Gå til innhold

Når er det hobby har gått over til å bli jobb?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jente på 24 her. Vet ikke om det har noe å si. Jeg har drevet med fotografering i 10 år som hobby. Jeg har begynt å selge bilder, og skal snart i gang å sette opp enkeltmannsforetak. 

jeg tar ikke bilder bare for gøy lenger, men for å komme meg videre med dette til jeg kan leve av det. Selvom det kanskje ikke er jobb, så ser jeg på det som en jobb, men ikke sikkert at  definisjonen er riktig. 

jeg har ikke noe noe jobb med fast inntekt, men går skole en dag i uka. Og jeg har sagt jeg ikke kommer til å søke jobb fordi jeg vil drive med fotografi på egenhånd. Kan jeg si at jeg jobber med fotografi om folk spør hva jeg driver med? 

Anonymkode: ecc4f...baf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du starter et enkeltmansforetak og selger bilder så er det jo en jobb 

Anonymkode: f6585...8d3

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på det som en jobb den dagen du tjener mer penger enn du bruker på hobbyen. Jeg hadde enkeltmannsforetek som fotograf en gang. Solgte noen bilder i ny og ne, men gikk aldri i pluss:tunge1:

Å jobbe som freelancer handler 10% om selve fotograferingen, og 90% om salg. Du må selge deg selv med spisse albuer, og kreve å få ordentlig betalt. Hvis du tar til takke med å jobbe gratis eller for småpenger ødelegger du ikke bare for deg selv, men for hele bransjen. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Knirke skrev:

Jeg ser på det som en jobb den dagen du tjener mer penger enn du bruker på hobbyen. Jeg hadde enkeltmannsforetek som fotograf en gang. Solgte noen bilder i ny og ne, men gikk aldri i pluss:tunge1:

Å jobbe som freelancer handler 10% om selve fotograferingen, og 90% om salg. Du må selge deg selv med spisse albuer, og kreve å få ordentlig betalt. Hvis du tar til takke med å jobbe gratis eller for småpenger ødelegger du ikke bare for deg selv, men for hele bransjen. 

Om det å tjene mer enn du bruker er en vedvarende faktor, har du helt rett.

Anonymkode: ea843...9cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skillet mellom hobby og næring er skjønnsmessig, og det kan være vanskelig å trekke linjen. Hovedsaken er at det skal være egnet til å gå med overskudd før det er næring.

Du kan lese mer om det på skatteetatens sider:

https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/starte-og-drive/er-jeg-naringsdrivende/

Anonymkode: 1673f...e3a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.10.2020 den 11.57, AnonymBruker skrev:

Om du starter et enkeltmansforetak og selger bilder så er det jo en jobb 

Anonymkode: f6585...8d3

ikke nødvendigvis. Det avgjørende er om virksomheten er egnet til å gå med overskudd over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

ikke nødvendigvis. Det avgjørende er om virksomheten er egnet til å gå med overskudd over tid.

Hvordan blir dette for en ufør? Her er jo personen syk og hvordan kan det da bestemmes at joda, dette vil du holde på med fremover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan blir dette for en ufør? Her er jo personen syk og hvordan kan det da bestemmes at joda, dette vil du holde på med fremover?

det skattemessige skillet mellom hobby og næring har ingenting med helse å gjøre. Det henger kun på om det er en bærekraftig virksomhet som kan gi overskudd over tid.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.10.2020 den 8.59, Knirke skrev:

Høres akkurat likt ut som som med grafiske designere.  En god grunn til at jeg ga opp og aldri har snudd meg tilbake. Jeg er ikke tøff nok for bransjen 

Anonymkode: 29342...226

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.11.2020 den 11.12, AnonymBruker skrev:

det skattemessige skillet mellom hobby og næring har ingenting med helse å gjøre. Det henger kun på om det er en bærekraftig virksomhet som kan gi overskudd over tid.

Men en ufør vet ikke hvor mye en kan jobbe i mrg, neste uke, neste mnd, neste år. Hvordan skal en da kunne vite at joda, dette gir overskudd om en tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...