AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #1 Skrevet 24. oktober 2020 Var på et lite besøk hos min 25 år gamle venninne i går. Jeg er 21 år, ufør og bor enda hjemme. Ikke fullført VGS og har aldri vært i jobb, utenom arbeidsutprøving via nav. Mine foreldre vil at jeg skal bo hjemme så lenge som mulig for å spare mest mulig siden de er jo bekymret for meg og vil mitt beste. Men det forutsetter at vi har et godt forhold og samarbeider så klart, selv om vi noen ganger krangler så går det alltid bra igjen. Å leie koster jo mye i mnd, og jeg vil heller ta opp bolån og kjøpe eget hus eller leilighet om noen år. Klarer neppe å spare til hus i egenkapital så lån må til uansett. Så har det seg slik at min venninne også er ufør grunnet ADHD og epilepsi og noen andre grunner som jeg ikke vet eller har spurt om. Hun flytta ut fra sine foreldre for et par måneder siden og bor nå i liten kommunalbolig. Hun bodde hjemme med dem i 1 år til hun nettopp flytta ut. Hun har bodd med en samboer fra hun var 20 år til ifjor, men så ble det slutt og hun flytta hjem igjen. Hun synes det var uaktuelt og bo hjemme, også kom hun med sine meninger og antagelser om meg. Hun sa at jeg var nødt å vokse opp og stå på egne bein og flytte ut for meg selv og ikke «henge i ræva på dem hele tiden» som hun faktisk sa. Jeg ble litt paff og visste ikke hva jeg skulle si, men lot det gå. Jeg forklarte henne hvordan situasjonen var og at mine foreldre har gitt meg lov å bo hjemme så lenge jeg er grei og samarbeider med dem i bytte mot at jeg får bo gratis hjemme. Allikevel så sier hun det hun sier og jeg synes ærligtalt hun var ganske frekk som kunne uttale seg slik når hun ikke vet en dritt om meg og min familie. Sånn skikkelig bedreviter holdning kan hun veldig ofte ha. Så vet jeg at hennes ADHD gjør at hun mangler litt filter og sier ting og meninger som man bør holde for seg selv og som andre vil oppfatte frekt. Og for eksempel så er jeg mye med mine foreldre. Vi drar på turer sammen, ferier osv. Dem liker å ha meg med på ting fordi de ønsker meg alt godt og vil jeg skal oppleve ting «mens jeg kan». Fordi det sier seg selv man har dårlig råd på uføretrygd spesielt om man bor for seg selv. Jeg er ikke uenig i hva hun sier at man må bli voksen og lære seg å stå på egne bein, tvert i mot. Synes bare allikevel det blir feil av hun å si slik når hun ikke vet noe om situasjonen, og hvertfall når hun er ufør selv forventa jeg litt mer forståelse enn fra folk som er i skole eller jobb, men tvert i mot var det mindre forståelse. Kanskje er det sjalusi fordi hennes familie ikke er som min? Eller er det at hun mener man må bli voksen og ikke bo hjemme? Synes det var trist jeg ikke klarte å stå opp for meg selv og si at jeg ikke synes det hun sa var greit. Da jeg dro og skulle hjem fikk jeg dårlig følelse om dere forstår. Anonymkode: 3b824...16d 1
Lisa Rowe Skrevet 24. oktober 2020 #2 Skrevet 24. oktober 2020 Veldig dårlig sagt. Jeg er 20 år, bor hjemme og det gjør flertallet av mine jevnaldrende i området også. De få jeg kjenner som har flyttet ut, har gjort det fordi de reiste til en annen by for å studere, men de kommer fortsatt hjem i helger og ferier. Det er økonomisk smart å bo hjemme lengre, og så lenge foreldrene dine synes det er helt greit så er det absolutt ingen problem med det. Jeg tilbringer også mye tid med moren min, vi går godt i lag og om et par år så vil jeg ha flyttet ut, og da vil vi ikke få samme sjansene til å tilbringe tid sammen. Bare tenk at om et par år så vil du ha spart opp nok til å kunne ta opp lån og kjøpe leilighet/hus - det kommer til å lønne seg. 16
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #3 Skrevet 24. oktober 2020 Det er relativt vanlig å bo hjemme et år eller tre for å spare penger, men hvor lenge har du egentlig tenkt å bo hjemme? Venninnen din kan likevel ha rett i at du er uselvstendig og bør lære deg selvstendighet når det virker som om foreldrene dine betaler alt for deg og ordner alt rundt deg. Anonymkode: 99419...e0e 16
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #4 Skrevet 24. oktober 2020 Nei, det var ikke frekt. Noen ganger må man få et spark i ræva for å ta tak i livet sitt. Anonymkode: 5eddd...039 8
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #5 Skrevet 24. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei, det var ikke frekt. Noen ganger må man få et spark i ræva for å ta tak i livet sitt. Anonymkode: 5eddd...039 Jeg synes det var frekt og ble målløs. Synes man skal være veldig forsiktig med å uttale seg om noe man ikke vet om, og tro at fordi en situasjon er slik den er for deg trenger ikke å være slik den er for meg. Jeg vet bare hvordan det er å være meg, og du vet bare hvordan det er å være deg. Anonymkode: 3b824...16d 20
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #6 Skrevet 24. oktober 2020 Veldig dårlig gjort av henne. Diagnose eller ikke. Man blir ikke mindre selvstendig av å få spare opp til lån, ved å bo hjemme.snarere tvert imot. Luse økonomi, gjør livet vanskeligere generelt, da det lager evig stress å hele tiden måtte snu på kronene. Mulig hun er sjalu, for at du har bedre forhold til dine foreldre enn hun har til sine. Men det kan jeg selvfølgelig ikke vite. Anonymkode: faa2e...e2c 2
Gjest theTitanic Skrevet 24. oktober 2020 #7 Skrevet 24. oktober 2020 Er det at noen ordner en kommunal bolig til en å klare seg selv så veldig mye mer selvstendig enn å bo hjemme da.... ? Du har litt mer tilsyn riktignok, men tydeligvis har noen skaffet henne leiligheten. Hun har vel ikke skrevet søknaden selv heller.
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #8 Skrevet 24. oktober 2020 Du er heldig som har god kontakt med foreldre og kan bo hjemme og spare. Hold deg til din plan og ikke la andres misunnelighet eller surhet rokke ved det. Anonymkode: 89048...f00 29
solmåneogstjerner Skrevet 24. oktober 2020 #9 Skrevet 24. oktober 2020 Jeg syntes det var frekt av henne. Slike ting har ingen andre noe med å kommentere, uansett. Hun er i tillegg eldre enn deg og bodde selv hjemme i fjor... 3
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #10 Skrevet 24. oktober 2020 Hun mente det sikkert godt, men plumpla litt ut i det. Jeg tenker at så lenge du gjør din del i hjemmet, bidrar med det du kan og setter pris på det (og viser det), så har dere en fin ordning. Så lenge det ikke blir en bjørnetjeneste overfor deg, bare fortsett. Du sier dere er venninner, men at hun ikke vet noe om deres familieforhold. Det får meg til å lure hvor godt forhold dere egentlig har. Jeg trodde venner snakket om slikt... Anonymkode: be1d7...3d1 3
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #11 Skrevet 24. oktober 2020 TS igjen. Til info så er ikke dette første gangen hun kritiserer meg eller sier noe som er rettet mot meg uten å si mitt navn. For eksempel snakker hun ned om jenter som kler seg fint og litt lettkledd (men fortsatt classy, ikke slutty), noe jeg liker å gjøre. Jeg liker og å sminke meg og ta vare på meg selv da jeg merker hvor godt det gjør for psyken å føle seg fin. Hun snakker ned om jålete jenter - noe jeg selv er. Vi er på mange måter veldig ulike. Hun er mer sånn jente som aldri sminker seg eller går i fine klær. Går alltid i baggy bukser og gensere. Vi har også mange ulike interesser. Hvorfor vi er venner er vanskelig å si. Vi hang mye sammen i starten av vennskapet. Men nå merker jeg hun tapper meg for energi. Hun «kritiserer» alt jeg gjør eller sier. Kanskje jeg burde kunne henne ut, men Anonymkode: 3b824...16d 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #12 Skrevet 24. oktober 2020 Heller oppsparte penger til leilighet enn å sitte på ræva i en kommunal bolig 😉 Anonymkode: 2a663...0ff 18
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #13 Skrevet 24. oktober 2020 8 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Jeg syntes det var frekt av henne. Slike ting har ingen andre noe med å kommentere, uansett. Hun er i tillegg eldre enn deg og bodde selv hjemme i fjor... Nettopp! Synes det blir litt dobbeltmoralsk av hun, men samtidig ikke siden hun flytta ut etter 1 år hjemme etter 4 år boende med samboer da. Lurer dog på om hvis hun var singel alle de årene om hun hadde blitt boende hjemme, vanskelig å si Anonymkode: 3b824...16d 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #14 Skrevet 24. oktober 2020 Vel, jeg tenker at hun har noen gode poenger. Fallhøyden er stor når du først flytter hjemmefra og rett i eget, hva om du ikke fikser økonomien da? Hvem skal ordne opp så du ikke mister boligen din? En ting er å drite seg ut på leiemarkedet, det er mye kjipere å må selge leiligheta si fordi man ikke har betalt lånet.... Akkurat nå er det dine foreldre som gjør alt for deg, betaler alle regninger, har styr på boutgifter, forsikringer, gjør vedlikehold, ringer elektriker etc. Regner med de ordner husholdsøkonomien også, så du rett og slett kan bruke dine penger som du vil. Du har penger til å bruke på klær og sminke nå, det er det slett ikke sikkert du har økonomi til den dagen du flytter hjemmefra og innser at noen må betale strømregninga, lån, avdrag, telefonen, forsikringene, kommunale avgifter, vedlikehold etc. Kanskje venninna di har nedprioritert sitt personlige forbruk til fordel for selvstendighet og det er jammen ikke det dummeste man gjør selv om man bor i kommunal bolig...... Anonymkode: f5fdb...f6a 11
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #15 Skrevet 24. oktober 2020 34 minutter siden, AnonymBruker said: Hun sa at jeg var nødt å vokse opp og stå på egne bein og flytte ut for meg selv Hun står jo ikke på egne ben selv heller, hun er jo uføretrygdet og bor i kommunalbolig. Hvis du og diner foreldre er fornøyde er det ingen grunn til at du ikke skal bo hjemme. Anonymkode: 23109...f44 6
