Gå til innhold

Frislipp av taxi løyver kommer 1.11


Anbefalte innlegg

Skrevet
32 minutter siden, Kjetil E skrev:

Fordi de som  ønsker dette frislippet ønsker at taxisjafører skal få ennå dårligere betalt pr time de jobber enn i dag.

Og da er det rett og rimelig at de selv ber om å få kuttet lønna si, i og med de synes det er greit at andre for lønnskutt.

For meg må de gjerne innføre allmenngjort tariff. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
41 minutter siden, Kjetil E skrev:

Fordi de som  ønsker dette frislippet ønsker at taxisjafører skal få ennå dårligere betalt pr time de jobber enn i dag.

Og da er det rett og rimelig at de selv ber om å få kuttet lønna si, i og med de synes det er greit at andre for lønnskutt.

Eller kanskje de ønsker konkurranse som alle andre yrker har hatt i mange år?? Nei noe så avansert som å kjøre taxi bør jo selvfølgelig være vernet😂

  • Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, Loff77 skrev:

Eller kanskje de ønsker konkurranse som alle andre yrker har hatt i mange år?? Nei noe så avansert som å kjøre taxi bør jo selvfølgelig være vernet😂

De har hatt konkuranse i mange år allerede, ihvertfall i sentrale strøk. Og siden flere og flere taxier så blir lønnen dårligere og dårligere pr time. Men om folk tjener en annstendig lønn, driter jo slike som DEG fullstendig i.

  • Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Kjetil E skrev:

De har hatt konkuranse i mange år allerede, ihvertfall i sentrale strøk. Og siden flere og flere taxier så blir lønnen dårligere og dårligere pr time. Men om folk tjener en annstendig lønn, driter jo slike som DEG fullstendig i.

Svært begrenset konkurranse. Skikkelig konkurranse blir det ikke før begrensning på antall løyver opphører, noe det heldigvis gjør nå.

  • Liker 2
Skrevet
48 minutter siden, addict skrev:

Betyr dette at Uber kan etablere seg i Norge? 

Ja det kan de

Skrevet
13 minutter siden, Loff77 skrev:

Eller kanskje de ønsker konkurranse som alle andre yrker har hatt i mange år?? Nei noe så avansert som å kjøre taxi bør jo selvfølgelig være vernet😂

Det er jo hard konkurranse fra før de fleste kjører 12-13 t per dag for en normal lønn.

  • Liker 2
Skrevet

Jeg har vært oppi 18 t økter på drt værste. Er det forsvarlig neppe ... men nå har jeg endelig fått vanlig arbeidstid 

  • Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, PetterKanin skrev:

Svært begrenset konkurranse. Skikkelig konkurranse blir det ikke før begrensning på antall løyver opphører, noe det heldigvis gjør nå.

Konkuranse er det nok, veldig i pris vil det neppe gå ned uansett hvor mange nye som kommer. Ja kanskje litt i starten, men neppe på sikt.

En annen ting er at folk ute i distriktene fort vil tape på dette. For frem til nå har det jo vært slik at der hvor et selskap har monopol så har de og såkalt pliktkjøring slik at taxi alltid er tilgjengelig uansett dato og klokkeslett. Og på tidspunkt hvor det er svært lite etterspørsel. Med denne loven så forsvinner så vidt jeg har skjønt denne pliktkjøringen og. Noe som vil gå utover folk i grissgrente strøk.

  • Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Kjetil E skrev:

Konkuranse er det nok, veldig i pris vil det neppe gå ned uansett hvor mange nye som kommer. Ja kanskje litt i starten, men neppe på sikt.

En annen ting er at folk ute i distriktene fort vil tape på dette. For frem til nå har det jo vært slik at der hvor et selskap har monopol så har de og såkalt pliktkjøring slik at taxi alltid er tilgjengelig uansett dato og klokkeslett. Og på tidspunkt hvor det er svært lite etterspørsel. Med denne loven så forsvinner så vidt jeg har skjønt denne pliktkjøringen og. Noe som vil gå utover folk i grissgrente strøk.

Dette gjelder ikke for distriktsdrosjene.

Skrevet

Js pliktkjøring kommer bort så kan egentlug bare legge oss og sove å droppe kjøring på natta som er det mest ubehagelige med jobben . Går utover noen ja helt klart.

Skrevet
Akkurat nå, PetterKanin skrev:

Dette gjelder ikke for distriktsdrosjene.

Jo gjelder hele Norge 

Skrevet
12 minutter siden, Kjetil E skrev:

De har hatt konkuranse i mange år allerede, ihvertfall i sentrale strøk. Og siden flere og flere taxier så blir lønnen dårligere og dårligere pr time. Men om folk tjener en annstendig lønn, driter jo slike som DEG fullstendig i.

Finnes jo ikke en eneste god grunn til å ha løyveeiere eller begrensning på antall drosjer. Blir som att myndighetene skulle bestemt att vi bare skal ha 100 elektrikere i Oslo. Dette vil ordne seg fint med tilbud/etterspørsel som alle andre yrker

  • Liker 1
Skrevet

Jeg tror de fleste vil skru opp prisen over litt tid for å overleve med mindre kjøring per bil 

  • Liker 3
Skrevet (endret)
4 minutter siden, Bente1234 skrev:

Jo gjelder hele Norge 

Alle fylker, ja, men nå er det byer og distrikter i slle disse.

 

Hva endres?

  • Behovsprøvingen fjernes. Det skal ikke lenger være noe tak på hvor mange løyver som kan tildeles i ett fylke. Det betyr at alle som oppfyller et sett med objektive vilkår vil få tildelt løyve.
  • Drosjene trenger ikke lenger å være tilknyttet en drosjesentral. Det åpner opp for at det utvikles nye måter å formidle drosjetjenester på.
  • Det blir færre krav til løyvehaver, men flere krav til sjåføren. På den måten sikrer vi at det faktisk er den som kjører som har den nødvendige kompetansen.
  • Fylkeskommunene kan tildele eneretter de stedene der markedet selv ikke gir et godt nok tilbud. Dette gjelder i 323 av landets 356 kommuner. Ved tildeling av enerett gir fylkeskommunen ett, eller flere, selskap mulighet til å kjøre drosje i en kommune.
Endret av PetterKanin
Skrevet
Akkurat nå, PetterKanin skrev:

Alle fylker, ja, men nå er det byer og distrikter i slle disse.

Det blir ikke den konkurransen kanskje på mindre steder men de største byene vil folk slite 

Skrevet
8 minutter siden, Kjetil E skrev:

Konkuranse er det nok, veldig i pris vil det neppe gå ned uansett hvor mange nye som kommer. Ja kanskje litt i starten, men neppe på sikt.

En annen ting er at folk ute i distriktene fort vil tape på dette. For frem til nå har det jo vært slik at der hvor et selskap har monopol så har de og såkalt pliktkjøring slik at taxi alltid er tilgjengelig uansett dato og klokkeslett. Og på tidspunkt hvor det er svært lite etterspørsel. Med denne loven så forsvinner så vidt jeg har skjønt denne pliktkjøringen og. Noe som vil gå utover folk i grissgrente strøk.

Spiller ingen rolle om prisen går opp eller ned, viktigste er å kutte ut det idiotiske systemet som er i dag, markedet vil regulere seg selv

  • Liker 3
Skrevet (endret)

Endelig får taximafian litt konkurranse og de kan ikke lenger bestemme hvem som skal få kjøre taxi og dermed hvem som får løyver. 


Taxi bør være en STUDENTJOBB.. En deltidsjobb.. Ekstrajobb så og si.. Ikke noe man skal leve av som eneste jobb. 

Bør også bli slutt på at sjåføren bare får 43%.. Gi de innkjørt - bilkostnader.. Vil løyvehaver tjene noe, KJØR SELV! 

Endret av AndreasBR
  • Liker 5
Skrevet (endret)

Løyve systemet er der for å holde en kunstig høy kapasitet og sikre samfunnsøkonomiske tjenester uten å direkte subsidiere. Så det er en litt annen situasjon enn for konkurranseutsatt tjenester. 

Dette frislippet vil fort kunne skape store utfordringer i at løsninger som Uber kannibaliserer ut taxibransjen , og at de eneste selskapene som overlever, er de som klarer vinne anbud på offentlige og private kontrakter. Da vil prisene naturlig nok stige, og tjenestetilbudet forvitre, selv om deler av tjenestene kan ende opp billigere.

Jeg regner med at taximarkedet er relativt dødt om 5-10 år uansett, (selv om det faktisk finnes årsaker til at det bør være en taxisjåfør i bilen i vårt samfunn) , så selv om det vil bli en del støy framover, så er det uansett en situasjon som har EN endelig løsning. 



Delryddet for sitering av ryddet innlegg. 

_popcorn_, mod

Endret av _popcorn_
  • Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, Druid skrev:

Løyve systemet er der for å holde en kunstig høy kapasitet og sikre samfunnsøkonomiske tjenester uten å direkte subsidiere. Så det er en litt annen situasjon enn for konkurranseutsatt tjenester. 

Dette frislippet vil fort kunne skape store utfordringer i at løsninger som Uber kannibaliserer ut taxibransjen , og at de eneste selskapene som overlever, er de som klarer vinne anbud på offentlige og private kontrakter. Da vil prisene naturlig nok stige, og tjenestetilbudet forvitre, selv om deler av tjenestene kan ende opp billigere.

Jeg regner med at taximarkedet er relativt dødt om 5-10 år uansett, (selv om det faktisk finnes årsaker til at det bør være en taxisjåfør i bilen i vårt samfunn) , så selv om det vil bli en del støy framover, så er det uansett en situasjon som har EN endelig løsning. 

Jeg er bare redd for å miste den hardt tilkjempede jobben min og med ingen hjelp fra nav utenom arb l trygd og at man har passert 50 så aner ikke jeg hvor jeg skulle fått meg jobb. Absolutt alt jeg har søkt på siste året har jeg fått avslag på. 

Skrevet
6 minutter siden, Bente1234 skrev:

Jeg er bare redd for å miste den hardt tilkjempede jobben min og med ingen hjelp fra nav utenom arb l trygd og at man har passert 50 så aner ikke jeg hvor jeg skulle fått meg jobb. Absolutt alt jeg har søkt på siste året har jeg fått avslag på. 

Ser den. Gitt du har fått jobb der nå, i dette markedet, så ville jeg ikke vært mer bekymret enn normalt i forhold til endringer. Det er liksom ikke som dette er en endring som kommer som en overaskelse, og Corona situasjonen bør også nå være en kjent issue. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...