Gå til innhold

Hva er timelønna til sykepleier uten videreutdanning på sykehus med 10 års ansiennitet?

Anbefalte innlegg

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er sykepleier, jeg vasker mer på avdelingen enn renholderne gjør, du kjenner åpenbart ikke yrket. Vi er 2 pleiere på hver vakt til 8 pasienter. Flere av pasientrommene må vaskes opptil flere ganger daglig, kjøkkenet vaskes helt etter hvert måltid, det vil si gulv, skapdører, håndtak, og alle overflater. Pasientene skal følges på toalettet minst x2 hver vakt, medisiner skal gis, til rett tidspunkt, mat skal serveres, flere pasienter trenger å mates og tett oppfølging under måltidene, håndklær og kluter skal brettes, pasientklær skal vaskes og brettes. Alt dette tar veldig mye tid, og så er det alt som skjer utenom, urolige pasienter, pasienter som utagerer mot andre pasienter, syke pasienter som trenger tett oppfølging, legevisitt, dokumentering av alt. 

Syntes det er morsomt at du skriver at ikke alle er avhengige av sykepleierne, tar du hånd om dine syke eldre selv? For om du ikke gjør eller har planer om det så jo, da er du jammen avhengig du også. 

Tror de færreste sykepleiere mener de er viktigst, men de er blant de viktigste og det er det ingen som kan kverulere på, og om jeg hadde blitt avlastet litt så hadde ikke lønna vært så ille. På kveld og helg har jeg i tillegg til de 8 pasientene jeg kjenner på min avdeling ansvaret for 24 pasienter jeg ikke kjenner spesielt godt, dette uten noen tillegg, de færreste andre yrkesgrupper hadde godtatt det. Hadde vi fått flere personer på jobb, slik at sykepleierne kan få være sykepleiere og ikke kokker, renholdere osv. så tror jeg det er få som hadde klaget på lønna. 

Syntes det er synd hvordan alle tråder om sykepleiere her inne ender med at sykepleiere blir dømt nedenom og hjem, det er på ingen måte berettiget. Vi jobber med mennesker når de er på det mest sårbare, det er viktig at vi gjør en god jobb, og når vi ikke føler at vi får gjort det fordi vi er pålagt alt for mye annet, så er det ikke forsvarlig, og da må noen snakke høyt.

Anonymkode: 902f7...03c

Folk aner ikke hvor slitsomt en slik type jobb er rett og slett. Både mentalt, fysisk og personlig. 

Anonymkode: 31f3f...d05

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk aner ikke hvor slitsomt en slik type jobb er rett og slett. Både mentalt, fysisk og personlig. 

Nei, når en jobber med mennesker så er det ikke bare å legge fra seg jobben på jobb. Jeg bryr meg jo genuint om personene og de blir nærmest som familie når en jobber på sykehjem. Derfor har jeg også ekstremt mye dårlig samvittighet når jeg vet at jeg ikke får gitt dem den sosiale omgangen jeg vet de trenger. Jeg snakker med pasientene i stell, og en sjelden gang har jeg tid til å snakke med dem under måltidene, men eller blir det ikke mye i løpet av en dag. En pasient som kunn ligger på rommet er heldig om hun har noen inne hos seg 5 min i løpet av en vakt utenom stellet som ofte er gjort på 10-15 min. Det føles ikke godt..

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

En pasient som kunn ligger på rommet er heldig om hun har noen inne hos seg 5 min i løpet av en vakt utenom stellet som ofte er gjort på 10-15 min. Det føles ikke godt..

Da jeg var innlagt fikk jeg ikke stell heller. 

Anonymkode: 2e21a...3b1

• Liker 3
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du sykepleier? Hvis ikke skal du være veldig forsiktig med og påstå hva vi trenger og ikke trenger. 

Anonymkode: bed8d...330

Hva trenger dere? 

Ser mange skriver om alle oppgavene en sykepleier må gjøre, som ikke egentlig er sykepleieroppgaver. Løses slike utfordringer med mer lønn? Bedre bemanning? Flere helsefagarbeidere? 

Anonymkode: 7a6ff...8ba

• Liker 3
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva trenger dere? 

Ser mange skriver om alle oppgavene en sykepleier må gjøre, som ikke egentlig er sykepleieroppgaver. Løses slike utfordringer med mer lønn? Bedre bemanning? Flere helsefagarbeidere? 

