heavyheart Skrevet 24. oktober 2020 #1 Skrevet 24. oktober 2020 Skal ta tog på 3 t til Oslo - skal man ha på munnbind under hele reisen? Skal oppholde meg i sentrum/karl johan i påvente av videre transport - skal man ha på munnbind? Hvis man skal bestille kaffe, snakker man gjennom munnbindet eller hvordan gjør man det? takk for svar:)
Gjest Optimo Skrevet 24. oktober 2020 #2 Skrevet 24. oktober 2020 46 minutter siden, heavyheart skrev: Skal ta tog på 3 t til Oslo - skal man ha på munnbind under hele reisen? Hvis det er mye folk. https://www.vy.no/aktuelt/reiserad Sitat 5. Bruk munnbind når det er mange reisende og vanskelig å opprettholde én meter avstand Dette med å bruke munnbind ellers må du nesten føle litt på selv? Men, det er jo et tiltak som er ment å brukes når det er vanskelig å holde avstand til andre. Er det mye folk rundt deg så kan det jo være lurt, og da er du garantert ikke den eneste som bruker det. Om du tenker å være på Oslo S eller kjøpesentrene rundt i lenger tid så ville jeg kanskje tatt det på. Om du skal være utendørs og ikke oppi andre mennesker så hadde jeg ikke brukt det. Jeg har enda ikke kommet dit at jeg bruker munnbind på butikken og sånn, men så unngår jeg store folkemengder så godt det går også. Kaffen kan du f.eks. bestille inne og ta med ut.
zemer Skrevet 25. oktober 2020 #3 Skrevet 25. oktober 2020 17 timer siden, heavyheart skrev: Skal ta tog på 3 t til Oslo - skal man ha på munnbind under hele reisen? Skal oppholde meg i sentrum/karl johan i påvente av videre transport - skal man ha på munnbind? Hvis man skal bestille kaffe, snakker man gjennom munnbindet eller hvordan gjør man det? takk for svar:) Klart du kan snakke gjennom munnbindet, men det må jo av når kaffen nytes 😊
13579 Skrevet 25. oktober 2020 #4 Skrevet 25. oktober 2020 14 timer siden, zemer skrev: Klart du kan snakke gjennom munnbindet, men det må jo av når kaffen nytes 😊 Inntak av mat og drikke utenfor hjemmet må forbys når munnbind blir påbudt.
Gjest RoNo Skrevet 25. oktober 2020 #5 Skrevet 25. oktober 2020 Husk rene hender Der er der mange som slurver.
Mokkilokki Skrevet 25. oktober 2020 #6 Skrevet 25. oktober 2020 Jeg har nylig tatt tog på Sørlandsbanen til Oslo. Det var lite folk som brukte munnbind. Samtidig selges kun setene ved vinduet, dette er med Gohead. I tillegg var det lite folk på toget. Står ingenting der at man må bruke munnbind
Jenki Skrevet 26. oktober 2020 #7 Skrevet 26. oktober 2020 Hvorfor er det greit å bruke tøymunnbind og andre ikke-medisinske munnbind? P.A. Strømme i Statens legemiddelverk sier følgende: - Det er viktig å skille tøymunnbindene fra de medisinske. Disse kan være laget av ulike materialer og beskyttelsesgraden kan være ulik. Det er viktig at det informeres om at dette ikke er medisinske munnbind - så de skal ikke brukes av syke personer eller de som er i nærkontakt med syke personer. Hm... Er det i det hele tatt noen vits i å bruke munnbind hvis alle er friske? 🤔 -Og hvordan vet man om personene som sitter tvers ovenfor i T-banevogna er friske eller syke? Kanskje er man også selv korona-smittet uten symptomer..... Myndighetene kan da umulig ha store forventninger om at munnbind løser noe dersom det er helt greit å bruke noe som ikke beskytter godt nok 😏
Frøkensina Skrevet 26. oktober 2020 #8 Skrevet 26. oktober 2020 2 minutter siden, Jenki skrev: Hvorfor er det greit å bruke tøymunnbind og andre ikke-medisinske munnbind? P.A. Strømme i Statens legemiddelverk sier følgende: - Det er viktig å skille tøymunnbindene fra de medisinske. Disse kan være laget av ulike materialer og beskyttelsesgraden kan være ulik. Det er viktig at det informeres om at dette ikke er medisinske munnbind - så de skal ikke brukes av syke personer eller de som er i nærkontakt med syke personer. Hm... Er det i det hele tatt noen vits i å bruke munnbind hvis alle er friske? 🤔 -Og hvordan vet man om personene som sitter tvers ovenfor i T-banevogna er friske eller syke? Kanskje er man også selv korona-smittet uten symptomer..... Myndighetene kan da umulig ha store forventninger om at munnbind løser noe dersom det er helt greit å bruke noe som ikke beskytter godt nok 😏 Det er litt klønete formulert av han fra Statens legemiddelverk. Hvis man vet man er syk med covid-19 skal man være i isolasjon, og ved eventuell nødvendig transport (til lege/sykehus) må man ha medisinsk munnbind på. Ellers vet man at også tøymunnbind hjelper mer enn ingen munnbind når alle bruker munnbind fra studier i USA og kanskje andre land. De fanger i det minste opp de største dråpene. Jeg tenker at det er et spørsmål om økonomi at staten ikke er villig til å sponse engangsmunnbind slik andre land gjør til en viss grad. 3
Gjest ATLAS6 Skrevet 27. oktober 2020 #9 Skrevet 27. oktober 2020 14 timer siden, Jenki skrev: Hvorfor er det greit å bruke tøymunnbind og andre ikke-medisinske munnbind? P.A. Strømme i Statens legemiddelverk sier følgende: - Det er viktig å skille tøymunnbindene fra de medisinske. Disse kan være laget av ulike materialer og beskyttelsesgraden kan være ulik. Det er viktig at det informeres om at dette ikke er medisinske munnbind - så de skal ikke brukes av syke personer eller de som er i nærkontakt med syke personer. Hm... Er det i det hele tatt noen vits i å bruke munnbind hvis alle er friske? 🤔 -Og hvordan vet man om personene som sitter tvers ovenfor i T-banevogna er friske eller syke? Kanskje er man også selv korona-smittet uten symptomer..... Myndighetene kan da umulig ha store forventninger om at munnbind løser noe dersom det er helt greit å bruke noe som ikke beskytter godt nok 😏 Har du korona, eller mistanke om korona skal du være hjemme i isolasjon Er du derimot testet negativ og må oppholde deg ute med forkjølelse, så bruker du medisinsk munnbind da de beskytter andre bedre mot dråpesmitte. Er du frisk som en fisk bruker du tøymunnbind.
Anbefalte innlegg