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #16 Skrevet 24. oktober 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det var ikke frekt. Noen ganger må man få et spark i ræva for å ta tak i livet sitt. Anonymkode: 5eddd...039 Du er klar over at jeg er ufør ikke sant? Jeg har prøvd masse for å få jobb, men etter arbeidsutprøvinger så har de konkludert med at jeg ikke har arbeidsevne og måtte søke uføretrygd. Og som ufør har du veldig dårlig råd, og jeg synes jeg fortjener å ha det så godt det lar seg gjøre. Jeg ønsker ikke å sitte i en ræva kommunal bolig og være fattig konstant. Da sparer jeg heller opp og søker bolig lån når jeg skal kjøpe hus eller leilighet og flytte ut. Så jo jeg har absolutt tatt tak i livet. Faktisk har jeg noen ganger sagt ar jeg er lei av å bo hjemme og vil bo for meg selv og bestemme alt selv. Men foreldrene har oppfordra meg til å bo hjemme. Så folk som deg burde bare holde kjeft og ikke tro dere vet alt Anonymkode: 3b824...16d 6
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #17 Skrevet 24. oktober 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det var ikke frekt. Noen ganger må man få et spark i ræva for å ta tak i livet sitt. Anonymkode: 5eddd...039 Så du syns ts sin løsning for å spare penger slik at hun kan kjøpe sin egen bolig ikke er lur? Hun skulle heller ha leid og betalt mye penger på det? Eller hva mener du med at hun skal gjøre for å ta tak i livet sitt? Anonymkode: 70b2d...555 11
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #18 Skrevet 24. oktober 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vel, jeg tenker at hun har noen gode poenger. Fallhøyden er stor når du først flytter hjemmefra og rett i eget, hva om du ikke fikser økonomien da? Hvem skal ordne opp så du ikke mister boligen din? En ting er å drite seg ut på leiemarkedet, det er mye kjipere å må selge leiligheta si fordi man ikke har betalt lånet.... Akkurat nå er det dine foreldre som gjør alt for deg, betaler alle regninger, har styr på boutgifter, forsikringer, gjør vedlikehold, ringer elektriker etc. Regner med de ordner husholdsøkonomien også, så du rett og slett kan bruke dine penger som du vil. Du har penger til å bruke på klær og sminke nå, det er det slett ikke sikkert du har økonomi til den dagen du flytter hjemmefra og innser at noen må betale strømregninga, lån, avdrag, telefonen, forsikringene, kommunale avgifter, vedlikehold etc. Kanskje venninna di har nedprioritert sitt personlige forbruk til fordel for selvstendighet og det er jammen ikke det dummeste man gjør selv om man bor i kommunal bolig...... Anonymkode: f5fdb...f6a Less is more. Jeg kjøper billige, men bra ting. Dessuten får jeg rundt 18 000 i mnd i ufør, 13 000 hver mnd går til sparing. Jeg kjøper egne klær, hygiene, noe mat kjøper jeg selv, men resten av maten deler vi på. Jeg betaler egne abonnementer. Så nei jeg bor ikke helt gratis, selv om jeg sparer vannvittig mye og så lenge mine foreldre synes det er greit og vil meg vel så har ingen andre noe dem skulle sagt Anonymkode: 3b824...16d 6
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #19 Skrevet 24. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Less is more. Jeg kjøper billige, men bra ting. Dessuten får jeg rundt 18 000 i mnd i ufør, 13 000 hver mnd går til sparing. Jeg kjøper egne klær, hygiene, noe mat kjøper jeg selv, men resten av maten deler vi på. Jeg betaler egne abonnementer. Så nei jeg bor ikke helt gratis, selv om jeg sparer vannvittig mye og så lenge mine foreldre synes det er greit og vil meg vel så har ingen andre noe dem skulle sagt Anonymkode: 3b824...16d Joda, du bor faktisk helt gratis! Det du bruker penger på er rent personlig forbruk, det er ingenting av det som er boutgifter. Anonymkode: f5fdb...f6a 12
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #20 Skrevet 24. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Joda, du bor faktisk helt gratis! Det du bruker penger på er rent personlig forbruk, det er ingenting av det som er boutgifter. Anonymkode: f5fdb...f6a Åja trodde du mente at de betalte alt for meg Anonymkode: 3b824...16d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå