Gå til innhold

Så himla tett i nesa. Råd?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har brukt en nesespray som er ok å bruke under graviditet (otrivin) i snart 2 uker nå. Før jeg legger mwg, og 1-2 ganger iløpet av dagen.

Men den bør jo ikke brukes i mer enn 2 uker. Hva i all verden gjør jeg nå? Har prøvd saltvannsspray, ingen effekt... Det er helt umulig å få sove uten nesesprayen.

Anonymkode: 52f30...bdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Prøvd å skylle med nesehorn? 

Anonymkode: 8885f...801

Nei, hvordan funker det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen råd. Brukte otrivin hver dag i begge graviditetene mine. Føler med deg. 

Anonymkode: 65fe3...a92

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEg brukte otrivin hver dag hele svangerskapet. Det var det eneste som funket, jeg prøvde å begrenses meg å bruke det på kvelden sånn at jeg fikk sove ordentlig. 

Friske og fine alle sammen.

Anonymkode: 870f7...fb2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også har brukt Otrivin stort sett hver eneste dag i mine svangerskap. Får følelse av panikk når jeg ikke får puste med nesa. Friske og fine barn ❤️ 

Anonymkode: a284f...a55

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg brukte også Otrivin i hele mitt siste svangerskap. Det er vel ikke frarådet fordi det er farlig for babyen, men fordi du blir avhengig. Jeg brukte mindre og mindre etter fødsel, og sluttet helt etter to uker.

Med førstemann brukte jeg de siste 2-3 månedene, da forsvant behovet så fort ungen var ute.

Du MÅ jo sove, så spray i vei, så får du heller ta jobben med avvenning hvis det ikke går over av seg selv etter fødsel.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjipt å bli avhengig av nesespray, men enda kjipere å få søvnmangel midt i en graviditet på grunn av tett nese. Bruk nesespray ved behov, så får du heller ta deg av avvenning etterhvert, tenker jeg, om det ikke går over av seg selv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg også har brukt Otrivin stort sett hver eneste dag i mine svangerskap. Får følelse av panikk når jeg ikke får puste med nesa. Friske og fine barn ❤️ 

Anonymkode: a284f...a55

Jeg vet at det ikke er skadelig for barn. Men jeg har hørt at det er fort gjort å bli avhengig, og at man blir kjempetett i nesa uten otrivin etter for mye bruk av det. Og at man dermed går på nesespray i årevis.... Ikke bra..

Hvordan gikk det for dere som brukte det gjennom svangerskapet, når babyen ble født?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte Otrivin 10 dager i høyre nesebor, så 10 dager i venstre nesebor, så høyre osv. Jeg var også nøye med å ikke øke dosen, og brukte helst bare på kvelden for å få sove. Innimellom ble det en gang til ila natten for å få sove igjen og en gang før middag for at det skulle gå an å spise og puste samtidig. 

En bør jo egentlig ikke råde noen til å ikke følge anvisningene på pakken, men jeg ble lettet da jeg leste at andre gravide også hadde brukt det utover de anbefalte dagene, så jeg slenger meg på og forteller jeg også. Nesen var åpen igjen noen timer etter fødsel første gang, det var helt magisk. Andre gang brukte jeg nesesprayen på kvelden to døgn etter fødsel før jeg kastet den.

Anonymkode: 8abef...279

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte nesespray hver kveld siste halvdel av svangerskapet, og gruet meg til å måtte ta avvenning etter fødsel. Brukte sprayen én gang rett etter oppvåkning fra narkose da jeg var litt tett, ikke noe behov senere! Fire måneder siden nå og nesesprayen har vært ubrukt. Helt utrolig egentlig at det ble så mye bedre umiddelbart etter fødsel!

Anonymkode: 3c61f...066

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slimhinnene blir ekstra blodfylt i svangerskapet og det er grunnen til at man blir tett i nesa i svangerskapet. Det blir liksom hovent der, akkurat som man kan bli nedentil. Det går tilbake etter fødselen. Det er lite annet å gjøre for å få ned den type hevelse annet enn nesespray. Jeg brukte Otrivin i perioder under begge mine svangerskap, var aldri noe problem å slutte.

Anbefaler på det sterkeste å ha med Otrivin i fødebagen. 

Anonymkode: d77a5...824

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte det de siste to mnd av svangerskapet nå. Den dagen jeg fødte hadde jeg ikke behov for det mer. Brukte det kun til natten, og brukte den som er ment for barn. Den har mindre dose!

Anonymkode: 6513a...870

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samme her.. og hadde det også slik i forrige svangerskap :/ ble anbefalt på apoteket å bruke otrivin for barn Dersom man må bruke d. Da blir det mindre mengde men samtidig som man får det Lille man kanskje trenger :/ mindre sannsynlighet for å bli «avhengig» også av selve otrivinen.. for det er jo d som ofte skjer. Man blir oppsvulmet i nesen grunnet avhengighet til preparatet . Erfaringsmessig må jeg da være uten noen dager så går d bra men akkurat det blir vanskeligere i graviditeten fordi man konstant har en følelse av nesetetthet 

Anonymkode: 31355...c5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

begge mine graviditeter var jeg konstant tett i nesa, og i tillegg hadde neseblødninger. Leste meg opp at det er en av «bivirkninger» av graviditet, mange sliter med det. 

Anonymkode: bed8d...c69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...