GrønnNellik68 Skrevet 26. oktober 2020 Forfatter #41 Skrevet 26. oktober 2020 Jeg berger nok for jeg kom inn under gjeldsordning men alt kommer an på om jeg blir sagt opp eller ikke om taxi eieren klarer konkurransen .. ønsker virkelig å fortsette å jobbe da jeg trives veldig godt i denne jobben men kan vel alltids starte hos Uber😂
NakenPanda Skrevet 26. oktober 2020 #42 Skrevet 26. oktober 2020 18 timer siden, Bente1234 skrev: Fordi noen ikke vil kjøre korte turer .. vi merker d godt ved en flyplass noen noen tar dobbel pris allerede på korte turer for alle vil kjøre de lengre Sånn er det allerede må normalt gå gjennom 2-3 taxier før jeg får en kort tur fra Oslo S, spesielt somaliske sjåfører filtrerer. Covid 19 har dog gjort det bedre de har ikke råd til å si nei lengre.
GrønnNellik68 Skrevet 26. oktober 2020 Forfatter #43 Skrevet 26. oktober 2020 4 minutter siden, NakenPanda skrev: Sånn er det allerede må normalt gå gjennom 2-3 taxier før jeg får en kort tur fra Oslo S, spesielt somaliske sjåfører filtrerer. Covid 19 har dog gjort det bedre de har ikke råd til å si nei lengre. Sånn her og de utenlandske som filtrerer turene .. og de samarbeider seg i mellom ... værste historien jeg hørte var en kvinnelig passasjer fra Oslo som sa hun hadde en gang blitt spurt om å bli kone nummer 2 av taxi sjåføren og turte ikke hoppe av på egen adresse 😂 jeg sa heg kom ihvertfall ikke til å spørre om hun ville bli kone nummer to. 😂
AndreasBR Skrevet 26. oktober 2020 #44 Skrevet 26. oktober 2020 5 timer siden, Bente1234 skrev: Jeg er bare redd for å miste den hardt tilkjempede jobben min og med ingen hjelp fra nav utenom arb l trygd og at man har passert 50 så aner ikke jeg hvor jeg skulle fått meg jobb. Absolutt alt jeg har søkt på siste året har jeg fått avslag på. Det skulle du vel tenkt på før du lente deg helt og holdent på en deltidsjobb?
AndreasBR Skrevet 26. oktober 2020 #45 Skrevet 26. oktober 2020 5 timer siden, Bente1234 skrev: Sånn her og de utenlandske som filtrerer turene .. og de samarbeider seg i mellom ... værste historien jeg hørte var en kvinnelig passasjer fra Oslo som sa hun hadde en gang blitt spurt om å bli kone nummer 2 av taxi sjåføren og turte ikke hoppe av på egen adresse 😂 jeg sa heg kom ihvertfall ikke til å spørre om hun ville bli kone nummer to. 😂 mangel på norske sjåfører i taxibransjen er et stort problem. Et annet problem er at voldtektsmenn ikke blir fratatt løyvet. 1
GrønnNellik68 Skrevet 26. oktober 2020 Forfatter #46 Skrevet 26. oktober 2020 18 minutter siden, AndreasBR skrev: mangel på norske sjåfører i taxibransjen er et stort problem. Et annet problem er at voldtektsmenn ikke blir fratatt løyvet. Som du sier ikke mange nordmenn vil ha en deltids jobb. Fleste har hus og hjem 1
Loff77 Skrevet 27. oktober 2020 #47 Skrevet 27. oktober 2020 Nå blir det liv😀https://www.borsen.no/studio/borsenstudio/608?post=46734
GrønnNellik68 Skrevet 27. oktober 2020 Forfatter #48 Skrevet 27. oktober 2020 Ja uber kommer d vet vi fra før
Betasuppe Skrevet 27. oktober 2020 #49 Skrevet 27. oktober 2020 12 minutter siden, Loff77 said: Nå blir det liv😀https://www.borsen.no/studio/borsenstudio/608?post=46734 Bare i Oslo. Gjesp. Skjønner ikke hva som er så fryktelig vanskelig med å åpne i andre byer. jaja, de vil tydeligvis ikke ha pengene mine *shrug*
AndreasBR Skrevet 27. oktober 2020 #50 Skrevet 27. oktober 2020 På 26.10.2020 den 19.06, Bente1234 skrev: Som du sier ikke mange nordmenn vil ha en deltids jobb. Fleste har hus og hjem Studenter (Som disse jobbene burde være for) har normalt ikke hus. Taxi er deltids-inntekt.
newman01 Skrevet 28. oktober 2020 #51 Skrevet 28. oktober 2020 Hovedproblemet til taxinæringen (i sentrale strøk) er at de har priset seg såpass ut av markedet at altfor få tar taxi. Så de står stille 60% av tiden. Det er ikke økonomisk. Og hvorfor skal én heldig person få løyve til å kjøre taxi på livstid, og kunne leie ut denne retten videre? Hadde vært sært om én person i en kommune fikk løyve til å være elektriker, og kunne leie ut denne arbeidsretten videre til en annen elektriker som måtte gjøre all jobben og betale 50% av sin inntjening til elektrikern som har løyvet og sitter hjemme på sofa'n og koser seg... Og hvorfor MÅ man tilhøre én sentral? Hvis man er funnet dugelig som sjåfør burde denne personen kunne kjøre med egen bil slik den personen ønsker, forutsatt at bilen er i forskriftsmessig stand, at lovpålagte forsikringer er gyldige og at man betaler de avgifter og skatter som er påkrevd. 4
Drizzt Skrevet 28. oktober 2020 #52 Skrevet 28. oktober 2020 Det er en tabbe. Rett og slett og kort fortalt. Da får man all slags rare mennesker som skal plutselig få lov å kjøre drosje, det blir som i mange land i utlandet - bare negativt både for kunder og for sjåførene selv. Nei, mer konkurranse betyr ikke nødvendigvis bedre vilkår for kundene eller sjåførene. Tvert imot. Jeg kommer uansett til å benytte meg av det faste firmaet jeg bruker når jeg trenger drosje og sjåfører jeg vet er dyktige i jobben sin. At Norge må kopiere andre lands mislykkede forsøk i håp om å få et annet resultat, er både trist og latterlig. 1
newman01 Skrevet 28. oktober 2020 #53 Skrevet 28. oktober 2020 50 minutter siden, Drizzt said: Det er en tabbe. Rett og slett og kort fortalt. Da får man all slags rare mennesker som skal plutselig få lov å kjøre drosje, det blir som i mange land i utlandet - bare negativt både for kunder og for sjåførene selv. Nei, mer konkurranse betyr ikke nødvendigvis bedre vilkår for kundene eller sjåførene. Tvert imot. Jeg kommer uansett til å benytte meg av det faste firmaet jeg bruker når jeg trenger drosje og sjåfører jeg vet er dyktige i jobben sin. At Norge må kopiere andre lands mislykkede forsøk i håp om å få et annet resultat, er både trist og latterlig. Ser ikke hvorfor alt skal gå nedenom og rett til helvete selv om man endrer litt på systemet rundt taxi-ordningen med sentraler, løyveeiere og taksameter. Det er ordninger som ikke nødvendigvis er til kundens beste. Vaskebyråer, elektrikerbransjen, snekkerbransjen og eiendomsmeglere opererer uten løyveordninger, og de slipper helt inn i huset til folk uten at det byr på nevneverdige problemer. Tilogmed Kolonial leverer mat på døra til folk uten at de nødvendigvis oppfører seg ufint. Uber er genialt i at man har ganske god kontroll på bilen, sjåføren, kjørerute, regning og hvilken vei bilen kjørte fra A til B. Man slipper tilogmed å forklare taxisjåføren hvor man skal kjøre fordi det går utelukkende på GPS. Og om sjåføren oppfører seg ufint kan man gi dårlig rating og/eller rapportere sjåføren til selskapet. I gamle dager var det "løyveordning" på apotek her i landet. Heldige mannen i kommunen som fikk den var sikret millioner i inntekter, og den personen kunne flå alle som trengte litt legemidler. Deilig var den dagen da den ordningen ble skrotet, og det var fritt frem for å etablere apotek. 3
Druid Skrevet 28. oktober 2020 #54 Skrevet 28. oktober 2020 9 minutter siden, newman01 skrev: Ser ikke hvorfor alt skal gå nedenom og rett til helvete selv om man endrer litt på systemet rundt taxi-ordningen med sentraler, løyveeiere og taksameter. Det er ikke slik at alt går nedenom og hjem, men det er utfordringer med ett sånn system. Deler av årsaken til løyve er som du påpeker utdatert og kan erstattes av nye tekniske løsninger. Og deler av systemet er allerede brutt opp. Poenget med sentraler og løyve eiere var jo tross alt å sikre konkuranse og likt marked og fungerte jo ikke , hvilket førte til åpning for konkurrerende sentraler. Men det VIKTIGE med taxi-næringen, de samfunnsøkonomiske og transportpolitiske som gjør at vi har regulert det, forsvinner. Dermed forsvinner de regulative behovene som gjør at det er naturlig med taxi holdeplasser og støtte for taxi i kollektivfelt osv. Hvis vi ikke ser de samfunnsstrukturelle behovene i å regulere dette, kan vi ikke drive å subsidiere bransjen, og da må kostbasen være næringsorientert. Når operatører som Uber ikke er bedriftsøkonomisk strukturert, så gjør det i praksis at bransjen endrer såpass form at selv om den ikke går nedenom å hjem, ikke fremstår på samme måte.
Gjest Ezio Skrevet 28. oktober 2020 #55 Skrevet 28. oktober 2020 Drosjemafiaen i Norge har rævkjørt kunder i åresvis. Nå får de igjen for det.
Druid Skrevet 28. oktober 2020 #56 Skrevet 28. oktober 2020 13 timer siden, AndreasBR skrev: Studenter (Som disse jobbene burde være for) har normalt ikke hus. Taxi er deltids-inntekt. Det er ingen arbeidsplasser i Norge som er ment strukturelt å være deltid. Det er et ekstremt viktig prinsipp i Norsk næringsliv og samfunnoppbygging. Finnes det en oppgave som man betaler penger for å få den gjort, skal den kunne gi en livstidsinntekt
AndreasBR Skrevet 28. oktober 2020 #57 Skrevet 28. oktober 2020 Akkurat nå, Druid skrev: Det er ingen arbeidsplasser i Norge som er ment strukturelt å være deltid. Det er et ekstremt viktig prinsipp i Norsk næringsliv og samfunnoppbygging. Finnes det en oppgave som man betaler penger for å få den gjort, skal den kunne gi en livstidsinntekt Liten n i norsk midt i setning. Joda, flere arbeidsplasser som passer best for studenter som er deltid. Taxi er en av dem. Alle løyveeiere bør være pliktige til å kjøre sitt eget løyve minst 8 timer daglig. Det gir dem et maks løyve av 1. Men det løses heldigvis nå. At 57% av innkjørte penger skal gå til eier er forkastelig. Da får vedkommende kjøre selv. Sjåfør burde få 70-80%. Eieren har betalt for bilen og risikert penger, så det er riktig at han skal ha litt av kaka, men ikke så mye når han/hun ikke kjører selv.
Drizzt Skrevet 28. oktober 2020 #58 Skrevet 28. oktober 2020 33 minutter siden, newman01 skrev: Ser ikke hvorfor alt skal gå nedenom og rett til helvete selv om man endrer litt på systemet rundt taxi-ordningen med sentraler, løyveeiere og taksameter. Det er ordninger som ikke nødvendigvis er til kundens beste. Vaskebyråer, elektrikerbransjen, snekkerbransjen og eiendomsmeglere opererer uten løyveordninger, og de slipper helt inn i huset til folk uten at det byr på nevneverdige problemer. Tilogmed Kolonial leverer mat på døra til folk uten at de nødvendigvis oppfører seg ufint. Uber er genialt i at man har ganske god kontroll på bilen, sjåføren, kjørerute, regning og hvilken vei bilen kjørte fra A til B. Man slipper tilogmed å forklare taxisjåføren hvor man skal kjøre fordi det går utelukkende på GPS. Og om sjåføren oppfører seg ufint kan man gi dårlig rating og/eller rapportere sjåføren til selskapet. I gamle dager var det "løyveordning" på apotek her i landet. Heldige mannen i kommunen som fikk den var sikret millioner i inntekter, og den personen kunne flå alle som trengte litt legemidler. Deilig var den dagen da den ordningen ble skrotet, og det var fritt frem for å etablere apotek. Man endrer ikke litt, men veldig mye på systemet. Jeg liker ikke dette systemet jeg har sett i andre land hvor seriøse opererer sammen med useriøse og det er (u)flaks hvem du havner hos. Norge er et lite land med dyre og høye priser for omtrent alt. Det er heller ikke stort marked som gir rom for mange aktører og sunn konkurranse. Litt morsomt med eksemplene dine - mange useriøse for å ikke kalle dem for svindlere både blant vaskebyråer, elektrikere, snekkere, eiendomsmeglere spesielt og andre. Vi får se konsekvensene av endringen, men jeg er pessimist ut fra erfaring og kunnskap fra andre land. Kanskje blir Norge unntaket hvor systemet fungerer strålende der hvor det feilet andre steder. 1
Druid Skrevet 28. oktober 2020 #59 Skrevet 28. oktober 2020 8 minutter siden, AndreasBR skrev: Liten n i norsk midt i setning. Joda, flere arbeidsplasser som passer best for studenter som er deltid. Taxi er en av dem. Alle løyveeiere bør være pliktige til å kjøre sitt eget løyve minst 8 timer daglig. Det gir dem et maks løyve av 1. Men det løses heldigvis nå. At 57% av innkjørte penger skal gå til eier er forkastelig. Da får vedkommende kjøre selv. Sjåfør burde få 70-80%. Eieren har betalt for bilen og risikert penger, så det er riktig at han skal ha litt av kaka, men ikke så mye når han/hun ikke kjører selv. Som sagt, det er ikke sånn det fungerer her. uavhengig av hva du mener. Når det gjelder inntjeningsprosent, det handler det helt om kostbasen, og jeg ser ikke at løyveeigere typisk ser høye inntekter. Og det reflekteres også i utfordrere som Uber.
AndreasBR Skrevet 28. oktober 2020 #60 Skrevet 28. oktober 2020 45 minutter siden, Druid skrev: Som sagt, det er ikke sånn det fungerer her. uavhengig av hva du mener. Når det gjelder inntjeningsprosent, det handler det helt om kostbasen, og jeg ser ikke at løyveeigere typisk ser høye inntekter. Og det reflekteres også i utfordrere som Uber. Uber har blitt en vits. Det var jo snakk om å benytte eksisterende kjøretøy til ikke-løyvepliktig transport (Slik man leser alle andre lover skal tydeligvis ikke den loven leses) .. Nå blir det dedikerte biler til Uber også, så antallet biler økes.. Woohooo! Uansett, Uber er langt bedre enn søppeltaxiene i Oslo. Jeg skal se bilde av sjåfør, type bil osv når jeg bestiller. Og jeg skulle kunne si "nei, vil ikke ha den bilen" eller at sjåføren har dårlig rating. Sjåfører bør kunne miste jobben ved for dårlig rating. Dessverre kjører det antagelig fortsatt voldtektsmenn fortsatt taxi i Oslo, fordi vedkommende ikke kunne miste løyvet sitt. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå