Gjest Atheena Skrevet 24. oktober 2020 #61 Skrevet 24. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke helsesekretær. Jeg har en masterutdanning og jobber med pasientbehandling. Hva min tittel er ser jeg ingen grunn til å avsløre her, da det ikke er relevant. Poenget er at vi også skal være mer effektive, klare flere konsultasjoner per dag, men samtidig gjøre andre oppgaver enn pasientbehandling, som stjeler enormt mye tid og tar oss ut av klinikk. Anonymkode: 7a6ff...8ba Klart det er relevant for å forstå, jeg vet jo ikke hva det vil si for behandlingen av pasienten og konsekvensene det får? Er det stor manko på din arbeidsgruppe? Det er selvfølgelig ikke bra at dere ikke får nok klinikk. Vi burde jo stå sammen rundt pasientbehandlingen og ikke bagatellisere når noen trekker frem at ekstraoppgaver er et stor problem og et kjent problem som faktisk er viktig å trekke frem. Du undergraver hva anonym bruker prøvde å trekke frem ved å si at slik er det ikke på din avdeling. Det blir for dumt.
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #62 Skrevet 24. oktober 2020 2 minutter siden, Atheena skrev: Klart det er relevant for å forstå, jeg vet jo ikke hva det vil si for behandlingen av pasienten og konsekvensene det får? Er det stor manko på din arbeidsgruppe? Det er selvfølgelig ikke bra at dere ikke får nok klinikk. Vi burde jo stå sammen rundt pasientbehandlingen og ikke bagatellisere når noen trekker frem at ekstraoppgaver er et stor problem og et kjent problem som faktisk er viktig å trekke frem. Du undergraver hva anonym bruker prøvde å trekke frem ved å si at slik er det ikke på din avdeling. Det blir for dumt. Ja, det er manko. Ved sykdom og ferie har vi ikke mulighet til å få vikarer, det har ikke klinikken økonomi til. Det går selvsagt ut over pasientbehandling, som gjør at man må prioritere hvilke pasienter/avdelinger som får oppfølging. Denne tråden handler om sykepleierlønna. Hvor mye bør den være på? Skal den være høyere enn andre med bachelorutdanning som arbeider på sykehus/helsevesen? Anonymkode: 7a6ff...8ba
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #63 Skrevet 24. oktober 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Men nå snakker vi om sykepleiere eller hva? Hva jobber du som? Skulle gjerne hatt en sykepleier uttalt seg på din avdeling om hva slags ekstraoppgaver de må gjøre. Det er jo ikke ditt yrke. Jeg vet at det spares overalt i OUS hvis du ikke skjønte det. Vi sykepleiere har begynt å ta morgenrunden med blodprøver fordi bioingeniørene sparer. Så de har sikkert fått noen andre oppgaver. Vi kjører senger fordi portørene sparer osv. Arbeidsoppgavene vi har fått er fordi alle andre yrkessgrupper sparer, mens vi som står nærmest pasienten da må gjøre de fordi noen må gjøre det. Anonymkode: 31f3f...d05 Selvfølgelig må de andre spare, for hylekoret krevde mer og det går til syvende og sist ut over de andre gruppene. Hvor tror egentlig sykepleierne at økningene i deres lønnsbudsjett blir tatt fra? Altså, hvis det sykehusene trenger er flere sykepleiere (og alt annet også, for den del), så blir det ikke ansatt flere sykepleiere av å kreve mer lønn og det blir heller ikke mindre arbeidstrykk på den enkelte av å få mer lønn. Anonymkode: e4eea...3c4 1
Gjest Atheena Skrevet 24. oktober 2020 #64 Skrevet 24. oktober 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er manko. Ved sykdom og ferie har vi ikke mulighet til å få vikarer, det har ikke klinikken økonomi til. Det går selvsagt ut over pasientbehandling, som gjør at man må prioritere hvilke pasienter/avdelinger som får oppfølging. Denne tråden handler om sykepleierlønna. Hvor mye bør den være på? Skal den være høyere enn andre med bachelorutdanning som arbeider på sykehus/helsevesen? Anonymkode: 7a6ff...8ba Ja, da ser du selv hva det fører til. Sykepleiere er den største gruppen på sykehus så da er det vel ganske rimelig å forstå hvorfor de er mest synlig. Verre er det ikke. Har aldri hørt noen sykepleiere snakke om at de fortjener å tjene mer enn andre grupper med tilsvarende utdannelse på sykehus. De forskjellige helsefaglige gruppene har en tendens til å følge hverandre. Så hvis sykepleierne går opp i lønn går gjerne radiografene også opp tilsvarende.
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #65 Skrevet 24. oktober 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du slenger ut av deg mye uten noen som helst kunnskap. For det første har jeg som sykepleier aldri vært tatt ut i streik eller hatt kollegaer som har streiket i de 20 årene jeg har har jobbet som sykepleier. BORTSETT fra når sykepleierne i privat sektor som jobber på eks sykehotell ble tatt ut i streik for et par år siden. De ligger langt under i lønn fra vi som jobber i offentlig sektor. Da ble det ikke tvungen lønnsnemd fordi det ikke gikk ut over liv og helse, men det ble lockout fra NHO sin side etter 3 uker. Sykepleiere må svinge seg med både vaskeklut og mopp. Hvis det er synlig avføring i do etter en pasienten må sykepleieren ta bort dette før renhold skal vaske. Samme med annet søl fra pasienter som eks. blod. Vi må også smittevaske alt av medisinsk utstyr for det kan ikke renhold gjøre. Samt ta av sengeklær for det kan ikke sengesentralen gjøre selv. Deretter må vi trille sengene ned til sengesentralen for det kan ikke portørene gjøre. Så vi står å virvler opp all sengemidd på rommene til pasientene isteden og det er sjeldent enmannsrom så hygienisk er det ikke. Kjøkkenpersonalet kan heller ikke gi pasienten mat. De skal kun være på kjøkkenet pga hygiene, men vi sykepleiere som er i direkte kontakt med pasientene må inn på kjøkken og selv varme opp og dandere maten til pasientene. Så der er ikke hygiene så viktig. Hvis du viste hvor mange ekstraoppgaver vi har så hadde du ikke sagt det du sier. Vi må gjøre alt det andre ikke gjør for vi står pasienten nærmest. Jeg skulle gjerne sett andre yrkesgrupper måtte gjøre alle de ekstra arbeidsoppgavene vi sykepleiere gjør. Det som er synd er at det tar bort tid som vi kunne brukt på pasientene slik at de får dårligere behandling. Anonymkode: 31f3f...d05 Dette er så sant!!! Sykepleiere gjør deler av jobben til alle! Renhold, kjøkken, vaktmester, helsefagarbeider osv. Vi gjør så mye forskjellig og jeg tror ikke de som mener at vi sutrer er klar over dette! INGEN andre hadde funnet seg i dette. Anonymkode: bed8d...330 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #66 Skrevet 24. oktober 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er så sant!!! Sykepleiere gjør deler av jobben til alle! Renhold, kjøkken, vaktmester, helsefagarbeider osv. Vi gjør så mye forskjellig og jeg tror ikke de som mener at vi sutrer er klar over dette! INGEN andre hadde funnet seg i dette. Anonymkode: bed8d...330 Hva er det dere ikke vil gjøre da? Sykepleie er så mangt. Det er helt utrolig hvor mye dere sutrer; dag inn og dag ut - år etter år. Jeg er så lei! Hva tror dere at dere er? Guds gave til jorden? Man må «hjelpes åt» som det heter, gi og ta. Økt lønn til dere - betyr mindre til andre grupper, samt økt effektivisering og innsparing i helsevesenet. Det er det siste vi trenger nå. Refleksjonsevne er en fin ting. Anonymkode: fc3dc...dd8 3
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #67 Skrevet 24. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Harde fakta og mye som skal fordøyes når man må innse at man ikke har det viltigste yrket her i landet og man innser at man ikke har så dårlig betalt som man trodde. Det er synd på sykepleiere. Men ikke pga lønna. Anonymkode: c8ee7...a0a Skal si du er arrogant. Anonymkode: bed8d...330 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #68 Skrevet 24. oktober 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er det dere ikke vil gjøre da? Sykepleie er så mangt. Det er helt utrolig hvor mye dere sutrer; dag inn og dag ut - år etter år. Jeg er så lei! Hva tror dere at dere er? Guds gave til jorden? Man må «hjelpes åt» som det heter, gi og ta. Økt lønn til dere - betyr mindre til andre grupper, samt økt effektivisering og innsparing i helsevesenet. Det er det siste vi trenger nå. Refleksjonsevne er en fin ting. Anonymkode: fc3dc...dd8 Jeg vil gjøre det jeg har utdannet meg til, sykepleie. Jeg har ikke tatt en sykepleierutdanning for og vaske toalett, vaske ganger, vaske rom, ta av sengetøy, legge på nytt sengetøy, legge på plass rent håndklær osv, lage mat, servere mat, samle sammen søppel i avdelingen og kaste det, sortere skittentøy, vaske klær, ta oppvasken osv. Dette er en vanlig del av min arbeidshverdag, ikke noe som bare gjøres innimellom. Det gjøres hver eneste dag, ukedag som helg. Dette gjør at jeg mister verdifull tid jeg kunne brukt på pasientene. Det handler ikke om at jeg er "guds gave til jorden". Hadde jeg ønsket og vaske de overnevnte tingene så hadde jeg blitt renholdspersonell. Det er en superviktig jobb, men ikke en jobb jeg vil ha. Refleksjonsevne er en fin ting. Anonymkode: bed8d...330 3
