Gjest Valhalla Skrevet 30. juli 2005 #1 Del Skrevet 30. juli 2005 Satt å tenkte over det nå. Hvorfor skal det være viktig for meg hvordan fremtidige generasjoner har det eller om det i det hele tatt eksisterer fremtidige generasjoner. Hvis jeg er død, hvilken verdi har det for meg om verden går videre, jeg har jo heller ingen religion så det er inget neste liv å streve etter eller nye sjeler å redde. Mye ting jeg har vært opptatt av handler om hvordan ting utvikler seg i fremtiden, men hvorfor skal jeg det. Hvorfor ikke dyrke egoismen og min egen lille tid på jorden og være fornøyd med det. Hvorfor være opptatt av andre i det hele tatt, hvorfor ikke fremme kun egne interesser, stemme på partier som vil gi meg økonomiske fordeler og kaste all moral på sjøen. Tror jeg skal bli total egoist. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 30. juli 2005 #2 Del Skrevet 30. juli 2005 Tenk hvordan livet ditt hadde vært om tidligere generasjoner hadde vært så egoistiske? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valhalla Skrevet 30. juli 2005 #3 Del Skrevet 30. juli 2005 Men hvorfor bry seg om tidligere generasjoner, jeg har aldri møtt de og vil aldri møte de. Jeg har kanskje 70+ år på jorden, det er alt, inget neste liv, ingen ny sjanse. Hvorfor ikke nyte det mest mulig uten tanke på andre? Det er jo så liten tid. Det er jo en viss glede i å hjelpe andre, men den er kortvarig. Som å smile, legge en tier i koppen hos en tigger å gå videre, så bruker den egoistiske tiggeren pengene på en sprøyte i armen. Jeg vil ikke lenger være opptatt av ting som innvandring, miljø osv. Det gir lite direkte innvirkning på meg, men på samfunnet og fremtidige generasjoner. Jeg vil ikke lenger være opptatt av ting som abort, homoadopsjon, u-hjelp osv. Det er ting som ikke angår meg direkte. Jeg vil kun være opptatt av hvor mye skatt samfunnet vil tvinge meg til å betale og andre ting som har direkte innvirkning på meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bellatrix Skrevet 30. juli 2005 #4 Del Skrevet 30. juli 2005 Så kan du jo glede deg til den dagen du må på sykehus og håpe at ikke alle ander har tenkt som deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valhalla Skrevet 30. juli 2005 #5 Del Skrevet 30. juli 2005 Eller håpe at jeg har nok ressurser så legene ser det som sin interesse å behandle meg for det jeg kan gi til dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Emera Skrevet 30. juli 2005 #6 Del Skrevet 30. juli 2005 Skjønner egentlig tankegangen din, Valhalla. Slike tanker er prisen noen må betale for å være veldig engasjert, tror jeg. Man kjemper og strever for sine idealer, møter sterk motvind og til slutt så ender man opp i en slags halvdepressiv resignasjon. Det kan være veldig slitsomt å ha et sterkt engasjement for samfunnssaker! Særlig hvis en har meninger som har en tendens til å bli slaktet av andre... Ta det med ro, du. Det går over! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 30. juli 2005 #7 Del Skrevet 30. juli 2005 Det valhalla påpeker er nok at ingen tidligere generasjoner, disse ukjente menneskene strevde vel ikke i sine liv for å gi oss de livene vi har idag? For det første kunne ikke mennesker på 1800 tallet vite at MMS-nakenbilder fra dusjer skal bli et problem i år 2005, og for det andre er vi i år 2005 like forbanna uvitende om problemstillinger i 2075, annet enn at vi vil krige om sex, religion og status. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dum Perignon Skrevet 31. juli 2005 #8 Del Skrevet 31. juli 2005 Hvorfor ikke dyrke egoismen og min egen lille tid på jorden og være fornøyd med det. Hvorfor være opptatt av andre i det hele tatt, hvorfor ikke fremme kun egne interesser, stemme på partier som vil gi meg økonomiske fordeler og kaste all moral på sjøen. Tror jeg skal bli total egoist. ← So what else is new? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 31. juli 2005 #9 Del Skrevet 31. juli 2005 Fordi det er en del av instinktet ditt. Genene ønsker å leve evig. Ønsker du ikke å reprodusere deg eller ta vare på ditt avkom er du en evolusjonær deffekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kafka Skrevet 31. juli 2005 #10 Del Skrevet 31. juli 2005 Grunnen til at du skal bry deg om fremtiden er så enkel som at det er der du skal tilbringe tiden din, og ordet vi snakker om her er, 'arvestoff'. Hva som muligjør dette er forplantning, og dersom man forstår det, så forstår man også at du er barna dine, og barna dine er deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesten Skrevet 2. august 2005 #11 Del Skrevet 2. august 2005 Tenk hvordan livet ditt hadde vært om tidligere generasjoner hadde vært så egoistiske? ← Vet i egentlig hvor mye/lite tidligere generasjoner tenkte på de som skulle leve om hundre år? Livet var generelt hardere da og jeg tror nok de var seg selv nok i kanskje større grad da enn nå. Forskjellen er selvfølgelig at det er flere mennesker idag og vi forbruker mer, slik at det er lettere å påvirke utviklingen. Alikevel synes jeg menneske generelt gjør seg selv større og viktigere i mange situasjoner enn det det i virkeligheten er i den store sammenhengen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå