjøpe den billigste lateksmalingen som finnes...og håpe malingen sitter til du er helt ute av leieforholdet. Snill måte: Ta en mopp og vask lett over takflatene for å fjerne fett. Grunn så med heftgrunn (fordi det er usikkert hvilken maling som ligger der tidligere)...og mal så med akryl eller alkydmaling. Hvilket materiale er taket i forresten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_. Skrevet 30. juli 2005 #3 Del Skrevet 30. juli 2005 Takk for svar! Vet ikke hva slags materiale taket er. Er plater med glatt overflate. Taket ble senket en gang i tiden. Tror nok ikke det er kalket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sixx Skrevet 30. juli 2005 #4 Del Skrevet 30. juli 2005 Takk for svar! Vet ikke hva slags materiale taket er. Er plater med glatt overflate. Taket ble senket en gang i tiden. Tror nok ikke det er kalket. ← Plater? Kan være tak-ess da. Ca. hvor store er de? Og hvis du trykker dem lett oppover....beveger dem seg da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grooo Skrevet 31. juli 2005 #5 Del Skrevet 31. juli 2005 Snakk med de du har leid av da vel, og forklar situasjonen. Kanskje dere finner ut at det må males, da burde det ikke være du som skal måtte betale det hele, det burde være noe dere skulle spleise på i så fall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå