AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #1 Skrevet 23. oktober 2020 Jeg er ufør, ikke fylt 30 ennå. Utrolig trist over at jeg ble ufør, og misliker det sterkt, men hadde ikke annet valg pga helseproblemer (fysiske, smertesykdom). Har omtrent tre dager i uken hvor jeg stort sett kunne arbeidet, så lenge det ikke er for fysisk krevende. Men et slikt sted finnes ikke - eller? Jeg trenger virkelig noe å henge fingrene i de dagene jeg klarer det, slik at de syke dagene blir enklere å leve med. Jeg er utrolig understimulert, dårlig psyke som ikke blir bedre av å være så mye inne, men kan ikke love å alltid møte opp. Sier alltid ifra hvis jeg ikke kan komme, men kan plutselig bli dårlig. Jeg forventer ikke lønn, og har ikke utdanning. Jeg er klar over at jeg kan jobbe frivillig, og gjør det en gang i måneden. Men leter egentlig etter et sted som... kanskje ikke finnes? Et sted som kan gi meg litt rutiner og en følelse av mening. Bor i Rogaland. Ønsker ikke å bli koblet opp med varig tilrettelagt-stedene, har vært borti flere av dem før andre steder i landet, og blir da satt sammen med rusmisbrukere eller mennesker med downs syndrom. Ingenting imot disse gruppene, men jeg hører heller ikke hjemme blant dem i arbeidssammenheng, og har ikke følt meg bra på de stedene. Vet dere om noe? Anonymkode: ec1b2...80f 6
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #2 Skrevet 23. oktober 2020 Elkjøp on Nille er noen av stedene Nav pleier å bruke for å ha folk i praksis. Har du snakka med Nav om dette? Kanskje de kan hjelpe deg. Anonymkode: 2c417...06b 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #3 Skrevet 24. oktober 2020 Du kan få hjelp av Nav til dette. Du trenger ikke å ende opp med VTA, altså typiske tilrettelagte jobber. Du kan fint få hjelp til å få en liten (eller stor) stilling i en ordinær jobb. Det er også noe som heter VTO, da får du ikke lønn, men jobber på en måte for uføretrygden i ordinært arbeid. Da jobber du så mye du klarer/ønsker, dette lages det en avtale på. Anonymkode: 904cb...634
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #4 Skrevet 24. oktober 2020 Ta en utdannelse der det ikke er så mye pliktig oppmøte. Anonymkode: f5dd3...7ce
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #5 Skrevet 24. oktober 2020 Tilkallingsvikar som f.eks. vekter eller i butikk kunne passe. Da kan du takke ja eller nei på kort varsel når de trenger noen. Mange bedrifter hadde sikkert satt pris på en tilkallingsvikar i tillegg om en noe usikker.. Anonymkode: a3856...d34 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #6 Skrevet 24. oktober 2020 Vil anbefale deg og gå rundt i butikker i nørområdet og be om å snakke med butikksjefen.. Anonymkode: a3856...d34
Gjest O.G. Skrevet 24. oktober 2020 #7 Skrevet 24. oktober 2020 Du får finne ut av hvor mye du kan tjene utover pensjonen din før du begynner å jobbe litt.
