Fuckman1983 Skrevet 24. oktober 2020 #1 Skrevet 24. oktober 2020 Jeg merker jeg har fått nok at folk som driter i smitteverntiltakene. Jeg gikk (edru) gjennom Oslo sentrum i går, og nesten utenfor samtlige utesteder der for folk sto i kø ble ikke énmetersregelen opprettholdt, og dørvaktene gjorde ingen ting. Og selv om det er over én meter mellom bordene innendørs, så sitter folk likevel tettere enn én meter rundt hvert bord. FHI anbefaler én meter fra skulder til skulder på hvert bord. Men selvsagt driter utestedene i det da de ønsker å få inn så mange kunder som mulig. Og det forstår jeg veldig godt for de må tjene penger, og jeg forstår også så godt at viruset ikke er så farlig som vi først trodde i mars/april mtp. dødsfallene. Men når myndighetene stadig truer med å stenge ned samfunnet med makt, må vi faktisk følge de anbefalte tiltakene de kommer med. For om vi ikke gjør det, stenger de flere virksomheter ned som igjen resulterer i konkurser og høyere arbeidsledighet. Og det er faktisk ikke vanskelig å holde litt avstand til folk dersom man bruker hodet. Og jeg har selv vært ganske full og likevel klart å holde avstand. Jeg vurderer nå begynne å ta bilder av folk som ikke bryr seg om smitteverntiltakene, og f.eks. sende det inn til Aftenposten slik at de kan lage en stor sak ut av det og legge enda mer press på de som gir faen. For det er ikke riktig at folk som gjør det de kan i denne situasjonen skal rammes økonomisk fordi noen rassh*l ikke bryr seg. Det er på tide at de straffes. Jeg har også noen idéer til et par apper, selv om jeg vet det sannsynligvis er for sent å ta de i bruk nå: App nr 1: Dette er en video-app som man kan filme folk som bryter énmetersregelen i mer enn 15 minutter. Man registerer seg med fullt navn og personnummer (slik at vi slipper useriøse aktører) og når man filmer går dette øyeblikkelig til myndighetenes server slik at man ikke kan redigere opptaket. Når man finner vedkommende (som bør være enkelt om man registrerer seg på utestedene) vil de da få en bot på f.eks. 5.000 kr (eller hva som er hensiktsmessig for å unngå røde tall på budsjettet). Personen som filmer dette vil f.eks. få 20% av denne boten rett i lommen, slik at det er verdt å bruke tid på å filme. App nr 2: Denne er mer kontroversiell og jeg synes selv det blir å gå for langt, men jeg lufter likevel idéen da den faktisk kunne hjulpet. Dette er en app som likner den vi hadde i vår, der man sporer hvor folk er til enhver tid, slik at dersom man ser at en gruppe mennesker oppholder seg i klynge bilr smittet, blir de satt automatisk bakerst i køen og tvunget til å holde seg i karantene. Dvs. at dersom du har en syk bestemor (ikke korona), vil ikke hun risikere å bli nedprioritert fordi helsevesenet heller må hjelpe disse rassh*lene som driter i alt og alle. Som sagt er jeg egentlig ikke for denne appen for den er jo drøy. Men poenget er at de som slurver ikke bør få behandling før de som oppfører seg. PS! Jeg vet godt at mange som blir smittet rett og slett har uflaks, så innlegget er ikke rettet mot dem. Men jeg blir så forbannet på folk som ikke klarer å holde avstand. Og de lar seg selvsagt ikke skremme av Bent Høye og pusestemmen hans, og er et trist kapittel i seg selv. God lørdag, folkens. Hold avstand! 1
Gjest Optimo Skrevet 24. oktober 2020 #2 Skrevet 24. oktober 2020 Når det gjelder utestedene kan du ta noen bilder og tipse kommunen. Eller send dem et tips uansett, så kan de sjekke i natt. Utesteder har blitt stengt før og kan bli det igjen. Utelivsbransjen er ute og sutrer hver gang det er snakk om innstramminger i skjenketidene, de sier det er mye tryggere på utesteder enn på hjemmefest. I teorien ja, men de gjør jo ikke sin del av jobben. Stapper inn folk og skylder på gjestene hvis (når) det blir for trangt og folk ikke overholder reglene. Håpløst.
rosemarin Skrevet 24. oktober 2020 #3 Skrevet 24. oktober 2020 Du får gå inn å filme i skoler, barnehager, fysioterspeutsentre, teatre, tvproduksjoner osv, der er det heller ingen avstand, og det med myndighetenes velsignelse. hjelper ikke å kjefte på at folk ikke hilder avstand når det ikke en gang kreves. utesteder er selvsagt noe annet, der burde man klare det. Men inkonsekvensen her er jo stor. Tenk på alle de tusenvis av menneskene som er tett på andre hele tiden med myndighetenes velsignelse og så bare skriker de høyt om at vi må skjerpe oss. Hvordan da... 5
Gjest theTitanic Skrevet 24. oktober 2020 #4 Skrevet 24. oktober 2020 21 minutter siden, Fuckman1983 skrev: Jeg merker jeg har fått nok at folk som driter i smitteverntiltakene. Jeg gikk (edru) gjennom Oslo sentrum i går, og nesten utenfor samtlige utesteder der for folk sto i kø ble ikke énmetersregelen opprettholdt, og dørvaktene gjorde ingen ting. Og selv om det er over én meter mellom bordene innendørs, så sitter folk likevel tettere enn én meter rundt hvert bord. FHI anbefaler én meter fra skulder til skulder på hvert bord. Men selvsagt driter utestedene i det da de ønsker å få inn så mange kunder som mulig. Og det forstår jeg veldig godt for de må tjene penger, og jeg forstår også så godt at viruset ikke er så farlig som vi først trodde i mars/april mtp. dødsfallene. Men når myndighetene stadig truer med å stenge ned samfunnet med makt, må vi faktisk følge de anbefalte tiltakene de kommer med. For om vi ikke gjør det, stenger de flere virksomheter ned som igjen resulterer i konkurser og høyere arbeidsledighet. Og det er faktisk ikke vanskelig å holde litt avstand til folk dersom man bruker hodet. Og jeg har selv vært ganske full og likevel klart å holde avstand. Jeg vurderer nå begynne å ta bilder av folk som ikke bryr seg om smitteverntiltakene, og f.eks. sende det inn til Aftenposten slik at de kan lage en stor sak ut av det og legge enda mer press på de som gir faen. For det er ikke riktig at folk som gjør det de kan i denne situasjonen skal rammes økonomisk fordi noen rassh*l ikke bryr seg. Det er på tide at de straffes. Jeg har også noen idéer til et par apper, selv om jeg vet det sannsynligvis er for sent å ta de i bruk nå: App nr 1: Dette er en video-app som man kan filme folk som bryter énmetersregelen i mer enn 15 minutter. Man registerer seg med fullt navn og personnummer (slik at vi slipper useriøse aktører) og når man filmer går dette øyeblikkelig til myndighetenes server slik at man ikke kan redigere opptaket. Når man finner vedkommende (som bør være enkelt om man registrerer seg på utestedene) vil de da få en bot på f.eks. 5.000 kr (eller hva som er hensiktsmessig for å unngå røde tall på budsjettet). Personen som filmer dette vil f.eks. få 20% av denne boten rett i lommen, slik at det er verdt å bruke tid på å filme. App nr 2: Denne er mer kontroversiell og jeg synes selv det blir å gå for langt, men jeg lufter likevel idéen da den faktisk kunne hjulpet. Dette er en app som likner den vi hadde i vår, der man sporer hvor folk er til enhver tid, slik at dersom man ser at en gruppe mennesker oppholder seg i klynge bilr smittet, blir de satt automatisk bakerst i køen og tvunget til å holde seg i karantene. Dvs. at dersom du har en syk bestemor (ikke korona), vil ikke hun risikere å bli nedprioritert fordi helsevesenet heller må hjelpe disse rassh*lene som driter i alt og alle. Som sagt er jeg egentlig ikke for denne appen for den er jo drøy. Men poenget er at de som slurver ikke bør få behandling før de som oppfører seg. PS! Jeg vet godt at mange som blir smittet rett og slett har uflaks, så innlegget er ikke rettet mot dem. Men jeg blir så forbannet på folk som ikke klarer å holde avstand. Og de lar seg selvsagt ikke skremme av Bent Høye og pusestemmen hans, og er et trist kapittel i seg selv. God lørdag, folkens. Hold avstand! At du skal gå rundt å ta bilder og tyste på andre er noe som jeg misliker sterkt. Du skal passe på deg selv. Og du kan bli saksøkt for å ta bilder uten samtykke. Med mindre du har en stilling i regjeringen, noe som er høyst tvilsomt, så kan du legge vekk tanken på å kontrollere andre mennesker. Slike apper blir selvsagt aldri godkjent på grunn av personvern. Skal det bli profitt i å tyste så er det tid for å bli paranoide, og ikke stole på en sjel. Sikkert supert for samfunnet. Vil du fortelle bent høye at han er en tøffel, så syntes jeg du skal sende meningene dine om ham til han, og ikke legge de ut på et offentlig forum gjemt bak et brukernavn.
Okapi Skrevet 24. oktober 2020 #5 Skrevet 24. oktober 2020 Synes det er helt på sin plass å dokumentere og rapportere om regelbrudd hos utestedene. Hvis det ikke gjøres, er det jo faktisk de som ikke følger reglene som belønnes for det, mens de som er påpasselige opplever tapt omsetning. Når det blir en konkurransefordel å bryte regler, er det noe galt. Næringsetaten er også tydelige på at de trenger tips fra publikum for å gjøre jobben sin. 5
Fuckman1983 Skrevet 24. oktober 2020 Forfatter #6 Skrevet 24. oktober 2020 24 minutter siden, Guile skrev: Utelivsbransjen er ute og sutrer hver gang det er snakk om innstramminger i skjenketidene, de sier det er mye tryggere på utesteder enn på hjemmefest. I teorien ja, men de gjør jo ikke sin del av jobben. Stapper inn folk og skylder på gjestene hvis (når) det blir for trangt og folk ikke overholder reglene. Håpløst. Helt enig. Og det er jo utesteder som er svært proffe, så det gjelder selvsagt ikke alle. Men når folk står tett i tett i kø utenfor mens de klemmer venner osv., må utestedene ta mer ansvar.
Fuckman1983 Skrevet 24. oktober 2020 Forfatter #7 Skrevet 24. oktober 2020 3 minutter siden, theTitanic skrev: At du skal gå rundt å ta bilder og tyste på andre er noe som jeg misliker sterkt. Du skal passe på deg selv. Og du kan bli saksøkt for å ta bilder uten samtykke. Med mindre du har en stilling i regjeringen, noe som er høyst tvilsomt, så kan du legge vekk tanken på å kontrollere andre mennesker. Slike apper blir selvsagt aldri godkjent på grunn av personvern. Skal det bli profitt i å tyste så er det tid for å bli paranoide, og ikke stole på en sjel. Sikkert supert for samfunnet. Vil du fortelle bent høye at han er en tøffel, så syntes jeg du skal sende meningene dine om ham til han, og ikke legge de ut på et offentlig forum gjemt bak et brukernavn. Når myndighetene bedriver kollektiv avstraffelse ved å stenge ned hele bransjer fordi enkelte idioter gir faen, påvirker det meg personlig. Så jeg passer faktisk på meg selv og min arbeidsplass dersom jeg innrapporterer lovbrudd. Jeg risikerer å bli permittert igjen dersom landet stenges på nytt. Og når folk som bryter reglene åpenbart gir faen i meg, nekter jeg å sitte igjen som et offer pga. deres oppførsel. Det får meg i stedet i "full angrepsmodus", og da gjør jeg det som må til for å redde min egen arbeidsplass. Det er full lovlig å ta bilder i offentligheten. Og selv om noen sikkert ser på meg som en idiot som gjør dette, vil jeg heller være en idiot med jobb enn arbeidsledig. 3
Fuckman1983 Skrevet 24. oktober 2020 Forfatter #8 Skrevet 24. oktober 2020 6 minutter siden, Okapi skrev: Når det blir en konkurransefordel å bryte regler, er det noe galt. Næringsetaten er også tydelige på at de trenger tips fra publikum for å gjøre jobben sin. Godt skrevet. Utesteder som driter i reglene og slipper inn flere mennesker, vil tjene mer penger og dermed utkonkurrere de redelige utestedene på sikt. Derfor er det viktig å si ifra. Daglig leder på Smalhans sa jo selv på TV2-nyhetene i går at dersom de får 10 gjester, for de lov til å sitte rundt et langbord selv om det blir trangere enn én meter. FHI kom med strengere retningslinjer rundt dette denne uken, så jeg håper virkelig de skjerper seg.
Gjest O.G. Skrevet 24. oktober 2020 #9 Skrevet 24. oktober 2020 Jeg tror vi går mot ny karantene snart uansett.
LisbethBerg Skrevet 24. oktober 2020 #10 Skrevet 24. oktober 2020 Jeg forstår ikke helt innlegget ditt.. Du mener altså at tiltakene er for strenge (uproporsjonale ifht risikoen for død osv), men det skal vi bare finne oss i, for det er regjeringen som bestemmer. Og dermed skal vi bli et angiversamfunn som tyster på de som ikke gjør som regjeringen befaler? Jeg blir rett og slett litt skremt av dette innlegget. 8
Fuckman1983 Skrevet 24. oktober 2020 Forfatter #11 Skrevet 24. oktober 2020 12 minutter siden, O.G. skrev: Jeg tror vi går mot ny karantene snart uansett. Det kan skje, men det er fortsatt lite smitte relativt sett. De økonomiske konsekvensene ved nok et nedstenging er massive, og siden vi heller ikke har mange dødsfall, er ikke det veien å gå.
