Gå til innhold

Brennpunkt og Anne Wold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er litt rystet av å ha sett den men som broren sier velferdsetaten gjelder ikke for alle ... her er det mange ting som har sviktet .. blir ordentlig lei meg at slikt kan forekomme i ett «verdens beste land å bo i»... i tillegg fins det flere « Anne’er» der ute jeg håper de i det minste kan få den hjelpen de trenger. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er fordi alt handler om ansvarsfraskrivelse og redde seg selv. Her burde hele etater revurdert sin stilling og kommet seg i jobb som for dem er mye enklere å håndtere som f.eks. kassa på Kivi. 

Men som vanlig vil dette ikke få noen konsekvenser og dette er desverre ikke noe enkelttilfelle, men toppen av et isfjell. 

Skrevet

Men hva med broren? Er det ok at han sluttet å banke på døren fordi han følte seg avvist? Han sier selv at han reiste til Stavanger og hentet søsteren til Bodø. Da har han påtatt seg et ansvar. Jeg lurte på hvor lenge han ikke hadde hatt kontakt med henne. Trygden var stoppet 2,5 år før, hun hadde vært død i 3 uker. Så et eller annet sted i mellom der har han sluttet å følge med. Og hvor har hun fått mat i fra uten inntekt i 2,5 år? Noen må ha sett til henne.

Jeg er eníg i at hjelpeapparatet har sviktet. Men vi må ikke komme dit hen at vi gir opp på våre nærmeste, og så forventer at det offentlige tar over. Da må vi i det minste følge med på at slikt skjer. 

Jeg følte at fokuset i dokumentaren var litt feil. Det offentlige ble i all hovedsak stilt til ansvar. Men hva med å vri litt på det? Hvordan kan det offentlige og nære pårørende sammen få hjelpetilbudet til å fungere bedre? 

Skrevet
3 timer siden, MorTil2 skrev:

Men hva med broren? Er det ok at han sluttet å banke på døren fordi han følte seg avvist? Han sier selv at han reiste til Stavanger og hentet søsteren til Bodø. Da har han påtatt seg et ansvar. Jeg lurte på hvor lenge han ikke hadde hatt kontakt med henne. Trygden var stoppet 2,5 år før, hun hadde vært død i 3 uker. Så et eller annet sted i mellom der har han sluttet å følge med. Og hvor har hun fått mat i fra uten inntekt i 2,5 år? Noen må ha sett til henne.

Jeg er eníg i at hjelpeapparatet har sviktet. Men vi må ikke komme dit hen at vi gir opp på våre nærmeste, og så forventer at det offentlige tar over. Da må vi i det minste følge med på at slikt skjer. 

Jeg følte at fokuset i dokumentaren var litt feil. Det offentlige ble i all hovedsak stilt til ansvar. Men hva med å vri litt på det? Hvordan kan det offentlige og nære pårørende sammen få hjelpetilbudet til å fungere bedre? 

Du har ett poeng der men vet jo som pårørende selv at det er vanskelig å få noe info fra det offentlige for disse personene er myndige og ansett som kompetanse samtykkende så det er ikke lett å få gjort noe som pårørende når alt rundt en slik person er omtrent hermetisk lukket pga taushetsplikten. Han ga opp på ett visst punkt og ja er mange som har gitt opp sine nærmeste som er psykisk syk eller sliter med rus problemer de blir ofte overlatt til seg selv av familiene. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...