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #8 Skrevet 24. oktober 2020 Ikke noe «akutt arbeide». Ett arbeide som godt kan forskyves med en dag. Butikk er sårbart. Tørke støv på museum? Plukke søppel for kommunen? Male vinduslister inne? Rydde i arkiver? Anonymkode: 1005e...e62
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #9 Skrevet 24. oktober 2020 Ville heller forsøkt finne en lokal kafe, bibliotek eller strikkeklubb der uføre og eldre møtes for en prat og kopp kaffe. Tror ikke en jobb, annet enn vekstbedrift som du ikke ønsker, er aktuelt her. Ikke jobb gratis i en normal jobb, da ødelegger du for de menneskene som trenger jobb og inntekt. Arbeidsløse kan aldri konkurrere om en deltidsstilling mot noen som jobber gratis Anonymkode: fc7e9...37e 4
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #10 Skrevet 24. oktober 2020 Ser faktisk for meg at du kunne passet på Nav jeg. Eller lignende kontor. Nav ligger bakpå med mye saksbehandling nå etter korona ++. Mange NAV-kontor har nå laget midlertidige stillinger som ikke innebærer kontakt med folk, men man blir opplært i ett lite område av saksbehandlingen og kan jobbe i sitt tempo. Anonymkode: 8e9bf...a84 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #11 Skrevet 24. oktober 2020 Strømberg? Fontene huset? Anonymkode: f4a68...807 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #12 Skrevet 24. oktober 2020 1 time siden, O.G. skrev: Du får finne ut av hvor mye du kan tjene utover pensjonen din før du begynner å jobbe litt. Ikke noe å tenke på. En vil uansett tjene på å jobbe. Anonymkode: ce676...b8c
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #13 Skrevet 24. oktober 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: .....men kan ikke love å alltid møte opp. Sier alltid ifra hvis jeg ikke kan komme, men kan plutselig bli dårlig. Jeg forventer ikke lønn, og har ikke utdanning. Jeg er klar over at jeg kan jobbe frivillig, og gjør det en gang i måneden. Men leter egentlig etter et sted som... kanskje ikke finnes? Et sted som kan gi meg litt rutiner og en følelse av mening. Bor i Rogaland. Ønsker ikke å bli koblet opp med varig tilrettelagt-stedene, har vært borti flere av dem før andre steder i landet, og blir da satt sammen med rusmisbrukere eller mennesker med downs syndrom. Ingenting imot disse gruppene, men jeg hører heller ikke hjemme blant dem i arbeidssammenheng, og har ikke følt meg bra på de stedene. Vet dere om noe? Anonymkode: ec1b2...80f Min erfaring med flere bekjente uføre er at de aller fleste er veldig syke og de fleste av dem lever i relativ fattigdom, og sliter. Det er absolutt ikke noe moro. De har også, som de fleste andre mennesker, sine drømmer, der de drømmer om hva de kunne ha vært om de var friske, men jeg har sett at de kollapser fort når de prøver å gjøre noe de har lyst til eller tror at de kan få til. Mitt poeng er at det hodet tror at du kan få til i TEORIEN, er forskjellig fra hvordan hodet ditt "svarer deg" når du eventuelt setter i gang med det - da kollapser de fleste veldig fort, nettopp fordi de aller, aller fleste uføre er veldig syke - enten psykisk, fysisk eller blanding av disse to kategoriene. Men det er veldig bra at man kan både jobbe og studere som ufør, på papiret, men de aller fleste får det, som sagt, ikke til, fordi de aldri blir bedre, uansett hvor lang tid det går. Siden du ikke har noe som helst høyere utdanning eller fagutdanning, så ville jeg heller prøvd å ta noen fag i et eller annet som du mener (i teorien) at du kan få til. Svaret på om du greier dette i praksis, får du når du setter i gang med det. Får du det til i praksis, når det gjelder disse fagene, så er det bare å fortsette å ta noen flere fag. Du må kvalifisere deg til et eller annet, for en ufør som bare har fysisk arbeidskraft å tilby (i teorien), men som samtidig ikke er altfor belastende, er ikke noe brutale arbeidsgivere gidder å gi en sjanse til, men disse stillingene eksisterer knapt nok lenger. Vil du ha noe som ikke er belastende fysisk, så må du belaste deg selv "psykisk", via hodet ditt og da må du kunne noe som arbeidsgiver vil ha. Siden du ikke har noe fagutdanning eller høyere utdanning, så har du ikke noe å tilby. Hvis du tenker at du skulle sittet i kasse på butikken eller bensinstasjon eller noe - det er ikke bare bare. Det er stress situasjoner det også, og det noen eksempler på stillinger som ikke er altfor belastende fysisk. Arbeidsgivere driter langt i uføre, og dette med at regjeringen sier at det er bare fint om uføre "jobber så mye de kan" er en brukt unnskylding fra høyresiden for å kunne ned på velferden til de uføre, blant annet bostøtten for å nevne et veldig sentralt kutt. Bostøtten kan for mange individer være på 2.000 - 2.500 kroner per måned, så da snakker vi minst 24.000 - 30.000 kroner i løpet av året som ble kuttet vekk. Det er nesten like mye som selve tillegget på ung ufør - netto, og dette gikk naturligvis verst over de uføre som har minimumsats, sliter og bor alene og ikke har engang ung ufør tillegg. For å komme tilbake til arbeidsgivere - de driter lang vei i uføre, og de lager ikke stillinger for uføre. Arb.givere lager stillinger for PROFITT. Det betyr at hvis du får 180 eller 200 kr i timen, så er ikke din innsats "lik" 180 - 200 kroner i timen i verdi. Du må produsere en "verdi" for arbeidsgiveren (til enhver tid) som ligger en del over det du får i timelønn. Hvis du ikke har skjønt det ennå, så må du sikkert yte og produsere "verdier" til 250 - 300 kr i timen, men du får betalt 180 - 200 kr i timen, hvis du skjønner? "Sjefen" ønsker alltid å utnytte de ansatte maksimalt, for det er den profitten de legger i lomma si, nemlig den potensielle verdiskapningen du står for. Samtidig forstår jeg at du ikke vil inn i noe VT-arbeid, for der er det ikke bare folk med nedsatte utviklingsproblemer eller tidligere narkomane, men de har også tidligere kriminelle der, så du blir egentlig bare sykere av å være på en slik plass. Det er fullt forståelig at du prøver å unngå VT-tull. Men mitt tips er å prøve å peile ut noen fag du kunne tenkt deg å ta, og prøv deg på det først. Anonymkode: 4101c...66e 6
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #14 Skrevet 24. oktober 2020 Jeg jobber på en kantine hvor vi har en tilkallingsvakt som er trygdet. Hør på slike plasser Anonymkode: d29e7...5a8 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #15 Skrevet 24. oktober 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Min erfaring med flere bekjente uføre er at de aller fleste er veldig syke og de fleste av dem lever i relativ fattigdom, og sliter. Det er absolutt ikke noe moro. De har også, som de fleste andre mennesker, sine drømmer, der de drømmer om hva de kunne ha vært om de var friske, men jeg har sett at de kollapser fort når de prøver å gjøre noe de har lyst til eller tror at de kan få til. Mitt poeng er at det hodet tror at du kan få til i TEORIEN, er forskjellig fra hvordan hodet ditt "svarer deg" når du eventuelt setter i gang med det - da kollapser de fleste veldig fort, nettopp fordi de aller, aller fleste uføre er veldig syke - enten psykisk, fysisk eller blanding av disse to kategoriene. Men det er veldig bra at man kan både jobbe og studere som ufør, på papiret, men de aller fleste får det, som sagt, ikke til, fordi de aldri blir bedre, uansett hvor lang tid det går. Siden du ikke har noe som helst høyere utdanning eller fagutdanning, så ville jeg heller prøvd å ta noen fag i et eller annet som du mener (i teorien) at du kan få til. Svaret på om du greier dette i praksis, får du når du setter i gang med det. Får du det til i praksis, når det gjelder disse fagene, så er det bare å fortsette å ta noen flere fag. Du må kvalifisere deg til et eller annet, for en ufør som bare har fysisk arbeidskraft å tilby (i teorien), men som samtidig ikke er altfor belastende, er ikke noe brutale arbeidsgivere gidder å gi en sjanse til, men disse stillingene eksisterer knapt nok lenger. Vil du ha noe som ikke er belastende fysisk, så må du belaste deg selv "psykisk", via hodet ditt og da må du kunne noe som arbeidsgiver vil ha. Siden du ikke har noe fagutdanning eller høyere utdanning, så har du ikke noe å tilby. Hvis du tenker at du skulle sittet i kasse på butikken eller bensinstasjon eller noe - det er ikke bare bare. Det er stress situasjoner det også, og det noen eksempler på stillinger som ikke er altfor belastende fysisk. Arbeidsgivere driter langt i uføre, og dette med at regjeringen sier at det er bare fint om uføre "jobber så mye de kan" er en brukt unnskylding fra høyresiden for å kunne ned på velferden til de uføre, blant annet bostøtten for å nevne et veldig sentralt kutt. Bostøtten kan for mange individer være på 2.000 - 2.500 kroner per måned, så da snakker vi minst 24.000 - 30.000 kroner i løpet av året som ble kuttet vekk. Det er nesten like mye som selve tillegget på ung ufør - netto, og