Gå til innhold

Bordplassering

Setter du par rett ved siden av hverandre, eller splitter du par?  

68 stemmer

1. 1. Setter du par rett ved siden av hverandre, eller splitter du par?

• Setter par ved siden av hverandre
      41
    • Splitter par og setter de ovenfor hverandre eller på skrå
      14
    • Splitter par og setter de hulter til bulter
      11

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bellatrix
Skrevet

Husker den. Gikk ganske hett for seg, ja.

Skrevet
Her rakker du ned på personer med spesielle behov, og kaller folk som tenker annerledes enn deg for sære.

Min egen toleransegrense er det ingenting i veien med, det er snarere du som ikke klarer å se at folk har forskjellige behov. Hva om fex jeg er døv, og at jeg ikke klarer meg uten at min mann kan sitte ved siden av meg og tolke?

Det er et handikap du ikke kan se, er jeg sær da?

Hva om jeg har en grufull sosialangst og ikke får sove hele siste uken før bryllupet ditt, men vil forsøke å presse meg til å gå fordi jeg vil glede deg? Er jeg sær da fordi det vil gi meg en tryghet å ha mannen min ved sidne av meg, selvom jeg har et handikap du ikke kan se?

Hva om jeg har leddgikt, og ikke klarer å skjære opp maten min selv, selvom jeg tilsynelatende klarer meg godt ellers så langt man kan se? Hvor morsomt tror du det er å spørre en halvfremmed tilfeldig bordkavaler om hjelp til å skjære opp maten?

Hva om jeg ser svært dårlig, og vil ha mannen min ved siden av meg for å få hjelp til å finne frem til ulike ting som fex følge meg på do når det trengs? ELler vil du heller at jeg skal plinge i glaset og rope på han?

Hva om mannen min sin tidligere kone er psykopat og stadig på jakt etter han, og han ikke klarer tanken på at hun kanskje kommer stormende inn i lokalene for å drepe oss, og at det at vi får sitte sammen gjør oss begge tryggere? Du kan ikke se det, er vi sære da?

Du skal ikke være så himla kjepphøy, en vakker dag er det du som trenger noe.

Leste du du i det hele tatt det du siterte?! Jeg skrev jo at om det var noe slikt veldig spesiell, var saken annerledes! Makan!

Uansett lurer jeg altså fortsatt på haa som gjør at helt normale mennesker bare MÅ sitte ved siden av mannen sin på brylluper...

Skrevet
Uansett lurer jeg altså fortsatt på haa som gjør at helt normale mennesker bare MÅ sitte ved siden av mannen sin på brylluper...

Og jeg lurer på hvorfor helt normale mennesker absolutt må splitte par - hvorfor er det så utrolig viktig?

Jeg er sjeldent på store festligheter, og synes det er utrolig hyggelig å kunne være sammen med mannen min når man først er i bryllup o.l.

En annen ting er at jeg er fryktelig lettrørt, men liker ikke å gråte sammen med masse ukjente mennesker - ikke naturlig for meg. Sikkert rar jeg, men liker å kunne slappe av alle de timene middagen varer og da hjelper det at mannen min sitter ved siden av meg. En jeg kjenner godt. Snakker da med de andre rundt meg selv om mannen min sitter ved siden av meg - blir sikkert mer sosial av det også siden man er tryggere i den situasjonen.

Noen er helt komfortable med å bli splittet, andre er det ikke. Vi ville være sikre på at alle skulle kose seg og slappe av under vår bryllupsmiddag og splittet derfor ingen par - ikke engang foreldrene våre.

Gjest Gjesta
Skrevet (endret)
Leste du du i det hele tatt det du siterte?! Jeg skrev jo at om det var noe slikt veldig spesiell, var saken annerledes! Makan!

Leste du noe som helst av det du skrev selv?

Her sier du det jammen igjen, er ikke folk med små handikap normale? Er man ikke normal når man vil sitte ved siden av partnerern sin, enten det er av den ene eller den andre grunnen? I dine øyne er man visst sær eller unormal da................ Normale folk vil visst ikke sitte ved siden av partneren sin, de....... :klø:

Endret av Tex
Skrevet

You go; Tex :applaus:

Og bare for å si det; jeg er enig med deg

Skrevet

Det er ikke alt man kan SE på en person og det er ikke alt man forteller til andre

Skrevet

I min krets og familie er det helt vanlig å spilitte, og jeg har ingen problemer med det. Om noen har spesielle behov vet man som regel om de i forkant, eller man sier ifra. Er hyggelig å ha mannen på skrå, eller ved samme smbord, men ikke noe krav framin side og går helt fint uten.

Gjest Gjesta
Skrevet
Det er ikke alt man kan SE på en person og det er ikke alt man forteller til andre

;)

Skrevet
Om jeg inviterer noen i bryllupet mitt, kjenner jeg dem nok godt nok til å vite om det er særlige hensyn som gjør seg gjeldende.

Du er 100% sikker på at tanta di eller søskenbarnet ditt eller kanskje tilogmed bestefaren din ikke har sosial angst eller andre typer angst som kan gjøre seg gjeldende i bryllup?

Det er mange som ikke forteller slikt..

Skrevet
Du er 100% sikker på at tanta di eller søskenbarnet ditt eller kanskje tilogmed bestefaren din ikke har sosial angst eller andre typer angst som kan gjøre seg gjeldende i bryllup?

Ja, vi har endel psykiske lidelser i familien, så terskelen for å snakke om slikt er temmelig lav.

Uansett synes jeg diskusjonen har kommet litt ut av proposjoner - alt jeg mener er at alminnelige folk som ikke har særlige hensyn man må ta, fint bør kunne klare seg uten ektefelle ved sin side under en middag.

Det var alt jeg forsøkte å si, men jeg har visst dermed gjort med skyldig i spydigheter og stor forargelse.

Skrevet

Man kan da ikke ta utgangspunkt i at folk har handikapp, sykdommer eller andre tilstander de ikke vil si noe om.

I såfall må man jo også ta hensyn ntil at tante Lotte muligens blir banket av onkel Per, og ikke vil si noe om det slik at paret bør splittes, eller ta hensyn til at kusine Lise har blitt misbrukt av bestefar, og derfor ikke kan sitte ved siden av ham (selv om hun sitter ved sin partner).

For de fleste vil det nok holde å si det som det er (hvilket de fleste i en familie stort sett vil vite om, da man gjerne sitter til bords flere ganger i løpet av livet), evt be om at det blir tatt hansyn til, uten å gå inn på hvorfor. De fleste vil nok etterkomme dette.

Men å ta som utgangspunkt at eks tanten min har sosial angst, som selv spilttet folk i sine barns bryllup, som er kjempesosial og svinser hit og dit, som er åpen om diverse ting som ellers plager henne (som andre normalt ikke nevner høyt), som koser seg og ler og har gjort det i de 30 årene jeg har kjent henne; Det synes jeg blir helt rart.

Skrevet

Jeg vil iallfall ikke splitte par, og ville nok ikke trivdes i å gå i et stort bryllup hvor de splitter par (men jeg har sosial angst når det kommer til store men likevel intime middager o.l. - forøvrig noe jeg ikke har fortalt halve slekten).

Klarer bare ikke dy meg helt heller; ang. Melk sitt siste innlegg; jeg er akkurat den typen som du beskriver tanta di som. "kjempesosial og svinser hit og dit, som er åpen om diverse ting som ellers plager henne (som andre normalt ikke nevner høyt), som koser seg og ler" - bortsett fra at jeg ikke svinser hit og dit så mye. Folk ser på meg som en utadvendt og sosial person, men jeg får sosial angst i en del situasjoner og kjemper meg gjennom alle mulige sosiale tilstelninger med familien og venner for deres skyld.

Men nå begynner vi alle og ta den litt langt ut her - den ene verre enn den andre.

La oss si det slik; vi blir aldri enige om dette. ;)

Skrevet
Jeg vil iallfall ikke splitte par, og ville nok ikke trivdes i å gå i et stort bryllup hvor de splitter par (men jeg har sosial angst når det kommer til store men likevel intime middager o.l. - forøvrig noe jeg ikke har fortalt halve slekten).

Klarer bare ikke dy meg helt heller; ang. Melk sitt siste innlegg; jeg er akkurat den typen som du beskriver tanta di som. "kjempesosial og svinser hit og dit, som er åpen om diverse ting som ellers plager henne (som andre normalt ikke nevner høyt), som koser seg og ler" - bortsett fra at jeg ikke svinser hit og dit så mye. Folk ser på meg som en utadvendt og sosial person, men jeg får sosial angst i en del situasjoner og kjemper meg gjennom alle mulige sosiale tilstelninger med familien og venner for deres skyld.

Mener du at man bør behandle ALLE som om de har sosial angst? Uansett hvor godt man kjenner de, hva familien deler av informasjon osv? Selv om de selv flittig inviterer til store selskaper, og liker godt å sitte borte fra sin partner i disse lagene, og i andres lag?

Gjest Sukkerert
Skrevet
Mener du at man bør behandle ALLE som om de har sosial angst? Uansett hvor godt man kjenner de, hva familien deler av informasjon osv? Selv om de selv flittig inviterer til store selskaper, og liker godt å sitte borte fra sin partner i disse lagene, og i andres lag?

Jeg er enig med deg at en ikke kan ta utgangspunkt i at alle har problemer. Men er det ikke naturlig å plassere par sammen?

Gjest Bellatrix
Skrevet
Jeg er enig med deg at en ikke kan ta utgangspunkt i at alle har problemer. Men er det ikke naturlig å plassere par sammen?

Ja, man trenger vel ikke ha sosial angst for å ha lyst til å sitte sammen med sin kjære?

Skrevet

Det kommer vel ann på hva som er vanlig der man vanker? I min krets og familie er det ikke vanlig. Har aldri forekommet, hverken i bryllup, dåp, konfirmasjon eller andre typer middag. I venners bryllup kjenner man stort sett andre venner og og familiebryllup kjenner man stort sett både en og annen venn og familie.

I offisielle middager splittes alltid par, da dette er skikk og bruk.

Skrevet
Ja, man trenger vel ikke ha sosial angst for å ha lyst til å sitte sammen med sin kjære?

Jeg har ofte lyst til å sitte ved siden av noen andre jeg trives godt med, jeg. Min kjære ser jeg daglig uansett. Så hva "gjester har lyst til" kan jo være så mangt.

Skrevet

Selvfølgelig ikke. Jeg bare skrev det som det er, jeg.

Som sagt; vi blir aldri enige uansett. :sjenert:

Godt jeg ikke skal invitere noen av KG'erne i mitt bryllup, hadde aldri turt å gjøre verken det ene eller det andre rundt bordet, jeg :ler:

Gjest Embla s
Skrevet

Det er klart at mennesker med spesielle behov skal taes hensyn til! Men jeg tror nok at jeg kjenner de menneskene jeg ber i store selskap såpass godt at jeg kjenner til eventuelle behov (eller at de kjenner meg godt nok til å ymte frampå ang dette).

En annen ting er jo at når man splitter par så gjøres jo ikke dette i hytt og pine! Da bruker man jo lang tid på å sette sammen slik at alle sitter ved siden av/ved samme bord som noen de vil trives med. Og da vet man jo også hvem av gjestene som trenger å sitte ved siden av noen de kjenner godt og hvem av gjestene som tvertimot syns det er festlig å knytte nye kontakter!

Og jeg skjønner at mennesker som er generte og stille ikke syns det er så festlig å sitte en hel middag blandt ukjente, men å splitte par betyr jo ikke at man blir sittende blant totalt ukjente mennesker?! (i såfall har vertskapet gjort en svært dårlig jobb..).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...