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #69 Skrevet 24. oktober 2020 1 time siden, Atheena skrev: Ja, da ser du selv hva det fører til. Sykepleiere er den største gruppen på sykehus så da er det vel ganske rimelig å forstå hvorfor de er mest synlig. Verre er det ikke. Har aldri hørt noen sykepleiere snakke om at de fortjener å tjene mer enn andre grupper med tilsvarende utdannelse på sykehus. De forskjellige helsefaglige gruppene har en tendens til å følge hverandre. Så hvis sykepleierne går opp i lønn går gjerne radiografene også opp tilsvarende. Hva skal lønna være? Bør radiograf og sykepleier ha samme lønn? Anonymkode: 7a6ff...8ba 3
Gjest Atheena Skrevet 24. oktober 2020 #70 Skrevet 24. oktober 2020 (endret) 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva skal lønna være? Bør radiograf og sykepleier ha samme lønn? Anonymkode: 7a6ff...8ba Ja 😊 Samt at har man videreutdanning og master så burde dette også gi større avkastning. Endret 24. oktober 2020 av Atheena
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #71 Skrevet 24. oktober 2020 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil gjøre det jeg har utdannet meg til, sykepleie. Jeg har ikke tatt en sykepleierutdanning for og vaske toalett, vaske ganger, vaske rom, ta av sengetøy, legge på nytt sengetøy, legge på plass rent håndklær osv, lage mat, servere mat, samle sammen søppel i avdelingen og kaste det, sortere skittentøy, vaske klær, ta oppvasken osv. Dette er en vanlig del av min arbeidshverdag, ikke noe som bare gjøres innimellom. Det gjøres hver eneste dag, ukedag som helg. Dette gjør at jeg mister verdifull tid jeg kunne brukt på pasientene. Det handler ikke om at jeg er "guds gave til jorden". Hadde jeg ønsket og vaske de overnevnte tingene så hadde jeg blitt renholdspersonell. Det er en superviktig jobb, men ikke en jobb jeg vil ha. Refleksjonsevne er en fin ting. Anonymkode: bed8d...330 Det er ikke bare du/dere som gjør disse tingene. Det gjør også vernepleiere, helsefagarbeidere, fysioterapeuter og annet personell som har pasientkontakt. De profesjonene er heller ikke renholdspersonell. Så med andre ord; man har behov for økt bemanning - ikke økt lønn. Anonymkode: fc3dc...dd8 5
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #72 Skrevet 24. oktober 2020 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skal si du er arrogant. Anonymkode: bed8d...330 Jeg er mest lei egentlig. Fordi en yrkesgruppe som til stadig blir verdsatt og som får en helt ok lønn ikke kan være fornøyde. De må gjerne prøve seg i alternative yrker som betaler mindre. Å så er jeg skarp, fordi det tilsynelatende er eneste måten å nå igjennom på. For å si det sånn, sykepleiere er ikke de eneste som må vaske dass og gå ut med søpla uten å være renholdspersonell. Igjen: det sykepleierne trenger er mer folk på jobb. Ikke mer lønn. De kommer aldri til å slutte å klage på lønna uansett. Om de får femten kroner til i timen så har de like mye å gjøre ila dagen. Få inn mer folk. Anonymkode: c8ee7...a0a 3
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #73 Skrevet 24. oktober 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva skal lønna være? Bør radiograf og sykepleier ha samme lønn? Anonymkode: 7a6ff...8ba Virker som de vil ha like mye som legene... Anonymkode: c8ee7...a0a 3
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #74 Skrevet 24. oktober 2020 10 minutter siden, Atheena skrev: Ja 😊 Samt at har man videreutdanning og master så burde dette også gi større avkastning. Og hva er lønna nå? Hvor høy bør den bli? Anonymkode: 7a6ff...8ba 2
Gjest Atheena Skrevet 24. oktober 2020 #75 Skrevet 24. oktober 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Virker som de vil ha like mye som legene... Anonymkode: c8ee7...a0a Vet du forskjell på en radiolog og en radiograf?
Nuttery Skrevet 24. oktober 2020 #76 Skrevet 24. oktober 2020 (endret) 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Den sykepleiehverdagen din er ikke lik for alle. Sykepleierne på min avdeling kjører ikke senger ned til sengesentralen, det gjør portører. Kjøkkenpersonalet serverer mat til pasienter i spisesalen og de lager mat til pasienter som må spise på rommet, f.eks, ved smitte. Sykepleierne må selvsagt gå inn med mat til de som er på smitterom. Jeg har aldri sett en sykepleier som vasker toalett etter pasient, det gjør renholdspersonalet, som vasker rommene daglig og er på avdeling hele dagen. Anonymkode: 7a6ff...8ba Jeg jobber i OUS, og slik er det der jeg jobber: Renhold vasker fra knehøyde og ned, samt tar søppel. Vi vasker da alt over knehøyde (nattbord, vinduskarmer, dørhåndtak, vask, medisinsk panel på veggene osv). De vasker bare rundt på det gulvet som er fritt, f.eks rundt sengen. På "ferdig vaskede rom" finner vi ofte fingernegler på gulvet, store hybelkaniner, diverse småsøppel (f.eks propper, plaster) i hjørner. Vi må også vaske toalettet hvis det er noe ekstra søl. Vi vasker alt av utstyr (iv-pumper og stativ, toalettstoler, ulike maskiner, prekestoler og rullatorer, rullestoler mm). Alt av andre ting (f.eks utstyrsskap, kontor, pulter, bord på lunsjrom, sprite stoler, skifte sengeforheng og gardiner mm) gjør også vi. Portørene skal i utgangspunktet hente senger og kjøre dem til sengesentralen (mellom 08-14, selvsagt), samt levere nye senger. Derimot blir det ofte til at vi må gjøre det likevel, fordi vi har behov for sengeplassen fortere enn de kan hente. Hente ny seng gjør vi også. Ofte skrives pasienter ut etter kl 14, så da blir det jo også vi som rydder sengeplassen og gjør klar ny. Der jeg jobber sitter ofte rengjøringspersonalet enten litt bortgjemt i en sofagruppe i et hjørne vi har, gjemmer seg i trappeoppgangen tilhørende avdelingen (står på telefonen), eller sitter ute på balkongen. Mange steder er det ei heller "felles matservering", og mange har pasienter med ernæringsutfordringer som gjør at vi spesiallager mat (vi er heldig med egen postvert, men hun går kl 15). I tillegg er det mange pasienter som fysisk ikke får til å hverken gå til buffetrommet, eller bære maten tilbake. I tillegg tar man oppvask på kveld+natt, det er sykepleiernes ansvar å fylle på tøynisjer, utstyr, pakke ut varelevering med mer. Endret 24. oktober 2020 av Nuttery 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #77 Skrevet 24. oktober 2020 4 minutter siden, Atheena skrev: Vet du forskjell på en radiolog og en radiograf? Ja. Hva har det med saken å gjøre? Anonymkode: c8ee7...a0a 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #78 Skrevet 24. oktober 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke bare du/dere som gjør disse tingene. Det gjør også vernepleiere, helsefagarbeidere, fysioterapeuter og annet personell som har pasientkontakt. De profesjonene er heller ikke renholdspersonell. Så med andre ord; man har behov for økt bemanning - ikke økt lønn. Anonymkode: fc3dc...dd8 Jeg har til gode å se en fysioterapeut gjøre disse oppgavene og jeg jobber med fler. De roper på oss så fort det blir noe mer med pasienten. De henter ikke en kopp kaffe til pasienten engang. En vernepleier og sykepleier har lik utdanningslengde og kan sidestilles. De burde heller ikke gjøre disse oppgavene. Helsefagarbeidere finnes ikke lenger på sykehus. Hvis de fremdeles jobber der er det mye pasientbehandling de ikke har kompetanse til, så de tar seg ofte av skyllerom og kjøkken for å avlaste når man løper bena av seg. De gjør en superviktig jobb og burde også få høyere lønn. Den jobben mange av de gjør på sykehjem er svært tung og kan ikke roses nok. Anonymkode: 31f3f...d05 2
Brunello Skrevet 24. oktober 2020 #79 Skrevet 24. oktober 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Sykepleiere er viktigere enn logopeder. Anonymkode: be5ce...b6d Nei, de har ulike funksjoner. Man kan ikke hevde at noen er viktigere enn andre. Om en skal dra den tankegangen langt, er de i oppvasken viktigst på sykehuset. For dersom de ikke er der, vil det til slutt bli umulig å servere mat og pasientene dør av sult. 4
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #80 Skrevet 24. oktober 2020 Akkurat nå, Brunello skrev: Nei, de har ulike funksjoner. Man kan ikke hevde at noen er viktigere enn andre. Om en skal dra den tankegangen langt, er de i oppvasken viktigst på sykehuset. For dersom de ikke er der, vil det til slutt bli umulig å servere mat og pasientene dør av sult. Riktig. Alle trengs for å holde hjulene i gang. Anonymkode: c8ee7...a0a 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå