AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #1 Skrevet 24. oktober 2020 Jeg og min samboer har kjøpt oss hus ifør høst og flyttet sammen. Mor til min samboer har dødd omtrent med det samme av en kortvarig sykdom. Første jula rett etter ho døde har far til min sambo vært hos oss i jula i 11 dager. Dette var trivelig og omstendigheter tatt i betrakning er helt greit for min del. Siden den gangen har han ikke vært hos oss pga corona. Spørsmål er følgende - jeg har planer å ha noen feriedager og avspasering i jula i år slik at jeg får ca 14 dager fri fra jobb. Jeg vil si þil min samboer at jeg vil at de 14 dager deles i to og vi kan ha besøk da, da er det julaften, datteren håns er hjemme og faren kan komme og besøke oss. I den andre uke vil jeg at vi to skal være hjemme for seg selv. Jeg forstår egentlig ikke hvorfor når man kommer at man skal være så lenge. Man må jo få lov å ha fri uten å ha besøk i flere dager i strek Anonymkode: 242f9...13f
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #2 Skrevet 24. oktober 2020 Dette er da helt greit. Jeg synes til og med at besøk i en uke er for mye. Anonymkode: 4e684...48c 21
Ulven Skrevet 24. oktober 2020 #3 Skrevet 24. oktober 2020 Å være 11 dager på besøk, selv under spesielle omstendigheter som denne, er å dra gjestfriheten noe for langt. Da må det være klart avtalt på forhånd slik at alle parter kan få si sitt, og til å forberede seg. Jeg synes du har kommet opp med en god plan, og er ikke samboer enig, finnes det mange fine hytter å få leid. 6
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #5 Skrevet 24. oktober 2020 Skal samboeren din også ha fri i 14 dager? Skal han ha fri alle dagene mens faren er der? Er det du som må oppvarte faren? Kan du ta fri slik at 7 av dem er når faren og datteren hans er det, og så tar du de resterende når faren har reist hjem, eller før han har kommet, slik at du er på jobb 4 av de 11 dagene (hvis det er 11 dager han vil være der), og så overlater du all oppvartning til mannen din. Også underholdning. Anonymkode: df23a...f55 3
Gjest O.G. Skrevet 24. oktober 2020 #6 Skrevet 24. oktober 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er da helt greit. Jeg synes til og med at besøk i en uke er for mye. Anonymkode: 4e684...48c Enig.
Brunello Skrevet 24. oktober 2020 #7 Skrevet 24. oktober 2020 Dersom man ønsker begrensninger i hvor lenge partnerens nærmeste kan være på besøk, bør et av vurderingstemaene ved valg av partner være at familien bor i nærheten. Så slipper man problemet. Stusser også at de fleste ser på besøk som en byrde. Når vi har besøk klarer gjestene seg stort sett selv. Svigermor hjelper mer til enn hun blir oppvartet. 8
Daria Skrevet 24. oktober 2020 #8 Skrevet 24. oktober 2020 Å ønske å ikke ha gjester hele jula er i utgangspunktet helt greit og forståelig. Hvorvidt du er urimelig og slem kommer jo an på hva samboeren din synes og mener og hvor åpen du eventuelt er for å diskutere det og bli enige om en løsning begge kan leve med. 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #9 Skrevet 24. oktober 2020 2 minutter siden, Brunello skrev: Dersom man ønsker begrensninger i hvor lenge partnerens nærmeste kan være på besøk, bør et av vurderingstemaene ved valg av partner være at familien bor i nærheten. Så slipper man problemet. Stusser også at de fleste ser på besøk som en byrde. Når vi har besøk klarer gjestene seg stort sett selv. Svigermor hjelper mer til enn hun blir oppvartet. Jeg trenger ikke hjelp til noe. Anonymkode: 242f9...13f
Gjest Lille Potet Skrevet 24. oktober 2020 #10 Skrevet 24. oktober 2020 Jeg synes det høres ut som en god plan for alle parter TS.
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #11 Skrevet 24. oktober 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Dette er da helt greit. Jeg synes til og med at besøk i en uke er for mye. Anonymkode: 4e684...48c Forsåvidt enig, men spørs hvor langt unna besøket bor. Anonymkode: f9580...678 4
Bestemor Piletre Skrevet 24. oktober 2020 #12 Skrevet 24. oktober 2020 Jeg synes nå at folk er litt kalde i sine svar her. Faren har mistet sin livspartner gjennom hele livet for kun et år siden eller noe slikt, og kan trenge å være sammen med noen (sin sønn) akkurat de dagene i jula som kanskje er ekstra vanskelige. uten å måtte føle at han er en byrde som bare får være der i et visst antall dager. Han har det kanskje vondt, og føler seg alene. Det TS må gå gjennom i forhold, altså å ha besøk, er noe jeg synes man kan klare å "ofre" (ikke at jeg ser hvorfor det er slikt et stort offer). Er ikke rart at mange føler seg ensomme, når dette er holdningen. Jeg kan absolutt kjenne meg igjen i det å ville være alene, jeg synes selv det er deilig når samboeren min er borte en dag i blant, men jeg tror min forståelse og medfølelse for en som har gått gjennom et stort tap hadde trumfet mitt behov for alenetid. 17
Gjest Lille Potet Skrevet 24. oktober 2020 #13 Skrevet 24. oktober 2020 1 minutt siden, Bestemor Piletre skrev: Jeg synes nå at folk er litt kalde i sine svar her. Faren har mistet sin livspartner gjennom hele livet for kun et år siden eller noe slikt, og kan trenge å være sammen med noen (sin sønn) akkurat de dagene i jula som kanskje er ekstra vanskelige. uten å måtte føle at han er en byrde som bare får være der i et visst antall dager. Han har det kanskje vondt, og føler seg alene. Det TS må gå gjennom i forhold, altså å ha besøk, er noe jeg synes man kan klare å "ofre" (ikke at jeg ser hvorfor det er slikt et stort offer). Er ikke rart at mange føler seg ensomme, når dette er holdningen. Jeg kan absolutt kjenne meg igjen i det å ville være alene, jeg synes selv det er deilig når samboeren min er borte en dag i blant, men jeg tror min forståelse og medfølelse for en som har gått gjennom et stort tap hadde trumfet mitt behov for alenetid. Han var der 11 dager sist, og nå skal han være en uke - 7 dager. Da har han jo blitt godt inkludert og tatt vare på. Om han begrenser seg litt blir det hyggeligere for han å komme på besøk neste gang. TS må jo også ta vare på seg selv og forholdet sitt. Verden snurrer ikke rundt denne enkemannen. Og det vet nok han også. Det er ikke kaldt å sette begrensninger. Besøk kan være slitsomt.
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #14 Skrevet 24. oktober 2020 6 minutter siden, Lille Potet skrev: Han var der 11 dager sist, og nå skal han være en uke - 7 dager. Da har han jo blitt godt inkludert og tatt vare på. Om han begrenser seg litt blir det hyggeligere for han å komme på besøk neste gang. TS må jo også ta vare på seg selv og forholdet sitt. Verden snurrer ikke rundt denne enkemannen. Og det vet nok han også. Det er ikke kaldt å sette begrensninger. Besøk kan være slitsomt. Høres ut som om de sees en gang i året. Synes ikke 14 dager er lenge i en slik situasjon. Hadde blitt lei meg om mannen hadde kastet ut min mor etter en uke dersom det var all tiden vi fikk i løpet av hele året. Synes forslaget om at TS eventuelt kan jobbe litt i julen, og ta ut fri senere er god. Anonymkode: d0735...1bc 7
Gjest Lille Potet Skrevet 24. oktober 2020 #15 Skrevet 24. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Høres ut som om de sees en gang i året. Synes ikke 14 dager er lenge i en slik situasjon. Hadde blitt lei meg om mannen hadde kastet ut min mor etter en uke dersom det var all tiden vi fikk i løpet av hele året. Synes forslaget om at TS eventuelt kan jobbe litt i julen, og ta ut fri senere er god. Anonymkode: d0735...1bc Enn om det hadde vært hans mor som hadde vært hos deg i 14 dager da? Folk er forskjellige. Det er ikke alle som klarer å slappe helt av når de har besøk, og da kan 14 dager være lenge. TS har en jobb, og for å utføre den godt må også hun hvile i ferien sin. TS må tenke litt på seg selv også.
Gjest theTitanic Skrevet 24. oktober 2020 #16 Skrevet 24. oktober 2020 Helt enig med deg ts. Du er kverken kjip eller urettferdig. Jeg syntes 7 dagers besøk er veldig raust. Jeg håper virkelig at ingen kommer på besøk til meg i 11 dager noengang..
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #17 Skrevet 24. oktober 2020 15 minutter siden, Lille Potet skrev: Enn om det hadde vært hans mor som hadde vært hos deg i 14 dager da? Folk er forskjellige. Det er ikke alle som klarer å slappe helt av når de har besøk, og da kan 14 dager være lenge. TS har en jobb, og for å utføre den godt må også hun hvile i ferien sin. TS må tenke litt på seg selv også. Har hatt hans mor hos meg i 14 dager tidligere, opptil flere ganger. Jeg er introvert, hun er ekstrovert. Går helt fint. Jeg tar en treningstur, ordner litt utenfor huset, driver litt med hobby osv. TS klarer å sette seg selv litt på sidelinjen disse dagene, slik at far og sønn får tilbrakt tiden sammen. Det er en gang i året, han har relativt nylig mistet sin kone, det er korona som gjør at eldre blir mer isolert, Ts sin samboer er sønnen hans, det kan være god trøst i å være med sine nærmeste. TS kan jobbe og ta ut fri litt senere, hun kan dra på en overnatting med venninner, hun kan drive med hobby eller lignende. Jeg synes TS er kjip og urettferdig om hun begrenser dette besøket. Anonymkode: d0735...1bc 1
Gjest Lille Potet Skrevet 24. oktober 2020 #18 Skrevet 24. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har hatt hans mor hos meg i 14 dager tidligere, opptil flere ganger. Jeg er introvert, hun er ekstrovert. Går helt fint. Jeg tar en treningstur, ordner litt utenfor huset, driver litt med hobby osv. TS klarer å sette seg selv litt på sidelinjen disse dagene, slik at far og sønn får tilbrakt tiden sammen. Det er en gang i året, han har relativt nylig mistet sin kone, det er korona som gjør at eldre blir mer isolert, Ts sin samboer er sønnen hans, det kan være god trøst i å være med sine nærmeste. TS kan jobbe og ta ut fri litt senere, hun kan dra på en overnatting med venninner, hun kan drive med hobby eller lignende. Jeg synes TS er kjip og urettferdig om hun begrenser dette besøket. Anonymkode: d0735...1bc Kjip og urettferdig var veldig harde ord. Husk at TS er et ekte menneske, ikke bare skrift på skjermen din. Du synes det er greit, det er flott. TS har ikke så lyst. Det er også greit. Enkemannen får faktisk lov til å være sammen med de i hele 7 dager. Det er ikke så aller verst det? Og vi vet ingenting om denne enkemannen. Det er ikke noe sikkert at han sørger så voldsomt lengre. Det kan hende at han har et rikt og sosialt givende liv. Det er ikke slik at en må stå på pinne for folk som har opplevd noe tungt et stykke bak i tid. 7 dager for enkemannen, og 7 dager for TS og mannen, høres ut som ei veldig god løsning.
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #19 Skrevet 24. oktober 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har hatt hans mor hos meg i 14 dager tidligere, opptil flere ganger. Jeg er introvert, hun er ekstrovert. Går helt fint. Jeg tar en treningstur, ordner litt utenfor huset, driver litt med hobby osv. TS klarer å sette seg selv litt på sidelinjen disse dagene, slik at far og sønn får tilbrakt tiden sammen. Det er en gang i året, han har relativt nylig mistet sin kone, det er korona som gjør at eldre blir mer isolert, Ts sin samboer er sønnen hans, det kan være god trøst i å være med sine nærmeste. TS kan jobbe og ta ut fri litt senere, hun kan dra på en overnatting med venninner, hun kan drive med hobby eller lignende. Jeg synes TS er kjip og urettferdig om hun begrenser dette besøket. Anonymkode: d0735...1bc Så du mener jeg må ut av huset mitt i juleferie for å få fred? Artig du er. Far er pensjonist og har mye fri. Mine fredager spes når jeg og kjæresten min kan være i lag er begrenset. Anonymkode: 242f9...13f 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #20 Skrevet 24. oktober 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så du mener jeg må ut av huset mitt i juleferie for å få fred? Artig du er. Far er pensjonist og har mye fri. Mine fredager spes når jeg og kjæresten min kan være i lag er begrenset. Anonymkode: 242f9...13f Vi er forskjellige, vi har ikke like verdier og vi to kunne nok ikke vært i ett forhold. Jeg hadde åpnet hjemmet mitt for svigerfar disse fjorten dagene, med glede. Slik min samboer har åpnet hjemmet for mine når det har vært behov for det. Jeg synes du er kjip mot din samboer og setter ham i en vanskelig situasjon. Det å finne på noe utenfor hjemmet er sunt uansett. Du får nok fred i huset ditt selv om du har interesser utenfor husets fire vegger? Anonymkode: d0735...1bc 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå