AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #1 Skrevet 24. oktober 2020 Har en leilighet rett utenfor Oslo som snart er nedbetalt. Ønsker å leie ut denne og kjøpe meg en ny leilighet i Oslo. Hva er kravene? Vanligvis så er EK kravet 15%, gjelder dette også i Oslo? Må leiligheten være fullt nedbetalt før jeg kan kjøpe meg en ny? Takk for svar. Anonymkode: e1392...086
Jolsen Skrevet 24. oktober 2020 #2 Skrevet 24. oktober 2020 40% i Oslo. Har du råd til 2 leiligheter ville jeg uansett heller gått for 1 enebolig. 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #3 Skrevet 24. oktober 2020 2 minutter siden, Jolsen skrev: 40% i Oslo. Har du råd til 2 leiligheter ville jeg uansett heller gått for 1 enebolig. Ikke enebolig! Bedre med to leiligheter istedet for en enebolig! Anonymkode: 61f4c...ca4 7
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #4 Skrevet 24. oktober 2020 1 time siden, Jolsen skrev: 40% i Oslo. Har du råd til 2 leiligheter ville jeg uansett heller gått for 1 enebolig. hva hvis sekundærleilighet skal være primærleilighet? Anonymkode: e1392...086
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #5 Skrevet 24. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: hva hvis sekundærleilighet skal være primærleilighet? Anonymkode: e1392...086 Primærbolig er den du bor i. Den andre er sekundær. Hvorfor ikke kjøpe en enebolig med utleiedel, eller en tomannsbolig? Da blir leieinntekten skattefri. Anonymkode: 0f31b...394 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #6 Skrevet 24. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Primærbolig er den du bor i. Den andre er sekundær. Hvorfor ikke kjøpe en enebolig med utleiedel, eller en tomannsbolig? Da blir leieinntekten skattefri. da må jeg bevege meg utenfor Oslo med tanke på pris Anonymkode: e1392...086
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #7 Skrevet 24. oktober 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: Har en leilighet rett utenfor Oslo som snart er nedbetalt. Ønsker å leie ut denne og kjøpe meg en ny leilighet i Oslo. Hva er kravene? Vanligvis så er EK kravet 15%, gjelder dette også i Oslo? Må leiligheten være fullt nedbetalt før jeg kan kjøpe meg en ny? Takk for svar. Anonymkode: e1392...086 Hvorfor bidra til å gjøre boligmarkedet enda vanskeligere? Anonymkode: 4d45b...7ef 1
Jolsen Skrevet 24. oktober 2020 #8 Skrevet 24. oktober 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke enebolig! Bedre med to leiligheter istedet for en enebolig! Anonymkode: 61f4c...ca4 To leiligheter til ca. 3 mill hver hvor man kan leie ut den ene for 10-12k (-22%) i mnd kontra enebolig til ca. 6 mill man kan ha to like store deler med 3-4 soverom og leie den ene ut som bofellesskap for totalt 15-20k skattefritt. I tillegg slipper man å forholde seg til et sameie. Hva er bedre med leiligheter? 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #9 Skrevet 24. oktober 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Har en leilighet rett utenfor Oslo som snart er nedbetalt. Ønsker å leie ut denne og kjøpe meg en ny leilighet i Oslo. Hva er kravene? Vanligvis så er EK kravet 15%, gjelder dette også i Oslo? Må leiligheten være fullt nedbetalt før jeg kan kjøpe meg en ny? Takk for svar. Anonymkode: e1392...086 Hvis du skal bo i leiligheten i Oslo trenger du bare 15% egenkapital. Det er ikke et krav om at leiligheten du eier fra før er nedbetalt, men det kommer jo an på hvor mye den er verdt og hvor mye du vil kjøpe for. Anonymkode: efeee...b50 1
Leo Skrevet 24. oktober 2020 #10 Skrevet 24. oktober 2020 1 time siden, Jolsen skrev: To leiligheter til ca. 3 mill hver hvor man kan leie ut den ene for 10-12k (-22%) i mnd kontra enebolig til ca. 6 mill man kan ha to like store deler med 3-4 soverom og leie den ene ut som bofellesskap for totalt 15-20k skattefritt. I tillegg slipper man å forholde seg til et sameie. Hva er bedre med leiligheter? At man slipper å bo med et bofellesskap. som man samtidig har alt det praktiske og økonomiske ansvaret for, vegg i vegg? 2
Jolsen Skrevet 24. oktober 2020 #11 Skrevet 24. oktober 2020 1 time siden, Leo skrev: At man slipper å bo med et bofellesskap. som man samtidig har alt det praktiske og økonomiske ansvaret for, vegg i vegg? Vegg i vegg, under eller over. Bor du i blokk har du gjerne folk både vegg i vegg, under og over. De naboene er det ikke du som har valgt engang. Synes du det å finne leietakere til individuelle rom blir slitsomt kan du for eksempel leie ut til en familie som trenger 3 soverom.
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #12 Skrevet 24. oktober 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis du skal bo i leiligheten i Oslo trenger du bare 15% egenkapital. Det er ikke et krav om at leiligheten du eier fra før er nedbetalt, men det kommer jo an på hvor mye den er verdt og hvor mye du vil kjøpe for. Flott, takk! Anonymkode: e1392...086
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #13 Skrevet 25. oktober 2020 Synes ikke det er så dum idé. Men det kommer an på hvordan markedet der du har de leilighetene skal utvikle seg. Det må altså være prisvekst for at det skal lønne seg. Og det er mange flere som gjør det, enn man kanskje tror. Veldig mange som nedbetaler sine leiligheter i Oslo, kjøper seg enten utleieobjekt eller hytte med frigjorte midler. Anonymkode: fa5dc...e6b
Leo Skrevet 25. oktober 2020 #14 Skrevet 25. oktober 2020 13 timer siden, Jolsen skrev: Vegg i vegg, under eller over. Bor du i blokk har du gjerne folk både vegg i vegg, under og over. De naboene er det ikke du som har valgt engang. Synes du det å finne leietakere til individuelle rom blir slitsomt kan du for eksempel leie ut til en familie som trenger 3 soverom. Men man har ikke ansvaret for de naboene på noen måte og skal man ha eneboligen full av naboer vegg i vegg eller over/under så faller jo noe av vitsen med enebolig bort.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå