Gå til innhold

Ville du slettet sosiale medier om du fikk velge selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føler det blir mere og mere "hjernedødt" og fører lite positivt med seg. Er tidssluk og veldig mange skriker etter oppmerksomhet, likerklikk og blir mere og mere narssesistisk av å ha sosiale medier.

Hører mange sier de kunne tenkt seg å slette det men at mange har det fordi de følger "saueflokken". Alle har det jo så derfor har jeg også det osv. 

Unge folk sliter psykisk pga press og får dårlig selvtilitt av alle perfekte folk som legger ut bilde av kroppen sin og det er mye drittslenging og stygge kommentarer. 

Hadde jeg kunne valgt hadde jeg slettet alt, men mange ser ut til å ikke godta det. Har slettet det meste så har kun de nærmeste vennene på snap. Gjort iallefall meg mye lykkeligere og gjør at jeg plutselig får masse tid til meg selv og man slipper å bruke masse tid og energi på dette.

Hva syns dere andre? Er dere lei sosiale medier?

Anonymkode: 7516b...26f

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan jo velge? 

Det er bare å slette deg om du vil det, det er fritt valg å være på sosiale medier. 

Anonymkode: b9c57...f75

• Liker 17
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jo velge? 

Det er bare å slette deg om du vil det, det er fritt valg å være på sosiale medier. 

Anonymkode: b9c57...f75

Får du mye positivt av det syns du. Var ute etter andres erfaringer og synspungter. Enig at flere burde slette det. Har kun snap igjen og vurderer å slette det også. Gir meg fint lite. Gir det deg mye eller føler du det beriker livet ditt?

Skrevet

Lever du alltid livet ditt etter hva andre mener du skal gjøre? 

Anonymkode: 9995e...530

• Liker 3
Skrevet

Slettet nettopp Facebook og Instagram og er veldig fornøyd med det. Hvorfor skulle jeg ikke kunne velge det selv?

Anonymkode: 2ffe8...965

• Liker 6
Skrevet

Jeg får velge selv om jeg skal ha some. Jeg hadde snap-slettet. Har Facebook og Instagram. Men bruker Facebook kun for å følge med i grupper og diskutere i diskusjonsfeltet på diverse nyhetssider. Instagram er kun til nærmeste familie og slekt fordi vi ikke møtes så ofte. Bruker YouTube men ikke aktiv deltaker, ser bare videos, har LinkedIn. Hadde Twitter men slettet. 

Anonymkode: e58b0...216

Skrevet

Er vel bare å slette.

Anonymkode: 5d51a...efd

Skrevet

Hadde klart meg fint uten facebook, jeg har ikke postet noe der på minst 8 år og jeg driter som regel i hva andre poster. Og det er nesten ingen andre som poster noe heller. På den annen side er det greit som "oppslagsverk" når jeg må få tak i noen, eller skal invitere til noe, eller selge noe. Og så har jeg jo en nysgjerrig gammel dame i meg som fra tid til annen liker å titte innom folk jeg ikke har møtt på mange år. "Er de fortsatt sammen, lurer på hvor eksen jobber nå" osv. Men jeg er på ingen måte avhengig eller kjenner på noe behov for å sjekke innom hver dag. Andre medier bruker jeg ikke.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Lever du alltid livet ditt etter hva andre mener du skal gjøre? 

Anonymkode: 9995e...530

Er vel det de fleste gjør. Velger 8-16 jobb, 2-3 barn, skole, jobb, hytte, hund og stasjonvogn. Syns du folk er flinke til å skille seg ut? Det syns ikke jeg. De fleste gjør ting fordi samfunnet "krever" det av de og påvirkning fra kollegaer, familie og venner. 

Elsker folk som er "orginale" som tør å skille seg ut fra saueflokken. Hadde vært kult om flere turte det. 

Man blir så påvirket av alt rundt en som reklamer, sosiale medier og hva man blir lært til at det ikke er rart igrunnen da. Mange lever desverre liv som egentlig ikke gjør de lykkelige så derfor jeg syntes deg er bra å sette litt fokus på det.

• Liker 1
Skrevet

Slettet nettopp Facebook og Instagram og er veldig fornøyd med det. Hvorfor skulle jeg ikke kunne velge det selv?

Anonymkode: 2ffe8...965

Så bra du gjorde det. Mange blir jo overrasket når man sier man har slettet det likssom. Hvorfor skal det være sånn? Man klarte seg jo helt fint uten sosiale medier før og med tanke på hvor mye sosiale medier påvirker unge er det fint om de voksne tør å vise at man ikke må ha sosiale medier for å bli godt likt. 

Skrevet

Jeg mener det sier mer om deg, enn om sosiale medier når du lar deg påvirke så forbanna sterkt at du må slette ting. 
Det blir jo til hva du gjør utav det selv. 

Tåler du ikke kritikk, mangel på klikk eller oppmerksomhet; Steng kommentarfeltet. Vanskeligere er det faktisk ikke.
Blir du mobbet og hetset; steng kommentarfelt og blokker folk. Om du har så store mengder følgere at du ikke klarer å sile ut det dårlige, ja da får du slette folk og bli mer kritisk til hvem du legger til. 
Om du virkelig ikke tåler noe som helst; Slutt å legg ut ting! Du ikke være aktiv ved å legge ut for å være der. 

Jeg har facebook, instagram, tiktok, twitter og snapchat. 
Jeg er kun aktiv på snapchat og har bare venner, familie og bekjente der. 
På facebook er jeg aktiv i den forstand at jeg snakker med både venner og familie daglig. Men jeg legger sjeldent ut status og har aldri lagt ut bilder. Kun profilbilde som oppdateres hver 10 år. 
Tiktok legger jeg ikke ut og kommenterer sjeldent. Twitter og instagram følger og leser jeg bare, skriver aldri noe og legger aldri ut noe. 
Føler jeg har et uproblematisk forhold til some og jeg velger da helt selv hvor jeg vil være og hva jeg vil gjøre der. Og ingenting hva andre gjør, påvirker meg til å gjøre ting jeg ikke ønsker. 

Kjenner ingen i min familie eller venner som er overforbrukere på nett. Ei venninne er kanskje overkant oppslukt av instagram, men så scroller jeg på tiktok 4 timer om dagen jeg også da, så det blir vell det samme. Men ingen av oss har et "problem" og ingen jeg kjenner legger ut ting ukentlig for å jage etter klikk. 

Voks opp og ta ansvar selv. Du må ikke slette ting, det er ikke alt eller ingenting, heller gjør det du ønsker og drit i andre. 
Det er 100% din egen skyld om du lider av sosiale medier. Det er lov å ta bittelitt ansvar for seg selv også. 

Anonymkode: cd21c...fd6

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så bra du gjorde det. Mange blir jo overrasket når man sier man har slettet det likssom. Hvorfor skal det være sånn? Man klarte seg jo helt fint uten sosiale medier før og med tanke på hvor mye sosiale medier påvirker unge er det fint om de voksne tør å vise at man ikke må ha sosiale medier for å bli godt likt. 

Nå må du gi deg, det er vell ingen oppegående voksne som har facebook for å bli godt likt. Det er for å holde seg oppdatert på ting, arragementer og tilbud hos butikker. Det er for å holde kontakten og tidsfordriv for å spille candy crush. 
Som sagt; Ta litt ansvar selv og slutt å legge skylden på andre. Det er vell ingen voksne som bryr seg om du er på instagram eller ikke. 

Om foreldre evnet å lære barna sine nettvett, så hadde det ikke vært noe problem. Mer foreldrekontroll er nøkkelen. Mobbing har alltid eksistert og selv uten some og internett så er det mobbing blant barn. Det er opp til foreldrene å oppdra barna sine.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener det sier mer om deg, enn om sosiale medier når du lar deg påvirke så forbanna sterkt at du må slette ting. 
Det blir jo til hva du gjør utav det selv. 

Tåler du ikke kritikk, mangel på klikk eller oppmerksomhet; Steng kommentarfeltet. Vanskeligere er det faktisk ikke.
Blir du mobbet og hetset; steng kommentarfelt og blokker folk. Om du har så store mengder følgere at du ikke klarer å sile ut det dårlige, ja da får du slette folk og bli mer kritisk til hvem du legger til. 
Om du virkelig ikke tåler noe som helst; Slutt å legg ut ting! Du ikke være aktiv ved å legge ut for å være der. 

Jeg har facebook, instagram, tiktok, twitter og snapchat. 
Jeg er kun aktiv på snapchat og har bare venner, familie og bekjente der. 
På facebook er jeg aktiv i den forstand at jeg snakker med både venner og familie daglig. Men jeg legger sjeldent ut status og har aldri lagt ut bilder. Kun profilbilde som oppdateres hver 10 år. 
Tiktok legger jeg ikke ut og kommenterer sjeldent. Twitter og instagram følger og leser jeg bare, skriver aldri noe og legger aldri ut noe. 
Føler jeg har et uproblematisk forhold til some og jeg velger da helt selv hvor jeg vil være og hva jeg vil gjøre der. Og ingenting hva andre gjør, påvirker meg til å gjøre ting jeg ikke ønsker. 

Kjenner ingen i min familie eller venner som er overforbrukere på nett. Ei venninne er kanskje overkant oppslukt av instagram, men så scroller jeg på tiktok 4 timer om dagen jeg også da, så det blir vell det samme. Men ingen av oss har et "problem" og ingen jeg kjenner legger ut ting ukentlig for å jage etter klikk. 

Voks opp og ta ansvar selv. Du må ikke slette ting, det er ikke alt eller ingenting, heller gjør det du ønsker og drit i andre. 
Det er 100% din egen skyld om du lider av sosiale medier. Det er lov å ta bittelitt ansvar for seg selv også. 

Poenget her er jo at de fleste ikke har et sundt forhold til sosiale medier. De fleste bruker alt for mye tid på det og blir påvirker i mere eller mindre grad. 

Fint at du har et sundt forhold til det, men noe sier meg at du må bruke iallefall 1 time av dagen med alt du har av sosiale medier. Jeg for min del har tatt grep og slettet det fordi det ikke gav meg noe positivt å følge andre å se hva de legger. Har aldri lagt ut ting selv eller vært opptatt av likerklikk. Da hadde jeg brukt tid på dette, men poenget er at mange blir påvirket av det selv om ikke du blir det. 

• Liker 2
Skrevet

Er dere lei sosiale medier?

Jepp. Bruker det stort sett ikke lenger, selv om har jeg konto, kun for at andre skal få tak i meg hvis de trenger det.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå må du gi deg, det er vell ingen oppegående voksne som har facebook for å bli godt likt. Det er for å holde seg oppdatert på ting, arragementer og tilbud hos butikker. Det er for å holde kontakten og tidsfordriv for å spille candy crush. 
Som sagt; Ta litt ansvar selv og slutt å legge skylden på andre. Det er vell ingen voksne som bryr seg om du er på instagram eller ikke. 

Om foreldre evnet å lære barna sine nettvett, så hadde det ikke vært noe problem. Mer foreldrekontroll er nøkkelen. Mobbing har alltid eksistert og selv uten some og internett så er det mobbing blant barn. Det er opp til foreldrene å oppdra barna sine.

Det har aldri vært mere barn og ungdom som sliter psykisk og folk som føler seg mindre bra. Hvorfor tror du? Hvis du virkelig tror på deg selv at sosiale medier ikke har en dårlig innvirkning på samfunnet må du være rimelig blind fordi du selv lever i boblen din. 

Jeg selv hadde ikke noe problem med dette fordi jeg koblet det ut, men så hvordan det påvirket spessielt barn og ungdom. Les litt på nett om baksiden av sosiale medier og hva fagfolk sier. 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Hatsumomo skrev:

Jepp. Bruker det stort sett ikke lenger, selv om har jeg konto, kun for at andre skal få tak i meg hvis de trenger det.

Så bra. Hvis man er ekte venner så trenger man ikke sosiale medier. I 98% av tilfellene er folk man har på sosiale medier noen man ikke har kontakt med irl. De vet hvordan de får tak i meg på vanlig tekstmelding eller å ringe. 

• Liker 2
Skrevet

Har valgt å ikke være på sosiale medier og har det helt fint med det. Noen blir provosert eller antyder at dette må være helt forferdelig men dem om det. Det er bare å slette, drit i hva andre mener.

Anonymkode: 6eeac...543

• Liker 1
Skrevet (endret)
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så bra. Hvis man er ekte venner så trenger man ikke sosiale medier. I 98% av tilfellene er folk man har på sosiale medier noen man ikke har kontakt med irl. De vet hvordan de får tak i meg på vanlig tekstmelding eller å ringe. 

Sant nok, men merkelig nok utrolig mange som velger å sende meldinger via messenger eller instagram. Skjønner ikke poenget med det, men kanskje det har noe med at folk tror man får tak i andre raskere/ man kan holde oversikt om noe er lest osv. Foretrekker sms jeg da.

Endret av Hatsumomo
  • Liker 2
Skrevet

Har bare Messenger og Snap.

Anonymkode: 53b83...4b1

Skrevet

Snap gidder jeg ikke. Altfor mye irrelevant fjas, et lite stilig design og ingen åpenbare fordeler over Messenger. Instagram har jeg litt delte meninger om, men trenger en online fotoportefølje, og IG er mer praktisk enn Flickr eller en privat nettside.

Facebook er jeg avhengig av for foreninger og slikt, men står da helt fritt til å ikke dele noe, og trenger jammen ikke bruke tid på newsfeeden heller.

Anonymkode: 07970...99b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...