Gå til innhold

Mangler (nok) egenkapital - medlåntaker og kausjonist

Anbefalte innlegg

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg har ikke samboer selv om jeg har barn. Og hvis jeg hadde hatt det, så hadde det uansett ikke vært selvsagt at vi lå på samme lønnsnivå heller. Jeg spør ikke om jeg burde spare eller ikke, så det trenger ikke jeg ikke råd for. 

Anonymkode: 9a6d9...c91

Har ikke samboer? Du skrev vel rett over at det er nettopp det du har?

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gratulerer!!

Jeg skal kjøpe med samboer, men vi skal ha hvert vårt lån siden vi har veldig ulike situasjoner (jeg har "høy" lønn, men lite egenkapital, han har massiv egenkapital men lav lønn (student)). 

Skjønner uansett ikke det er noen grunn til at dere skal ha hvert deres lån etc. Det gjør det nok vanskeligere å få lånet dere ønsker. Slå sammen egenkapitalen og lånene, og få hjelp fra advokat til å skrive krystallklare avtaler på fordelingen av EK og ansvar ved et evt brudd. Dere blir også enige om hvor mye hver av dere betaler på lånet. 

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei til lån generelt, eller nei til den lånesummen du ønsket? Og isåfall, hvor høy var summen? 

For slik jeg har skjønt reglene, så skulle du ha kunne fått;
450.000 x 5 = 2.250.000 - 350.000 = 1.900.000, sånn ca? Det er jo veldig tøvete hvis man har høyere utdannelse, fast arbeid, kausjonist, medlåntaker OG en del i egenkapital, men fremdeles ikke får lån?

Nei til lånesummen jeg ønsket. Her sa banken at dem gikk ikke ut i fra x5, men x4. Gikk kun ut i fra x5 om han hadde veldig høy inntekt.. Så kunne vel få låne 1.400.000. Her ligger leilighetene fra ca 1,7-1,8. 

Anonymkode: 9a7ae...058

Skrevet

Hvorfor leier du for 10 k? Finn heller rom i kollektiv til 5k så kan du spare dobbelt så fort. 

Anonymkode: b90a6...504

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor leier du for 10 k? Finn heller rom i kollektiv til 5k så kan du spare dobbelt så fort. 

Anonymkode: b90a6...504

Så hun skal ta med seg barnehagebarnet sitt i kollektivet, også da? 

• Liker 3
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei til lånesummen jeg ønsket. Her sa banken at dem gikk ikke ut i fra x5, men x4. Gikk kun ut i fra x5 om han hadde veldig høy inntekt.. Så kunne vel få låne 1.400.000. Her ligger leilighetene fra ca 1,7-1,8. 

Anonymkode: 9a7ae...058

Da har du dårlig bank/rådgiver. Vi fikk 5x med normal inntekt.

Anonymkode: d6e8f...286

Skrevet

Men har du samboer eller ikke? I en post sier du at du skal kjøpe med samboer, i neste post blir du sur fordi noen gir deg et råd basert på at du har samboer og sier at du ikke har det. Hva er det som er riktig her??

Hvis du har en samboer med nok egenkapital som skal kjøpe med deg, hvorfor må dere absolutt ha to ulike lån og inkludere moren din med i tillegg? Skal samboeren din også inkludere en medlåntaker også? Blir jo bare rot. 

Anonymkode: 861a0...15d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...