AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #1 Del Skrevet 24. oktober 2020 På slutten av 30-tallet virket det åpenbart at det var to store makter som slåss om dominans i Europa. Det kommunistiske Sovjet, som noen år senere styrte halve Europa. Og Tyskland, som stadig utvidet seg, hvor disse to stormaktene stod i veien for hverandre. Storbritannia var altfor veike alene, og ingen kunne vite at Japan skulle angripe USA slik at USA ble involvert i det som skjedde i Europa. Quisling så som mange andre på to alternativer, at Norge som mange andre land i Europa senere ble, skulle bli kommunistisk og indirekte styrt av vårt naboland Sovjet. Eller at Tyskland skulle holde Sovjet unna store deler av Europa, deriblant ha indirekte kontroll over Norge. Quisling var sammen med Nansen svært negativ til Sovjet, men Nansen døde som kjent i 1930, og Quisling fikk ikke den tidligere nasjonalhelten med seg, noe han trolig ellers ville gjort. Så Quisling ville altså bare sikre at Norge fikk en best mulig posisjon innen et Europa som Tyskland etter hans tro og håp ville dominere, fremfor å bli ødelagt av Sovjet-kommunisme. Hans motstandere var naive og sverget til troen på at britene skulle redde Norge. Noe de ikke hadde noen sjanse til. Men så kom altså USA med, og Tyskland klarte ikke å stå i mot krig på to fronter mot Sovjet og i hovesak USA, noe få spådde at var et alternativ på forhånd. Quisling ble så tolket ut fra etterpåklokskap, av folk vel vitende om at USA uventet kom og reddet Vest-Europa, slik at det altså fantes og ble et tredje alternativ til at Norge skulle styres av Sovjet eller Tyskland. Synes det er på tide å skrive om historien sett fra det man faktisk visste på slutten av 30-tallet, svært urettferdig slik historien er skrevet nå. Anonymkode: f649b...f96 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #2 Del Skrevet 25. oktober 2020 Jeg er helt enig med deg. Mine besteforeldre (voksne under krigen), som var svært kloke og kunnskapsrike mennesker fortalte meg mye om krigsårene og tiden før og etter. De var opptatt av at alt var mer sammensatt enn hva som kommer frem i historien, og at mange har blitt behandlet dårlig og urettferdig dømt. Anonymkode: 4768b...db5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #3 Del Skrevet 25. oktober 2020 Les denne. Quisling var definitivt ikke noen kjernekar. Anonymkode: 6fd75...0fc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #4 Del Skrevet 25. oktober 2020 27 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er helt enig med deg. Mine besteforeldre (voksne under krigen), som var svært kloke og kunnskapsrike mennesker fortalte meg mye om krigsårene og tiden før og etter. De var opptatt av at alt var mer sammensatt enn hva som kommer frem i historien, og at mange har blitt behandlet dårlig og urettferdig dømt. Anonymkode: 4768b...db5 Sa de hvem de mente var blitt dårlig behandlet og urettferdig dømt? Anonymkode: 27f02...6ae 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #5 Del Skrevet 25. oktober 2020 Han og hans støttespillere trodde nok oppriktig at de skulle redde Norge fra «undergangen» forårsaket av jødene og kommunistene. Men det hjelper ikke å ha «gode» hensikter når resultatet er ondt. Anonymkode: dc64a...8b3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #6 Del Skrevet 25. oktober 2020 Var det masse folk som var medlem i NS, spesielt i borgerskapet og blandt bønder. De ble stille om det i '45. Hadde egentlig vært morsomt å fått innsyn i medlemslisten fra oppunder krigen. Anonymkode: a3cd5...f4a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #7 Del Skrevet 25. oktober 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Var det masse folk som var medlem i NS, spesielt i borgerskapet og blandt bønder. De ble stille om det i '45. Hadde egentlig vært morsomt å fått innsyn i medlemslisten fra oppunder krigen. Anonymkode: a3cd5...f4a Min oldefar meldte seg inn i NS under krigen, etter mye «mas» fra en nabo. Var ikke aktiv på noen som helst måte, men medlemskapet førte til en skyhøy bot etter krigen, samt at hans sønner, som var helt uvitende om medlemskapet, ikke fikk ta utdanning. Min bestefar er fremdeles i live og er en kombinasjonen av skuffet over farens medlemskap samt forbannet for konsekvensen det fikk for ham. Ellers har Jo Nesbø skrevet en bok, Rødstrupe, hans mest vellykkede bok, som i stor grad er et forsvarsskriv på vegne av hans far og andre den gang unge nordmenn som kjempet på tysk side mot Sovjet på østfronten under krigen. Anonymkode: f649b...f96 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå