Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei

Jeg er nå 30 uke gravid og har diabetes under svangerskap.

Jeg må spise mindre raske karbohydrater og mer frukt og grønn, fisk og fiber. Har gjort det en uke og nå veier jeg 2 kg mindre.

Før spiste jeg MYE hvit ris (har asiatisk bakgrunn), og lite grønn og drakk brus.

Jeg spiser nok mat, mener jeg. Spiser brød, egg, brun ris, kjøtt, ost og ca. 500 g frukt & grønn dagen og drikker melk ca. 2 glass/dag. Er ikke så sulten, men føles bra at jeg ikke er altfor mett. Har også mye å gå på ;) 

Jeg har blodsukkermåling og verdiene er normale.  

Skal snakke med jordmor neste fredag, men er litt bekymret for om det er greit at jeg går ned i vekt?

Endret av Kitty Odis
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor mye veide du før da? Det er uansett ikke anbefalt at du går ned i vekt, selv om du skulle være overvektig. Det er innafor at du holder vekten med minimal vektoppgang, slik at du i praksis mister egenvekt mens babyen vokser. Men da skal det helst følges opp med vekstkontroller.

Jeg fikk streng beskjed av diabeteslege at jeg IKKE skulle kutte ut alt av karbohydrater i svangerskapet, for å holde blodsukkerverdiene stabile. Det er bedre med et moderat inntak av karbohydrater og heller bruke insulin. Gravide skal ikke slanke seg. Jeg ville absolutt bedt om henvisning og oppfølging på kvineklinikken du tilhører. 

Jeg gikk ned av ekstrem kvalme fra 82 kg til 73 frem til uke 16.

Nå i uke 33 har jeg gått opp til 78 kg. Jeg har fått beskjed om å spise mer av spesialist. 

Anonymkode: aa2a9...36d

Skrevet

Det er ikke unormalt å miste litt vannvekt når man kutter i karbohydrater, for de kan binde mye vann i kroppen.

Anonymkode: 5390f...fed

• Liker 1
Skrevet

Vannvekt helt klart, og ikke farlig i det heletatt.

Anonymkode: 72d37...ccd

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye veide du før da? Det er uansett ikke anbefalt at du går ned i vekt, selv om du skulle være overvektig. Det er innafor at du holder vekten med minimal vektoppgang, slik at du i praksis mister egenvekt mens babyen vokser. Men da skal det helst følges opp med vekstkontroller.

Jeg fikk streng beskjed av diabeteslege at jeg IKKE skulle kutte ut alt av karbohydrater i svangerskapet, for å holde blodsukkerverdiene stabile. Det er bedre med et moderat inntak av karbohydrater og heller bruke insulin. Gravide skal ikke slanke seg. Jeg ville absolutt bedt om henvisning og oppfølging på kvineklinikken du tilhører. 

Nå i uke 33 har jeg gått opp til 78 kg. Jeg har fått beskjed om å spise mer av spesialist. 

Dette er HELT bak mål! Blir rystet av å lese slikt. Det er helt klart bedre å kutte ned på karbohydratene, og heller får i seg mer fett og proteiner som gjør at blodsukkeret aldri blir skyhøyt eller faller, men holder seg helt jevnt gjennom hele dagen. Man får også i seg mer næringstett mat. Karbohydrater er først og fremst kun rask energi for kroppen. Vi får bedre og mer langvarig energi av fett.

• Liker 5
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er HELT bak mål! Blir rystet av å lese slikt. Det er helt klart bedre å kutte ned på karbohydratene, og heller får i seg mer fett og proteiner som gjør at blodsukkeret aldri blir skyhøyt eller faller, men holder seg helt jevnt gjennom hele dagen. Man får også i seg mer næringstett mat. Karbohydrater er først og fremst kun rask energi for kroppen. Vi får bedre og mer langvarig energi av fett.

Jeg regner med du har bedre kompetanse en en overlege og spesialist i endokrinologi? Som ukentlig behandler gravide med diabetes? Det er forøvrig stor forskjell i anbefalinger for gravide med svangerskapsdiabetes og diabetikere ellers. 

Jeg oppfordrer trådstarter til å kontakte helsevesenet og få oppfølging og instruksjoner fra spesialist frem for tilfeldige på nett. Gravide skal i utgangspunktet ikke gå ned i vekt, spesielt ikke i siste trimester. 

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Før veide jeg 68 og nå er vekta 65,5.

Jeg kutter ikke helt karbohydrater fordi jeg vet jeg kan bli svimmel og det er ekkelt. Jeg velger langsomme karbohydrater istedenfor.

Blodsukkerverdiene var 9,1 da jeg tok sukkerbelastningstest  for 3 uker siden (skal være under eller lik 6,7), og nå ligger de mellom 5,4-6,7 (litt over 5 etter frokost fordi jeg beveger meg ofte på jobb og litt over 6 etter middag).

Det er ikke mål at jeg skal gå ned i vekt eller slanke meg, men tror det er fordi jeg kutter raske karbohydrater. Før spiste jeg hvit ris hvert eneste måltid og hvite nudler, lite fiber og grønnsaker, men nok kjøtt. 

Jeg spiser ikke noen få og store porsjoner, men forsyner kroppen innen mellom flere små måltider, og mye mer frukt og grønt. Har stor matlyst som alltid og koser meg med mat.

Nå er jeg fornøy med blodsukkerverdiene, men det synes ikke jeg heller jeg bør gå ned i vekt. I hvert fall må vekta mi stabil.

Skal spørre jordmoren neste uke.

Skrevet

Jeg gikk også ned etter at jeg fikk påvist svangerskapsdiabetes, sannsynligvis kun pga kuttet endel usunne matvarer, måtte kutte brød helt feks for da gikk blodsukkeret veldig opp uansett type brød. Verken jordmoren eller legen reagerte så mye på det. Tror bmi var på 23 før svangerskapet, gikk ned ca 3 kg etter diagnosen, og så gikk jeg ca 3 kg opp senere. Så ende opp med ca samme vekt da jeg fikk diagnosen og ved fødsel. Men fødte i uke 34, så hadde nok gått mer opp om jeg gikk til termin. 

Anonymkode: 6df2f...425

Skrevet
32 minutter siden, Kitty Odis skrev:

Før veide jeg 68 og nå er vekta 65,5.

Jeg kutter ikke helt karbohydrater fordi jeg vet jeg kan bli svimmel og det er ekkelt. Jeg velger langsomme karbohydrater istedenfor.

Blodsukkerverdiene var 9,1 da jeg tok sukkerbelastningstest  for 3 uker siden (skal være under eller lik 6,7), og nå ligger de mellom 5,4-6,7 (litt over 5 etter frokost fordi jeg beveger meg ofte på jobb og litt over 6 etter middag).

Det er ikke mål at jeg skal gå ned i vekt eller slanke meg, men tror det er fordi jeg kutter raske karbohydrater. Før spiste jeg hvit ris hvert eneste måltid og hvite nudler, lite fiber og grønnsaker, men nok kjøtt. 

Jeg spiser ikke noen få og store porsjoner, men forsyner kroppen innen mellom flere små måltider, og mye mer frukt og grønt. Har stor matlyst som alltid og koser meg med mat.

Nå er jeg fornøy med blodsukkerverdiene, men det synes ikke jeg heller jeg bør gå ned i vekt. I hvert fall må vekta mi stabil.

Skal spørre jordmoren neste uke.

Dersom du har mer enn 3 målinger på 5.3 fastende eller 6.7 etter måltid er det for høyt. Verdiene dine skal ligge under. Altså maks 5.2 fastende og 6.6 etter mat. 

Det høres fornuftig ut å snakke med jordmor, hun kan henvise deg til sykehuset dersom det er nødvendig:) 

Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dersom du har mer enn 3 målinger på 5.3 fastende eller 6.7 etter måltid er det for høyt. Verdiene dine skal ligge under. Altså maks 5.2 fastende og 6.6 etter mat. 

Det høres fornuftig ut å snakke med jordmor, hun kan henvise deg til sykehuset dersom det er nødvendig:) 

Sykehus!!!???  Tror virkelig ikke det er nødvendig. Jeg har spist nok mat og har i meg nok næring. 

Blodsukkerverdiene er også helt normale så det er ikke noe å si om jeg skal bli henvist til sykehuset. 

Endret av Kitty Odis
Skrevet
15 timer siden, Kitty Odis skrev:

Sykehus!!!???  Tror virkelig ikke det er nødvendig. Jeg har spist nok mat og har i meg nok næring. 

Blodsukkerverdiene er også helt normale så det er ikke noe å si om jeg skal bli henvist til sykehuset. 

Grunnen jeg så sykehus er fordi legene som følger opp svangerskapsdiabetes holder til der. Du får altså bare en henvisning og må på oppfølging der hos spesialist. Det er ikke sånn at du blir innlagt på grunn av noen høye blodsukkermålinger 😅

Så når jeg sier sykehus=time på poliklinikk hos spesialist som kan vurdere om du trenger medisiner eller videre oppfølging. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...