Stonegiant Skrevet 29. oktober 2020 #61 Skrevet 29. oktober 2020 Det burde ikke være noe som het "løyve". Hvem som helst burde få lov til å frakte mennesker og gods. Staten burde ikke blande seg inn i en avtale mellom sjåfør og kunde. 3
GrønnNellik68 Skrevet 29. oktober 2020 Forfatter #62 Skrevet 29. oktober 2020 Akkurat nå, Stonegiant skrev: Det burde ikke være noe som het "løyve". Hvem som helst burde få lov til å frakte mennesker og gods. Staten burde ikke blande seg inn i en avtale mellom sjåfør og kunde. Da er d mange som hadde svindlet godt 1
Stonegiant Skrevet 29. oktober 2020 #63 Skrevet 29. oktober 2020 (endret) Mer enn i dag? Tviler. Endret 29. oktober 2020 av Stonegiant 1
AndreasBR Skrevet 29. oktober 2020 #65 Skrevet 29. oktober 2020 3 minutter siden, Bente1234 skrev: Da er d mange som hadde svindlet godt 2 minutter siden, Bente1234 skrev: Jo mye mer enn idag Enig. Men, det burde ikke være ulovlig for noen å kjøre venner/familie til/fra fest selv om de betalte f.eks 200 kroner. Begynner man kjøre vilkårlige personer er det noe helt annet. Løyve er greit, det verste er at man skal ha kostbare taksameter når en mobil kan gjøre samme nytten (ref systemet til Uber) Taksameter er gaaammeldags. Kjøreseddel er også gammeldags. Burde det ikke da være løyve og driveseddel for f.eks kiosker? Enhver bør ha rett til å etablere seg innenfor det yrket han/hun selv vil uten alt for mye statlig innblanding.
Gjest theTitanic Skrevet 29. oktober 2020 #66 Skrevet 29. oktober 2020 På 25.10.2020 den 18.44, Bente1234 skrev: Ja tviler på jeg gidder å sitte mange timer i kø for 1 tur til 131 kr. Egentlig glad jeg ikke er taxi eier oppi alt dette. En ting har innvandrere skjønt: småpenger er også penger, og mange små penger gir store penger. Om det blir slik at ingen kjører korte turer så får kundene raskt vite det, finner andre løsninger og vipps har taxi bransjen mistet alle småturene. Når kundene blir vant med andre løsninger så kan disse fort velges også til lengre turer så blir det skjegget fullt av postkasser til taxi bransjen.
GrønnNellik68 Skrevet 29. oktober 2020 Forfatter #67 Skrevet 29. oktober 2020 8 minutter siden, AndreasBR skrev: Enig. Men, det burde ikke være ulovlig for noen å kjøre venner/familie til/fra fest selv om de betalte f.eks 200 kroner. Begynner man kjøre vilkårlige personer er det noe helt annet. Løyve er greit, det verste er at man skal ha kostbare taksameter når en mobil kan gjøre samme nytten (ref systemet til Uber) Taksameter er gaaammeldags. Kjøreseddel er også gammeldags. Burde det ikke da være løyve og driveseddel for f.eks kiosker? Enhver bør ha rett til å etablere seg innenfor det yrket han/hun selv vil uten alt for mye statlig innblanding. Mobil app som taxameter kommer men tar litt tid.
GrønnNellik68 Skrevet 29. oktober 2020 Forfatter #68 Skrevet 29. oktober 2020 9 minutter siden, AndreasBR skrev: Enig. Men, det burde ikke være ulovlig for noen å kjøre venner/familie til/fra fest selv om de betalte f.eks 200 kroner. Begynner man kjøre vilkårlige personer er det noe helt annet. Løyve er greit, det verste er at man skal ha kostbare taksameter når en mobil kan gjøre samme nytten (ref systemet til Uber) Taksameter er gaaammeldags. Kjøreseddel er også gammeldags. Burde det ikke da være løyve og driveseddel for f.eks kiosker? Enhver bør ha rett til å etablere seg innenfor det yrket han/hun selv vil uten alt for mye statlig innblanding. Kjøreseddel må du ha politi attest og lege attest for å få. 1
AndreasBR Skrevet 29. oktober 2020 #69 Skrevet 29. oktober 2020 Akkurat nå, Bente1234 skrev: Mobil app som taxameter kommer men tar litt tid. Det finnes. Uber brukte det da de var her før de forsvant..
AndreasBR Skrevet 29. oktober 2020 #70 Skrevet 29. oktober 2020 1 minutt siden, Bente1234 skrev: Kjøreseddel må du ha politi attest og lege attest for å få. Allikevel gammeldags...
GrønnNellik68 Skrevet 29. oktober 2020 Forfatter #71 Skrevet 29. oktober 2020 Ja vet uber har kommet lengre i teknologien får håpe vi på bjerget tar igjen d snart
GrønnNellik68 Skrevet 29. oktober 2020 Forfatter #72 Skrevet 29. oktober 2020 Akkurat nå, AndreasBR skrev: Allikevel gammeldags... Så folk uten plettfri vandel skal kjøre?
AndreasBR Skrevet 29. oktober 2020 #73 Skrevet 29. oktober 2020 2 minutter siden, Bente1234 skrev: Så folk uten plettfri vandel skal kjøre? Det kreves ikke plettfri vandel. Det kreves tilfredstillende vandel. Men ja, det bør ikke ha noe å si for etableringsretten.
_popcorn_ Skrevet 29. oktober 2020 #74 Skrevet 29. oktober 2020 Ryddet for brukerangrep og svar til det. _popcorn_, mod
newman01 Skrevet 30. oktober 2020 #75 Skrevet 30. oktober 2020 16 hours ago, Bente1234 said: Så folk uten plettfri vandel skal kjøre? Vel, det kunne vært regulert på andre måter. Ser ikke den elementære forskjellen på en taxi-sjåfør og en elektriker, butikkansatt, anleggsgartner, renholder eller malermester. Man må jo selvfølgelig ha noen krav til folk som skal jobbe, men at det skal være enerådende løyver som man har på livstid og kan leies ut er bare sært. Burde være tilstrekkelig at man kan dokumentere at man har gyldig førerkort, en bil som er i forskriftsmessig stand og har de nødvendige forsikringene. Har man et elektronisk bookingsystem veit man hvilke passasjerer som er i hvilken bil, hvor de er, og man kan også finne ut hvem som kjørte hvem osv. De krever ikke løyve for å frakte middag med rosa sykkelsjåfører. Hva er det som gjør taxibransjen så magisk i større byer? Sånn bortsett fra at en taxi stort sett står stille fordi det er for få kunder som er villige til å betale 200kr for å bli kjørt noen få minutter.
T-Rex Skrevet 30. oktober 2020 #76 Skrevet 30. oktober 2020 (endret) En av de tingene vi risikerer ved frislipp, er at det blir store svingninger i hvor mange "drosjer" det vil være i markedet. Vi får først en overetablering, så finner folk ut at dette ikke er noe det går an å leve av, og slutter. Det kan da bli underetablering, og så har vi det gående. Løyveopplegget er kanskje utdatert, men det hadde til hensikt å regulere markedet, slik at det alltid skulle være et rimelig antall drosjer tilgjengelige, uansett tid på døgnet. Endret 30. oktober 2020 av T-Rex 1
Druid Skrevet 30. oktober 2020 #77 Skrevet 30. oktober 2020 1 time siden, newman01 skrev: Hva er det som gjør taxibransjen så magisk i større byer? Sånn bortsett fra at en taxi stort sett står stille fordi det er for få kunder som er villige til å betale 200kr for å bli kjørt noen få minutter. Det er ikke noe magisk med taxibransjen, men løyvesystemet er der for at du kan pålegge kjøreplikt og sikre kapasitet, begge deler nødvendig for at det skal ha en samfunnsoppgave og del av kollektivtrafikken. Ellers er det bare en markedsstyrt transporttjeneste. Jeg tror ikke det blir ett stort problem for å tømme byene om kvelden, men vi har mistet en evakueringstjeneste, og de offentlige kostnadene for transport vil antagelig stige noe, selv om det kansje er bra.
AndreasBR Skrevet 30. oktober 2020 #78 Skrevet 30. oktober 2020 1 time siden, T-Rex skrev: så finner folk ut at dette ikke er noe det går an å leve av, Deltidsjobb dette, ikke noe man skal leve fullt ut av.
GrønnNellik68 Skrevet 30. oktober 2020 Forfatter #79 Skrevet 30. oktober 2020 Det blir jo dyrere for staten Norge da mange mister jobben og ikke klarer å leve av det når man vet at midt i livet får du null hjelp fra nav utenom arb l trygd i Max 2 år. Og ingen vil ha deg i jobb. Sånn er det bare.
AndreasBR Skrevet 30. oktober 2020 #80 Skrevet 30. oktober 2020 (endret) 27 minutter siden, Bente1234 skrev: Det blir jo dyrere for staten Norge da mange mister jobben og ikke klarer å leve av det når man vet at midt i livet får du null hjelp fra nav utenom arb l trygd i Max 2 år. Og ingen vil ha deg i jobb. Sånn er det bare. Hvorfor skulle ikke noen ville ha vedkommende i jobb? Kanskje på tide å gå videre fra student/deltids-jobben ? Endret 30. oktober 2020 av AndreasBR 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå