AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #1 Skrevet 24. oktober 2020 Samboeren min kommer hjem sent på kvelden dagen før gutten vår si 2 årsdag, etter noen dager på jobbreise. Den ene gjesten har sagt at hun gjerne tar med en kake, så det skal hun. En annen har sagt at hun kan komme et par timer før selskapet for å hjelpe med diverse. Men det er typisk at når det skal skje noe spesielt en dag, så blir duppen forsinka eller det skjer nor uforutsett så det blir stress og kaos. Hva kan man fint gjøre både to og tre dager før selskapet? Tenkte å servere rundstykker med eggsalat, skinke, ost og litt grønnsaker. Og kaker. Er ikke flink til baking. Idiotsikre oppskrifter med nøye forklart fremgangsmåte mottas med takk! Både på rundstykker og kaker. Tenkte på ostekake, men har aldri laget det før. Kanskje bedre med tradisjonell bløtkake med kjøpebunn, eller enda bedre med sjokoladekake kanskje? Er det avansert å lage tog av kaka eller noe annet gøy? Tips? Muffins som lages flere dager før, tines på dagen går vel bra? Tips gjerne om noe jeg ikke har tenkt på ennå, som kan lages noen dager før bursdagen! Anonymkode: 5c57e...807
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #2 Skrevet 24. oktober 2020 Hva med å droppe maten å bare ha kake? Eventuelt kjøpe kake. Bakerhuset har fine kaker til grei pris. pynte kan man gjøre kvelden før 😊 Anonymkode: 909e9...c8d 6
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #3 Skrevet 24. oktober 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva med å droppe maten å bare ha kake? Eventuelt kjøpe kake. Bakerhuset har fine kaker til grei pris. pynte kan man gjøre kvelden før 😊 Anonymkode: 909e9...c8d Tenkte at dette skal bli første gang det serveres annet enn bare kaker.🙈 Pynt har ikke engang tenkt på. Det tar også litt tid ja. Anonymkode: 5c57e...807
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #4 Skrevet 24. oktober 2020 Jeg er absolutt ingen baker jeg heller. Men dette får du til, ostekake er lett å lage. Anonymkode: 99b24...280
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #5 Skrevet 24. oktober 2020 Altså, en toåring er jo et enkelt menneske som helst bare vil ha noe h*n liker å spise, og noen gaver. Du skal altså varte opp andre voksne? Da må du tenke på hva de ønsker å spise. Ikke mange voksne som vil ha masse kake. Anonymkode: a6182...40c 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #6 Skrevet 24. oktober 2020 Vi feiret bursdag til min 2 åring nå for noen dager siden, lagde da helt enkle muffins i fine former også lagde jeg sjokoladeglasur som jeg hadde oppå, min sønn var hvertfall strålende fornøyd. De kan fint fryses noen dager før også ha på glasur samme dagen de skal tines. Opskrift muffins ; 160g smør 2dl sukker Mikses hvitt. 2 egg, ta i et egg av gangen og miks godt. 1 t skje med bakepulver og 1 t skje vaniljesukker. Ca 3 dl hvetemel 1/5 dl vann Veksle mellom å ha i vann og mel. Stekes på 220 g midt i ovnen i ca 14-15 min Muffinsene tar ca 20-30 min å lage. Anonymkode: ba3c8...543
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #7 Skrevet 24. oktober 2020 Hvis du har mulighet til å lage dagen før så er det store muligheter. Allerede nå kan du bake kringle å fryse ned, putt den noen minutter i ovnen før servering etter at den er tint så blir den like god som fersk. Dagen før kan du lage ostekake, den bør uansett stå over natten på grunn av geleen. sjokoladekake kan fryses, da trenger du bare å smøre på glasur når den er tint, sleng på noen non-stop så har du er kake som er helt innafor til en 2 åring 😅 Det er ikke mye kake du trenger. Så 2-3 holder lenge! rundstykker med det tilbehøret du har skrevet er helt greit. Ikke gjør det vanskeligere for deg selv enn nødvendig 😛 Anonymkode: f8718...e7f
berta157 Skrevet 24. oktober 2020 #8 Skrevet 24. oktober 2020 (endret) Jeg pleier å bake disse eltefrie rundstykkene, de blir kjempegode! Du hiver sammen deigen dagen før, også er det bare å trille ut og steke den dagen du skal ha dem - minimalt med jobb! Kan selvsagt også lages tidligere og fryses. Jeg pleier forøvrig å bytte ut noe mel med grovt mel. https://www.godt.no/oppskrift/8828/eltefrie-rundstykker Endret 24. oktober 2020 av berta157
Anonym6789 Skrevet 24. oktober 2020 #9 Skrevet 24. oktober 2020 Lag suksessterte, snickerskake eller noe annet som er like godt etter å ha vært fryst 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #10 Skrevet 24. oktober 2020 Høres veldig godt ut det du har planlagt, men å anrette rundstykkene høres litt stress ut. Kanskje ei suppe eller en gryterett, som kan lages dagen før og varmes opp, er enklere? Anonymkode: a51ce...b5a 1
Alatariel83 Skrevet 24. oktober 2020 #11 Skrevet 24. oktober 2020 Iskaker er så enkelt 😀 Kan lages i forkant og tas ut 20 min før servering 👍🏻 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #12 Skrevet 24. oktober 2020 Vi hadde muffins som vi pyntet sammen med toåringen, med ostekrem i to ulike farger, nonstop osv. Toåringer er gjerne ganske takknemlige å stelle i stand bursdag for, det som var mest stas her var å kline med ostekremen og en rød ballong. Jeg hadde bakt en kake også, men kunne egentlig droppet det, for den var i hvert fall ikke hovedpersonen så opptatt av. Middag var spagetti, ferdigglass med pastasaus, kjøttboller og avocado fordi det var det toåringen likte best av alt. Anonymkode: a566f...346 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #13 Skrevet 24. oktober 2020 Mine enkleste tips; - Server suppe/gryterett som du kan lage ferdig i forveien og bare varme. Eltefrie rundstykker som du bare slenger i hop deigen på dagen før og steker samme dag er genialt. - Verdens enkleste iskake, kan også lages flere dager i forveien: legg en ferdig kjøpt mandelbunn i bunnen av en passende kakering. La 2 liter helt ok vaniljeis mykne, bland inn en pk. daimstrø og legg over bunnen. Frys. Ta opp 15-20 min før servering og dra over litt ferdig sjokoladesaus som stivner på isen. Ta imot skryten og si det er en hemmelig familieoppskrift 😂 - Lag en enkel sjokoladekake (f.eks. denne: https://frutimian.no/2020/08/11/supersaftig-sjokoladekake/) og kjøp noe godteri eller strøssel som poden kan pynte med oppå sjokoladekremen. De aller fleste sjokoladekaker blir gjerne saftigere om de får stå 1-2 dager før servering! - Stikk marshmallows og frukt/bær på pinner. Pleier å være suksess både hos barn og voksne her i huset 😉 Bruk bær/frukt som er enkelt og krever minimalt med arbeid, f.eks. druer, jordbær, store blåbær, halve kiwibær. Anonymkode: 4be2a...147
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #14 Skrevet 25. oktober 2020 Skjønner ikke hvorfor du må gjøre det så komplisert. Toro-posen med muffins, trenger bare å tilsette vann og smelta smør. De er kjempegode, hiver bare litt melis og strøssel på så er de ferdige. Alt fra Toro er genialt, du kan også kjøpe en ferdig lukket valnøtt eller lignende. Is kan serveres med tilbehør: peanøtter, nonstop, sjokoladesaus osv. Sett fram litt kjeks og pikekyss. Kjøp frosne rundstykker som du varmer, og sett fram pålegg osv litt dandert så kan folk smøre på selv. Evt pleier jeg å servere pølse med brød, da slenger jeg bare pølser i en kasserolle, setter fram tilbehør og servietter og så er det ferdig. Anonymkode: 817be...4bb 6
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #15 Skrevet 25. oktober 2020 Vi kjører pølsebursdag her også - kjøper gode pølser, hakker litt løk, sylteagurk og annet ‘voksent’ pølsetilbehør. Enkelt og godt. Husk at bursdagen skal være fin for den lille, og det viktigste for godt humør er at du selv ikke sliter deg ut og har mye stress. Det smitter over. Toro sjokoladekake i langpanne funker som fjell. Barn flest liker den. La 2-åringen pynte? Sett personen som kommer tidlig til å dekke bord og varme pølser. Så koser du og 2-åringen dere med å blåse opp ballonger, henge opp serpentiner eller noe. Kjøp heller en boks is og Nonstop/peanøtter/div sauser. Eller ferdig gelé og vaniljesaus. Om du er redd for å ha lite kaker. Fruktfat med høstens gode epler og druer blir gjerne knasket på. Anonymkode: aed79...1b3 3
ididi Skrevet 29. oktober 2020 #16 Skrevet 29. oktober 2020 Gjør det enkelt! 2-åringen bryr seg nok ikke om det er kjøperundstykker eller hjemmebakte. Og gjestene kommer for å feire den lille, ikke for maten. Og hvor mange gjester skal du ha? Med corona-reglene nå, så kan det vel umulig være så mange. Én kake bør holde i massevis. Syns du det er lite, så kjøp en pose fra Toro eller noe annet med sjokoladekake eller brownies. (Så lenge hun som skal ha med kake ikke skal ha med akkurat det.) Hvis du ikke er vant til å bake fra bunnen av, så er det bedre å øve seg en gang dere ikke skal ha gjester og hvor det ikke gjør noe om det ikke blir så bra. Og kjøp ferdige rundstykker. Halvstekte eller noen gode på Meny eller hos bakeren. Og la folk smøre på selv. Mindre jobb for deg, bedre med hensyn på smittevern, og så får gjestene velge akkurat det de vil ha. 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2020 #17 Skrevet 29. oktober 2020 Denne kaken kan du lage dagen før fordi den har kulturmelk i seg blir den bedre dagen etter: https://www.matprat.no/oppskrifter/familien/barnas-beste-sjokoladekake/ Superenkel å lage og kjempegod. Anonymkode: 0fe10...16b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå