AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #41 Skrevet 24. oktober 2020 Jeg synes det er alt for tidlig å pynte juletre 1. desember, men 23. desember er alt for seint 😅 Vi pynter vel en uke før jul og har treet ut i januar. Tenker alle må gjøre det som er best for seg 😂 Anonymkode: 7ff6b...91e 4
Gjest TheCatLady Skrevet 24. oktober 2020 #42 Skrevet 24. oktober 2020 Jeg pynter litt til jul litt før 1. søndag i advent og ser ikke helt problemet med det. Synes det er koselig og ønsker å nyte julen i hele desember. Dagene går fort mellom jul og nyttår så å ha stemningen der liker jeg godt. Juletre har jeg ikke pleid å ha siden jeg har vært borte store deler av julen, men hjemme blir det pyntet før 23. Desember. Hvorfor skal man stresse på lillejulaften når man heller kan kose seg den dagen? Juletreet og pynten blir også stående til langt uti januar. Ser ikke hva det er å reagere på egentlig. Jeg synes det er rart å bare ha pynten og treet fremme mellom jul og nyttår, men lager ikke noe styr over det.
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #43 Skrevet 24. oktober 2020 Folk som irriterer seg over sånt, har for lite å gjøre, eller en kjip jobb. De burde få seg en ny jobb. Anonymkode: 3b0cb...1cd 6
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #44 Skrevet 24. oktober 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kom deg ned fra din høye hest. Hva som er viktig for deg, trenger ikke nødvendigvis å være viktig for andre. Hvordan andre velger å ha sin juletid skader ikke deg på noen som helst måte. Anonymkode: 755ce...091 hva tenker du om å pynte med påskepynt i julen? siden det tydeligvis ikke er så viktig for deg hvordan man gjør det? Anonymkode: e3fa5...e62 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #45 Skrevet 24. oktober 2020 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: det er jo rent faktisk feil. Størstedelen av desember er advent. Og advent handler om å vente, holde igjen, og forberede julen. Jeg synes det er trist at folk mister denne kunnskapen, og selv om det virker uskyldig at akkurat du gjør som du vil, så bidrar du til en utvanning av tradisjonen. Jeg synes det er trist. Særlig kunnskapsløsheten og historieløsheten er trist. Folk er lite reflekterte. Anonymkode: e3fa5...e62 Kunnskapløshet om hva, egentlig? Kristendommen? Vel, nå er bare en brøkdel av Norge kristen og som feirer jul pga. Jesus. Resten av oss gjør det som tradisjon, og bryr oss jamt midt i kaviarstjerna om denne historien og kunnskapen som du sikter til. Historien sier ingenting om tradisjoner for alle tradisjoner blir modernisert med tiden. Det er kun dem som er lite reflektere som ikke kan få hodet ut av ræva for å være med på denne utviklingen. Dessuten så er folk folk, og folk må få gjøre akkurat som dem vil. Anonymkode: b624b...ad5 5
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #46 Skrevet 24. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: hva tenker du om å pynte med påskepynt i julen? siden det tydeligvis ikke er så viktig for deg hvordan man gjør det? Anonymkode: e3fa5...e62 For min del kan folk gjerne bytte om på påske og jul om de vil, det påvirker da ikke mitt liv. Anonymkode: e340e...37d 5
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #47 Skrevet 24. oktober 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Svært så opptatt du er av hvor feil andre har da. Innse at ikke alle er som deg. Anonymkode: 755ce...091 jeg påpeker bare at dere tar feil. Det er et faktisk forhold som jeg regner med at dere tåler å høre. Anonymkode: e3fa5...e62 6
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #48 Skrevet 24. oktober 2020 18 minutter siden, Paranøtt skrev: Hvorfor driver man med adventskalendere i hele desember da? For meg blir det veldig bakvendt å ha framme julen til langt ut i januar. fordi det er advent før jul selvfølgelig. Adventstiden begynner fire søndager før jul. Jul begynner på julaften kl 17. Julen slutter 13. dag jul, som er 6. januar. Anonymkode: e3fa5...e62 6
altflyter Skrevet 24. oktober 2020 #49 Skrevet 24. oktober 2020 Jeg elsker å pynte til jul og begynner tidlig i desember. Pynter tre rundt 10.desember. Folk ler av meg, men jeg storkoser meg med pynt og julestemning og bryr meg fint lite om at andre syntes jeg er rar jeg syntes heller det er litt stusselig å være på besøk hos folk sent i desember og så har de ikke pyntet enda. Folk må få gjøre som de vil. Hvis noen blir provosert av at jeg blir glad av julepynt, så får de bare bli det! 3
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #50 Skrevet 24. oktober 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har et ekstra høyt tak i stua, med store vinduer som går fra tak til gulv. Vanligvis gir jo vinduene lys fra utsiden, men i vintermørket blir den delen av stua veldig mørk. Derfor juletreet. Har prøvd å finne andre lyskilder som kan passe inn der, men akkurat der har det vært vanskelig å få til😆 Anonymkode: 7a851...c08 ut fra det resonnementet må du jo ha juletre fra siste helg i oktober til siste helg i mars. Er du helt sikker på at det ikke er et vikarierende argument? Anonymkode: e3fa5...e62 3
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #51 Skrevet 24. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: jeg påpeker bare at dere tar feil. Det er et faktisk forhold som jeg regner med at dere tåler å høre. Anonymkode: e3fa5...e62 «Tar feil»... om når man kan sette opp juletreet? Meg bekjent stammer ikke juletreet fra kristendommen, og hvordan man har dekorert med juletre og når, har endret seg med historien. Anonymkode: 9ae46...d01 4
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #52 Skrevet 24. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: ut fra det resonnementet må du jo ha juletre fra siste helg i oktober til siste helg i mars. Er du helt sikker på at det ikke er et vikarierende argument? Anonymkode: e3fa5...e62 Gud hjelpe meg for en dramaqueen du er. Jeg bor midt i mørketida, med høyt under taket jeg også. Og dette må kompenseres med mye lys. Herav er adventsstjerner og ikke minst juletreet en god kompensasjon for manglende utelys. Anonymkode: b624b...ad5 6
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #53 Skrevet 24. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: «Tar feil»... om når man kan sette opp juletreet? Meg bekjent stammer ikke juletreet fra kristendommen, og hvordan man har dekorert med juletre og når, har endret seg med historien. Anonymkode: 9ae46...d01 feil om forskjellen på advent og jul, om tidspunktene for når julen starter og slutter. Anonymkode: e3fa5...e62 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #54 Skrevet 24. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Gud hjelpe meg for en dramaqueen du er. Jeg bor midt i mørketida, med høyt under taket jeg også. Og dette må kompenseres med mye lys. Herav er adventsstjerner og ikke minst juletreet en god kompensasjon for manglende utelys. Anonymkode: b624b...ad5 jeg forstår ikke hvorfor dere som pynter til jul når dere vil, ikke tåler litt motstand uten å ty til nedlatende merkelapper? Jeg spør hvorfor du ikke kan ha andre lyskilder enn et juletre, og så responderer du med kalle meg dramaqueen. Hva er greia med det? Anonymkode: e3fa5...e62 3
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #55 Skrevet 24. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: jeg forstår ikke hvorfor dere som pynter til jul når dere vil, ikke tåler litt motstand uten å ty til nedlatende merkelapper? Jeg spør hvorfor du ikke kan ha andre lyskilder enn et juletre, og så responderer du med kalle meg dramaqueen. Hva er greia med det? Anonymkode: e3fa5...e62 Hva er greia å ta ting ut av kontekst. Man kan ikke argumentere for å sette opp juletreet tidlig for å kompensere mot mørketiden, for da må man jo gjøre det fra oktober til mars sier du..... Er jo helt på bærtur diskusjonsmessig, og en stråmannargumentasjon. Du som er så søkkende opptatt av å holde på "kunnskap" og "historie", du svarte meg ikke på forrige melding her. Er det kristendom og Jesus du sikter til når det kommer til kunnskap og historie angående julen, og som du bruker som motargument for at folk ikke kan gjøre som dem vil med sine egne tradisjoner? Anonymkode: b624b...ad5 3
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #56 Skrevet 24. oktober 2020 For min del får folk gjøre som de vil. Selv er jeg glad i adventstida, som er ventetiden før jul. Denne tiden er for meg fra 1. desember. Da henger jeg opp julestjerner i vinduene, og setter frem adventstake. Selve juletreet og julepynten setter vi opp 21. eller 22. desember. Før var det alltid 23. men det har ofte blitt så mye stress den dagen. Derfor velger vi å gjøre det en dag eller to før. Anonymkode: a7ea6...db3 4
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #57 Skrevet 24. oktober 2020 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: I teorien ja, men for mange henger det sammen med både årstid, feriedager og tradisjon. Men at noen pynter 1 desember og tar ned nyttår, mens andre pynter 23 desember og tar ned 13 dag jul, handler ikke om kunnskapsløshet. Det handler om ulike tilnærminger til høytiden. Anonymkode: 9ae46...d01 Nei, det handler om mangel på kunnskap og innsikt i historien. Og mangel på vilje til å følge tradisjoner. Anonymkode: dc8aa...51e 2
Honey Dew Skrevet 24. oktober 2020 #58 Skrevet 24. oktober 2020 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: det er jo direkte feil. Hele femti prosent av julen er jo i januar. Julen er den siste uken i desember og den første uken i januar. Anonymkode: e3fa5...e62 Nei, julen varer helt til 13. januar. 4
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #59 Skrevet 24. oktober 2020 De blir sinna fordi de rett og slett har for lite å gjøre eller tenke på...🙄 Herregud, folk må få gjøre akkurat hva de selv vil. Ønsker noen å pynte juletreet i starten av desember, så må vel det være helt greit, vel? Folk er forskjellig og godt er det. Det går vel ikke utover noen, for å si det sånn. Anonymkode: 2166f...8a4 7
Honey Dew Skrevet 24. oktober 2020 #60 Skrevet 24. oktober 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gud hjelpe meg for en dramaqueen du er. Jeg bor midt i mørketida, med høyt under taket jeg også. Og dette må kompenseres med mye lys. Herav er adventsstjerner og ikke minst juletreet en god kompensasjon for manglende utelys. Anonymkode: b624b...ad5 Synes det er helt greit at du gjør dette jeg. Selv er jeg superglad i jul/advent og julepynt. Vi begynner å sette og henge på plass julepynten i midten av november. Grunnen til dette, er at vi har et svært hus og masse julepynt. Vi bruker 2 uker på pyntingen for å bli ferdig til 1. desember. Huset vårt er ganske kjent i nabolaget og både store og små kommer for å se på pynten. Da lager jeg kakao og tar frem julehistorier som jeg leser for barna etter at de har sett seg mette på all julepynten. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå