Gå til innhold

Bordplassering

Setter du par rett ved siden av hverandre, eller splitter du par?  

68 stemmer

1. 1. Setter du par rett ved siden av hverandre, eller splitter du par?

• Setter par ved siden av hverandre
      41
    • Splitter par og setter de ovenfor hverandre eller på skrå
      14
    • Splitter par og setter de hulter til bulter
      11

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er mange gode (og noen dårlige...) argument både for og imot. Embla_s fikk vel frem det flere her prøvde å si. Personangrep bør vi vel unngå.

Jeg kommer (litt motvillig) til å plassere par sammen, rett og slett fordi jeg ser at vi alle er så forskjellige. Når så mange ulike mennesker samles til en stor begivenhet er det kanskje godt å helgardere seg ved å sette par sammen. Det er vel ingen som blir sutrete fordi de må sitte med partneren sin.

Men jeg må si at sist jeg var i bryllup satt jeg mellom to vennegjenger (men med partneren min på siden). Problemet var at jeg ikke klarte å snakke med "min" vennegjeng pga lydnivået og jeg satt jo på "enden", og han som satt på min andre side satt vendt mot "sin" vennegjeng under HELE middagen og ville bare snakke med de. Så jeg kjedet meg rett og slett litt under middagen. Jeg synes bare det er gøy å treffe andre mennesker, og jeg oppfatter det ikke som tvangssosialisering. Av og til er det godt å høre om andre ting enn det partneren min (og nærmeste venner) snakker om dag ut og dag inn. Men folk er så forskjellige, og det må man bare akseptere.

Jeg håper alle koser seg i bryllupet vårt, selv om dette med bordplassering er det verste jeg har måttet gjennom i forbindelse med planleggingen. Det er ikke noe gøy...

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Greit, jeg ser poenget ditt (tror jeg). Hvis mannen til Tex trenger henne ved sin side (eller omvendt) pga funksjonshemminger, er saken selvsagt en helt annen.

Men et vanlig par hvor det ikke er sære hensyn å ta, får klare seg uten å sitte oppå hverandre i noen få timer (men kjenner de ikke mange, får de selvsagt sitte i nærheten av hverandre - men ikke som bordkavalerer).

Man blir faktisk ikke siamesiske tvillinger av å gifte seg!

Er det sært å ha ett handikapp? Snakk om å vise alle rundt seg at det er du som bestemmer den dagen, og det er tydeligvis det viktigste for deg. Du skal bestemme hvordan andre mennesker skal kose seg, for alle andre må jo leve etter dine regler, for sånn skal det jo bare være. Enten får dere kose dere på den måten jeg sier, eller så får dere holde dere hjemme. Kjempe fin holdning, og egentlig håpper jeg for din del at du bare er slik her inne, og at du ute i den riktige verden viser litt mer sympati enn det du klarer her inne.

Skrevet
Du skal bestemme hvordan andre mennesker skal kose seg, for alle andre må jo leve etter dine regler, for sånn skal det jo bare være.

Det er nå en gang slik at det er de som gifter seg som bestemmer bordplassering, enten det gjøres på den ene eller andre måten.

Det er også slik at de fleste i Norge ikke har handikapp eller sykdommer som gjør at de må ha sin partner ved sin side til enhver tid. Dette må det da være lov å påpeke uten å skulle bli beskyldt for å rakke ned på mennesker med særskilte behov.

Skrevet

Selv splittet vi IKKE parene i vårt bryllup. Tenkte faktisk ikke tanken engang! Slet faktisk mer med hvordan jeg skule splitte familiene, jeg........

Har aldri vært i bryllup der par har blitt splittet, så jeg har ingen erfaring.

Det er jo ikke slik at man KUN prater med partneren dersom man sitter sammen. Jeg merket at samtalene gikk fritt rundt bordet under vår middag og vet at flere nye bekjentskaper ble opprettet.

Jeg har faktisk vært i et bryllup der en kombinasjon ble utprøvd..... Alle satt parvis under hele middagen, frem til desserten... Da ba toastmaster alle damer om å ta med seg glasset sitt og flytte 2 plasser til venstre, mens herrene flyttet en plass til høyre. På denne måten ble det litt "liv" under middagen, man fikk sitte sammen med sin kjære til man ble litt "varm i trøya" samtidig som man fikk sjansen til å bli kjent med nye mennesker.

Dette var kjempegøy og fungerte iallefalll veldig bra i det bryllupet, men hadde kanskje ikke fungert like godt i alle lag. Det forutsetter iallefall at man konsekvent sitter annenhver mann og dame... :roll:

Skrevet

Tråden er ryddet for personangrep og "krangling" mellom to brukere.

Misty (mod)

Skrevet

Jeg har ikke sosial angst eller psykiske problemer av noe slag. Ikke mannen heller. Men da vi var i bryllup for tre uker siden ble jeg lettet og veldig glad over å finne ut at vi satt sammen. Man trenger da ikke ha en unnskyldning for å ville sitte sammen med mannen sin???! Dummeste jeg har hørt. Vi skal ikke splitte par i vårt bryllup. De som vil gjøre det - gjerne for meg. Jeg hadde nok overlevd det, men det finnes ingen tvil om at jeg ville kost meg mer om jeg kunne holde mannen i hånda under rørende taler og snakke med han innimellom. Såklart snakket jeg med de andre gjestene allikevel!!! Uansett flytter man på seg utover kvelden og blir kjent med de andre. Det trenger ikke være slik at man på død og liv skal bli kjent med alle de andre under middagen.

Jeg er veldig enig med tex og lassie her, bare så det er sagt.

Gjest Miss.Chanel
Skrevet

ENIG MED TEX!!!

hva er vitsen å splitte par da? brudeparet sitter jo sammen, og skal de liksom bestemme at andre par ikke kan sitte sammen! CRAP!

ta dere sammen og kom ned fra den høye brudehesten deres! tenk på andre enn dere sjøl!

makan! :frustrert:

Skrevet
Ingenting i verden hadde fått meg til å splitte par ved noen som helst anledning.

Hvorfor? :klø:

Gjest Miss.Chanel
Skrevet

hvorfor ikke?

jeg forstår ikke vitsen jeg? kan noen si meg hvorfor det å splitte par er "gøy"? synes det er sært jeg!

er jo møkkkjedelig å bli splitta i et bryllup eller noe annet sted! jeg hadde blitt hjemme! (vis jeg var single hadde vert ok)

Gjest Gjesta
Skrevet
Hvorfor?  :klø:

Fordi jeg ikke kan se en eneste god grunn til å gjøre det.

Skrevet

Jeg er i mot splitting av par, så hos oss satt alle par sammen.

Skrevet

Vel, jeg har bare vært i ett bryllup som voksen. To gode venner av meg giftet seg. De splittet mange par, blant annet oss, men vi ble spurt først og syntes det var helt greit. Parene som ble splittet var alle sosiale folk, og brudeparet "brukte" oss blant de mer sjenerte gjestene for å holde samtalene i gang og hjelpe folk som ikke kjente hverandre fra før til å bli kjent. Det var en veldig hyggelig middag, og jeg syntes opplegget fungerte fint.

Gjest Golosa i.i
Skrevet

Jeg ble nesten litt sjokkert da jeg leste denne traaden, jeg!

Finnes det virkelig mennesker som ikke ville gaatt i bryllup hvis de ikke fikk sitte ved siden av partneren sin????

Jeg kan forstaa det hvis man har sosialangst eller behov som gjoer at man fysisk trenger partneren sin, men bortsett fra det er det helt uforstaaelig for meg.

Gjest Gjesta
Skrevet
Jeg ble nesten litt sjokkert da jeg leste denne traaden, jeg!

Finnes det virkelig mennesker som ikke ville gaatt i bryllup hvis de ikke fikk sitte ved siden av partneren sin????

Jeg kan forstaa det hvis man har sosialangst eller behov som gjoer at man fysisk trenger partneren sin, men bortsett fra det er det helt uforstaaelig for meg.

...og det er ikke alt man forteller andre om vettu ;)

Skrevet

ta dere sammen og kom ned fra den høye brudehesten deres! tenk på andre enn dere sjøl!

makan!  :frustrert:

Nå er ikke jeg noen brud, da....

Skrevet

er jo møkkkjedelig å bli splitta i et bryllup eller noe annet sted! jeg hadde blitt hjemme! (vis jeg var single hadde vert ok)

Selv om mannen din satt rett overfor deg ved bordet, du hadde en gammel god venn ved siden av deg og et familiemedlem du liker godt på andre siden igjen?

Gjest Gjesta
Skrevet

Hvorfor kan man ikke få ha mannen sin ved siden av seg istedet hvis brudeparet syns det er ok å bli satt rett ovenfor hverandre? Hvilken forskjell utgjør det for brudeparet?

Skrevet
Hvorfor kan man ikke få ha mannen sin ved siden av seg istedet hvis brudeparet syns det er ok å bli satt rett ovenfor hverandre? Hvilken forskjell utgjør det for brudeparet?

For min del er et bryllup mer enn at par og par skal ha en koselig middag. Den handler om at folk fra ulike sider kan bli kjent, å ikke skille ut de single som en egen gjeng, å la folk som sjelden møtes få prate lenge sammen.

Så helt merkelig og uvanlig er det nok ikke, selv om undersøkelsen her viser at de fleste er imot.

Personlig vil jeg gjerne sitte mellom en fetter og en kamerat og ha det gøy i en lengre middag. Er det et hensyn som er mindre verdt å ivareta i noens bryyllup enn ditt?

Det er ikke slik at enhver gjest kan få bestemme ulike detaljer selv. det er det tilfeldigvis brudeparret som gjør, enten de foretrekker det ene eller det andre. Å være slemme mot gjestene er nok uansett ikke hensikten.

Og til dere som sier dere ikke ville dratt: jeg antar dere spør om dette før dere takker ja/nei? Vil jo spare både dere og brudepar for mye styr.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...