Anonymkode: 7a6ff...8ba

I utgangspunktet trenger man nok langt bedre bemanning og helsefagarbeidere som kan gjøre flere av de generelle oppgavene du ikke trenger sykepleiekompetanse til. Det som er vanskelig er å finne helsefagarbeidere som kun ønsker å avlaste med slike oppgaver. 

Tror mye av hovedproblemet er at man føler man ikke blir kompensert nok for alle ulempene ved yrket. Tilleggene man får er ikke verdt det i det lange løp. Sykepleiere som jobber turnus er overrepresentert når det kommer til brystkreft, så det er klart det koster å veksle mellom natt, kveld og dag slik vi gjør.  Veldig mange sykepleiere ønsker seg bort fra turnus på lang sikt, spesielt har mange problemer med å jobbe natt.

Dagstillinger er vanskelig å oppdrive. Så når du som ung nyutdannet sykepleier syns det var greit å jobbe turnus i begynnelsen og tenkte det ikke var et problem når du valgte yrket, er det svært kjipt på lang sikt og spesielt etter at du har fått familie. Se for deg å ha nattevaktshelg og så måtte sove mellom vaktene når resten av familien har fri. Det er heller ikke slik som i andre bransjer at du jobber deg opp til mer fleksibilitet etter 10-15 år. I sykepleiebransjen vil du alltid måtte følge den samme rigide linjen uten noen særlig mulighet til å jobbe deg opp til noe mer. Så du kan ikke være særlig ambisiøs på samme avdeling. Da må du finne andre type jobber innen yrket hvor du ikke jobber så pasientrettet. 

• Liker 3
Skrevet
På 24.10.2020 den 9.30, AnonymBruker skrev:

I det offentlige er 500 000,- med 10 års ansiennitet og 3-åring høyskoleutdanning helt vanlig, jo. Sykepleierne står ikke i noen særstilling der (med unntak av at de har redusert arbeidsuke ved turnus og får overtidsbetalt ved overtid) 

Slik er det allerede... Andre høyeskolegrupper i det offentlige følger samme tabell som sykepleiere...

Psykolog er en 5-årig mastergrad. 

Det er ikke lønna som er problemet, men turnusbelastningen og for lav bemanning. Bemanningen burde økes slik at arbeidsbelastningen blir lavere og de ukurante vaktene deles mellom flere. Høyere lønn gjør ikke arbeidshverdagen bedre for sykepleiere. Lønna er helt ok.

Anonymkode: 2abdd...cef

Nei, profesjonsstudiet i psykologi er en 6-årig profesjonsutdanning. Du blir ikke klinisk psykolog med en master i psykologi.

Anonymkode: f0808...604

• Liker 1
Skrevet
På 24.10.2020 den 7.58, AnonymBruker skrev:

Men det er ikke sånn lønnsforhandlinger funker. Psykologer er rent objektivt sett mindre viktige enn sykepleiere (som i at samfunnet ville hatt et langt større problem uten sykepleiere enn det ville hatt uten psykologer), men psykologer tjener langt mer. 
Det er en rekke yrkesgrupper som vi ville fått langt større problemer uten enn sykepleiere. Beklager å måtte si det. For eksempel de som jobber med vann og avløp, renovasjon, strøm, renhold, matproduksjon, transport og distribusjon/salg av mat. Fordi hvis disse forsvant, ville ALLE bli rammet - også sykehusene, som hadde måttet stenge. 
Det er ikke det samme som at sykepleiere ikke er viktige, men mange er viktige. 

Anonymkode: 6f101...a54

I utgangspunktet enig, men en psykolog har 6 år med utdanning. Startlønnen for nyutdannede psykologer ligger på rundt 500.000...

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

I utgangspunktet enig, men en psykolog har 6 år med utdanning. Startlønnen for nyutdannede psykologer ligger på rundt 500.000...

Og en LIS1 får rundt 530 000. Ikke så stor forskjell ned til en sykepleier det heller, med andre ord. Hvis sykepleierne skal løftes betydelig, må alle andre yrkesgrupper i helsevesenet det også, for sykepleiere kan jo ikke tjene tilnærmet det samme som yrkesgrupper med dobbelt så lang utdanning som jobber på samme avdeling. 🤷🏻‍♀️ 

• Liker 4
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og en LIS1 får rundt 530 000. Ikke så stor forskjell ned til en sykepleier det heller, med andre ord. Hvis sykepleierne skal løftes betydelig, må alle andre yrkesgrupper i helsevesenet det også, for sykepleiere kan jo ikke tjene tilnærmet det samme som yrkesgrupper med dobbelt så lang utdanning som jobber på samme avdeling. 🤷🏻‍♀️ 

Men husk at det er start lønn for en LIS1 da. Det er bare starten for dere. Mens 500 000,- er maks lønn for en sykepleier. 

En spesialsykepleier har 538 000,- etter full ansiennitet. Da har de i prinsipp 3 år bachelor, må jobbe 2 år før de får ta videreutdanning og deretter 2 år spesialisering/master. Så til sammen 7 år før de kan kalle seg eks. Intensivsykepleier. 

Dere har også rimelig gode vakttillegg. Flere av LIS1 legene på min jobb tjente 1-1,5 mill i året pga vakttillegg. Det var mye vakter, men de blir ihvertfall godt kompensert. 

• Liker 2
Skrevet
På 24.10.2020 den 22.27, AnonymBruker skrev:

Tror de færreste sykepleiere mener de er viktigst, men de er blant de viktigste og det er det ingen som kan kverulere på, og om jeg hadde blitt avlastet litt så hadde ikke lønna vært så ille. På kveld og helg har jeg i tillegg til de 8 pasientene jeg kjenner på min avdeling ansvaret for 24 pasienter jeg ikke kjenner spesielt godt, dette uten noen tillegg, de færreste andre yrkesgrupper hadde godtatt det. Hadde vi fått flere personer på jobb, slik at sykepleierne kan få være sykepleiere og ikke kokker, renholdere osv. så tror jeg det er få som hadde klaget på lønna. 

Dette! 👏🏻

Lønna samsvarer ikke med ansvaret. På jobb går jeg som oftest i pleie på avdeling med elleve pasienter sammen med en annen pleier (ofte ufaglært assistent) mens jeg samtidig har ansvar for over femti pasienter og alle oppgaver som dukker opp underveis. Plutselig ringer noen inn med sykdom og jeg må drive med innleie, noen blir dårlige og jeg må tilkalles for å se til pasienten, det mangler medisiner som jeg må ordne opp i, pårørende som har spørsmål som jeg må svare på, i tillegg til alle de andre oppgavene som hører til pleien som egentlig tar meste av min tid på jobb. 

Skrevet
På 26.10.2020 den 9.00, AnonymBruker skrev:

Men husk at det er start lønn for en LIS1 da. Det er bare starten for dere. Mens 500 000,- er maks lønn for en sykepleier. 

En spesialsykepleier har 538 000,- etter full ansiennitet. Da har de i prinsipp 3 år bachelor, må jobbe 2 år før de får ta videreutdanning og deretter 2 år spesialisering/master. Så til sammen 7 år før de kan kalle seg eks. Intensivsykepleier. 

Dere har også rimelig gode vakttillegg. Flere av LIS1 legene på min jobb tjente 1-1,5 mill i året pga vakttillegg. Det var mye vakter, men de blir ihvertfall godt kompensert. 

Jeg er ikke lege. 

Disse LIS1 du skriver om må ha jobbet VELDIG mange timer  i uka, sannsynligvis en hel del vakansvakter også, og de tjener mye rett og slett pga ekstremt lange arbeidsuker. Til sammenligning tjener min mann som er overlege ca 1,3 mill, og det er med 60 timers arbeidsuke og masse overtid, men med lite vakansvakter (kun når han absolutt må). Han har en grunnlønn som er flere hundre tusen over grunnlønna til en LIS1. Så da kan du tenke deg hvor mye en LIS1 må jobbe for å tjene 1,5 mill, og de arbeidsukene  er neppe noe de fleste sykepleiere (eller noen andre) misunner dem. Jeg gjør det i alle fall ikke! 
Og ja, det er begynnerlønna, men så har da også legene dobbelt så lang utdanning - og så kommer spesialisering, utvidet arbeidstid, en rekke fritak fra aml og 19-timersvakter på toppen... Det tar sju år å bli spesialsykepleier, men for å bli grenspesialist tar det gjerne 12-13 år (eller mer, hvis ikke alt man har jobbet er tellende, noe som er vanlig) og involverer ofte gjerne flere flyttinger. Jeg misunner IKKE legene lønna. 

Skrevet
På 26.10.2020 den 9.00, AnonymBruker skrev:

Er det maks lønn, eller maks automatisk justert lønn uten ekstra forhandlinger, ansvar osv.? Vi har jo sett saker om sykepleiere som tjener rundt millionen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...