dette gikk naturligvis verst over de uføre som har minimumsats, sliter og bor alene og ikke har engang ung ufør tillegg. For å komme tilbake til arbeidsgivere - de driter lang vei i uføre, og de lager ikke stillinger for uføre. Arb.givere lager stillinger for PROFITT. Det betyr at hvis du får 180 eller 200 kr i timen, så er ikke din innsats "lik" 180 - 200 kroner i timen i verdi. Du må produsere en "verdi" for arbeidsgiveren (til enhver tid) som ligger en del over det du får i timelønn. Hvis du ikke har skjønt det ennå, så må du sikkert yte og produsere "verdier" til 250 - 300 kr i timen, men du får betalt 180 - 200 kr i timen, hvis du skjønner? "Sjefen" ønsker alltid å utnytte de ansatte maksimalt, for det er den profitten de legger i lomma si, nemlig den potensielle verdiskapningen du står for. Samtidig forstår jeg at du ikke vil inn i noe VT-arbeid, for der er det ikke bare folk med nedsatte utviklingsproblemer eller tidligere narkomane, men de har også tidligere kriminelle der, så du blir egentlig bare sykere av å være på en slik plass. Det er fullt forståelig at du prøver å unngå VT-tull. Men mitt tips er å prøve å peile ut noen fag du kunne tenkt deg å ta, og prøv deg på det først. Anonymkode: 4101c...66e Skulle likt å visst hvor mange uføre du kjenner? Men du har kanskje ikke tall på dette? Anonymkode: ce676...b8c
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #16 Skrevet 30. oktober 2020 Jeg har vært 100 % ufør i 10 år. Har endelig blitt en del friskere og fikk nylig jobb (timeslønn, ca 20 %) hos et lokalt firma. De vet om min helsehistorikk. Er jeg ikke i form jobber jeg ikke, og bedriften trenger heller ikke betale sykepenger eller skaffe vikar. Er jeg i form jobber jeg og får gjort ting som ellers bare blir liggende hos denne bedriften. Jeg solgte meg inn på at jeg hadde vært syk alt for lenge og verket etter å komme meg tilbake i jobb! En super løsning for begge parter. Ble overrasket og glad over at de finnes bedrifter som tør å gi uføre en sjanse. De er glad for hjelp og jeg er så glad for å kunne jobbe litt de ukene jeg er i form! Anonymkode: b2b5c...e19 3
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #17 Skrevet 30. oktober 2020 Ville bare si jeg håper du finner det du søker etter ❤️ Anonymkode: ba2c9...aed
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #18 Skrevet 30. oktober 2020 Støttekontakt? Finn deg kurs på nett, evt nettstudier? Vil ikke anbefale tilkallingsvikar, med mindre du takler å aldri vite når du skal på jobb. Du skal være heldig om du finner en plass hvor de kan ha en arbeidstaker som jobber når det passer seg, men jeg tror det er mulig. Hvis du har en ide om hva su vil holde på med, så prøv å selge deg inn som ab..e19 Anonymkode: 222ec...112 1
origin Skrevet 2. november 2020 #19 Skrevet 2. november 2020 On 10/24/2020 at 12:36 AM, AnonymBruker said: Jeg er ufør, ikke fylt 30 ennå. Utrolig trist over at jeg ble ufør, og misliker det sterkt, men hadde ikke annet valg pga helseproblemer (fysiske, smertesykdom). Har omtrent tre dager i uken hvor jeg stort sett kunne arbeidet, så lenge det ikke er for fysisk krevende. Men et slikt sted finnes ikke - eller? Jeg trenger virkelig noe å henge fingrene i de dagene jeg klarer det, slik at de syke dagene blir enklere å leve med. Jeg er utrolig understimulert, dårlig psyke som ikke blir bedre av å være så mye inne, men kan ikke love å alltid møte opp. Sier alltid ifra hvis jeg ikke kan komme, men kan plutselig bli dårlig. Jeg forventer ikke lønn, og har ikke utdanning. Jeg er klar over at jeg kan jobbe frivillig, og gjør det en gang i måneden. Men leter egentlig etter et sted som... kanskje ikke finnes? Et sted som kan gi meg litt rutiner og en følelse av mening. Bor i Rogaland. Ønsker ikke å bli koblet opp med varig tilrettelagt-stedene, har vært borti flere av dem før andre steder i landet, og blir da satt sammen med rusmisbrukere eller mennesker med downs syndrom. Ingenting imot disse gruppene, men jeg hører heller ikke hjemme blant dem i arbeidssammenheng, og har ikke følt meg bra på de stedene. Vet dere om noe? Anonymkode: ec1b2...80f Hva med Fontenehuset?
origin Skrevet 2. november 2020 #20 Skrevet 2. november 2020 On 10/24/2020 at 5:36 PM, AnonymBruker said: Jeg jobber på en kantine hvor vi har en tilkallingsvakt som er trygdet. Hør på slike plasser Anonymkode: d29e7...5a8 Så gøy at en arbeidsgiver tør å satse på uføre:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå