Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Førstegangsforeldre her, og vi har ingen ting fra før. Vi skal mest sannsynlig flytte 3-5 måneder etter baby kommer, så ønsker ikke å kjøpe inn ting vi ikke MÅ ha før dette. 

Ting jeg vet vi trenger er:
Vogn
Bilstol
Stellekommode, da vi ikke har noe plass til å skifte på badet vårt.

Vi trenger kanskje ikke å kjøpe inn seng før vi har flyttet? Barnet sover i sengen med meg en stund fremover regner jeg med? 

Anonymkode: 9cce6...957

Videoannonse
Annonse
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Førstegangsforeldre her, og vi har ingen ting fra før. Vi skal mest sannsynlig flytte 3-5 måneder etter baby kommer, så ønsker ikke å kjøpe inn ting vi ikke MÅ ha før dette. 

Ting jeg vet vi trenger er:
Vogn
Bilstol
Stellekommode, da vi ikke har noe plass til å skifte på badet vårt.

Vi trenger kanskje ikke å kjøpe inn seng før vi har flyttet? Barnet sover i sengen med meg en stund fremover regner jeg med? 

Anonymkode: 9cce6...957

Hadde vært fint med en slik liste, sikkert mange som lurer :) 

Hilsen

førstegangs "prøver" som håper og gleder seg

Anonymkode: 935a3...155

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjøpte vogn, bilstol, seng og etterhvert vippestol. Stellebord lagde jeg selv, men kjøpte stellematte. Kjøpte voksipose, dyne og pute. Lammeskinn fikk jeg i gave. 
Og forbruksting som klær, bleier, Mesoft, såpe og zinksalve 

Anonymkode: c1069...0a2

• Liker 1
Skrevet

Jeg må bare si at jeg sov sååå mye bedre med en bedside crib (hadde Troll sin). Baby i sengen er fælt, man er redd for å sovne oppå den og sover derfor veldig urolig. Godt å kunne strekke ut hånden og holde baby på magen, men ikke være engstelig. 

Anonymkode: 58a17...9fc

• Liker 3
Skrevet

Du kan fint bruke vognbaggen som seng den første tiden. Barnet mitt sov best oppi der uansett, med god madrass såklart. Er godt å ligge inntil barnet den første tiden, men med et lite behov for armene fri en liten stund om natten så går det fint an å legge barnet varsomt oppi der den lengste perioden barnet sover. Dersom det er mulig såklart. Noen barn er klistremerkebabyer. Du må ikke ha stellekommode. Du trenger kun en stellematte. Badekar (flexi bath - lettvint å flytte og klappe sammen) kan være nyttig. 

Utover det er det jo mange ting man absolutt ikke må ha, alt er jo etter hvert barns ulike behov. 

Klær og tepper, bilstolpose hvis barnet blir født på vinteren (kan kjøpe brukt), en babyolje eller krem, purelan til såre brustvorter, en flaske eller to og en boks mme til nød.. 

Lurt å lage opp noen middager eller lettvint mat å fryse ned på forhånd (vet du ikke spurte om det, men er et godt tips). Lag en ammekrok med lett tilgjengelig lader, lesestoff, drikke og enkel frukt/energibar. 

Og ellers, alt er en tilvenning for dere den første tiden, kanskje du gråter litt mer eller føler deg ukomfortabel, sår, har smerter, elsker babyen eller ikke føler noe. Alt er lov, men ikke alt er bra. Vit når du trenger å snakke med Helsesykepleier hvis du føler noe ikke er som det skal. 

Og du og mannen må og ta vare på hverandre, de første 2 årene er litt "krise" for mange i forholdet, men hold ut. 

Lykke til, en flott reise du er på vei til ❤️

Anonymkode: 08bc7...f01

• Liker 1
Skrevet

Ting som du MÅ ha med en gang er:

Bilstol og bil speil 

Seng med madrass og dyne/sovepose

Stellebord/en plass å stelle baby på 

Vogn

Klær til baby, og bleier osv, men det regner jeg med du har kontroll på. 

Og ting jeg synes vi måtte ha, som kanskje andre finner unødvendig:

Bilstol pose 

Vognpose 

Babycall 

Vippestol

Anonymkode: efb33...dbd

• Liker 1
Skrevet

Av de "store" tingene så er min liste:

Bilstol + base(r), vogn, vippestol, stokkestol med nyfødtsett, babynest, yogaball, babygym.

Anonymkode: 67eda...b8f

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bilstol + base(r), vogn, vippestol, stokkestol med nyfødtsett, babynest, yogaball, babygym.

Det der har jeg lurt på, er det stress å flytte på basen slik at man bør ha en base fast i hver bil?

Anonymkode: a32e7...3ce

Skrevet

Bilstol, speil, solskjerming til baksetet, et sted å legge baby fra seg i oppholdsrom (babynest, lekematte etc.) bæresele var viktig for meg, men det er jo individuelt. 

ellers så annbefaler jeg Gulliver seng fra Ikea og ikke montere den ene langsiden, da funker den som en babynest om man setter den inntil voksensenga, så slipper man å kjøpe to ting.

Anonymkode: c9b9a...39b

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det der har jeg lurt på, er det stress å flytte på basen slik at man bør ha en base fast i hver bil?

Vi hadde bare ett sete (og en base) til babysetet, og syntes det var helt greit. De første månedene var baby stort sett med meg, og de få gangene det var behov for bilbytte, gikk det fint å flytte basen. Ved overgang til nytt sete blir det to, for det er litt stress å flytte på🙈 Blir nok fort to seter også, når han begynner i barnehage. 

Anonymkode: e9081...6f8

• Liker 2
Skrevet (endret)

Kjøp minst mulig, butikkene stenger ikke etter fødsel, og etter min erfaring er det veldig varierende hva man trenger/har behov for. Ofte får man en del gaver også, og de "babypakkene" man får gratis inneholder prøver på stellekremer, bleier, flaske, smokk osv., så man kan se hva som funker. 

Det vi hadde før fødsel var:

- Bedside crib (sjekk Finn!) og ny madrass

- Et par sengesett og dyne

- Stellebord

- Litt klær

- Vippestol (denne brukte vi en del, men kunne nok ventet med å kjøpe) 

- Bilstol og bilstolpose (hadde vinterbaby, så var must for oss). Vi kjøpte også speil etterhvert, veldig kjekt

- Vogn og vognpose

Tripp trapp-stol med nyfødtsett ble mye brukt her, men er vel strengt tatt ikke nødvendig å kjøpe inn allerede nå. 

Endret av Komodo
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Yogaball???

Anonymkode: d96f9...d20

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stress nok til at vi kjøpte to ;) Kan jo også feste setet med beltet, så det er mer preferanse enn behov.

Yogaball???

Helt fantastisk! Sitter på den og spretter litt, så blir det en byssing som baby elsker. Mye mindre belastende for kroppen :)

Skrevet

Stress nok til at vi kjøpte to ;) Kan jo også feste setet med beltet, så det er mer preferanse enn behov.

Helt fantastisk! Sitter på den og spretter litt, så blir det en byssing som baby elsker. Mye mindre belastende for kroppen :)

Ahh, skjønte ikke😄 Men det ga litt mer mening 😄

Skrevet

Det gjør jeg også! Har du bæresele/sjal i tillegg så har du to hender fri og kan slappe ordentlig av. 

Anonymkode: c9b9a...39b

• Liker 2
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville hatt basen i den bilen dere bruker mest og så festet setet med belte hvis dere skulle bruke annen bil. Evt flyttet basen, de fleste er ganske enkle å flytte. Jeg synes det høres helt absurd ut å kjøpe flere baser.. De koster jo litt og. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...