Gå til innhold

10km løping daglig

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har satt meg mål om å springe 10km daglig, eller egentlig 6 dager i uken og 1 fridag. Har gjort dette daglig i 2 uker nå. Men jeg kjenner at jeg har litt vondt i kneet. Kommer smerten til å forsvinne hvis jeg tar en fridag? Kjenner jeg blir rastløs av å ikke løpe, men kan ikke risikere å gjøre vondt verre. Smerten er ikke ille, men jeg kjenner jeg har løpt mye og lenge. Er det dumt av meg å evt trene bare styrke i dag? Og stairmaster? 

Anonymkode: 51658...aa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du bygget sakte opp, eller bare startet rett på 1 mil om dagen? Hvis det er sistnevnte, er det oppskriften på belastningsskader. Da holder det ikke med én fridag.

Ta fri fra løping litt, og bygg heller litt muskler for støttemuskulatur. Smerte betyr at du gjør noe kroppen din ikke liker, og hvis ikke du stopper, kan du få varige skader.

Anonymkode: bb89c...7da

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du bygget sakte opp, eller bare startet rett på 1 mil om dagen? Hvis det er sistnevnte, er det oppskriften på belastningsskader. Da holder det ikke med én fridag.

Ta fri fra løping litt, og bygg heller litt muskler for støttemuskulatur. Smerte betyr at du gjør noe kroppen din ikke liker, og hvis ikke du stopper, kan du få varige skader.

Anonymkode: bb89c...7da

Har bygget sakte opp ja. Har alltid vært aktiv og hatt skikkelig bra kondis. Spilt fotball siden jeg var 13 år. Og løpt mye ute. Alt fra 20km til 5km. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har bygget sakte opp ja. Har alltid vært aktiv og hatt skikkelig bra kondis. Spilt fotball siden jeg var 13 år. Og løpt mye ute. Alt fra 20km til 5km. 

Jeg har tilsvarende bakgrunn som deg, ts, og har holdt på med det samme hele sommerhalvåret. Alt gikk knirkefritt, men plutselig kom smertene i hoftene. Jeg kan fremdeles løpe, men med begrensninger for en periode. Tro meg - du vil heller ha tre-fire gode økter i uken fremfor den daglige som etterhvert tærer mer enn det gir noe. Selv løper jeg nå fire-fem dager ukentlig (to lange og to-tre i kort eller moderat lang distanse) og trener styrke og bevegelighet de andre. 

Anonymkode: 6b286...27e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tilsvarende bakgrunn som deg, ts, og har holdt på med det samme hele sommerhalvåret. Alt gikk knirkefritt, men plutselig kom smertene i hoftene. Jeg kan fremdeles løpe, men med begrensninger for en periode. Tro meg - du vil heller ha tre-fire gode økter i uken fremfor den daglige som etterhvert tærer mer enn det gir noe. Selv løper jeg nå fire-fem dager ukentlig (to lange og to-tre i kort eller moderat lang distanse) og trener styrke og bevegelighet de andre. 

Anonymkode: 6b286...27e

Takk for gode råd! Tok en fridag idag, men burde jeg gå feks stairmaste i morgen og trene styrke? Så løpe 10km på mandag igjen? Om du hadd satt opp en plan for meg for å unngå skade, men samt få løpe så mye som mulig, hvordan hadde det sett ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor ikke variere litt? Er selv omtrent på samme volum (50-60 km i uken), men pleier å legge det opp med 2-3 rolige turer på 10-18 km, en terskeløkt og en intervalløkt. Med en gang du kjenner direkte smerte så du roe ned for å ikke få skade. 

Støttemuskulaturen kan du faktisk bygge opp gjennom løpingen, du trenger ikke trene styrke. Men løp mye i terreng, eller ta en dag i uken med bakkeintervaller. Oppoverbakker bygger muskler samtidig som det gir mindre belastning på leddene.

Anonymkode: bc62f...191

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 mil om dagen er vell oppskriften til belastningskader eller betennelser før eller siden.

Om smertene forsvinner etter 1 dag? vanskelig og si, noen ganger da jeg har vært skadet har det vært snakk om uker eller nesten opp til 1mnd før det forsvant.

Det gikk an og trene, men tempoet var veldig begredelig iforhold til normalt tempo.

Tror nok  det er lurt og varriere litt i både lengde og intensitet som det nevnes over.

Jeg har løpt veldig mye på asfalt, og jeg kjenner det tærer på enkelte ganger.

Har en løype med mye asfalt, men er også sikkert 3km med grusvei og sti.

Føler det avlaster noe , blir ikke like hardt når man treffer bakken.

Mange som løper varrier nok en del, intervaller, langkjør rolig, eller god fart for og teste en distanse løype.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir det skader, ja. Hvorfor en nok om dagen? Altfor likt hver dag høres det ut som. Lurt å variere mellom langt, kortere, intervaller, løping i terrenget, tredemølle og sykling, om man skal trene så ofte som 6 dager i uka. Ellers stor fare for skader.

Anonymkode: 32578...db5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan trappet du opp til en mil om dagen? Man skal helst bare øke med 10% hver uke for at sener og muskler skal henge med, så den opptrappingen bør du sånn sett bruke 6-12 måneder på, minimum.

Anonymkode: d2f08...263

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du føler behov for å spørre her på KG, tipper jeg du ikke har hverken kunnskaper eller treningsbakgrunn nok til å løpe en mil hver dag...

Anonymkode: 6bf02...ce4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo oppskriften på å skader.2-3 ganger i uken er mer enn nok istarten. Og kjenn etter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes absolutt ingenting som er verre for knær og ankler enn dette.  Det er oppskriften på slitasjegikt. Jeg sliter med det samme.  Elsker tredemølle,  men knær,  hofter og ikke minst ankler protesterer hardt mot dette 

Anonymkode: 24ed2...b16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som nevnt over så bør du få ned volumet og heller legge inn økter med høyere intensitet. 

Volum må bygges opp sakte over tid. Det er stor belastning på kroppen selv om du er godt trent og ikke blir sliten.

Anonymkode: ba4f2...5c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...