Fuckman1983 Skrevet 24. oktober 2020 Forfatter #12 Skrevet 24. oktober 2020 4 minutter siden, LisbethBerg skrev: Jeg forstår ikke helt innlegget ditt.. Du mener altså at tiltakene er for strenge (uproporsjonale ifht risikoen for død osv), men det skal vi bare finne oss i, for det er regjeringen som bestemmer. Og dermed skal vi bli et angiversamfunn som tyster på de som ikke gjør som regjeringen befaler? Jeg blir rett og slett litt skremt av dette innlegget. Poenget mitt er myndighetene stenger landet med makt, så at jeg mener at tiltakene er altfor strenge betyr ingenting. Derfor må folk heller følge reglene, for å unngå økonomisk kollaps. Og det er jo ikke akkurat vanskelig å holde avstand, om man bare skjerper seg. Jeg vil heller tyste og ha en jobb, enn å holde kjeft og gå på NAV.
slask Skrevet 24. oktober 2020 #13 Skrevet 24. oktober 2020 6 minutter siden, LisbethBerg said: Jeg forstår ikke helt innlegget ditt.. Du mener altså at tiltakene er for strenge (uproporsjonale ifht risikoen for død osv), men det skal vi bare finne oss i, for det er regjeringen som bestemmer. Og dermed skal vi bli et angiversamfunn som tyster på de som ikke gjør som regjeringen befaler? Jeg blir rett og slett litt skremt av dette innlegget. Kan det være agenter fra helsemyndighetene/regjeringen her inne?
Nalini Skrevet 24. oktober 2020 #14 Skrevet 24. oktober 2020 Jeg er også skremt av innlegget. Det virker som om mange vil at Norge skal bli som tidligere øst-Tyskland. Der var det angiveri og tysting over en lav sko. 7
rosemarin Skrevet 24. oktober 2020 #15 Skrevet 24. oktober 2020 Akkurat nå, frysja skrev: Jeg er også skremt av innlegget. Det virker som om mange vil at Norge skal bli som tidligere øst-Tyskland. Der var det angiveri og tysting over en lav sko. Hvorfor kan man ikke melde fra om utesteder som bryter smittereglene? 4
Milky Skrevet 24. oktober 2020 #16 Skrevet 24. oktober 2020 Du vet at du ikke har lov å ta bilde av andre uten deres samtykke?
Enda en tulling Skrevet 24. oktober 2020 #17 Skrevet 24. oktober 2020 1-meteren er en anbefaling. Du kan ikke bøtelegge folk for å bryte en anbefaling. Kutt ut disse politistatsgreiene. Hvis du mener regjeringens trussel om tiltak er urimelige, si det til dem. Får de mange nok slike henvendelser vil de til slutt måtte ta hensyn til dem. 2
Fuckman1983 Skrevet 24. oktober 2020 Forfatter #18 Skrevet 24. oktober 2020 11 minutter siden, Badbunny skrev: Du vet at du ikke har lov å ta bilde av andre uten deres samtykke? Det er lov å ta bilder i det offentlige rom. Jeg snakker ikke om å ta portrettbilder akkurat, men overblikksbilder som skal avsløre åpenbare regelbrudd. Dersom person X gir faen og bryter reglene som igjen resulterer i at person Y mister jobben og kanskje må selge leiligheten sin, bør person Y ha rett til å tipse myndighetene om regelbrudd. Og bilder/video er gode beviser. 2
Capt. Obvious Skrevet 24. oktober 2020 #19 Skrevet 24. oktober 2020 Ja, her har vi igjen folk som ønsker autoritære tendenser i Norge. Hva med å flytte til Nord-Korea? Der vil du finne likesinnede som kommer til å elske ideene dine. I et relativt utviklet samfunn som Norge vil du heldigvis ikke bli tatt så seriøst, politiet ville uansett ikke ha hatt kapasitet til å følge opp alle disse angiveriene. 2
Capt. Obvious Skrevet 24. oktober 2020 #20 Skrevet 24. oktober 2020 1 minutt siden, Enda en tulling skrev: 1-meteren er en anbefaling. Du kan ikke bøtelegge folk for å bryte en anbefaling. Kutt ut disse politistatsgreiene. Hvis du mener regjeringens trussel om tiltak er urimelige, si det til dem. Får de mange nok slike henvendelser vil de til slutt måtte ta hensyn til dem. Grunnen til at mye ikke har blitt påbud så langt er at man skjønner at det ikke vil være gjennomførbart i praksis. Politiet vil knapt nok ha kapasitet til å følge opp en brøkdel av slike ting som kommer inn, man må prioritere andre og viktigere saker. Som drap, voldtekt og ran for eksempel. 1
Anbefalte innlegg